КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ЕТНОДИЗАЙНУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147626Ключові слова:
етнодизайн, етномистецькі традиції, творча інтерпретація, формоутворення, стиль, український національний стиль.Анотація
Мета роботи – розглянути концептуальні засади етнодизайну та його специфіку на сучасному етапі культурно-мистецького розвитку України. Дослідження пов’язане з аналізом етнодизайнерських підходів до художньо-проектної діяльності. Методологія дослідження ґрунтується на соціокультурному та історико-мистецтвознавчому методах, які дозволяють розкрити вплив етномистецьких традицій на формоутворення в різновидах дизайну, виявити соціокультурні чинники етнодизайну й характерні особливості культури Західного та Східного регіонів України. Наукова новизна роботи полягає у формуванні авторської концепції українського етнодизайну. Осучаснення традиційних художніх форм сприятиме розвитку національного стилю та утвердженню національного іміджу Української держави. Висновки. У статті розкрито важливу роль етнодизайну в дизайн-процесах України кінця ХХ – початку ХХІ ст. На основі проведеної аналітичної роботи визначено головні положення подальшого розвитку етнодизайну: формоутворення як зв’язок утилітарного й естетичного в дизайн-об’єкті, стильове вирішення як прояв певних ідеологічних настанов, використання українських етномотивів як творча інтерпретація творів архітектури, образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
Посилання
Антонович Є. Етноренесанси в культурі ХХ ст. та їхні етнодизайнерські виміри. Етнодизайн: європейський вектор розвитку і національний контекст: збірн. наук. праць / упорядн. і відп. ред. Є.Антонович. Полтава: ПНПУ, 2015. Кн.1. С. 7–11.
Афанасьев Ю. Етностиль у контексті етнокультурної, національної та глобалізаційної парадигм. Мистецтвознавчі записки: збірн. наук. праць. Київ: Міленіум, 2011. Вип.19. С. 197–202.
Богуцький Ю. Самоорганізація культури: онтологія, динаміка, перспективи: монограф. / Інст. культурології НАМУ. Київ: Веселка, 2008. 199 с.
Даниленко В. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: монограф. Харків: ХДАДМ, Колорит, 2005. 244 с.
Енциклопедія етнокультурознавства / В.Кремень, Ю.Римаренко, В.Чернець та ін. 2-ге вид. Київ: Дер-жавна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2005. Ч.1. Кн.1. С. 43–44; С. 131.
Кара-Васильєва Т. Формування дизайну в Україні художниками авангарду. Нариси з історії українського дизайну ХХ ст.: збірн. статей. Київ: Фенікс, 2012.
Легенький Ю. Дизайн: культурологія та естетика. Київ: КДУТД, 2000. 272 с.
Личковах В. Семіотика етнокультури. Трансформаційні процеси в мистецькій освіті та культурі України ХХІ ст.: матеріали Міжнародної наукової конф. Одеса–Київ–Варшава. Київ: НАКККіМ, 2017. 300 с.
Михайлов С. Национальное и интернациональное в архитектуре и дизайне: материалы научной конф. «Время дизайна». Санкт-Петербург: Петербургский инст. печати, 2005. С. 121–123.
Николаев В. Культурология. ХХ век: энциклопедия в 2-х т. Москва, 1998.
Прищенко С., Антонович Є. Дизайн і реклама. Ілюстрований словник: наук. видання / Інст. дизайну та реклами. Київ: НАКККіМ, 2017. 162 с.
Прищенко С.В. Національний стиль і псевдонаціоналізація у рекламі: соціокультурний аспект. Наукові дослідження. Теорія і практика: матеріали Міжнародної наукової конференції. Вроцлав, 2012. С. 38–45.
Развитие дизайна и элементов стиля от Ренессанса до Постмодернизма. Москва: Магма, 2004. 544 с.
Устюгова Е. Стиль и культура: Опыт построения общей теории стиля. Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2006. 254 с.
The Design Encyclopedia. New York: J.Willey and Sons, 1994. 612 p.
Antonovych, Ye. (2015). Ethno-renaissances in the Сulture of XX cent. and its ethno-design modes // Eth-no-design: European vector of development and national context: sciences works. Poltava: PNPU. Kn.1. P. 7–11. [in Ukrainian].
Afanasyev, Yu. (2011). Ethno-style in the context of ethno-cultural, national and globalization paradigms // Art-criticism notes: sciences works. Kyiv: Millennium. Vol.19. P. 197–202. [in Ukrainian].
Bogutsky, Yu. (2008). Culture self-organization: ontology, dynamics, perspectives: monograph / Inst. Cul-tural Studies of NAMU. Kyiv: Veselka. [in Ukrainian].
Danylenko, V. (2005). Design of Ukraine in the world context of artistic-project culture: monograph. Kharkiv: Colorit [in Ukrainian].
Encyclopedia of Ethno-Cultural Studies (2005). V.Kremen, Yu.Rimarenko, V.Chernets and others. 2nd ed. Kyiv: State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Part 1. Book 1. P. 43–44 [in Ukrainian].
Kara-Vasilieva, T. (2012). Formation of Design in Ukraine by Avant-garde artists. Essays on the history of Ukrainian design of the 20th cent.: sciences articles. Kyiv: Phoenix. P. 111–122. [in Ukrainian].
Legenkyj, Y. (2000). Design: Culturology and Aesthetics. Kyiv: KDUTD. P. 217. [In Russian].
Lychkovukh, V. Semiotics of Ethno-culture // Transformation processes in artistic education and culture of Ukraine of the XXI cent.: materials of the International Scientific Conference. Odessa–Kyiv–Warsaw. Kyiv: NAKKKiM, 2017. [in Ukrainian].
Mikhailov, S. (2005). National and international in Architecture and Design: materials of the Scientific Conference «Design time». St. Petersburg University Publishing. P. 121–123. [In Russian].
Nikolayev, V. Culturology. XX century: Encyclopedia in 2 books. Moscow, 1998. [In Russian].
Pryshchenko, S., Antonovych, Ye. (2017). Illustrated Dictionary on Design and Advertising: sciences edi-tion. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Pryshchenko, S. (2012). National style and pseudo-nationalization in Advertising: the socio-cultural aspect // Scientific research. Theory and practice: materials of the International Scientific Conferences.Wroclaw. P. 38–45. [in Ukrainian].
Development of Design and style elements from Renaissance to Postmodernism (2004). Moscow: Magma. [In Russian].
Ustyugova, E. (2006). Style and Culture: Experience in building a common Style Theory. St. Petersburg University Publishing. [In Russian].
The Design Encyclopedia (1994). New York: J.Willey and Sons.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.