Темброві перегукування як багатофункціональна система у Концерті для скрипки з оркестром Чайковського

Автор(и)

  • Вадим Ракочі

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240077

Анотація

Мета статті полягає у розгляді перегукувань у Скрипковому концерті П. І. Чайковського як багаторівневої системи. Методологія включає аналіз оркестровки як шлях до визначення функцій у Концерті окремих інструментів і варіанти їх взаємодії між собою; стилістичний аналіз з метою висвітлення специфічних рис викладу в оркестрі П. І. Чайковського; компаративний метод дослідження, що дозволяє порівняти особливості викладу в оркестрі у різних композиторів. Наукова новизна полягає у трактуванні перегукувань у Скрипковому концерті як взаємопов’язаної системи з багатогранним впливом. Виявлено, що перегукування різних інструментів у Концерті виявляються на кількох рівнях. На першому йдеться про перегукування як засіб експонування музичного матеріалу, адже зміна тембру стає поштовхом до розгортання теми: навіть за умови повторення музичного матеріалу інша оркестровка привносить у виклад новий відтінок. На другому рівні – перегукування як засіб музичної виразності: ліричний настрій може отримати більш радісні нотки, драматичний ефект – посилитись, зіставлення основного і фонового матеріалу утворити тривимірний ефект. На третьому рівні – формоутворювальна функція перегукувань. Вони позначають кінець розділу, пов’язані з появою тематично різного, але емоційно схожого матеріалу; важливу роль відіграють «віддалені чергування» (наприклад, два tutti, які обрамляють розробку у першій частині). На четвертому рівні – перегукування як стилетворчий чинник. Вони відбивають особливості оркестрового стилю П. І. Чайковського: опору на тембр різних струнних інструментів, особливу увага до дерев’яних духових та валторни, зокрема їх залучення, як «внутрішніх оркестрових солістів» в оркестрі. У висновках зазначено, що перегукування посилюють концертне начало у творі, слугують виявленню контрасту тембрів та фактур, додають особливої динамічності викладу та сприяють активнішому залученню оркестру до процесу розвитку. Це робить взаємодію між солістом та оркестром, а також у середині оркестрі очевидно виразнішими. Указана різноманітність перегукувань утворює багатофункціональну систему, яка стає відмінною рисою Концерту.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-17

Номер

Розділ

Музичне мистецтво