DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160189

Ukrainian kant as the third layer' s ganre: the European historical context

Larysa Vasylieva

Abstract


Purpose of Article. The aim of the article is a description of features of the Ukrainian kant in European historical context of the "third layer" musical genres development. Methodology. Research methodology consists of cultural with using historical-logical and comparative methods. It allows to reveal the features of the Ukrainian kant on a background the different genres of the "third layer," spread simultaneously with him in Western Europe. Scientific novelty. A scientific novelty consists in the comparison of the genre and musically-stylistic features of song genres of the Western Europe "third layer" and Ukrainian kant, research of direction of development of separate genres of the third layer in Western Europe and kant in Ukraine 16-18 century. Conclusions. The Ukrainian kant is part of the process of secularizing of European culture, which became the reason of musical genre’s existence of the "third layer." Spreading of secular song creativity from west to east became one of secularizing manifestation from Spain to Russia during ХІІІ – XVIII centuries. Ukrainian kаnt has a significant number of common features in content, structure, means of expressiveness, the composition of performers with the different song genres of the "third layer." A difference consists in descending direction of his spread in the Еastern European musical culture unlike ascending in Western European.


Keywords


Ukrainian kant; genre; the "third layer"

References


Arkhymovych, L. et al. (1964). Essays on the history of Ukrainian music. Part 1. K: "Art" [in Ukrainian].

Burke, P. (2001). Popular culture in early modern Europe. Trans. Kyiv: UCCD [in Ukrainian].

Gruber, R.I. (1965). The Universal History of Music. Part 1. Moscow: Music [in Russian].

Levaseva O. (Eds.). (1972). History of Russian music. Vol. 1: From the earliest times to the middle of the XIX century. Moscow: Music [in Russian].

Gordiychuk, M.M. (Eds.). (1989). History of Ukrainian music. Vol.1. From ancient times to the middle of the nineteenth century. – Kyiv: Scientific Opinion [in Ukrainian].

Shreer-Tkachenko, A.Y. (Eds.). (1981). History of Ukrainian music. Moscow: Music [in Russian].

Keldysh, Yu. (1978). Essays and studies on the history of Russian music. Moscow: Publishing House "Soviet Composer" [in Russian].

Konin, V.J. (1994). Third layer: New mass genres in the music of the twentieth century. Moscow: Music [in Russian].

Livanova, T. (1952). Russian musical culture of the 18th century in its relations with literature, theater and everyday life. Vol.1. Moscow: Music [in Russian].

Medvedik, Y. (2006). Ukrainian spiritual song of the XVII-XVIII centuries. Lviv: UCU [in Ukrainian].

Peretz, V.N. (1907). New data for the history of ancient Ukrainian lyrics. St. Petersburg [in Russian].

Peretz, V.N. (1903). Essays on ancient Ukrainian lyrics. St. Petersburg [in Russian].

Boyko, V.G.., & Omelchenko, A.Ph. (Eds.). (1978). Songs of Literary Origin. Kyiv: Publishing House "Naukova Dumka" [in Ukrainian].

Ivchenko, L.V. (Eds.). (1990). Ukrainian kant of XVII-XVIII centuries. Kyiv [in Ukrainian].

Yatsenko, L. (Eds.). (1961). Ukrainian folk romances. Kyiv: Publishing House of the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR [in Ukrainian].

Franko, I. (1983). Spiritual and Church Poetry in the East and in the West. Introduction to the studios of the "Theologian". Kyiv: Science Thought [in Ukrainian].

Kholopova, V.N. (1999). Forms of musical works. Spb.: Publishing house "Lan" [in Russian].

Retrieved from www.russianplanet.ru/filolog/trubadur/.

Архимович Л., Каришева Т., Шеффер Т., Шреєр-Ткаченко О. Нариси з історії української музики. Ч. І. К.: Мистецтво, 1964. 309с.

Берк П. Популярна культура в ранньомодерній Європі. пер.з англійської. К.: УЦКД, 2001. 376с.

Грубер Р.И. Всеобщая история музыки. Ч.1. Москва: Музыка, 1965. 484 с.: нот. ил.

История русской музики в 10 т. / Моск. гос. консерватория им. П.И.Чайковского, Ин-т истории искусств / Ред-кол. О. Левашева (голова) та ін. – Т. 1: От древнейших времен до середины XIX века. Москва: Музыка, 1972. 595 с.

Iсторія української музики. В 6т. /АН УРСР. Ін-т мист-ва, фольк. та етногр. ім.М.Т.Рильського / Редкол.: М.М.Гордійчук (голова) та ін. Т.1: Від найдавніших часів до середини ХІХ століття. Київ: Наукова думка, 1989. 448с.

История украинской музыки: Учеб. пособие / Составление и редакция А.Я.Шреер-Ткаченко. М.: Му-

зыка, 1981. 271 с., нот.

Келдыш Ю. Очерки и исследования по истории русской музыки. // Вступ. статья О.Левашевой. Мос-

ква: Издательство “Советский композитор”, 1978. 512 с.

Конен В.Дж. Третий пласт: Новые массовые жанры в музыке ХХ века. М.: Музыка, 1994. 160с.

Ливанова Т. Русская музыкальная культура 18 века в ее связях с литературой, театром и бытом.Т.1. М., 1952. 535c.

Медведик Ю. Українська духовна пісня XVII-XVIII ст. Львів: Вид-во УКУ, 2006. 324 с. + 17 іл.

Перетц В.Н. Новые данные для истории старинной украинской лирики. СПб., 1907. 41с.

Перетц В.Н. Очерки старинной украинской лирики. СПб., 1903. 57с.

Пісні літературного походження / Упорядники: В.Г.Бойко, А.Ф.Омельченко. Київ: Видавництво “Нау-

кова думка”, 1978. 495с.

Український кант XVII-XVIII ст. / Упор. та вступ. стаття Л.В.Івченко. Ред. текстів В.І.Крекотеня. К.,

199с.

Українські народні романси / Упорядник, передмова, примітки Л.Яценка. Київ: Видавництво Академії наук УРСР, 1961. 412с.

Франко І. Духовна і церковна поезія на Сході і на Заході. Вступ до студій над “Богогласником” /Франко І. Зібрання творів у 50 томах. К. : Наук. думка, 1983. Т. 39. С. 129-143.

Холопова В.Н. Формы музыкальных произведений. Уч. пособ. Серия “Учебники для вузов. Специа-льная литература”. СПб.: Лань, 1999. 496с.

Електронний ресурс: www.russianplanet.ru/filolog/trubadur.