DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162631

A GREAT DANCE FORM AS A BASIS FOR DRAMA CONTRAST (THROUGH THE EXAMPLE OF THE OPERA "IVAN SUSANIN" BY M. GLINKA)

Tetiana Kaznacheieva

Abstract


The purpose of the work. The article considers the influence of the dance genres on the formation of the basis of the dramatic contrast of an opera composition. The study of the musical and dramatic principles of the opera "Ivan Susanin" by M. Glinka, which develops a historical theme in the opera genre, allows us to analyze a number of issues directly related to this problem. The methodology. Methods of system, historical and theoretical analysis have been applied, making it possible to highlight the specifics of a great dance form in the context of the drama of the opera work. The scientific novelty of the research consists in expanding an integral subject-methodological basis for analyzing the features of the embodiment of the dance genres in opera through the application of the concept of a great dance form. Conclusions. The analyzed dance episodes of the opera "Ivan Susanin" by M. Glinka allow us to state that a great dance form is the basis of the dramatic conflict of the opera. The model of the dramatic function of a dance, used to characterize the images of action and counteraction, justifies the direct connection of the dance genres with the drama of the opera and their undoubted in fluence on the formation of the general concept of the multifaceted unity of the work.


Keywords


a dance; an opera; a great dance form; drama of the opera; the polonaise; the krakowiak; the waltz; the mazurka.

Full Text:

PDF

References


Бэлза И. Ф. Полонез / И. Ф. Бэлза // Музыкальная энциклопедия / гл. ред. Ю. В. Келдыш. – М.: Советская энциклопедия, 1973.– Т. 4. – 1978. – С.368–369.

Казначеєва Т. О. Драматургічні функції танцю в західноєвропейській опері (від Я. Пері до Х. В. Глю-ка) / Т. О. Казначеєва // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. К.: Міленіум, 2017. № 3. С.98–102.

Лист Ф. Ф. Шопен / Ф. Лист. – М.: Музгиз, 1956. – 428с.

Мороз З. П. Проблема конфлікту в драматургії: Нариси з історії реалістичної драми другої половини XIX ст. / З. П. Мороз. – К.: Радянський письменник, 1961. –460с.

Рощенко О. Г. Міфологема пошуків раю у національному оперному міфі Лисенка – Старицького "Та-рас Бульба" / О. Г. Рощенко // Музичне мистецтво і культура : науковий вісник : [зб. наук. праць / Одес. нац. муз. академія ім. А. В. Нежданової ; гол. ред. О. В. Сокол] – Одеса: Астропринт, 2012. – Вип. 15. – С.8–24.

Сарапин В. Просвітницькі модуси драматургії Івана Котляревського / В. Сарапин. // Вісник Львівсько-го університету. Серія філол. Львів: 2008. – Вип. 44. – Ч. 1. – С.272–280.

Ставицький О. Ф. Українська драматургія початку ХХ століття / О. Ф. Ставицький. К.: Наукова думка, 1964. – 128с.

Ярустовский Б. М. Драматургия русской оперной классики. Работа русских композиторов-классиков над оперой / Б. М. Ярустовский. – М.: Государственное музыкальное издательство. – 1953. – 405с.

Belza, I. F. (1978). Polonaise. Music Encyclopedia. Vols. 4. Yu V. Keldysh (Eds.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].

Kaznacheieva, T. (2017) Drama function of a dance in the West-European opera (from J. Peri to Ch. V. Gluck) Vіsnik Natsіonalnoi akademії kerіvnikh kadrіv kulturi і mistetstv. Kyiv: Mіlenіum, 3, 98 – 102 [in English].

List, F. (1956). Chopin. Moscow: Muzgiz [in Russian].

Moroz, Z. P. (1961). The problem of conflict in drama: Essays on the history of realistic drama of the second half of the XIX century. Kyiv: Radyanskiy pismennik [in Ukrainian].

Roschenko, O. G. (2012). Mythologema of the search for paradise in the national opera myth of Lysenko – Starytsky"TarasBulba"O.V.Sokol(Eds.),Musicartandculture(issue15),(pp.8-24).Odessa:Astroprint [in Ukrainian].

Sarapyn, V. (2008). Educational mods of Ivan Kotlyarevsky's drama. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filol. Lviv : 44, Р. 1, 272 – 280 [in Ukrainian].

Stavytskyi, O. F. (1964). Ukrainian drama of the early ХХ century. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Yarustovskiy, B. M. (1953). Dramaturgy of Russian opera classics. The work of Russian composers-classics of the Opera. Moscow: Gosudarstvennoe muzyikalnoe izdatelstvo [in Russian].