Теоретичні рефлексії дозвілля в культурі європейського Просвітництва

Автор(и)

  • Iryna Petrova Київського національного університету культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.175489

Ключові слова:

дозвілля, Просвітництво, абсолютизація виховання, секуляризація світогляду, деїзм, світська культура, європейські просвітителі.

Анотація

Метою дослідження є виявлення передумов та чинників, що становлять підґрунтя просвітницької моделі дозвілля. Методологія дослідження полягає у використанні сукупності системного, історико-хронологічного та герменевтичного методів. Наукова новизна здійсненого дослідження зводиться до обґрунтування передумов, що зумовили зародження прагматичного підходу до оцінки дозвілля та дозвіллєвих практик в епоху Просвітництва. Висновки. Доведено, що на формування просвітницької моделі дозвілля вплинули такі тенденції як визнання провідної ролі науки серед інших видів пізнавальної діяльності та культ Розуму; абсолютизація виховання, що формувала віру у можливість вирішення соціальних проблем за умови створення для цього відповідних умов; деїзм та секуляризація світогляду, що спонукали до заперечення релігійного фанатизму й сліпої віри у церковні догмати; соціальна стратифікація суспільства. Тому серед дозвіллєвих практик переважали ті, що були спрямовані на об’єктивне пізнання реальності й мали за основу прагматичні ідеї.

Біографія автора

Iryna Petrova, Київського національного університету культури і мистецтв

доктор культурології, професор, професор кафедри івент-менеджменту та індустрії дозвілля

Посилання

Дж. Мысли о том, что читать и изучать джентльмену / Сочинения: в 3 т. Т. 3. М. : Мысль, 1988. С Кант И. О педагогике // Собрание сочинений в 8 томах. Т. 8. М. : Чоро, 1994. С. 399-462.

Кант И. Ответ на вопрос: что такое Просвещение? // Собрание сочинений в 8 томах. Т.8. М. : Чоро, 1994. С. 29-37.

Кондорсе Ж. А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума / Антология мировой философии. В 4-х т. Т. 2. Европейская философия от эпохи Возрождения по эпоху Просвещения / [общ. ред., вступ. статья В. В. Соколов]. М. : Мысль, 1970. С. 685-693.

Локк Дж. Мысли о воспитании / Сочинения: в 3 т. Т. 3. М. : Мысль, 1988. С. 409-608.

Локк. 609-614.

Мамардашвили М. К., Соловьев Э. Ю., Швырев В. С. Классика и современность: две эпохи в развитии буржуазной философии // Философия в современном мире. Философия и наука. М. : Наука, 1972. С. 28-94.

Реале Дж. Д. Антисери. Западная философия от истоков до наших дней. От романтизма до наших дней / пер. с итал. и ред. С. А. Мальцевой. СПб. : Пневма, 2003. 880 с.

Хоркхаймер М., Адорно Т. Диалектика просвещения. Философские фрагменты. М. ; СПб., 1997. 312 с.

Kant, I. (1994). O pedagogike. Sobranie sochineniy, vol.8. M. : Choro, 399-462 [in Russian].

Kant, I. (1994). Otvet na vopros: chto takoe Prosveshchenie? // Sobranie sochineniy v 8 tomakh. T.8. M. : Choro, 29-37 [in Russian].

Kondorse, Zh. A. (1970). Eskiz istoricheskoy kartiny progressa chelovecheskogo razuma. Antologiya mirovoy filosofii. Vol. 2. Yevropeyskaya filosofiya ot epokhi Vozrozhdeniya po epokhu. M. : Mysl, 685-693 [in Russian].

Lokk, Dzh (1988). Mysli o vospitanii vol.2. M. : Mysl, 409-608 [in Russian].

Lokk, Dzh. (1988). Mysli o tom, chto chitat i izuchat dzhentlmenu / Sochineniya, vol.3. M. : Mysl, 609-614 [in Russian].

Mamardashvili, M. K., E. Yu. Solovev, V. S. Shvyrev (1972). Klassika i sovremennost: dve epokhi v razvitii burzhuaznoy filosofii. Filosofiya v sovremennom mire. Filosofiya i nauka. M. : Nauka, 28-94 [in Russian].

Reale Dzh. D. Antiseri (2003). Zapadnaya filosofiya ot istokov do nashikh dney. Ot romantizma do nashikh dney. SPb : Pnevma [in Russian].

Khorkkhaymer M., Adorno T. (1997). Dialektika prosveshcheniya. Filosofskie fragmenty. M. ; SPb [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Культурологія