Forms of increasing the need-based motivation of students' motor activity for classes based on different levels of physical education options
DOI:
https://doi.org/10.15391/prrht.2019-4(2).04Keywords:
навчальні заклади нового типу, різнорівневі варіанти, рухова активність, потрібнісна мотивація, рухові режимиAbstract
Purpose: to investigate and experimentally substantiate the forms of increasing the need-based motivation of students to engage in physical education in the main institution of a new type based on different modes of motor activity. Materials and methods: in order to identify the structure and features of the need-motivational characteristics of physical culture among students of new-type educational institutions, two questionnaires were conducted among 104 students of 10 classes of secondary schools and lyceums in Slovyansk. Questionnaires were conducted at the beginning and at the end of the study. School students formed the control group, and lyceum students formed the experimental group. Results: no age differences between the analyzed groups were found, in the process of the questionnaire, more than half of high school students (54.2%) believe that the number of lessons per week should be increased to three times, 20.0% are inclined to two one-time classes and 25.8% of students would like to increase the number of physical education lessons to four times a week. Among students of secondary schools and lyceums in general, a common regularity of the importance of motives is revealed, however, the values of individual motives differ, sometimes significantly. Conclusions: Experimentally proven promising application in educational institutions of a new type of different-level variants of motor activity of schoolchildren.
References
Арєф’єва В.Г. (2007) Фізична культура в школі (молодому спеціалісту) :Навчальний посібник для студентів навчальних закладів ІІІ – ІV рівня акредитації – 3-є вид. перероб. і доп. /В.Г. Арєф’єва, Г.А. Єдинак. –Каменець-Подільський.248с.
Барабанов А.Г. (1995) Оптимизация условий обучения в современной школе. Современные технологии обучения школьников Сб. науч. трудов. Краснодар. С. 289-304.
Виленский М. Я., Соловьев Г. М. (2001) Основные сущностные характеристики педагогической технологии формирования физической культури личности. Теория и практика физической культурі. № 3. С. 13.
Григоренко В.Г. Узд-во ЮУГПУ им. К.Д. Ушинского (2003) Теоретические и методические основы оптимизации подготовки учителей физической культуры. Одеса.180с.
Дутчак М. В. (2015) Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування та практичне застосування. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. №2. С.44-52.
Захаріна Е. А. (2015) Особливості формування мотивації студентів до здоровязберігаючої діяльності. Науковій часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. №3К(56)15. С 164-167
Катерина У. (2016) Обґрунтування ефективності впровадження навчально-оздоровчих комплексів в процес фізичного виховання студентів.Фізична культура, спорт та здоровя нації.Вип.1.С.66-71
Круцевич Т.Ю. (2003) Оцінка як один із чинників підвищення мотивації учнів до фізичної активності. Фізичне виховання школі № 1. с.47-50.
Качан О.А. (2017) Упровадження інноваційних технологій у фізкультурно-оздоровчу та спортивну діяльність закладів освіти: навчально-методичний посібник.Слов’янськ: Витоки. 138 с.
Качан О.А. (2016) Впровадження та ефективне використання новітніх інформаційних технологій в процесі фізичного виховання. Фізичне виховання в рідній школі. № 3. С. 33-38.
Качан О.А. (2015) Використання динамічно керованих моделей і безконтактних сенсорних технологій у процесі фізичного виховання. Фізичне виховання в рідній школі. № 3. – С. 18-21.
Downloads
Published
Versions
- 2023-10-22 (2)
- 2023-10-22 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 А.О. Щелкунов, А. С. Лебедєва, С.С. Майборода
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.