DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.175489

THEORETICAL REFLECTIONS OF THE LEISURE ACTIVITIES IN THE CULTURE OF THE EUROPEAN ENLIGHTENMENT

Iryna Petrova

Abstract


The purpose of the research is to identify the suppositions and factors that form the base of the enlightenment model of the leisure activities. Methodology of the research lies in the usage of a set of systemic, historical and chronological and hermeneutical methods. Scientific novelty of the research is grounded with the origin of the pragmatic approach to the assessment of the leisure activities and leisure practices in the period of Enlightenment. Conclusions. It is proved that the formation of the Enlightenment model of the leisure activities was influenced by such tendencies as the acknowledgement of the leading role of science among other kinds of cognitive activity and the cult of Mind, absolutization of education that formed the belief in the possibility of solving social problems, provided the appropriate conditions for this; deism and secularization of worldview, which led to the denial of religious fanaticism and blind faith in to Church dogmas; social stratification of society. That’s why there were dominated such leisure practices that were aimed at the objective cognition of the reality and were based onto the pragmatic ideas.


Keywords


leisure activities; the Enlightenment; absolutization of education; secularization of worldview; deism; secular culture; the European Enlightenment.

Full Text:

PDF

References


Дж. Мысли о том, что читать и изучать джентльмену / Сочинения: в 3 т. Т. 3. М. : Мысль, 1988. С Кант И. О педагогике // Собрание сочинений в 8 томах. Т. 8. М. : Чоро, 1994. С. 399-462.

Кант И. Ответ на вопрос: что такое Просвещение? // Собрание сочинений в 8 томах. Т.8. М. : Чоро, 1994. С. 29-37.

Кондорсе Ж. А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума / Антология мировой философии. В 4-х т. Т. 2. Европейская философия от эпохи Возрождения по эпоху Просвещения / [общ. ред., вступ. статья В. В. Соколов]. М. : Мысль, 1970. С. 685-693.

Локк Дж. Мысли о воспитании / Сочинения: в 3 т. Т. 3. М. : Мысль, 1988. С. 409-608.

Локк. 609-614.

Мамардашвили М. К., Соловьев Э. Ю., Швырев В. С. Классика и современность: две эпохи в развитии буржуазной философии // Философия в современном мире. Философия и наука. М. : Наука, 1972. С. 28-94.

Реале Дж. Д. Антисери. Западная философия от истоков до наших дней. От романтизма до наших дней / пер. с итал. и ред. С. А. Мальцевой. СПб. : Пневма, 2003. 880 с.

Хоркхаймер М., Адорно Т. Диалектика просвещения. Философские фрагменты. М. ; СПб., 1997. 312 с.

Kant, I. (1994). O pedagogike. Sobranie sochineniy, vol.8. M. : Choro, 399-462 [in Russian].

Kant, I. (1994). Otvet na vopros: chto takoe Prosveshchenie? // Sobranie sochineniy v 8 tomakh. T.8. M. : Choro, 29-37 [in Russian].

Kondorse, Zh. A. (1970). Eskiz istoricheskoy kartiny progressa chelovecheskogo razuma. Antologiya mirovoy filosofii. Vol. 2. Yevropeyskaya filosofiya ot epokhi Vozrozhdeniya po epokhu. M. : Mysl, 685-693 [in Russian].

Lokk, Dzh (1988). Mysli o vospitanii vol.2. M. : Mysl, 409-608 [in Russian].

Lokk, Dzh. (1988). Mysli o tom, chto chitat i izuchat dzhentlmenu / Sochineniya, vol.3. M. : Mysl, 609-614 [in Russian].

Mamardashvili, M. K., E. Yu. Solovev, V. S. Shvyrev (1972). Klassika i sovremennost: dve epokhi v razvitii burzhuaznoy filosofii. Filosofiya v sovremennom mire. Filosofiya i nauka. M. : Nauka, 28-94 [in Russian].

Reale Dzh. D. Antiseri (2003). Zapadnaya filosofiya ot istokov do nashikh dney. Ot romantizma do nashikh dney. SPb : Pnevma [in Russian].

Khorkkhaymer M., Adorno T. (1997). Dialektika prosveshcheniya. Filosofskie fragmenty. M. ; SPb [in Russian].