DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177570

THE INITIAL STAGE IN G.O. AVENARIUS’ RESEARCH AND ACADEMIC CAREER IN THE FIELD OF CINEMATOGRAPHY

Oleksandr Bezruchko

Abstract


The purpose of work is to study thoroughly the initial stage of research and academic career in the field of cinematography of a prominent Ukrainian film expert of genius and one of the first national screen arts educators G.O. Avenarius. The research methodology consists in application of methods of personology, theory of personality and historical-biographic method. The marked methodological approaches allow to collect and investigate unknown and not popular facts from life, research and academic career in the field on cinematography of G.O. Avenarius. The scientific novelty of work is predefined by the necessity to study not popular pages of history of Ukrainian cinema and his figures that on those or other reasons remained out of eyeshot of home art critics. Conclusions. To summarize the above, one shall state, that the objectives to guide the research have been achieved, i.e. the initial stage of research and academic career in the field on cinematography of G.O. Avenarius, an outstanding Ukrainian film expert, one of the pioneering Ukrainian tutors in screen arts, PhD in Arts and founder of «Bili Stovpy» principal Film Fund in the entire Soviet Union, has been thoroughly scrutinized and investigated; his principal research works on history and theory of cinematography within the established timeline have been listed; his track record with pedagogical activities in the field of cinematography at the Odesa State College of Cinematography of the All-Ukrainian Photo and Cinema Management Department, Kyiv State Institute of Cinematography and Actor School under the Kyiv Film Factory has been restored.


Keywords


Georgii Avenarius; Odesa State College of Cinematography; Kyiv State Institute of Cinematography; Actor School; Kyiv Film Factory.

Full Text:

PDF

References


Авенаріус Г. До питання про творчий метод портретної фотографії. Фото соцбудівництву. 1934. № 5–6. С. 104–107.

Авенаріус Г. Експресіонізм в радянському кіно. Кіно. 1933. №4. С. 12–14.

Авенариус Г. К методологи определения киножанров. Пролетарское кино. 1931. №10–11. С. 27–33.

Авенаріус Г. Композиція реалістичного портрета. Фото соцбудівництву. 1934. № 9–10. С. 256–263.

Авенаріус Г. Монтажні теорії Ейзенштейна. Кіно. 1932. №5–6. С. 14–16.

Авенаріус Г. Монтажні теорії Ейзенштейна. Кіно. 1932. №7–8. С. 22–23.

Авенаріус Г. Монтажні теорії Ейзенштейна. Кіно. 1932. №11–12. С. 10–12.

Авенаріус Г. Фотопейзаж, як проблема стилю. Фото соцбудівництву. 1934. №11–12. С. 311–316.

Безручко О. Кінопедагогічна і наукова діяльність Г.О. Авенаріуса в Одесі та Києві. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого: зб. наук. пр. Київ: Освіта України, 2014. Вип. 15. С. 106–111.

Галицький В., Довбищенко В. Два роки обіцянок. Ще про долю молодих кінорежисерів. Комсомолець України. 1937. 14 вересня.

Ганьба зривачам марксо-ленінського виховання кадрів для кадрів! : [ред. ст.]. Кінокадри. 1931. 24 грудня.

Ґосейко Л. Історія українського кінематографа, 1896–1995; [пер. з фр.: С. Довганюк, Л. Ґосейко]. Київ: Kino-Коло, 2005. 461 с.

Григор'єв Г. П. Лист Г.О. Авенаріусу 22 грудня 1951 р. Держфільмофонд РФ «Білі стовпи». Фонд Г.О. Авенаріуса. Спр. А–20–110.

Григор'єв Г. П. Що було, те бачив. Київ: Радянський письменник, 1966. 327 с

Запрошення В.С. Довбищенка на вступні колоквіуми до режисерської майстерні при Київській кінофабриці О.П. Довженка. Приватне архівне зібрання О.А. Пазенко.

Зубавіна І. Мистецтво любити кіно. Кіно-театр. 2008. № 3. С. 47.

Ілляшенко В. Історія українського кіномистецтва [1893–2003]. Київ: Вік, 2004. 412 с.

Мусієнко О.С. Українське кіно: тексти і контекст. Вінниця : Глобус-Прес, 2009. 432 с.

Особова справа Г. Авенаріуса. Архів Всеросійського державного університету кінематографії ім. С.А. Герасимова. Ф. 1. Оп. 24. Спр. 4.

Фількевич М. Довженківці: сторінки нашої історії : [історія створення та діяльн. Київ. кіноф-ки]; [авт.-упоряд.: Галина Фількевич, Георгій Фількевич]. 2-ге вид., допов. Київ, 2006. 178 с.

Фількевич М. Сторінки нашої історії; [упоряд.: Галина Фількевич, Георгій Фількевич]. Київ, 2003. 188 с.

Центральний державний архів вищих органів влади і управління України (ЦДАВО України). Ф.1238. Оп. 1. Спр. 196.

Bezruchko O. Prominent Ukrainian cinema scientific Heorhij Avenarius. Матеріали ІІІ круглого столу «Актуальні питання кінематографа і телебачення», 17 січня 2018 р., м. Київ / Упорядник О. В. Безручко. Київ : Видав. центр КНУКіМ, 2018. С. 8–9.

Bezruchko O. Scientific and mediapedagogic activity of Georgii Avenarius in Russia. European philosophical and historical discourse. Praha, 2017. Volume 3. Issue 4. Pp. 65–70.

Bezruchko O. The final stage of research and educational activity of G.O. Avenarius in the field of cinematography. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. Київ: Міленіум, 2018. № 1. C. 106–109.

Avenarius, G. (1934). The question of the creative method of portrait photography. Foto sotsbudivnytstvu, 5–6, 104–107 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1933). Expressionism in the Soviet cinema. Kino, 4, 12–14 [in Ukranian].

Avenarius, G. (1931). To the methodology of the definition of cinema genres. Proletarskoe kino, 10–11, 27–33 [in Russian].

Avenarius, G. (1934). Composition of a realistic portrait. Foto sotsbudivnytstvu, 9–10, 256–263 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1932). Editing Theories of Eisenstein. Kino, 5–6, 14–16 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1932). Editing Theories of Eisenstein. Kino, 7–8, 22–23 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1932). Editing Theories of Eisenstein. Kino, 11–12, 10–12 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1934). Photo-painting, as a style problem. Foto sotsbudivnytstvu, 11–12, 311–316 [in Ukrainian].

Bezruchko, O. (2014). Сinemapedagogical and scientific activity of G.O. Avenarius in Odesa and Kyiv. Announcer of the Kyiv National I.K. Karpenko-Kary Theatre, Cinema and Television University: collection of scientific articles, 15, 106–111. Kyiv: Education of Ukraine [in Ukrainian].

Halytskyi, V., Dovbyshchenko, V. (1937). Two years of promises. Yet about the fate of young film directors. Komsomolets Ukrainy, on September, 14 [in Ukrainian].

N.a. (1931). Shame for the Marxist-Leninist training of personnel for the personnel. Kinokadry, on Decembers, 24 [in Ukrainian].

Goseyko, L. (2005). History of Ukrainian cinema, 1896–1995. [Trans from fr.: S. Dovganyk, L. Goseyko]. Kyiv: Kino-Коlо [in Ukrainian].

Grigoriev, G. (1951). Letter of G.O. Avenarius, on Decembers, 22, State Cinema Fund of Russian Federation «White pillars». Fund of G.O. Avenarius, Unit of storage А–20–110 [in Russian].

Grigoriev, G. (1966). That was, saw that. Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1935). V.S. Dovbyshchenko’s invitation on entrance exams to the Director’s Laboratory of O. Dovzhenko at the Kyiv Film Factory. Private archive of O.A. Pazenko [in Ukrainian].

Zubavina, I. (2008). The art to love cinema. Cinema-theatre, 3, 47 [in Ukrainian].

Illashenko, V. (2004). History of the Ukrainian cinematographic art [1893–2003]. Kyiv: Age [in Ukrainian].

Мoussienko, O. (2009). Ukrainian cinema: text and context. Vinnytsya: Globe-press [in Ukrainian].

The personal file of «Georgii (Yuriy) Oleksandrovich Avenarius», (1936 –1958). Archive of the All-Russian State University of Cinematography named after S.A. Gerasimov, Fund 1, Inventory 24, Unit of storage 4 [in Russian].

Filkevich, М. (2006). Dovzhenkivci: pages of our history: [history of creation and activity of the Kyiv film studios]; [arrangement: Halyna Filkevich, Heorhij Filkevich]. Kyiv: N.p. [in Ukrainian].

Filkevich, М. (2003). Pages of our history [arrangement: Halyna Filkevich, Heorhij Filkevich]. Kyiv: N.p. [in Ukrainian].

N.a. (1930–1932), Central State Archive of Power Management of Ukraine, Fund 1238, Inventory 1, Unit of storage 196 [in Ukrainian].

Bezruchko, O. (2018). Prominent Ukrainian cinema scientific Heorhij Avenarius. Materialy III kruhloho stolu «Aktualni pytannia kinematohrafa i telebachennia», 17 sichnia 2018 r., m. Kyiv, Ed.: O.V. Bezruchko. (pp. 8–9). Kyiv: Vydav. tsentr KNUKiM [in English].

Bezruchko, O. (2017). Scientific and mediapedagogic activity of Georgii Avenarius in Russia. European philosophical and historical discourse. Praha, 3, 4, 65–70 [in English].

Bezruchko, O. (2018). The final stage of research and educational activity of G.O. Avenarius in the field of cinematography. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, 106–109 [in English].