DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177802

Aesthetic traditions of Ukrainian baroque icon painting in modern sacral art

Olexander Tsugorka

Abstract


The purpose of the article is to determine the influence of the aesthetic traditions of Ukrainian Baroque on the development of modern icon painting. The research methodology is based on modern art criticism and cultural studies, which are based on interdisciplinary and integrated approaches. For the purpose of the study, the following were used: historical and cultural (to study the historical dynamics of the formation, formation and development of the Ukrainian Baroque style) and historical and comparative methods (to study the specifics of the evolution and transformation of the aesthetic traditions of Ukrainian Baroque in retrospect); the method of artistic analysis (to identify the specifics of the baroque iconography’s imaginative system); typological and system-structural methods (for the effective structuring of iconographic artworks, authorship, chronology and relationships with the aesthetic traditions of Ukrainian Baroque), as well as the method of stylistic art history and comparative analysis (to identify the specifics of pictorial style and technical and technological techniques characteristic of modern Ukrainian icon painters. Scientific novelty. The historical, political and socio-cultural factors that influenced the formation of bar features full-time icon painting on the territory of Ukrainian lands in the XVII – XVIII centuries, the characteristic features, aesthetic and stylistic specifics of the iconographic art of the Ukrainian Baroque era are defined, current trends, problems and prospects for the development of the aesthetic traditions of Ukrainian Baroque in the domestic icon painting are outlined. Conclusions. Socio-cultural space and the space of social art in Ukraine is characterized by extremely favorable conditions for the development of the modern iconography and creative experiments in the context of baroque styling, including the creation of icons inspired by the aesthetics of Ukrainian Baroque. The use of elements of Ukrainian icon painting XVII–XVIII centuries modern artists, the use of three-dimensional perspective, the image of Christ, the Virgin, archangels and apostles in national dress, with typical Ukrainian features – a symbolic hint of the need to search for holiness in real life.


Keywords


Ukrainian baroque; aesthetic traditions; iconography; modern sacred art.

References


Жолтовський П. М. Художнє життя на Україні в ХVІ–ХVІІІ ст. Київ : Наукова думка, 1983. 178 с.

Ковцуняк С., Заставецький М. Ідейно-змістові акценти іконопису періоду українського бароко. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/44065/2010_54_16.pdf?sequence=1 (дата звернення 8.05.2019).

Криворучко Ю. Якій бути архітектурі української церкви після Томосу. 5 січня 2019. Zbruc.eu. URL : https://zbruc.eu/node/85965 (дата звернення 11.05.2019).

Курьянова И. А., Кузячкина М. В. Интерпретация народной традиции в искусстве украинского барокко. Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. Серия «Философия. Культурология. Политология. Социология». 2014. Том 27 (66). № 1. С. 125–130.

Міляєва Л., Гелитович М. Українська ікона ХІ–ХVІІІ століть. Київ : Духовна спадщина України, 2007. 525 с.

Оляніна С. Іконостас Вознесенської церкви у містечку Березна: втрачена пам’ятка мистецтва доби Бароко. Українська художня культура: пам’яткохоронні проблеми: зб. наук. пр. Київ : Інститут культурології НАМ України, 2011. С. 40–103.

Свєнціцька В. Іван Руткович і становлення реалізму в українському малярстві ХVІІ ст. Київ : Наукова думка, 1966. 152 с.

Січинський В. Зиждитель храмів і скарбів духовних. Пам’ятки України. 1991. № 6. С. 21–25.

Степовик Д. В. Українська графіка ХVІ– ХVІІІ століть. Київ : Наукова думка, 1982. 330 с.

Степовик Д. Покрова барокова. Галайба В. Свято-Богородичні храми у «другому Єрусалимі» – місті Києві. Київ : Автограф, 2008. С. 13-30.

Степовик Д. Духовні та мистецькі виміри українських ікон. Київська православна богословська академія. URL : https://kpba.edu.ua/statti/915-dukhovni-vymiry-ukrainckykh-ikon.html?start=3 (дата звернення 11.05.2019).

Церква Святого Духу в Рогатині / автор-упорядник В. І. Мельник. Київ : Мистецтво, 1991. 144 с.

Zholtovsky, P. M. (1983). Artistic life in Ukraine in the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Kovtsunyak, S., Zastavsky, M. (2010). Ideological and content emphasis on icon painting of the period of the Ukrainian Baroque. Available at : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/44065/2010_54_16.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Kryvoruchko, Yu. (2019). What to be the architecture of the Ukrainian church after Tomas. Zbruc.eu. Available at : https://zbruc.eu/node/85965 [in Ukrainian].

Kuryanova, I. A., Kuzyachkina, M. V. (2014). Interpretation of the folk tradition in the art of Ukrainian Baroque. Scientific notes of the Taurida National University named after VI. Vernadsky. Series “Philosophy. Culturology. Political science. Sociology", Vol. 27 (66), no. 1, pp. 125–130. [in Russian].

Milyaev, L., Gelitovich, M. (2007). Ukrainian icon of the XI–XVIII centuries. Kyiv: Spiritual Legacy of Ukraine [in Ukrainian].

Olianin, S. (2011). Iconostasis of the Ascension Church in the town of Berezna: a lost art monument of the Baroque era. Ukrainian artistic culture: memorial protection problems. Kyiv: Institute of Culturology of the National Academy of Sciences of Ukraine, pp. 40–103 [in Ukrainian].

Svintsitskaya, V. (1966). Ivan Rutkovich and the formation of realism in the Ukrainian painting of the seventeenth century. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Sichinsky, V. (1991). A resident of temples and spiritual treasures. Sights of Ukraine, no. 6, pp. 21–25 [in Ukrainian].

Stepovyk, D. V. (1982). Ukrainian graphics of the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Stepovik, D. V. (2008). Coverage of baroque. Galayba V. The Blessed Virgin Temples in the "second Jerusalem" – the city of Kyiv. Kyiv: Autograph, pp. 13-30 [in Ukrainian].

Stepovyk, D. V. Spiritual and artistic dimensions of Ukrainian icons. Kyiv Orthodox Theological Academy. Available at : https://kpba.edu.ua/statti/915-dukhovni-vymiry-ukrainckykhi-ikon.html?start=3 [in Ukrainian].

Melnyk, V. I. (1991). Church of the Holy Spirit in Rohatyn. Kyiv : Art [in Ukrainian].