ТАНЕЦЬ У КУЛЬТУРІ: АНТРОПОЛОГІЧНИЙ КОНТЕКСТ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ТАНЦЮ В ПОЛЬСЬКОМУ ПИСЬМЕНСТВІ ХІХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Mariya Bracka Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166917

Ключові слова:

танець, антропологія танцю, український народний танець, танець як забава, танець як змагання

Анотація

Метою дослідження є вивчення антропологічного контексту українського народного танцю в польському письменстві ХІХ століття, зумовлений необхідністю підкреслити роль і різноманітні функції танцю в житті людини і суспільства. Методологія дослідження базується на застосуванні методів аналізу, синтезу, порівняння й узагальнення, що дало можливість розкрити розуміння українського танцю польськими дослідниками та показати його культурний зміст і звʼязок з іншими аспектами культури. Наукова новизна полягає в тому, що вперше представлено трактування українського народного танцю представниками іншої (польської) культури та підкреслено влучність багатьох спостережень, важливих для висвітлення антропології танцю. До аналізу залучено міркування кількох видатних зарубіжних антропологів танцю. Висновок. Танець також є захопливим обʼєктом досліджень, як література, музика, мистецтво, кінематограф. Він має кілька визначних характеристик, серед яких найважливіша – одномоментне розміщення в просторі та часі, невловимість, складність його запису й опису. Український народний танець завжди відігравав інтегруючу, магічну, рекреаційну, психологічну роль у житті суспільства, яку намагалися зафіксувати польські етнографи і митці слова ХІХ століття. Антропологічний контекст вивчення танцю допомагає розкрити його звʼязок з іншими культурними явищами, такими як бенкет, забава, змагання, війна, смерть. 

Біографія автора

Mariya Bracka, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор філологічних наук, доцент кафедри полоністики

Посилання

Lange R. O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna. Poznań : Rythmos, 2009. 185 c.

Garaudy R. Danser la vie (Taniec życia) / tłum. I. Turska. Tomaszewski Wł. Człowiek tańczący. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991. С. 87–90.

Нариси до історії українського народного танцю / укл. В.К. Купленник. Київ : ІЗМН, 1997. 64 с.

Сухомлинов О. М. Етнокультурний дискурс у літературі польсько-українського пограниччя ХХ століття. Донецьк : ЛАНДОН ХХІ, 2012. 376 с.

Kasperski E. Kresy w perspektywie metodologii. Prace Filologiczne. Seria Literaturoznawcza / pod red. E. Ihnatowicz. Warszawa : Wydział Polonistyki UW, 2008. T. LV. S. 49–76.

Nowosielski A. [Marcinkowski A.] Lud ukraiński. Wilno : nakład i druk Teofila Gluckberga, 1857. T. І. 380 s. T. ІІ. 282 s.

Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю. Третє вид., випр. і доповн. Київ : Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1963. 141 с.

Czajkowski M. Powieści kozackie. Kraków : Universitas, 2003. 176 s.

Hanna J. L. To Dance is Human. A Theory of Nonverbal Communicationю Chicago : University of Chicago Press, 1987. 456 с.

Boas F. The Function of Dance in Human Society. New York, 1972. 345 с.

Kurath G. Dance: Folk and Primitive. Dictionary of Folklore, Mythology and Legend / ed. M. Leach, J. Fried. New York: Funk & Wagnalls, 1949.

Stachurski P. [ Święcicki P.] Opowieści stepowe. Lwów : nakładem Augusta Skerla, 1871. 195 s.

Lange, R. (2009). O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna. Poznań: Rythmos [in English].

Garaudy, R. (1991). Danser la vie (Taniec życia). (I. Turska, Trans.). Tomaszewski Wł. Człowiek tańczący. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 87-90 [in Polish].

Kuplennyk, V.K. (Ed.). (1997). Essays on the history of Ukrainian folk dance. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Suchomlynow, O.M. (2012). Ethnocultural discourse in the literature of the Polish-Ukrainian borderland of the twentieth century. Donetsk: LANDON ХХІ [in Ukrainian].

Kasperski, E. (2008). Kresy w perspektywie metodologii. Prace Filologiczne. Seria Literaturoznawcza. E. Ihnatowicz (Ed). Warszawa: Wydział Polonistyki UW, LV, 49–76 [in Polish].

Nowosielski, A. [Marcinkowski, A.] (1857). Lud ukraiński. Wilno: nakład i druk Teofila Gluckberga, І–ІІ [in Polish].

Verkhovynets, V.M. (1963). Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: USSR State Publishing House of Fine Arts and Music Literature [in Ukrainian].

Czajkowski, M. (2003). Powieści kozackie. Kraków: Universitas [in Polish].

Hanna, J. L. (1987). To Dance is Human. A Theory of Nonverbal Communication. Chicago: University of Chicago Press [in English].

Boas, F. (1972). The Function of Dance in Human Society. New York: Dances Horizons [in English].

Kurath, G. (1949). Dance: Folk and Primitive. Dictionary of Folklore, Mythology and Legend. M. Leach, J. Fried (Ed). New York: Funk & Wagnalls [in English].

Stachurski, P. [Święcicki, P.] (1871). Opowieści stepowe. Lwów: nakładem Augusta Skerla [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство