DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153004

Influence of the information and communication environment on the axiosphere of society

Zhanna Denysyuk

Abstract


The purpose of the article is to study the influence of the information and communication environment on the functioning of the axiosphere of modern society. The methodology of the research consists in the application of analytical, semiotic and culturological methods in studying the axiological component of the communication process, the role of mass media in translating values in modern society and influencing the functioning of the axiosphere of the society. Scientific novelty of the work consists in revealing the axiological component of the communicative environment and its influence on the axiosphere of society, which has both positive and negative consequences. Conclusions. As a result of the research, it was established that information and communication technologies, based on digital reproduction of information, led to cardinal transformations of all spheres of public life both on a practical plane and in relations between ideological and value aspects, transforming awareness of various levels of human life. In the information and communication environment, information becomes the primary value. Media, forming a particular information space, represent the values of society and exercise axiological influence on individuals and society as a whole.


Keywords


information-communicative environment; axiosphere; value orientations; socio-cultural space

References


Бакіров В. С., Ручка А. О. Соціологія цінностей сьогодні. Проблеми розвитку соціологічної теорії: матеріали IX Всеукр. наук.-практ. конф. «Проблеми розвитку соціологічної теорії: концептуалізація ціннісних змін у сучасному суспільстві», 2 лист. 2012 р., (м. Київ). Київ: Логос, 2013. С. 5–17.

Девтеров І.В. Характер соціальної комунікації в мережі інтернет. Теорія і практика управління соціа-льними системами. 2011. № 3. С. 66–72.

Демченко С. В. Медіаполітична система в сучасній Україні (інтегрована комунікаційна модель): авто-реф. дис. … канд. політ. наук. 23.00.02 Дніпропертровськ: Дніпропетр. нац. ун-т., 2004. 18 с.

Каган М.С. Философская теория ценности. СПб: Петербург, 1997. 295 с.

Кастельс М. Власть коммуникации: учеб. пособие. Москва: Изд. дом Высшей школы экономики, 2016. 564 с.

Малашина Т.И. Аксиологическое измерение современных коммуникативных процессов. Вестник РЭУ им. Г. В. Плеханова. Вступление. Путь в науку. 2016. № 1. С. 37–42.

Сіверс В.А. Cимволічні трансформації цінності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2011. № 1. С.3–8.

Суворова И.М. Аксиосфера культуры как синергетическая система. Историческая и социально-образовательная мысль. 2014. № 2 (24). С.352–355.

Федорова І. І. Інформаційна ера: глобальні трансформації культурного простору. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2015. Випуск 2. С.98–104.

Шакирова Е.Ю. Мозаичность современного социокультурного пространства. Вестник ВЭГУ. 2014. № 1 (69). С.140– 147.

Шакирова Е. Ю. Общее представление о строении и динамике современного социокультурного про-странства. Вестник ВГУ. Серия: Философия. 2013. № 2. С.108–124.

Suarez-Villa L. Globalization and Technocapitalism The Political Economy of Corporate Power and Technological Domination. New York: Routledge, 2016. 250 р.

Bakirov, V.S., Ruchka, A.O. Sociology of values today (2013 Problems of development of sociological theory: materials IX Vseukr. Sci. Pract. Conf. "Problems of the development of sociological theory: conceptualization of value changes in modern society", 2 pages. 2012, (Kyiv). Kiev. Nats., Un-t im.T. Shevchenko [and others; Under the control of Sudakova V.I., Kutsenko O.D.]). K .: Logos, 5–17 [in Ukrainian].

Devertov, I.V. (2011). Character of social communication in the Internet. Teoriya i praktyka upravlinnya sotsial'nymy systemamy, 3, 66–72 [in Ukrainian].

Demchenko, S.V. (2004). Media-political system in modern Ukraine (integrated communication model). Extended abstract of candidate’s thesis. Dn. [in Ukrainian].

Kagan, M.S. (1997). Philosophical theory of value. SPb: Peterburh [in Russian].

Castells, M. (2016). Power of Communication. M.: Izd. dom Vyisshey shkolyi ekonomiki [in Russian].

Malashina, T.I. (2016). Axiological measurement of modern communicative processes. Vestnik REU im. G. V. Plehanova. Vstuplenie. Put v nauku, 1, 37-42 [in Russian].

Sivers, V.A. (2011). Symbolic transformation of value. Visnik NatsIonalnoyi akademiyi kerivnih kadriv kulturi i mistetstv, 1, 3-8 [in Ukrainian].

Suvorova, I.M. (2014). Axiomosphere of culture as a synergistic system. Istoricheskaya i sotsialno-obrazovatelnaya myisl, 2 (24), 352–355 [in Russian].

Fedorova, I. I. (2015). Information Era: Global Transformation of the Cultural Space. Visnyk NTUU «KPI». Filosofiya. Psykholohiya. Pedahohika, 2? 98-104 [in Ukrainian].

Shakirova, E.Yu. (2014). Mosaic of modern socio-cultural space. Vestnik VEGU, 1 (69), 140– 147 [in Russian].

Shakirova, E. Yu. (2013). General idea of the structure and dynamics of the modern socio-cultural space. Vestnik VGU. Seriya: Filosofiya, 2, 108-124 [in Russian].

Suarez-Villa, L. (2016). Globalization and Technocapitalism The Political Economy of Corporate Power and Technological Domination. New York: Routledge [in English].