Методичний підхід до вибору партнерів по стратегічному альянсу на основі нечіткої логіки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.2(73).2020.121-135

Ключові слова:

стратегічний бізнес-альянс, стратегічна взаємодія, потенціал синергії, нечітка логіка, нечіткий багатокритеріальний аналіз, лінгвістичні змінні, терм-множина, Fuzzy SAW, Fuzzy VIKOR

Анотація

У статті розроблено методичний підхід до вибору партнерів при формуванні стратегічних альянсів із використаннням інструментарію нечітко-множинної теорії. Обґрунтована необхідність урахування при аналізі потенційних стратегічних партнерів не тільки оцінки їх поточного стану (сильних та слабких сторін, фінансової спроможності, конкурентних переваг), але й прогнозної ефективності подальшої співпраці. Відповідно до цього зазначено, що вибір партнерів по стратегічному альянсу, окрім використання традиційних фінансових інструментів та критеріїв має враховувати потенціал синергії за напрямами можливої взаємодії та співпраці, бути елементом стратегії розвитку підприємства та узгоджуватися з стратегічними цілями й корпоративними цінностями підприємства. Для досягнення поставлених цілей у роботі використовуються методи стратегічної діагностики та нечіткі методи багатокритеріального аналізу. Запропонована модель враховує критерії оцінювання потенціалу синергії за Ф. Евансом та Д. Бішопом (розмір вигоди від синергійного ефекту, імовірність досягнення успіху, час отримання вигод). У дослідженні визначено сфери стратегічної взаємодії, кожну з яких шляхом декомпозиції розбито на напрями потенційної співпраці. Для представлення лінгвістичних оцінок експертів використовуються нечіткі числа в триангулярній формі з трикутними функціями належності. Для ранжирування потенційних партнерів використано методи Fuzzy SAW і Fuzzy VIKOR. Даний методичний підхід може бути використаний у стратегічному управлінні підприємствами з метою формування та реалізації стратегії створення стратегічних альянсів для ліквідації прогалин у власному ланцюжку цінностей та посилення наявних чи отримання бажаних конкурентних переваг на ринку

Біографія автора

Valeriy Balan, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Валерій Григорович БАЛАН

кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності

Посилання

Druker, P. (2004). Encyclopedia of management. Trans. from Eng. [Entsiklopediya menedzhmenta; per. s angl.], Vilyams, Moskva, 432 s. [in Russian]

Trendsetter Barometer PWC. Retrieved from: https://www.pwc.com/us/en/private-companyservices/publications/assets/pwc-trendsetter-barometer-q4-2018-chart-pack.pdf.

Dussage, P., Garrett, B., Mitchell, W. (2000). Learning from competing partners: Outcomes and durations of scale and link alliances in Europe, North America, and Asia. Strategic Management Journal, No. 21, pp. 99–126.

Wallace, R. L. (2005). Strategic partnerships: an entrepreneur’s guide to joint ventures and alliances. Trans. from Eng. [Strategicheskie alyansy v biznese. Tekhnologii postroeniya dolgosrochnykh partnerskikh otnosheniy i sozdaniya sovmestnykh predpriyatiy; per. s angl.], Dobraya kniga, Moskva, 288 s. [in Russian]

Faulkner, D. О. (1995). International strategic alliances. Co-operation to compete. London, McGraw-Hill Companies, 221 р.

Ansoff, I. (1989). Strategic management [Strategicheskoe upravlenie], Ekonomika, Moskva, 519 s. [in Russian]

Pidhurska, I. A. (2011). Strategic guidelines for international alliances formation of Ukrainian enterprises [Stratehichni oriientyry formuvannia mizhnarodnykh aliansiv ukrainskykh pidpryiemstv], Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu, Seriia: Ekonomika, Vyp. 2 (34), s. 197–202 [in Ukrainian]

Maksуmenko, I. Ya., Yefimova, M. O. (2019). Features of strategic alliances formation in international and Ukraine markets [Osoblyvosti formuvannia stratehichnykh aliansiv na mizhnarodnomu ta ukrainskomu rynkakh], Efektyvna ekonomika, No. 12. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7485 [in Ukrainian]

Kharlamova, G., Balan, V., Kukhta, P. (2016). Partner choice multi-criteria model at the strategic business alliances forming. Revista Economică, 68:1, pp. 103–124.

Chang, M.-H., Liou, J. H., Lo, H.-W. (2019). A Hybrid MCDM Model for Evaluating Strategic Alliance Partners in the Green Biopharmaceutical Industry. Sustainability, 11, 4065, pp. 1–20. DOI: https://doi.org/10.3390/su11154065.

Liou, J. J. H. (2012). Developing an integrated model for the selection of strategic alliance partners in the airline industry. Knowledge-Based Systems, No. 28, pp. 59–67.

Akhavan, P., Barak, S., Maghsoudlou, H., Antuchevičienė, J. (2015). FQSPM-SWOT for strategic alliance planning and partner selection; case study in a holding car manufacturer company. Technological and economic development of economy, Vol. 21 (2), pp. 165–185.

Hrebeshkova, O. M. (2008). Problems of identifying and evaluating the synergistic effect of enterprises strategic interaction [Problemy vyiavlennia ta otsinky synerhiinoho efektu stratehichnoi vzaiemodii pidpryiemstv], Formuvannia rynkovoi ekonomiky. Spets. vyp. Ekonomika pidpryiemstva: teoriia i praktyka. KNEU, Kyiv, T. 1, s. 162–169 [in Ukrainian]

Evans, F. C., Bishop, D. M. (2002). Valuation for M&A: Building Value in Private Companies. John Wiley & Sons Inc., 312 p.

Chen, C. T. (2000). Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Fuzzy Sets and Systems, Vol. 114, pp. 1–9.

Opricovic, S. (2011). Fuzzy VIKOR with an application to water resources planning. Expert Systems with Applications, Vol. 38, No. 10, pp. 12983–12990.

Sirower, M. (2000). The synergy trap: how companies lose the acquisition game. The Free Press, New York, 237 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-28

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ ТА БІЗНЕС-АДМІНІСТРУВАННЯ