КИТАЙСЬКА ТЕМА В НІМЕЦЬКОМУ Й УКРАЇНСЬКОМУ СИМВОЛІЗМІ (НА ПРИКЛАДІ ПОРІВНЯННЯ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ ФАКТУРИ В «ПІСНІ ПРО ЗЕМЛЮ» Г.МАЛЕРА Й ЦИКЛУ НА ВІРШІ КИТАЙСЬКИХ ПОЕТІВ Б.ЛЯТОШИНСЬКОГО)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177784Ключові слова:
символізм, національный стиль у музиці, китайська тема в європейському символізмі, інструментальність звучання, фортепіанна фактура.Анотація
Метою роботи є висвітлення символістських аспектів методу творчості Г.Малера й Б.Лятошинського – на матеріалі інструментальних партій «Пісні про землю» Малера й фортепіанної партії циклу на вірші китайських поетів Лятошинського. Методологічною основою роботи є інтонаційна концепція музики школи Б.Асафьєва в Україні, у руслі якої розробляється аналітичний, стильово-порівняльний, історичний і герменевтический методи дослідження. Спеціальна увага приділена працям Ж.Кассу, Ф.Клодона й Д.Андросової, у яких підкреслюється символістська складова композиторського підходу названих майстрів. Наукова новизна роботи визначена самостійністю теоретичного трактування індивідуально-стильової озброєності названих авторів, а також тим, що вперше в зазначеному ракурсі розглядаються названі твори австрійського й українського композиторів. Висновки. Символістські аспекти творчого методу Г.Малера й Б.Лятошинського виявляються чітко, по-перше, самим змістом звертання до китайської класичної поезії, що воскресає староєвропейську манеру статично-споглядального, нормативно-естетичного осмислення світу – у його досконалості й бідуваності (див. наявність і в Малера, і в Лятошинского «лейттональностей ХХ ст.» у вигляді опорностей Е-f/Fis). Пентатонність стає периферійною ознакою музичного втілення китайської поезії, сполучаючись скоріше із загальсимволістським-староцерковним колоритом безполутонового мелодизму. По-друге, інструментальні партії «Пісні про землю» Малера й фортепианна партія циклу на вірші китайських поетів Лятошинського демонструють особливого роду лінеаризацію фактури, що категорично відстоїть від гомофонно-гармонічних конструкцій творів європейської класики Нового часу, наближаючись до лінеарно-гетерофонних побудов китайської театральної інструментальності.
Посилання
Андросова Д.В. Символизм и поликлавирность в фортепианном исполнительстве ХХ в. Монография. Одесса: Астропринт, 2014. – 400 с.
Асафьев Б.. Музыкальная форма как процесс. – Москва-Ленинград: Музыка, 1971. - 379 с.
Гегель Г. Лекции по истории философии… см. «Дух своего времени» Der Geist seines Zeit URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki / Дух_времени.
Гудман Ф. Магические символы. – Москва: Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. – 289 с.
Дебюсси и музыка ХХ века. Сб.статей, ред. Т.Цытович. Ленинград, Музыка, 1983. 248 с.
Кассу Ж. Энциклопедия символизма. Москва: Республика,1999. 412 с.
Кассу Ж. Энциклопедия символизма: Живопись, графика и скульптура. Литература. Музыка / Ж. Кассу, П. Брюнель, Ф. Клодон и др.; науч.ред и авт.послесл. В.М. Толмачев; пер.с фр. Москва, Республика,1999. 412 с., илл.
Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит. Москва: Музыка, 1974. 448 с.
Маркова Е. Интонационность музыкального искусства. Киев: Музична Україна, 1990. 182 с.
Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии. Одесса, Астропринт, 2012. 164 с.
Рети Р. Тональность в современной музыке. Ленинград, Сов.композитор, 1967. 67 с.
Рижова О.О. Український символізм та фортепіанна спадщина Б. Лятошинського. Автореф.канд.дис. – Одеса 2006. – 18 с.
Androsova D.V. (2014) Symbolism and pоlyklavier type in piano performance art XX century. Monograph. Odessa, Astroprint [in Ukraine].
Аsаfiev B. (1963) Мusical form as process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian]. Аsаfiev B. (1974) Мusic form as process. Books first and sekond. Мoscow, Мuzykа [in Russian].
Hеgеl G. The Lectures on histories of philosophy… see "Spirit of its time" Der Geist seines Zeit. URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki [in Russian]
Gudman F. (1995) Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian]
Debussi and music XX century (1983). Symposium, editor T.Cytovich. Leningrad, Muzyka [in Russian]
Сassou J. (1999) Encyclopedia of symbolism. Painting, graphics and sculpture. The Literature. Music. /Brunel P. Claudon F., Pillement G., Pichard L. Scientific editor and author of the epilogue V.Tolmachev. translat.with french. Moscow, Respublika [in Russian]
Lеvаja Т., Lеоntjеvа О. (1974) Paul Hindemith. Moscow, Мuzykа [in Russian]
Маrkоvа Е. (1990). Intonation type of music art. Kyiv, Muzychna Ukrajina [in Ukrainian].
Markova E. (2012) The problem of music culturology. Odessa, Astroprint [in Ukrainian]
Retie R. (1967) Tonality in contemporary music. Leningrad, Sov.kompozitor [in Russian]
Ryzhova O. (2006) Ukrainian symbolism and piano legaci of B. Ljatoshynskiy. The abstract to candidate's thesis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Ukraine]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.