Штрихи до «портрета» М. Лисенка-диригента (на основі спогадів і листів)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2022.266098

Анотація

Мета статті полягає у виокремленні методичних принципів роботи М. Лисенка з хором, розкритті особливостей його диригентської практики. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні біографічного та теоретичного підходів, методі узагальнення, що в комплексі дають змогу виявити головні аспекти диригентської діяльності митця, особливості інтерпретації хорових творів, творчі методи роботи з хором. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розкрито питання диригентської практики М. Лисенка крізь призму спогадів сучасників, епістолярію, що сприяло виявленню глибокої зацікавленості хоровою справою, реконструюванню окремих концертних виступів диригента з хором, увиразненню методики розучування творів, їх «прочитанню» за допомогою мануальної техніки. Вперше узагальнено особливості диригентського «почерку» М. Лисенка, виявлено його зв’язок з українською національною співочою традицією. Висновки. Багатогранність М. Лисенка як композитора, виконавця-піаніста, диригента, педагога та музикознавця свідчить про універсальність майстра, який у різних ділянках творчої діяльності виявив себе надзвичайно органічним, оригінальним, продуктивним, із власним питомим «почерком». Диригентурою М. Лисенко займався з 19-річного віку й до кінця життя. Цей вид виконавської практики корелював з організаційною, композиторською, музично-громадською, педагогічною, симбіоз яких спрямовувався на процеси українського націєтворення. Вболіваючи за українську справу, митець засновував хорові колективи, до складу яких входили переважно аматори, популяризував українську пісню на доброму мистецькому рівні. Хоча диригентська діяльність не посідала провідне місце в житті та творчості майстра, можемо констатувати, що вона стала вагомим внеском у національний культуротворчий процес. Її окреслення дає можливість заглибитися в артистичну «майстерню» М. Лисенка, сфокусувати увагу на окремих аспектах диригування та інтерпретацій, у яких митець виступає в ролі «співавтора» (як композитор і диригент), виявляючи художній потенціал, зашифрований у хоровій партитурі.

Ключові слова: М. Лисенко, хор, диригентська діяльність, інтерпретація, спогади, листи.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Номер

Розділ

Музичне мистецтво