TECHNOLOGY OF TEACHING THE CONSONANT SYSTEM OF THE SECOND LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.171872Ключові слова:
technology, classification, consonants, phoneme, assimilation, vocabulary, word formation, grammar, audition, speaking.Анотація
Abstract. The article deals with the technology of teaching the consonant system of Tatar as the second
language. It is established that to determine the most efficient ways of teaching Russian-speaking students phonetic system of the Tatar language it is necessary to have information not only about the features of the contact languages, but also to determine the features of perception and reproduction of some elements of the phonetic system, taking into account the students’ experience. Determined that the most difficult for students is the consonant [h] of Tatar, which is usually replaced consonant [x] of student’s native (Russian) language. Classification of Tatar consonants conducted according to the scheme: similar in the compared languages; similar in both languages, but having features in each of them ([х], [ч], [г], [к], assimilation to voiced or voiceless); characteristic only of the Tatar language ([w], [гъ], [къ], [җ], [ң], [һ], ['гамза], nose, labret, velar assimilation, accommodation consonants
Keywords: technology, classification, consonants, phoneme, assimilation, vocabulary, word formation,
grammar, audition, speaking.
Посилання
Beniwal, r. K. (2017). Generation of single and multiple power quality disturbances using matlab/simulink.
International journal of engineering, science and, 6, 10-15.
Husnutdinov D.H., Aidarova S.H., Sagdieva R.K., Plotnikova H., Velikanova S. Information and communication tools for Tatar language teaching//Modern Journal of Language Teaching Methods. – 2017. –Vol. 7, Is.12. – Pp. 124-132.
Lysakova I.P. Methodology of Teaching Russian as a Second Language: Instructional Aid for Teachers // Dynamics of linguistic and cultural processes in contemporary russia: Society of teachers of Russian language and literature (Saint Petersburg), 2014 - Pp. 67-71.
Abdrakhmanova A.A., Galiullina G.R., Aidarova S.H. Aspects of Tatar ethnic oriented teaching as a foreign
language//Modern Journal of Language Teaching Methods. - 2016. - P.181-185.
Aydarova S.H., Giniyatullina L.M., Sagdieva R.K., Husnutdinov D.H., Mirzagitov R.H., Gabidullina F.I. Models of media education in teaching Tatar language//Espacios. - 2017. - Vol.38, Is.60.
Horlacher R. Schooling as a means of popular education: Pestalozzi's method as a popular education experiment//Pedagogica Historica, 2011. Vol.47. Pp. 65– 75.
Aliyeva T.N. Teaching Russian pronunciation in the eight-year-old Azerbaijani school. Baku: Education, 1969. - 147 p.
Shakirova L.Z. Fundamentals of the methodology of Russian language teaching at the Tatar school. - 3rd ed., rev. and supplemented. - Kazan: Magarif, 1999. - 351 p.
Shakirova G.F. Intrapersonal Gender Role Conflict of Self-Actualized Personality/World Applied Sciences
Journal, 30(4). – 2014. – Рр. 460–462.
Escobar, Edisson Stiven Castro. "La migración como proceso de transformación territorial: una mirada -695.
Leont'ev A.A. Fundamentals of psycholinguistics. – M: Meaning, 1999. – 220p.
Yusupov R.A., Aydarova S.H., Sagdieva R.K., Harisova G.F. Improving efficiency of teaching the Tatar language to a foreign audience//International Education Studies. – 2015. – Vol. 8, Is. 5. – Pp. 158-164.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.