МЕДІА-ВІЙНИ КРІЗЬ ПРИЗМУ CINEMA STUDIES: МІЖ ФУКО ТА БОДРІЯРОМ

Автор(и)

  • Lyudmila Gotz Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177427

Ключові слова:

культурологія, медіа-культурологія, cinema studies, арт-критика, медіа-війни, М.Фуко, Ж.Бодріяр, влада, симулякр, архетип Маг, Трикстер.

Анотація

Мета статті – дослідження та експлікація культурних меседжів ігрового фільму студії Walt Disney Pictures «Оз: Великий і Могутній» (2013 р.). Цей кінонаратив є яскравим та резонансним взірцем репрезентацій ауто-рефлексії творців кіно-індустрії щодо історії, соціальної ролі і надпотужного впливу кінематографа як медіума, посередника між творцями та реципієнтами кіно-продукції. Методологія дослідження в рамках медіа-культурології та cinema studies базується на структурно-функціональному підході та таких основних методах: формальний аналіз, герменевтичний та семіотичний аналіз, дискурс-аналіз, архетипний та аксіологічний аналіз. Наукова новизна полягає в тому, що в рамках вітчизняної медіакультурології та cinema studies вперше поставленно питання про те, як самі представники кіноіндустрії проблематизують, осмислюють та репрезентують засобами кіномистецтва медіа-війни, свою роль та місію в сучасному суспільстві. Висновки. Аналіз репрезентацій природи сучасної влади та ролі медіа, здійснений на прикладі кінонаративу «Оз: Великий і Могутній» показав вельми високу актуальність ідей М.Фуко та Ж. Бодріяра. Погляд представників медіа на свою роль в суспільстві репрезентує бодріярівський ланцюг «шоу – влада – симулякр» – замкнене коло буття сучасного медіатизованого світу. При цьому образи влади в кінонаративі знаходяться між крайніми полюсами суперечки цих двох інтелектуалів щодо природи влади: влада всюдисуща (М. Фуко) та влада – мертвий симулякр (Ж. Бодріяр). Аксіологічне ядро кінопродукту є пародійним симулякром традиційної етичності й цілком продуманим конструктом, медіа-індульгенцією, що легітимізує й забезпечує ментальну дестабілізацію суспільства, про яке попереджав Ж.Бодріяр.

Біографія автора

Lyudmila Gotz, Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

кандидат культурології, доцент кафедри
культурології та інформаційних комунікацій

Посилання

. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М.: Республика; Культурная революция, 2006. 269 с.

Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добро–свет, 2000. 387 с.

Бодрийяр Ж. Дух терроризма. Войны в заливе не было / Пер. с фр. А. Качалова. М.: Рипол–классик, 2016. 224 с.

Бодрийяр Ж. Забыть Фуко/ Перевод Д.Калугина. Санкт– Петербург: Владимир Даль, 2000. 96 с.

Куренной В. Философия фильма: упражнения в анализе. М.: Новое литературное обозрение, 2009. 232 с.

Неретина С.С. Апории дискурса / Рос. акад. наук, Ин–т философии ; С.С. Неретина, А.П. Огурцов, Н.Н. Мурзин, К.А. Павлов–Пинус. М. : ИФ РАН, 2017. 119 с.

Фуко М. Археология знания. Киев: Ника–Центр, 1996. 208 с.

Фуко М. Воля к истине. По ту сторону знания, власти и сексуальности. М.: Магистериум–Касталь, 1996. 197 с.

Baudrillard, J. The Consumer Society. Myths and Structures (2006). M .: Respublika; Kulturnaya revolyutsiya [in Russian].

Baudrillard,J. Symbolic Exchange and Death (2000). M .: Dobro–svet [in Russian].

Baudrillard, J. The Spirit of Terrorism. The War in the Gulf Did Not Take Place (2016). M .: Ripol–classic [in Russian].

Baudrillard, J. Forget Foucault (2000). St. Petersburg: Vladimir Dal [in Russian].

Kurennoy, V. Philosophy of the film: Exercises in the analysis (2009). М.: Novoe Literaturnoe Obozrenie [in Russian].

Neretina, S. S. Aporia of discourse (2017). ROS. Akad. Sciences, Institute of philosophy. S.S Neretina, A.P. Ogurtsov, N.N. Murzin, K.A. Pavlov–Pinus. M.: IPH RAS. [in Russian].

Foucault, M. The Archeology of Knowledge (1996). Kyiv: Nika–Center [in Russian].

Foucault M. The Will to Truth. On the other side of knowledge, power, and sexuality (1996). M .: Magisterium–Kastal [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Культурологія