АРХЕТИП КОХАННЯ У СОЛОСПІВАХ КОМПОЗИТОРА ДІАСПОРИ ІГОРЯ СОНЕВИЦЬКОГО

Автор(и)

  • Myroslava Zhyshkovych Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка, Ukraine
  • Ruslana Kalyn Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177742

Ключові слова:

архетип Кохання, солоспів, камерно-вокальний цикл, композитори діаспори

Анотація

Мета статті – виявити та проаналізувати специфіку втілення архетипу Кохання у циклі «Зелена Євангелія» для сопрано у супроводі фортепіано на вірші Б.-І. Антонича. Методологія дослідження продиктована характером досліджуваної проблеми і полягає у використанні суми методів – історичного, теоретичного, текстологічного, описово-аналітичного, порівняльного та традиційно музикознавчого, які уможливлюють виявлення  специфіки втілення архетипу Кохання у проаналізованому циклі. Наукова новизна визначається ракурсом заявленої теми, її актуальністю та місцем в структурі як музикознавчого, так і виконавського процесу. Проблема досліджується вперше з позиції конкретизації сутності архетипу Кохання в проекції на камерну вокальну творчість композитора сучасності І. Соневицького. Висновки. Архетип Кохання як особливе світовідчуття, притаманне українцям, закладається у солоспіви віршованими рядками, сповненими "живого" дихання лемківської природи, яку композитор опоетизовує як первинно-релігійний феномен. Архетип Кохання втілюється особливо тонким звукописом, що передає ніжні пасторально-елегійні постромантичні звучання з колоритними тонально-гармонічними імпресіоністичними зворотами. Відтак виникають пейзажно-ліричні замальовки, що послідовно розвивають весільну тему. Композитор створює свій, індивідуальний варіант трактування архетипу.

Біографії авторів

Myroslava Zhyshkovych, Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка

кандидат мистецтвознавства, доцент

Ruslana Kalyn, Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка

кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Драганчук В. Архетип Ославленої Мадонни у музичному дискурсі: кордоцентризм української не-долі. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки : зб. наук. праць. 2015. Вип. 7. С. 65-74. URL : http://194.44.187.5/handle/123456789/9394. (дата звернення : 10.07.2018).

Драганчук В. Триптих В. Тиможинського «Світ, розглянутий по частинах» на вірші українських поетів ХVІІ століття в контексті дослідження проявів національної ментальності в музиці. Вісник Львівського університету. Серія : мистецтвознавство : зб. наук. праць. 2004. Вип. 4. С. 77-85. URL : http://194.44.187.5/handle/123456789/9395. (дата звернення : 12.07.2018).

Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття. Івано-Франківськ : Тіповіт, 2012. 1162 с.

Карась Г. Українське музичне діаспорознавство як новий напрям сучасного мистецтвознавства. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Історичні науки» : зб. наук. праць. 2015. Вип. 23. С. 171-174.

Кияновська Л. Наш гість – маестро Соневицький. Музика. 1996. № 3. С. 4.

Павлишин С. Знайомство зблизька (І. Соневицький). Музика. 1992. № 5. С. 26-27.

Павлишин С. Ігор Соневицький. Львів : БаК, 2005. 120 с.

Северинова М. Архетипи в культурі у проекції на творчість сучасних українських композиторів : монографія. – Київ : НАКККіМ, 2013. 299 с.

Скорик М. Слово про композитора. У кн: Соневицький І. Солоспіви для голосу в супроводі фортепіано. Київ : Музична Україна, 1993. С. 5-6.

Соневицький І. Солоспіви для голосу в супроводі фортепіано. – Київ : Музична Україна, 1993. 160 с.

Фільц Б. Український композитор із Нью-Йорка Ігор Соневицький – учасник «Київ Музик Фесту». Українське музикознавство : наук.-метод. збірник. 2011. Вип. 37. С. 446–457. URL : http://musicology.com.ua/muzykoznavstvo/37-2011/pdf/32_filz.pdf. (дата звернення : 11.07.2018).

Шеремета І. Музична символіка Ігоря Соневицького в солоспівах богородичної тематики із циклу «Canti spirituali». Студії мистецтвознавчі : науковий журнал. – 2015. – № 1. – С. 31-41. URL : http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/2015_1.html. (дата звернення : 15.07.2018).

Юнг К. Г. Проблемы души нашего времени. Москва : Прогресс, 1994. 336 с.

Ясіновський Ю. Ігор Соневицький: наукова конференція у 85-ту річницю від дня народження. Українська музика : наук. журнал. 2012. Вип. 1(3). С. 193-194.

Drahanchuk, V. (2015). Defamed Madonna archetype in a musical discourse: the cardiocentrism of Ukrainian non-fortune. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 7, 65–74. Retrieved from http://194.44.187.5/handle/123456789/9394 [in Ukrainian].

Drahanchuk, V. (2004). The V.Tymozhyns’kiy’s Triptych “The universe discerning in a parts” on the Ukrainian lyrics of the 17th century in the context of a research of national mentality in a music. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia : mystetstvoznavstvo, 4, 77–85. Retrieved from http://194.44.187.5/handle/123456789/9395 [in Ukrainian].

Karas, H. (2012). Musical culture of the Ukrainian diaspora in the world time and space of the 20th century. Ivano-Frankivsk: Tipovit [in Ukrainian].

Karas, H. (2015). Ukrainian musical diaspora studies as a new trend in modern art studies. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Istorychni nauky», 23, 171–174 [in Ukrainian].

Kyianovska, L. (1996). Our guest is Maestro Sonevytskyi. Muzyka, 3, 4 [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (1992). Acquaintance near (І. Sonevytskyi). Muzyka, 5, 26–27 [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (2005). Іhor Sonevytskyi. Lviv : BaK [in Ukrainian].

Severynova, M. (2013). Culture archetypes in projections on the works of modern Ukrainian composers. Kyiv : NAKKKiM [in Ukrainian].

Skoryk, M. (1993). The word about the composer. In: Sonevytskyi I. Solosies for voice with piano accompaniment. Kyiv: Muzychna Ukraina, 5–6 [in Ukrainian].

Sonevytskyi, I. (1993). Solosies for voice with piano accompaniment. – Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Filts, B. (2011). Ukrainian composer from New York Ihor Sonevytskyi is a participant of «Kyiv Music Fest». Ukrainske muzykoznavstvo, 37, 446–457. Retrieved from http://musicology.com.ua/muzykoznavstvo/37-2011/pdf/32_filz.pdf [in Ukrainian].

Sheremeta, І. (2015). The musical symbols by Ihor Sonevytskyi in the solosies of the theotokian themes from the cycle «Canti spirituali». Studii mystetstvoznavchi, 1, 31–41. Retrieved from http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/2015_1.html [in Ukrainian].

Yunh, K. H. (1994). Problems of the soul of our time. Moscow: Progress [in Russian].

Yasinovskyi, Yu. (2012). Ihor Sonevytskyi: scientific conference on the 85th anniversary of birth. Ukrainska muzyka, 1(3), 193–194 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство