ГЕРОЇКО-РОМАНТИЧНИЙ БАЛЕТ “ЛІЛЕЯ” КОСТЯНТИНА ДАНЬКЕВИЧА У РЕДАКЦІЯХ УКРАЇНСЬКИХ БАЛЕТМЕЙСТЕРІВ: ХХ – початок ХХІ ст.

Автор(и)

  • Liudmyla Vyshotravka Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162586

Ключові слова:

український балетний театр, балет “Лілея”, Тарас Шевченко, Костянтин Данькевич, класичний танець.

Анотація

Метою публікації є аналіз редакцій героїко-романтичного балету “Лілея” (муз. К. Данькевича), створених продовж ХХ–ХХІ ст. українськими балетмейстерами. Методологія дослідження включає використання культуро-логічних методів : генетичного, компаративного, системного, структурно-функціонального. Наукова новизна пуб-лікації полягає у збільшенні мистецтвознавчих джерел за заявленою темою та формуванні об’єктивного погляду на роботу українських балетмейстерів радянського періоду. Висновки. Вперше до втілення образів шевченківсь-кої поезії на балетній сцені звернулися балетмейстер Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка Г. Березова (1940) та хореограф-експериментатор Львівського ДАТОБ Є. Вігільов (1941). Згодом балет “Лілея” можна було побачити на сценах Києва та Одеси (1945), Львова (1946) та Донецька (1947) у редакціях Г. Березової, В. Вронського та А. Гірмана. Вистави відрізнялися змістовною драматургією та наявністю елементів танцювального симфонізму. Особливості хореографічних редакцій балету, здійснених на початку 2000-х рр. В. Трощенко та В. Ковтуном, по-лягали у сценічній довершеності та академічності виконання.

Біографія автора

Liudmyla Vyshotravka, Київський національний університет культури і мистецтв

заслужена артистка України, доцент кафедри народної та класичної хореографії

Посилання

Білаш П. “Лілея” – нев’януча квітка / П. Білаш // Музика. – 1994. – №2. – С.4–5.

Володько В. Роль класичного танцю у створенні українського національного балету (до сторіччя з дня народження заслуженої артистки України Г.О.Березової)/В.Володько//Мистецтвознавчіз аписки.–2009.– №15. – С. 286–292.

Гозенпуд А. “Лілея” / А. Гозенпуд // Радянська Україна. – 1945. – 24 червня. – С.4.

Гозенпуд А. Новый украинский балет: премьера балета “Лилея” в Киевском театре оперы и балета имени Т. Шевченко / А. Гозенпуд // Правда. – 1940. – 4 октября. – С.4.

Гринович О. Балет “Лілея” / О. Гринович // Вільна Україна. – 1941. – 10 червня. – [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://zbruc.eu/node/52945

Дегтяр О. Творча діяльність Галини Березової: історіографія та джерельна база / О. Дегтяр // Питання культурології. – 2013. – Вип. 29. – С.183–187.

Загайкевич М. Драматургія балету / М. Загайкевич. – Київ: Наукова думка, 1978. – 258с.

Загайкевич М. Українська балетна музика / М. Загайкевич. – Київ: Наукова думка, 1969. – 230с.

Коваленко Є. Балет “Лілея” К. Данькевича як взірець хореографічної інтерпретації Шевченкової тво-рчості / Є. Коваленко // Культурологічна думка: Зб. наук. праць. – Київ: Інститут культурології Національної акаде-мії мистецтв України, 2014. – № 7. – С.19–26.

Коваленко Є. Хореографічна інтерпретація Шевченкової “Лілеї” в балеті Костянтина Данькевича (по-становки В. Вронського, В. Ковтуна, В. Трощенка) / Є. Коваленко // Українське мистецтвознавство: матеріали, до-слідження, рецензії: Зб. наук. праць. – Вип. 13 / [голов. ред. Г. Скрипник]; НАНУ, ІМФЕ ім. М. Рильського. – Київ, 2013. – С.104–110.

“Лилея или Вернисаж Т.Г. Шевченко” // Rock Shop. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://rockshop.te.net.ua/lileya/lileya.html

Олейнык, М. Облегченный вариант / М. Олейнык // День. – 2003. – 9 июля. [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://day.kyiv.ua/ru/article/taym-aut/lileya-oblegchennyy-variant

Потапов В. Шевченко в балете / В. Потапов // Советское искусство. – 1940. – 28 сентября. – С.3.

Пустова Е. Вахтанг Вронський: грані творчості / Е. Пустова // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. – Вип. 86: Історія в особистостях: Зб. статей / ред. упоряд. М. Скорик. – Київ: НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2013. – С.153–167.

Семенова Н. Ґенеза та розвиток українських національних балетних вистав у першій половині ХХ століття / Н. Семенова // Проблеми розвитку сучасного хореографічного мистецтва та шляхи їх вирішення: мате-ріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 17-18 листопада 2011 р. / М-во культури України, Луган. держ. ін-т культури і мистецтв. – Луганськ, 2011. – С.115–120.

Станишевский Ю. Украинский балетный театр: история и современность / Ю. Станишевский. – Киев: Музыкальная Украина, 2008. – 411с.

Станішевський Ю. Балетний театр України: 225 років історії / Ю. Станішевський. – Київ: Музична Україна, 2003. – 440с.

Станішевський Ю. Національний академічний театр опери та балету України ім. Тараса Шевченка: історія і сучасність / Ю. Станішевський. – Київ: Музична Україна, 2002. – 735с.

Щербакова О. “Нев’януча квітка” українського балету (“Лілея”): Шевченкові смисли образів і сценічна доля вистав / О. Щербакова // Українознавчий альманах. – 2013. – Вип. 12. – С.89–92.

Захарова В. Жіночі образи в балеті як форма художнього мислення. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 1. К.: Міленіум.С.170-174

Bilash P. (1994). "Lilly"- The unfolding flower.Musica, 2,4–5 [in Ukrainian].

Volodko V. (2009). The role of ballet in the creation of the Ukrainian national ballet ( to the 100th birthday of Galina Berezova), Mistectvoznavchi zapiski, 16, 286-292 [in Ukrainian].

Gozenpud A. (1945 June 24). "Lilly", Radyanska Ukraina, 4 [in Ukrainian].

Gozenpud A. (1940 October 4).New Ukrainian ballet: premiere of the ballet “Lilly” at the Kiev national opera and ballet theatre, Pravda, 4 [in Ukrainian].

Grynovich O. (1941 June 10). Ballet "Lilly". Vilna Ukraine. Retrieved fromhttp://zbruc.eu/node/52945.

Degtyar O. (2013). Creative activity of Galina Berezova : historiography and resources. Putannya culturologoya, 29, 183 – 187 [in Ukrainian].

Zagaykevich M. (1978). Drama of ballet. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Zagaykevich M. (1969). Ukrainian ballet music. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Kovalenko, E. (2014). Ballet "Lilly" by K.Dankevich as an example of the choreographic interpretation of Shvchenko poetry. Culturologicna dumka, collection of scientific works. Kyiv institute of culturology of the national academy of arts in Ukraine 7, 19 -26 [in Ukrainian].

Kovalenko, E. (2013) Choreographic interprétation of Shevchenkos’ “Lilly” in ballet of Kostyantyn Dankevych (performances of Vronskiy, Kovtun, Troshenko) Ukrains`ke mystectvoznavstvo materialy, doslidjennya, rezenzii. Collection of scientific works publication, 13 / NAN IMFE n. a. Rylskiy, Kyiv, 104-110 [in Ukrainian].

"Lilly or the Vernissage of T. Shevchenko”. Rock Shop. Retrieved from http://rockshop.te.ua/lileya/lileya.html.

Oleynic M. (2003, July 9). Easiest variant. Retrieved from https://day.kyiv.ua/ru/article/taym-aut/lileya-oblegchennyy-variant.

Potapov V. (1940, September 28). Shevchenko in ballet, Sovetskoe isskustvo [in Russian].

Pustova E. (2013). Vachtang Vronsky: sides of the art, Naukovyi visnik nazionalnoyi muzychnoyi academii Ukrainy imeni Chaikovskogo. History in personalities, collection of articles. Editor Skoryk. – Kyiv NMAU n.a. Chaikovskiy, 86, 153-167 [in Ukrainian].

Semenova N. ( 2011 Genesis and development of the Ukrainian national ballet performances in the first part of the 20th century) Problemy rozvitku suchasnogo ukrainskogo mystectva ta shlyahy vyrishennya materialy ІІ Vseukrainskoi naukovo-practychnoi conferencii, Ministry of Culure of Ukraine, (pp. 115- 120). Lugansk national university of culture and art. Lugansk [in Ukrainian].

Stanishevsky Y. (2008). Ukrainian ballet theater: history and our days. Kyiv: Muzykalnaya Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevsky Y. (2003). Ukrainian ballet theater: 225 years of history. Kyiv: Muzykalnaya Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevsky Y. (2002). National academic opera and ballet theater: history and our days. Kyiv: Muzykalnaya Ukraina [in Ukrainian].

Sherbakova O. (2013). "Unfolding flower" of the Ukrainian ballet (“ Lilly”) : senses of images and stage destination of ballets. Ukrainoznavchyi almanah, 12, 89 -92 [in Ukrainian].

Zakharova, V. (2017). Female images in the ballet as a form of artistic thinking. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 1, 170-174 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство