Aktualʹnì problemi fìzičnogo vihovannâ rìznih verstv naselennâ https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv <p>The journal contains scientific articles that reflect the current state, issues, and prospects for the development of physical education for different population groups.</p> <p>It is intended for instructors, physical education teachers and lecturers, coaches, athletes, postgraduate and doctoral students, higher education seekers, researchers, and other professionals in the field of physical culture and sports.</p> uk-UA <p class="" data-start="72" data-end="417">Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.</p> <p class="" data-start="419" data-end="716">Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.</p> <p class="" data-start="718" data-end="971">The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.</p> zhuk@khdafk.com (Жук Вячеслав) zhuk@khdafk.com (Жук Вячеслав) Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Physical culture curriculum for vocational pre-higher education institutions: Module “CrossFit” https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/2025-16 <p>The article presents the authors’ CrossFit module curriculum designed for vocational pre-higher education institutions. The aim of the study is to develop and scientifically substantiate a CrossFit module for integration into the physical education process at such institutions. A distinctive feature of the program is the integration of various types of physical exercises (gymnastics, weightlifting, track and field, resistance and bodyweight exercises) within a unified methodological framework.&nbsp;<em>Material and Methods:</em>&nbsp;analysis of scientific literature, data systematization, development of the module’s structure and content.&nbsp;<em>Results.</em>&nbsp;The program is structured over three years, divided into three progressive levels (Beginner, Scaled, Advanced). Each academic year includes three clearly defined blocks. The theoretical block covers safety procedures during CrossFit training, history and significance of CrossFit for physical education, and the physiological impact of exercises. The specialized physical training block comprises exercises without weights, resistance exercises, running drills, general developmental exercises, active games, and relays. The technical training block focuses on fundamental CrossFit exercises (with and without resistance) and classic CrossFit workouts (WODs). Additionally, the program includes instructional and judging practice. Progress is evaluated via control tests (benchmarks) at the end of each academic year to assess the mastery of material.&nbsp;<em>Conclusions.</em>&nbsp;The CrossFit module curriculum provides a modern, comprehensive approach for the holistic physical development of students, increases youth motivation for physical activity, and can effectively contribute to fostering a healthy and strong nation capable of addressing contemporary societal challenges.</p> Vyacheslav Zhuk, Iryna Masliak Copyright (c) 2024 Zhuk Vyacheslav Oleksandrovych, Masliak Iryna Pavlivna https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/2025-16 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 Lacrosse as an innovative type of motor activity in physical education of schoolchildren https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/328337 <p>У статті висвітлено історію виникнення та розвитку гри лакрос, її особливості як інноваційного виду рухової діяльності у світі й в Україні. Розглянуто сучасний стан та перспективи впровадження лакросу в систему фізичного виховання школярів. <em>Мета дослідження: </em>розглянути особливості розвитку та становлення гри лакрос як інноваційного засобу фізичного виховання. <em>Методи дослідження</em>: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури, контент-аналіз джерел з мережі Інтернет. <em>Результати.</em> Аналіз літературних джерел свідчить, що лакрос має глибоке культурне коріння, адже його витоки сягають XII століття, коли гра використовувалася корінними народами Північної Америки для фізичної підготовки воїнів,&nbsp; проведення ритуальних обрядів, тощо. Упродовж XIX–XX століть відбулося поширення лакросу у світі, його інтеграція в систему освіти різних країн і визнання на міжнародному рівні. В Україні розвиток лакросу розпочався у 2010 році, а в останні роки цей вид спорту набуває популярності серед школярів та інтегрується в систему фізичного виховання через пілотні освітні проєкти в межах Нової української школи. <em>Висновки.</em> У результаті проведеного аналізу встановлено, що лакрос є видом спорту з виразною історико-культурною спадщиною, який успішно трансформується у сучасну інноваційну форму рухової активності та має значний потенціал для впровадження в освітній процес з фізичного виховання.</p> Tetiana Bala, Anhelina Petrova Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/328337 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 The Level of Development of Specific Physical Qualities in 16-Year-Old Students Under Distance Learning Conditions https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/328151 <p>У статті висвітлені показники рівня розвитку рухових здібностей учнів старшої школи в умовах дистанційного проведення уроків фізичної культури. <em>Мета дослідження - </em>визначити рівень розвитку окремих рухових якостей учнів 16 років в умовах дистанційного навчання. <em>Матеріал і методи.</em> В дослідженні брав участь 31 школяр 11 класів. <em>Методи</em>: аналіз та узагальнення наукової і методичної літератури, педагогічне тестування, методи математичної статистики. <em>Результати.</em> Проведено порівняльний аналіз отриманих даних у статевому аспекті та порівняння з нормами. Виявлено, що юнаки мають вищий рівень розвитку силових, швидкісних та швидкісно-силових якостей, а дівчата – координаційних здібностей і гнучкості. Порівняння з нормами виявило «низький» рівень розвитку досліджуваних показників. <em>Висновки.</em> Дистанційний формат проведенням уроків фізичної культури негативно впливає на рівень розвитку фізичних якостей школярів старших класів.</p> Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/328151 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 Historical aspects of the formation and development of aerobics https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326128 <p>Аеробіка, як вид фізичної активності, має багату історію, що охоплює кілька десятиліть. Її розвиток тісно пов'язаний зі змінами в суспільстві, науковими відкриттями та прагненням людей до здорового способу життя. Аеробіка, поєднує в собі ритмічні вправи під музику, вже давно завоювала популярність у всьому світі. Її історія сягає своїм корінням у давнину, коли фізичні вправи використовувалися для зміцнення здоров'я та підтримки фізичної форми. Проте, сучасна аеробіка, яку ми знаємо сьогодні, почала формуватися у ХХ столітті завдяки дослідженням та розробкам лікарів та фітнес-інструкторів. <em>Мета дослідження:</em> висвітлити історичні аспекти становлення та розвитку аеробіки. <em>Методи дослідження:</em> теоретичний аналіз і узагальнення. <em>Результати.</em> Аеробіка – це чудовий спосіб підтримувати своє здоров'я та фізичну форму, який має багато переваг. Перші аеробні програми, розроблені Кеннетом Купером у 1960-х роках, були зосереджені на видах фізичної активності, які ефективно підвищують частоту серцевих скорочень і покращують споживання кисню. Вирішальну роль у популяризації аеробіки відіграли Джекі Соренсен та Джейн Фонда, перетворивши її з науково обґрунтованої системи вправ на масове захоплення. <em>Висновки: </em>аеробіка залишається популярним та ефективним видом рухової активності, що постійно розвивається та адаптується до потреб сучасного суспільства.</p> Nina Hnylianska, Natalia Bykhun, Iryna Derevianko Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326128 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 General and specialized physical fitness of servicemen in flamethrower units of the Radiation, Chemical, and Biological protection troops https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326114 <p>У статті представлені показники рівня фізичної готовності військовослужбовців підрозділів РХБз військ. У дослідженні взяли участь 95 військовослужбовців. <em>Мета дослідження -</em> визначити рівень загальної та спеціальної фізичної підготовленості військовослужбовців вогнеметних підрозділів військ РХБз. <em>Матеріал і методи.</em> З метою дослідження ефективності системи фізичної підготовки у (<em>704 П РХБз</em>) військова частина військ радіаційного, хімічного і біологічного захисту у складі Сил підтримки Збройних сил України, нами були протестовані військовослужбовці, призвані до служби в Збройних силах України 2 місяці тому (n=46) та такі, що прослужили понад 10 місяців (n=49). <em>Результати. </em>Стаття розглядає особливості <strong>з</strong>агальної та спеціальної фізичної підготовки військовослужбовців цих підрозділів, підкреслюючи обсяг часу, який передбачено на організацію занять з подолання перешкод, незначний, але в разі правильної організації навчальних занять, спортивно-масової роботи можна покращити рівень готовності вогнеметників до значного фізичного та психологічного навантаження. <em>Висновки.</em> Організація, методика та зміст форм фізичної підготовки в вогнеметних підрозділах потребують удосконалення. Обсяг часу, який передбачено на організацію занять з подолання перешкод, незначний, але в разі правильної організації навчальних занять, спортивно-масової роботи можна покращити рівень готовності вогнеметників до значного фізичного та психологічного навантаження.</p> Taras Shchur, Serhii Romanchuk Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326114 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 Analysis of the specific features of rhythmic gymnastics in the USA and Ukraine https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326109 <p>У статті представлена порівняльна характеристика особливостей художньої гімнастики США та України. <em>Мета дослідження – </em>визначити подібності та відмінності підготовки спортсменок в художній гімнастиці в США та Україні. <em>Матеріал і методи. </em>Дослідження проводилося на основі даних тренерів, які працюють в США і за практичним досвідом фахівців з художньої гімнастики України<em>. Результати.</em> Встановлено, що в США вимоги FIG застосовуються лише на елітному рівні, а молодші категорії адаптовані під американську систему змагань. В Україні спортсменки виступають на змаганнях з художньої гімнастики за вимогами FIG, що впливає на їх конкурентоспроможність на міжнародній арені. <em>Висновки.</em> У США та Україні спортсменки починають займатися художньою гімнастикою з раннього віку, мають різні вимоги до рівня підготовленості, але художня гімнастика відповідає високому статусу елітного виду спорту в обох країнах.</p> Olga Riabchenko, Alla Semyzorova Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326109 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 Physical and psychological training of servicemen in fire and rescue units of the armed forces of Ukraine https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326057 <p>У статті розглядаються питання фізичної та психічної підготовки військовослужбовців пожежно-рятувальних підрозділів та визначенні їх основні професійно важливі фізичні та психічні якості. <em>Мета роботи:</em> визначити вимоги професійної діяльності до рівня розвитку фізичних і психічних якостей військовослужбовців пожежно-рятувальних підрозділів Збройних сил України. <em>Методи:</em> аналіз літературних джерел та керівних документів; формалізоване інтерв’ювання. <em>Результати</em>. Проведено формалізоване інтерв’ювання військовослужбовців пожежно-рятувальних підрозділів Збройних сил України (n=21). Визначено, що для формування готовності потрібно використовувати не лише загальнорозвивавальні фізичні вправи, а і спеціальні – військово-прикладні, які повинні бути включені до програми фізичної підготовки (далі – ФП) даного роду військ і мати спеціальну спрямованість. <em>Висновки</em>. Найефективнішим способом організації ФП є такий, коли використовуються вправи, що мають подвійну спрямованість – загальну і спеціальну.</p> Volodymyr Lapshyn, Serhii Romanchuk Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326057 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 Recreational tourism in low-mountain areas as a means of increasing physical activity among different population groups https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326054 <p>У статті представлений матеріал щодо усвідомлення суспільством принципів здорового способу життя та необхідності участі в оздоровчих заходах, серед яких надзвичайно важливим є рекреаційний туризм. <em>Мета дослідження </em>є теоретичне обґрунтування проблеми підвищення фізичної активності різних верств населення та доведення ефективності широкого використання рекреаційного туризму в низькогірській місцевості. <em>Матеріал і методи. </em>У дослідженні застосовуються емпіричні методи дослідження щодо підвищення фізичної активності різних верств населення за допомогою рекреаційного туризму. <em>Результати. </em>Доведено, що вибір способу життя залежить тільки від людини, тому профілактика здоров’я та лікування багатьох захворювань завдяки рекреаційному туризму, в тому числі в гірській місцевості, має відігравати важливу роль для різних верств населення.</p> Hanna Tolchieva, Volodymyr Saienko Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/326054 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 Mini-football as a comprehensive means of physical education for students of a higher education institution https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325938 <p>У статті розглянуто використання міні-футболу як комплексного засобу фізичного виховання студентів закладу вищої освіти України. <em>Мета дослідження - </em>визначити ефективність міні-футболу як комплексного засобу фізичного виховання студентів закладу вищої освіти. <em>Матеріал і методи дослідження.</em> У дослідженні брали участь студенти-юнаки, віком від 17 до 22 років у кількості 30 осіб, що склали експериментальну (n=15) та контрольну (n=15) групи. Базою педагогічного експерименту був Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. Для вирішення поставлених завдань були використані наступні <em>методи:</em> теоретичний аналіз і узагальнення наукових джерел з питань дослідження, педагогічний експеримент, а також тестування показників фізичної підготовленості студентів на початку та після закінчення педагогічного експерименту, що тривав протягом навчального року. <em>Результати.</em> Аналіз вихідних показників фізичних якостей із показниками, отриманими після завершення педагогічного експерименту, засвідчив, що всі показники основних фізичних якостей студентів ЕГ, що займались міні-футболом у спортивній секції зазнали значних змін (р&lt;0,05−0,001), а у студентів КГ не виявлено суттєвих розбіжностей (р&gt;0,05) між показниками фізичних якостей до початку педагогічного експерименту і після його закінчення. <em>Висновки.</em> Отримані дані дають нам підстави стверджувати, що міні-футбол є одним з найпопулярніших видів спорту у фізичному вихованні студентів закладу вищої освіти. Міні-футбол як універсальний засіб фізичного виховання є ефективним комплексним засобом фізичного виховання студентської молоді. Регулярні заняття міні-футболом ефективно впливають на комплексний розвиток фізичних якостей студентів закладів вищої освіти України.</p> Pavlo Оksom, Oleg Shumakov Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325938 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200 Adaptive physical education of students in martial arts conditions https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325933 <p>У статті представлені методи, які допомагають здобувачам освіти зберігати фізичну активність за обмежених ресурсів. <em>Мета дослідження </em>проаналізувати особливості адаптивного фізичного виховання студентської молоді в умовах воєнного стану, розглянути сучасні підходи до його реалізації та визначити перспективи розвитку. <em>Методи: </em>теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, нормативних матеріалів; метод системного аналізу. <em>Результати</em>. Адаптивне фізичне виховання, на нашу думку, має бути спрямоване на забезпечення рівного доступу студентів до занять фізичною активністю незалежно від їхніх індивідуальних можливостей, фізичних чи психічних особливостей. Сучасні підходи до адаптивного фізичного виховання: 1) Індивідуалізація фізичного виховання. 2) Безбар’єрна інтеграція студентів з особливими освітніми потребами. 3) Використання адаптивних методик і технологій. 4) Соціалізація та психологічна підтримка. 5) Інклюзивна підготовка викладачів. <em>Висновки.</em> Безбар’єрна інтеграція осіб із особливими потребами є ключовим аспектом, що забезпечує рівні можливості для всіх здобувачів освіти.</p> Anna Bahorka, Olena Esaulova Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325933 Fri, 28 Mar 2025 00:00:00 +0200