THE DEVELOPMENT OF EXPERIENTIAL LEARNING EXPOSITION TEXT BASED ON EXPERIENTIAL LEARNING TEXT
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.173633Анотація
Abstract: This study aims to find out about the results of development of teaching materials writing exposition experiential-based text on students of class X SMA Unggul East Aceh. The research method used is research and development research and development (R & D) method. The trial subjects consisted of 3 students with individual trials, 9 students with small group trials, and 32 students with limited field trials. Data collection techniques used observation, interview, questionnaire and expository writing test. The results showed that this proves that teaching materials to write exposed text developed to improve student learning outcomes by using experiential learning methods.
Keywords: development of teaching materials; exposition texts; experiential learning
Посилання
Daryanto. 2013. Menyusun Modul: Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogjakarta: Gavamedia.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hikmat, Ade dan Nani Solihati. 2013. Bahasa Indonesia (untuk Mahasiswa s1 & pascasarjana, Guru, Dosen, Praktisi, dan Umum). Jakarta: Grasindo.
Huda, Miftahul. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogjakarta: Pustaka Pelajar.
Kemendikbud. 2014. Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik. Jakarta: Kemendikbud.
Kemendikbud. 2014. Buku Guru: Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik. Jakarta: Kemendikbud.
Kosasih, E. 2014. Jenis-Jenis Teks. Bandung: Yrama Widya.
Kurniawati, Eni Dewi. 2009. Pengembangan Bahan Ajar Bahasa dan Sastra Indonesia dengan Pendekatan Tematis. Tesis. Universitas Sebelas Maret. Surakarta.
Kamehameha School. 2007. The Writing Process: An Overview of Research on Teaching Writing as a Process. Research & Evaluation department of Kamehameha Schools 567 South King Street, Suite 400 Honolulu, Hawai‘i.
Majid, Abdul. 2011. Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Moon, Jennifer A. 2004. A Hanbook of Reflective and Experiential Learning. London and New York: RoutledgeFalmer Taylor & Francis Group.
Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Priyatni, Endah Tri. 2014. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Rahayu, Minto. 2007. Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi Mata Kuliah Pengembangan Diri. Jakarta: Grasindo.
Sani, Ridwan Abdullah. 2014. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Samsudin, Asep. 2012. Peningkatan Kemampuan Menulis Eksposisi Berita dan Menulis Eksposisi Ilustrasi Siswa Kelas V Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Terpadu Membaca dan Menulis. Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol.13 No.2.
Silberman, Mel. 2014. Handbook of Experiental Learning Experiental Learning: Strategi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Bandung: Nusa Media.
Sumiati & Asra. 2016. Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
Smalley, Regina L. dan Mary K. Reutten. 1995. Refining Composision Skills. New York: Macmillan Publishing Company.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.