DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.175484

Artistic world of a person as a communicative system:cultural sciences

Vladyslav Kornienko

Abstract


The purpose of the article is the cultural reflection of art culture as a communicative system, an analysis of the essential content of certain cultural forms and phenomena. The most scientifically capable of studying the artistic world of human as a communicative system can be considered the following methodology: - synchronic-diachronic, focused on the treatment of ideological universals;  - a convergent-divergent approach that considers the culture dynamically as an openly-developing open information system;  - the principle of statistical analysis of culture, aimed at identifying specific elements of a particular culture and the search for universal, characteristic of several cultures of phenomena, contributing to their comparative analysis. The most important scientific novelty of the presented research is, first of all, the formulation of the problem - the theorizing of art culture as a communicative system - which is not sufficiently represented in modern Ukrainian cultural theory. Conclusions. The article states that the analysis of culturological approaches to the study of the artistic world of human as a communicative system has enabled to reveal the content and directions of the evolution of this phenomenon from metaphor to category. In an effort to combine a universal with a specific and to cover the core issues of studying culture as a set of established forms of activity, it is determined that the artistic world of human is the result of human activity. However, it is not possible to identify it with one aspect of activity - with a product, a method, creative potential, spiritual energy, a value regulator with semiotic means, and the qualities of a person as a subject of activity. It needs to be considered in the aggregate of three modalities: human, procedural-activity and subject-matter.


Keywords


artistic culture; communicative system; culturological comprehension; substantive content; cultural universals

References


Аристотель. Сочинения : в 4-х т. Т. 1. [Метафизика ; О душе] / ; ред. В. Ф. Асмус. Москва : Мысль, 1978. 549 с., 1 л. портр.

Баксендолл М. Узоры интенции : об ист. толковании картин / [пер. с англ. М. Соколова]. Москва : ЮниПринт, 2003. 182 с., [18] л. ил., факс., цв. ил. : ил..

Гете И. В. К учению о цвете. Избранные философские произведения / И. В. Гете. Москва, 1964. С.10.

Голицын Г.А. Информация – поведение – творчество. Москва : Наука, 1991. 221, [2] с. : ил. (Общество и личность).

Гомбрих Э. История искусства / [пер. с англ.: В. А. Крючков, М. И. Майская]. Москва : АСТ, 1998. 688 с. : ил., цв. ил., карт.

Гудмен Н. Факт, фантазия и предсказание. Способы создания миров : статьи / пер. с англ. [А. Л. Никифорова [и др.] ; послесл. М. В. Лебедева]. Москва : Логос, 2001. 375 с. (Университетская библиотека. Философия).

Делез Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? / пер. с фр. С. Н. Зенкина. Москва ; Санкт-Петербург : Ин-т эксперим. социологии Алетейя, 1998. 286 с.

Йетс Ф. Искусство памяти / пер. Е. Малышкин. Санкт-Петербург : Унив. кн., 1997. 476 с.

Кондильяк Э. Б. Опыт о происхождении человеческих знаний. Сочинения : в 3-х т. / Э. Б. Кондильяк. Москва, 1980. Т. 1. С. 93.

Ле Корбюзье. Три формы расселения, Афинская Хартия / пер. с фр. Ж. Розенбаума ; послесл.: Ю. Бочарова, А. Раппапорта. Москва : Стройиздат, 1976. 136 с. : ил.

Леви-Стросс К. Структурная антропология / [пер. с фр. В. В. Иванова]. Москва : Акад. проект, 2008. 554, [1] с. : ил. (Философско-антропологические технологии).

Леонардо да Винчи. Избранные произведения. Минск : Харвест ; Москва : АСТ, 2000. 200 с.

Локк Д., Два трактата о правлении / [пер. с англ., ред. и сост., авт. вступ. ст. и примеч. А. Л. Субботин] ; Рос. акад. наук, Ин-т филос. Москва : Канон +, 2009. 399 с., : портр. (История философии в памятниках).

Лосев А. Ф. Философия. Мифология. Культура. Москва : Политиздат, 1991. 524 с.

Моль А. Социодинамика культуры / пер. с фр., предисл. Б. В. Бирюкова. Изд. 2-е, стереотип. Москва : КомКнига, 2005. 404 с.

Платон. Діалоги / пер. з давньогрец.: Й. Кобів [та ін.]. 2-е вид. Київ : Основи, 1999. 393, [2] с.

Рыжов В. Информационный подход в искусстве. Этюды по теории искусства: Диалог естественных и гуманитарных наук. Москва : ОГИ, 2004. С. 123–232.

Сенека Л. А. Моральні листи до Луція / пер. з латин. А. Содомора. Київ : Основи, 1995. 603 с.

Сидоренко В. Ф. Генезис проектной культуры. Вопр. философии. 2002. № 10. С. 10.

Denis Diderot, 1713-1784 : Zeit, Werk, Wirkung / In Verbindung mit Franz Josef Hausmann u. Hinrich Hudde hrsg. von Titus Heydenreich. Zehn Beitr. Erlangen : UB, 1984. 171 p. (Erlanger Forschungen : R. A. Geisteswiss. ; Bd. 34 [0423-3433]).

Gombrich T. H. The Image and the Eye. Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation. New York, 1982. 178 p.

Mondrian P. Dialogue on the New Plastic. Art in Theory: 1900-1990. Massachusett, 1999. P. 282–287.

Urfalino P. L'invention de la politique culturelle. Paris : Ed. par le Comité d'histoire du ministère de la Culture. La Documentation française, 1996. 250 p.

Aristotle (1978). Works: in 4 v. Vol. 1. Metaphysics; About the soul ; Ed. V.F. Asmus. Moscow: Mysl [in Russian].

Buckendoll, M. (2003). Patterns of Intention: about the historical interpretation of paintings. Trans. from English M. Sokolov. Moscow: UniPrint [in Russian].

Goethe, I. V. (1964). To the doctrine of a color. Selected philosophical works. Moscow, p. 10 [in Russian].

Golitsyn, G.A. (1991). Information - behavior - creativity. Moscow: Nauka [in Russian].

Gombrich, E. (1998). The history of The art. Trans. from English: V. A. Kryuchkov, M.I. Mayskaya. Moscow: AST [in Russian].

Goodman, N. (2001). The fact, fantasy and prediction. Ways to create worlds: articles. Trans. from English A. L. Nikiforova [et al.]; afterglow M. V. Lebedeva. Moscow: Logos [in Russian].

Deleuze, J., Guattari, F. (1998). What is philosophy? Trans. with fr. S.N. Zenkina. Moscow; St. Petersburg: Institute Exper. Sociology Aletheia [in Russian].

Yates, F. (1997). The art of Memory. Trans. E. Malyshkin. St. Petersburg: Univ. kn. [in Russian].

Condiliac, E. B. (1980). The experience of human knowledge source. Works: in 3 tons. Moscow, V. 1. [in Russian].

Le Corbusier (1976). The three forms of settlement, the Athenian Charter. Transl. with fr. J. Rosenbaum; afterword: Yu. Bocharov, A. Rappaport. Moscow: Stroiizdat [in Russian].

Levi-Strauss, K. (2008). Structural Anthropology. Trans. with fr. V.V. Ivanova. Moscow: Akad. Proekt [in Russian].

Leonardo da Vinci (2000). Selected Works. Minsk: Harvest; Moscow: AST [in Russian].

Locke, D. (2009). Two treatises about the management. Trans. from English, ed. A. L. Subbotin. Moscow: Canon [in Russian].

Losev, A. F. (1991). Philosophy. Mythology. Culture. Moscow: Politizdat [in Russian].

Mol, A. (2005). Sociodynamics of culture. Trans. with fr., foreword B. V. Biryukova. Ed. 2nd, stereotype. Moscow: KomKniga [in Russian].

Plato (1999). Dialogs. Transl. from Ancient Greek: Y. Kobiv and others. 2nd view. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Ryzhov, V. (2004). The informational approach in art. Studies on the theory of art: the dialogue of natural sciences and the humanities. Moscow: OGI, pp. 123–232 [in Russian].

Seneca, L. A. (1995). The moral Letters to Lucia. Transl. from Latin A. Sodomora. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Sidorenko, V.F. (2002). Genesis of project culture. Voprosy filosofii. № 10. p. 10 [in Russian].

Denis Diderot, 1713-1784: Zeit, Werk, Wirkung (1984). In Verbindung mit Franz Josef Hausmann u. Hinrich hudde hrsg. von Titus Heydenreich. Zehn Beitr. Erlangen: UB, 171 p. (Erlanger Forschungen: R. A. Geisteswiss.; Bd. 34 [0423-3433]) [in German].

Gombrich, T. H. (1982). The Image and the Eye. Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation. New York [in English].

Mondrian, P. (1999). Dialogue on the New Plastic. Art in Theory: 1900-1990. Massachusett, pp. 282–287 [in English].

Urfalino, P. (1996). L'invention de la politique culturelle. Paris: Ed. par Commité d'histoire du ministère de la Culture. La Documentation française [in French].