Формування демонстративної поведінки споживачів на ринку високотехнологічних товарів України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.2(73).2020.151-163

Ключові слова:

демонстративне споживання, тип споживчої поведінки, ринок високотехнологічних товарів, мотиви та потреби споживачів

Анотація

У статті розглянуто сутність феномену демонстративного споживання в умовах сучасних соціально-культурних та економічних трансформацій. Визначено, що сучасний споживач прагне до демонстративного споживання не тільки з метою демонстрації власного добробуту та престижу, для нього характерним є прагнення до привернення уваги оточуючих завдяки демонстрації власних здібностей, індивідуальності, рівня професіоналізму. Визначено ключові функції демонстративного споживання: комунікативна функція, призначення якої передати оточуючим інформацію про власника продукту; соціалізаційна функція, яка полягає в адаптації індивіда до прийнятих у суспільстві стандартів споживчої поведінки; функція регулювання, що забезпечує регулювання соціальної взаємодії економічної поведінки людини; функція формування особистості через реалізацію механізму пошуку ідентичності, саморозвитку та самореалізації. За результатами маркетингового дослідження українського ринку товарів високих технологій визначено та охарактеризовано основні типи демонстративної поведінки споживачів: статусність, перфекціонізм, самоствердження, індивідуальність, престиж, егоцентризм, слідування моді, творчість та «бути не гірше за інших». Виявлено основні групи мотивів та потреб споживачів, які стимулюють їх до певного типу демонстративного споживання. Запропоновано суб’єктам господарювання, які працюють на ринках високотехнологічних товарів, при розробці маркетингової комунікаційної стратегії враховувати соціальну орієнтованість цільової аудиторії, її прагнення до формування власного іміджу у колі оточення та демонстрації індивідуальних досягнень, пов’язаних з розвитком особистості

Біографія автора

Viktoriia Zhurylo, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка

Вікторія Володимирівна ЖУРИЛО

кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародної економіки та маркетингу

Посилання

Veblen, T. (1984). The theory of leisure class, an economic study of institutions. Trans. from Eng. S. D. Sorokina [Teoriya prazdnogo klassa; per. s angl. S. D. Sorokinoy], Progress, Moskva, 355 s. [in Russian]

Baudrillard, J. (2006). The consumer society. Myths and Structures [Obshchestvo potrebleniya. Ego mify i struktury], Kulturnaya revolyutsiya, Respublika, Moskva, 269 s. Seriya: Mysliteli XX veka. Retrieved from: http://www.library.ru/2/liki/sections.php?a_uid=117 [in Russian]

Goffman, I. (2000). The presentation of self in everyday life [Predstavlenie sebya drugim v povsednevnoy zhizni], Infra-M, Moskva, 299 p. [in Russian]

Rakhmanov, O. A. (2012). The styles of life of Ukrainian capitalists as a demonstration of social subjectivity in society [Stili zhyttia ukrainskykh kapitalistiv yak demonstratsiia sotsialnoi subiektnosti v suspilstvi], Ukrainskyi sotsium, No. 3 (42), s. 63–76 [in Ukrainian]

Illyin, V. (2000). Consumer behavior [Povedenie potrebiteley], Piter, St. Petersburg, 224 s. [in Russian]

Posypanova, O. S. (2012). Economic psychology: the psychological aspects of consumer behavior: monograph [Ekonomicheskaya psikhologiya: psikhologicheskie aspekty povedeniya potrebiteley: monografiya], Izd-vo KGU im. K.E. Tsiolkovskogo, Kaluga, 296 s. Retrieved from: http://www.aup.ru/books/m245 [in Russian]

Shaydakova, N. V. (2015). Socio-psychological aspects of demonstrative consumption of high school students and students: dissertation abstract [Sotsialno-psikhologicheskie aspekty demonstrativnogo potrebleniya starsheklassnikov i studentov: avtoreferat dissertatsii kand. psikholog. nauk], Moskva, 24 s. [in Russian]

Tsimerman, Yu. A. (2007). Demonstrative consumption in modern society (institutional analysis): dissertation abstract [Demonstrativnoe potreblenie v sovremennom obshchestve (institutsionalnyy analiz): avtoreferat dissertatsii kand. ekon. nauk], Moskva, 24 s. [in Russian]

Oparina, N. A., Tsvetkova, G. S. (2014). The multiplicity of demonstrative consumption factors: research evolution [Mnozhestvennost faktorov demonstrativnogo potrebleniya: evolyutsiya issledovaniy], Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya, No. 5. Retrieved from: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=15282 [in Russian]

Zhurylo, V., Prygara, O. (2017). Influence of marketing communicative strategies on consumer behavior: a case of the high-technology market of Ukraine, Baltic journal of economic studies, Vol. 3, No. 3, рр. 4–12. DOI: http://dx.doi.org/10.30525/2256-0742/2017-3-3-4-12.

Moore, G. A. (2014). Crossing the chasm: marketing and selling high-tech products to mainstream customers or simply crossing the chasm. Harper Business Essentials, 227 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-28

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ, ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ