DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162706

Acting open-air space as a component of the contemporary theatrical show

Nikolaj Kripchuk

Abstract


The purpose of the article is to analyze the acting open-air space, its functionality during the creation of a modern theatrical show. The methodology of the research consists in the use of cultural, artistic, comparative, structural-functional methods, as well as the observation and generalization approaches which made it possible to realize the necessary directorial-staging processes. The scientific novelty of the results is a qualitatively new, detailed approach to the problematic of the acting open-air space as an essential factor in creating a modern theatrical show. Conclusions. First, the dominant form of the stage festive space are temporary sites. Secondly, the main semantic content of mobile platforms are static or dynamic plastic compositions, participants of which reflect a particular subject, represent a precisely defined episode of the performance, festive procession. Thirdly, the global transformation of the socio-cultural space, the hyperbolization of images, metaphorical and symbolic is the basis for the framing of the festivals "Bregenz Festival" (Austria), where visual imagery blurs the line between reality and signs. Fourthly, decorative design of modern theatrical sights is mostly solved by the principle of simultaneously. Fifthly, installations are a vital element of the flexible solution to the open-air scenicspace.


Keywords


contemporary theatrical show; acting open-air space; simultaneous scene; floating scenes; scenographic solution; installation.

References


Кисла Н. В. Хронотоп видовища у культуры ХХ століття / Н. В. Кисла // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. – К. : Міленіум, 2015. – №2. – С. 140 –143.

Крипчук М. В. Символічна образність театралізованих видовищ та масових свят Східної України (на матеріалі Луганщини):дис ........ канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Микола Володимирович Крипчук. – К., 2013.– 198 с.

Кужельний О. П. Основи режисури театралізованих видовищ і свят / О. П. Кужельний ; Нац. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. – К. : НАКККіМ, 2012. – 140с.

Мухарський Д. Свято – моя професія / Д. Мухарський, Г. Конькова. – К. : Київська правда, 2009. – 264с.

Набоков Р.Г. Масові форми театрального мистецтва у святково-сміховій культурі України: дис....канд. мистецтвознавства : 26.00.04 "українська культура" / Роман Геннадійович Набоков. – Харків, 2014. – 241 с.

Откидач В. М. Естрадний спів і шоу-бізнес : навч.- метод. посіб. / В. М. Откидач. – Вінниця : Нова Книга, 2013. – 368 с.

Рожин И. Е. Архитектурное проектирование общественных зданий и сооружений / И. Е. Рожин, А. И. Урбах. – М. : Архитектура-С, 1985. – 542с.

Свобода Й. Тайна театрального пространства / Й. Свобода ; пер. с ит. А. Часовниковой. – М. :ГИТИС, 2005. – 144с.

Станіславська К. І. Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія / Катерина Станіс-лавська ; вид. друге, перероб. і доп. – К. : НАКККіМ, 2016. – 352с.

Шарварко Б. Г. Режисура театралізованого масового дійства: навч.-метод. посіб. / Б. Г. Шарварко. –К. : ДАКККіМ, 2004. – 123 с.

BREGENZER FEST SPIELE [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://bregenzerfestspiele.com/de.

Huntington J. Show Networks and Control Systems / J. Huntington. – Brooklyn: Zircon Designs Press, 2012. – 474p.

KOKTEBEL JAZZ FESTIVAL [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://koktebel.info/new.

Цугорка О. Використання інновацій у мистецьких практиках сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 4. К.: Міленіум. С.92-97.

KOKTEBEL JAZZ FESTIVAL [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://koktebel.info/new.

Цугорка О. Використання інновацій у мистецьких практиках сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 4. К.: Міленіум. С.92-97.

Bazanov V.V. (2005). Scene technology. M.: Impulse-light [in

Russian].

Berezokin V.I. (2010). The Art of Scenography of the World Theater: The Second Half of the 20th Century М.: Editorial URSS [in Russian].

Kisla N. V. (2015). Chronotope of the mass-event in the culture of the XX century (p.p. 140-143) News of the National Academic Academy of Culture of Culture and Science: Sciences. Journal. № 2 [in Ukrainian].

Kripchuk M.V. (2013). Symbolic imagery of theatrical events and mass holidays of Eastern Ukraine (on the material of Lugansk region): dis. ... cand. of Arts: 26.00.01 [in Ukrainian].

Kuzhnyj O.P. (2012). Fundamentals of directing theatrical sights and holidays. K.: NAKKKiM [in Ukrainian].

Muharsky D. (2009). Holiday – my profession. K.: Kyivska Pravda [in Russian].

NabokovR.G.(2014).Massformsoftheatricalartinfestive-laughcultureofUkraine:diss... candidate of Art: 26.00.04 "Ukrainian culture". Kharkiv [in Ukrainian].

Otkidach V.M. (2013). Variety singing and show business: teaching method. manual. Vinnitsa: The New Book [in Ukrainian].

Rozhin I. E. (1985). Architectural Design of Public Buildings and Structures. M.: Architecture [in Russian].

Chasovnikova A. (2005). Freedom of the Mystery of the Theater Space, translation from Italian [in Russian].

Stanislavskaya K. I. (2016). The artistic and spectacular forms of modern culture: monography. K.: NAKKKiM [in Russian].

Sharvarko B. G. (2004). Director of the dramatized mass event: teaching method. manual. K.: DAKKKiM [in Ukrainian].

BREGENZER FEST SPIELE [Electronic resource] Access mode:https://bregenzerfestspiele.com/de

Huntington J. (2012). Show Networks and Control Systems. Brooklyn: Zircon Designs Press [in English].

KOKTEBEL JAZZ FESTIVAL [Electronic resource]. – Access mode: http://koktebel.info/new/ [in Ukrainian].

Tsugorka, O. (2015). Use of innovations in contemporary artistic practices. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium 4, 92-97 [in Ukrainian].