TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE AT THE LEVEL OF PROFESSIONAL EDUCATION AS A LINGUO-DIDACTIC PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.171864Ключові слова:
linguodidactics, Russian language, Chinese students, professional education, methodology of teaching.Анотація
Abstract. The paper focuses on one of the most up-to-date issues in the sphere of the theory and methodology of teaching the Russian language – the theoretical grounding and practical elaboration of nationally oriented methods of teaching Russian as a foreign language. In our research work, we used such methods and techniques as analysis, observation, description, comparison, collation, and generalization. The results go as follows: despite the attempts made by linguodidacts in the last two decades, many problems remain unsolved. In particular, the methods of teaching the Russian language to foreign students studying music are least developed. It is found out that currently the specificity of preparing foreign students at the stages of preparatory and postgraduate professional education is not taken into account
properly. It is proved that it is more efficient to pay more attention to communicative exercises that allow students to use professional lexis and terminology, compile two-language glossaries that are aimed to help students study terminology faster and in a more easy way. We believe that this study contributes to the field of linguodidactics and might be interesting to all those who teach Russian to Chinese students.
Keywords: linguodidactics, Russian language, Chinese students, professional education, methodology of
teaching.
Посилання
N. Matveeva, V.G. Fatkhutdinova, “ National component in Russian word-formation: linguodidactic aspect”, Journal of Language and Literature. Vol.7. № 2., pp: 233-236, 2016.
S. Safonova, Y.K. Lukoyanova, “The teaching of speech etiquette in the course of russian as a foreign language,
Modern Journal of Language Teaching Methods (MJLTM). Special Issue (December 2016). pp.81-85, 2016.
T. Balykhina, Chzhao Yuitszyan, “From methodology to ethnomethodology. Teaching the Russian language to
the Chinese”, 2-d edition. Мoscow, RUDN, 344 p., 2010.
I. Bobrysheva, “Foreign students: cultural and typological styles of studying in the methodology of teaching
Russian as a foreign language”. Мoscow, Flinta, Nauka, 256 p., 2004.
T. Vishnyakova “Basic methods of teaching Russian to students of non-philological specialties”, Мoscow, Russian Language, Kursy. 125p., 1982.
V. Antonova. M. Nakhabina, M.Safronova, “The road to Russia.Russian language textbook (elementary
level)”, Saint-Petersburg, Zlatoust, 344p., 2015.
L.Miller, L. Politova, I.Ya. Rybakova, “Zhili-byli”. Textbook, 28 Russian lessons for beginners. Saint-Petersburg, Zlatoust. 152p., 2011.
L.Vereshchagina, “Russian for musicians: Elementary practical course of the Russian language: textbook”,
Мoscow, Russian Language, Kursy, 368p., 2014.
N. Kryukova, A. Zakharova, N., G. Dulina, I. Belonovskaya, J. Bogdanova, “Didactic features of pedagogical
interaction as the basis of university education” Man In India.
Vol. 97, №. 3, pp. 29 -41, 2017.
N. Murzina, S. Safonova, O. Chupryakova, “The native/foreign binary opposition as a way of conceptualization
of V. Rasputin’s artistic image of the world” Journal of Language and Literature, Vol. 7, No. 3, pp. 80-84, 2016.
G. Nurullina, L. Usmanova A. & D. Rakhimova, “The Use of Moderation Technology at Lessons of Russian
Language as the Development of Pupils’ Cognitive Activity” The European Proceedings of Social and Behavioural
Sciences (EpSBS) Vol. X12, № 1. pp. 173-179, 2016.
Pérez, Eudes De Armas, Cristian De Armas Iturriago, and Eudes Rafael De Armas. "Desempleo como violación
de los derechos humanos al trabajo en Colombia." Opción 34.86 (2018): 642-666.
J. Linck, J. Kroll, & G. Sunderman, “Losing access to the native language while immersed in a second language: Evidence for the role of inhibition in second-language learning” Psychological Science, Vol. 20, pp.1507–1515, 2009.
Opata, C. E. (2017). An Assessment of Embedded Power Generation in Nigeria (Doctoral dissertation).
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.