ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ СТРАТЕГІЇ ТА СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ У БАНКІВСЬКІЙ СФЕРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.132-141

Ключові слова:

стратегія, стратегічне управління, ефективність банківської діяльності, конкуренція, стратегічне планування, довгострокові цілі, ризики, трансформація

Анотація

У статті досліджено теоретичні засади формування стратегії. Визначено роль стратегічного планування у забезпеченні стійкого розвитку сучасної банківської системи в умовах посилення конкуренції. Метою статті є обґрунтування теоретичних засад стратегії та стратегічного управління із урахуванням специфіки банківської діяльності, а також пошук сучасних механізмів стратегічного управління банківськими установами для забезпечення їх ефективної діяльності. Проаналізовано теоретичні підходи до визначення поняття «стратегія» з боку представників концептуального, практичного, системного, інтегрованого підходів. На основі узагальнення наукових концепцій та визначень досліджено сутність та головне завдання стратегії. Розглянуто особливості сучасного трактування стратегії в діяльності банківських установ з урахуванням макроекономічної нестабільності та швидких змін зовнішнього середовища. Визначено основні види стратегій, що використовуються при стратегічному управлінні банківськими структурами: фінансова, маркетингова, інформаційно-технологічна, стратегія управління персоналом. Узагальнено поняття «стратегічне управління», визначено його місце і роль у розвитку банківських установ. Розглянуто складові елементи системи стратегічного управління банку та визначено особливості сучасного стратегічного управління банківською системою. Обґрунтовано, що саме стратегія є ключовим елементом системи стратегічного управління банку в умовах трансформації ринкової економіки. Розглянуто новітню методологічну концепцію стратегічного управління банківськими установами. Визначено, що більшість українських банків не використовують сучасні форми і методи управління на стратегічному рівні. Запропоновано впровадження сучасних механізмів стратегічного управління у діяльність банківських установ України з метою підвищення їх ефективності в процесі цифровізації банківської системи.

Біографія автора

Марія Василівна Черкасова, Одеський національний економічний університет

аспірантка кафедри банківської справи

Посилання

Chandler, A. D. Jr. (1962). Strategy and structure, The MIT Press, Cambridge, MA, 464 p.

Kym, U. Chen, Moborn, R. (2005). Strategy of the «blue ocean». Trans. from Eng. [Strategiya «golubogo okeana»; per. s angl.], HIPPO, Moskva, 727 s. [in Russian]

Drucker, P. F. (2003). Practice of management. Trans. from Eng. [Praktika menedzhmenta; per. s angl.], Vilyams, Moskva, 398 s. [in Russian]

Drucker P. F. (1974). Management: tasks, responsidilities, practices. Harper & Row, New York, 840 р.

Ansoff, I., Macdonnel, E. J. (1999). New corporate strategy. Trans. from Eng. [Novaya korporativnaya strategiya; per. s angl.], Piter-Kom, Sankt-Peterburg, 416 s. [in Russian]

Vaill, P. B. (1989). Managing as a performing art : New ideas for a world of chaotic change. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 236 p.

Karlof, B. (1991). Business strategy: concept, content, symbols [Delovaya strategiya: kontseptsiya, soderzhanie, simvoly], Ekonomika, Moskva, 239 s. [in Russian]

Thompson, A. A., Strickland, A. J. (2006). Strategic management: concepts and cases for analysis. Trans. from Eng. 12th ed. [Strategicheskiy menedzhment: kontseptsii i situatsii dlya analiza; per. s angl.], Vilyams, Moskva, 928 s. [in Russian]

Mintzberg, H., Quinn, J. B., Ghoshal, S. (1998). The strategy process : concepts, context and cases. Pearson College Div, London, 1036 p. Рp. 5–13.

McDonald, M. (2000). Strategic marketing planning. Trans. from Eng. [Strategicheskoe planirovanie marketinga, per. s angl.], Piter, Sankt-Peterburg, 320 s. [in Russian]

Rumelt, R. (2014). Good strategy / bad strategy: The difference and why it matters. Trans. from Eng. [Khoroshaya strategiya / plokhaya strategiya: V chem otlichie i pochemu eto vazhno; per. s angl.], Mann, Ivanov i Ferber, Moskva, 243 s. [in Russian]

Reeves, M., Haanaes, K., Sinha, J. (2016). Your strategy needs a strategy. Trans. from Eng. A. Lazurskiy, G. Milov [Strategii tozhe nuzhna strategiya; per. s angl. A. Lazurskogo, G. Milova], Eksmo, Moskva, 272 s. [in Russian]

Jain, A. (2017). The Iron triangle of strategy. June 19, 2017. URL: https://www.linkedin.com/ pulse/iron-triangle-strategy-arpit-jain.

Kovalenko, V. V. (2010). Strategic management of financial stability of the banking system: methodology and practice: monograph [Stratehichne upravlinnia finansovoiu stiikistiu bankivskoi systemy: metodolohiia i praktyka: monohrafiia], DVNZ «UABS NBU», Sumy, 228 s. [in Ukrainian]

Shtein, O. I (2006). Bank marketing: current strategy for the market of banking services [Bankivskyi marketynh: suchasna stratehiia na rynku bankivskykh posluh], Visnyk SevNTU, Vyp. 73: Ekonomika i finansy, s. 219–227 [in Ukrainian]

Dichtl, E., Khershhen, Kh.(1996). Practical marketing. Trans. from German A. M. Makarov [Praktycheskiy marketing; per. s nemets. A. M. Makarova], Vysshaya shkola, Moskva, 255 s. [in Russian]

Mizyuk, B. M. (2006). Strategic management. 2nd ed. [Stratehichne upravlinnia; 2-e vyd.], Mahnoliia plius, Lviv, 392 s. [in Ukrainian]

Smith, G. D., Arnold, D. R. & Bizzell, B. G. (1985). Business strategy and policy. Houghton Mifflin School, 864 р.

Melnyk, Yu. M. & Savchenko, O. S. (2011). Problems of balanced scorecard system using at the domestic enterprises [Problemy zastosuvannia zbalansovanoi systemy pokaznykiv na vitchyznianykh pidpryiemstvakh], Marketynh i menedzhment innovatsii, No. 1, s. 192–203 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30

Номер

Розділ

ФІНАНСИ, БАНКІВСЬКА СПРАВА ТА СТРАХУВАННЯ