https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/issue/feed Торгівля і ринок України 2013-04-15T15:03:22+03:00 Донец Любовь Ивановна lubovdonets@gmail.com Open Journal Systems <span>В журналі надаються теоретико-методологічні засади та висвітлюються методичні положення і практичні рекомендації щодо підвищення ефективності діяльності підприємств на споживчому ринку в контексті тенденцій соціально-економічного розвитку України та її зовнішньоторговельної діяльності.</span> https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11580 Методологічний підхід формування антикризового управління маркетингової діяльності хімічного підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Олександр Шубін donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета. </em></strong>Мета статті полягає у обґрунтуванні методологічного підходу та необхідного інструментарію дослідницького апарату, що базується на урахуванні ряду найважливіших чинників антикризового управління, що впливають на ефективність маркетингової діяльності хімічного підприємства.</p><p><strong><em>Методика. </em></strong>У процесі дослідження використано: історико – ретроспективний огляд – для характеристики процесів становлення і розвитку хімічної галузі в Україні; аналіз і синтез – для визначення взаємозв’язку між чинниками зовнішнього середовища і економічною стратегією підприємства; стратегічний аналіз – для виділення напрямів діяльності підприємств на промисловому ринку; формалізація – для структурування процесу розробки стратегії хімічного підприємства.</p><p><strong><em>Результати</em></strong>. На підставі проведеного дослідження запропоновано науково-методичний підхід антикризового управління щодо організації і управління маркетинговою діяльністю хімічного підприємства, спрямованих на забезпечення стійких конкурентних позицій в умовах динамічного маркетингового середовища та підвищення інвестиційної привабливості.</p><p><strong><em>Наукова новизна</em></strong><strong>. </strong>Запропоновано інструменти антикризового управління щодо організації і управління маркетинговою діяльністю хімічного підприємства, які на відміну від існуючих, спрямовані в умовах динамічного маркетингового середовища та підвищення інвестиційної привабливості в умовах забезпечення стійких конкурентних позицій.</p><p><strong><em>Практична значимість</em></strong>. Практична значимість полягає у тому, що основні положення, викладені у статті, доведено до рівня методичних розробок і практичних рекомендацій, і полягають в обґрунтовані доцільності застосування інструментів антикризового управління концепції маркетингової діяльності хімічного підприємства.</p><p><strong>Ключові слова:<em> </em></strong><em>антикризове управління<strong>, </strong>маркетинг, методологія, ефективність, хімічне підприємство.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11549 Діагностика сили взаємодії в маркетинговій бізнес-системі 2013-04-15T15:03:22+03:00 Олена Азарян donant89@gmail.com Олександр Криковцев donant89@gmail.com <p><strong> </strong><strong>Мета</strong>. Основною метою написання даної статті є вдосконалення методичних підходів до діагностики рівня взаємодії різних елементів маркетингової бізнес-системи.<br /> <strong> Методика</strong>. У ході підготовки матеріалів статті використані: методи аналізу і синтезу (для уточнення понятійного апарату щодо трактування «маркетингової бізнес-системи»), експертних оцінок (для діагностики рівня стійкості бізнес-систем роздрібних торговельних мереж з продажу продуктів харчування), GAP-аналізу (для розрахунку стратегічного розриву в сприйнятті елементів стійкості маркетингової бізнес-системи досліджених роздрібних торгових мереж).<br /> <strong> Результати</strong>. В ході проведених досліджень розроблено авторське визначення маркетингової бізнес-системи як добровільної угоди між елементами ринкового простору, і їх взаємодії, яке включає обмін, розподіл, спільну розробку продуктів, технологій, послуг, їх реалізацію на взаємовигідній довгостроковій основі. З метою оцінки сили стійкості бізнес-систем роздрібних торговельних мереж з продажу продуктів харчування «Амстор», «Обжора», «АТБ», «Бруснічка» сформовано перелік параметрів, їх визначень, і проведена експертна оцінка елементів переліку їх персоналом та споживачами.<br /> <strong> Наукова новизна</strong>. Розширення та доповнення існуючих методичних підходів до діагностики рівня розвитку бізнес-системи, що базується на застосуванні методу експертної оцінки, яка на відміну від існуючих припускає діагностику параметрів сили взаємодії в біполярному просторі відповідно до характеристикою бізнес-системи, що об'єднує як внутрішніх, так і зовнішніх клієнтів .<br /> <strong> Практична значимість</strong>. Удосконалення маркетингового інструментарію управління силою взаємодії бізнес-систем, спрямованого на прогнозування тривалості та вигідності ділових контактів в координатах «фірма-клієнт».<br /> ключові слова: маркетинг, бізнес-система, торговельні підприємства, взаємодії, продукти харчування.</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11550 Модернізація ДПС України, як фактор сприяння розвитку малого бізнесу 2013-04-15T15:03:22+03:00 Валентина Орлова donant89@gmail.com Світлана Волкогон donant89@gmail.com Юлія Волкогон donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета статті</strong></em><em> полягає</em><em> </em><em>у </em>аналізі процесу модернізації ДПС України, як фактору сприяння розвитку малого бізнесу.</p><p><em><strong>Методика</strong></em><em>. У процесі дослідження використано такі методичні узагальнення: систематизація результатів реєстрації електронних ключів, аналіз динаміки статистичних даних реєстрації платників податків </em>центру сертифікації ключів,<em> методи теоретичного узагальнення і порівняльне правознавство.</em></p><p><em><strong>Результати. </strong></em><em>На підставі проведеного дослідження процесу модернізації ДПС України були виділені основні напрями сприяння розвитку малого бізнесу, які базуються на основних принципах використання інформаційно-комунікаційних технологій та електронних сервісів. Також була проаналізована основна специфіка, правила та методи використання електронних ресурсів ДПС України, щодо подальшого розвитку малого підприємництва. </em></p><p><em><strong>Наукова новизна</strong></em><strong>. Удосконалено науково-методичний підхід до оцінки перспективи подальшого впровадження електронних ресурсів суб’єктами малого бізнесу на базі діючого податкового законодавства з урахуванням змін та доповнень, уточнено методичний підхід до використання автоматизованих баз даних для відбору платників податків для включення в плани документальних перевірок та здійснення автоматизованих документальних перевірок платників податків. </strong></p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em><strong>. </strong>Отримані результати спрямовані на створення конкурентоздатної системи оподаткування та оптимального сприяння розвитку платників податків суб’єктів малого бізнесу на основі використання електронних сервісів дистанційного обслуговування органами ДПС України.</p><p><strong>Ключові слова:<em> модернізація, електронні ресурси, податковий менеджмент, малий бізнес, електронні сервіси, дистанційне обслуговування малого бізнесу .</em></strong></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11551 Міжнародний бренд: методологічний огляд ефективності його функціональної складової 2013-04-15T15:03:22+03:00 Діана Файвішенко donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета. </em></strong>Мета статті полягає у визначення сутності функціональної складової міжнародного бренду, дослідження можливостей методологічних основ як оцінки ефективності брендингу у міжнародному просторі.</p><p><strong><em>Методика. </em></strong>У процесі дослідження використано: принципи аксіологічності та функціональності, за допомогою яких розкрито функціональну природу міжнародного бренду; принцип системності загального зв’язку та розвитку, який дозволив розкрити діалектику взаємозв’язку між методами та інструментами брендингу, функціональною структурою бренду та якістю реалізації брендом відповідних функцій.</p><p><strong><em>Результати. </em></strong>На підставі проведеного дослідження запропоновано науково-методичний підхід щодо оцінки ефективності міжнародного брендингу на основі його функціональної складової.</p><p><strong><em>Наукова новизна</em></strong><strong>. </strong>Удосконалено науково-методичні положення щодо оцінки ефективності брендингу, які на відміну від існуючих, побудовані на засадах функціонального підходу, враховують рівень значущості та якості реалізації міжнародним брендом своїх функцій, що дає більш повну та наочну картину ефективності брендингу, розкриває його цільову змістовність та визначає сильні і слабкі сторони бренду порівняно з брендами конкурентів.</p><p><strong><em>Практична значимість</em></strong>. Практична значимість полягає у тому, що основні положення, викладені у статті, доведено до рівня методичних розробок і практичних рекомендацій, і полягають в обґрунтовані доцільності застосування функціонального підходу, що є методологічною основою для оцінки ефективності міжнародного бренду.</p><p><em> </em><strong>Ключові слова:<em> </em></strong><em>бренд, брендинг, методологія, ефективність брендингу, функціональна складова.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11552 Концепція організаційно-економічного механізму управління рекламною діяльністю на споживчому ринку товарів та послуг 2013-04-15T15:03:22+03:00 Оксана Шепеленко donant89@gmail.com Світлана Граніш donant89@gmail.com <p><em>Мета.</em> Мета статті полягає у розробці концепції організаційно-економічного механізму управління рекламною діяльністю на споживчому ринку товарів та послуг.</p><p><em>Методика. </em>У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу (для уточнення змісту поняття «<em>організаційно-економічний механізм</em>», для обґрунтування сутності рекламної діяльності на ринку товарів та послуг); структурно-функціональний метод (для систематизації підходів до визначення концепції управління рекламною діяльністю, розробки організаційно-функціональної схеми взаємодії учасників рекламного процесу, стадій його організації, систематизації складових його інформаційного забезпечення).</p><p><em>Результати.</em> На підставі проведеного дослідження запропоновано концепцію організаційно-економічного механізму управління рекламною діяльністю на ринку товарів та послуг, що дозволяє підвищити ефективність рекламної діяльності. Механізм включає науково-методичний підхід, що дозволяє визначити принципи його формування, структуру і зміст організаційних компонентів механізму управління рекламним процесом на споживчому ринку товарів та послуг.</p><p><em>Наукова новизна. </em>Розроблено концепцію організаційно-економічного механізму управління рекламною діяльністю на ринку товарів та послуг, застосування якої, на противагу існуючим, дозволяє підвищити комунікативну та економічну ефективність реклами, що сприяє просуванню на споживчий ринок товарів та послуг.</p><p><em>Практична значимість.</em> Отримані результати спрямовані на оптимізацію управління рекламною діяльністю на ринку товарів та послуг.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> <em>управління рекламною діяльністю, концепція, учасники рекламного процесу, організаційно-економічний механізм, споживчий ринок товарів та послуг.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11553 Процес задоволення потреб споживачів у послугах закладів санаторно-курортного профілю 2013-04-15T15:03:22+03:00 Сергій Войтович donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета. </strong></em>Мета статті полягає у формуванні алгоритму процесу задоволення потреб споживачів у послугах закладів санаторнор-курортного профілю та дослідження сутності його етапів</p><p><em><strong>Методика.</strong></em>У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу (для уточнення змісту поняття «<strong>потреби споживачів </strong><em>у санаторно-курортних послугах</em>»), діалектичного методу пізнання економічних явищ (при формуванні алгоритму процесу задоволення потреб споживачів у послугах закладів санаторно-курортної сфери).</p><p><em><strong>Результати.</strong></em><em><strong> </strong></em>На підставі проведеного дослідження сформовано алгоритм процесу задоволення потреб споживачів у послугах закладів санаторно-курортної сфери. Алгоритм процесу задоволення потреб споживачів у санаторно-курортних послугах містить визначену послідовність етапів (відповідні блоки), що визначають сутність поведінкових дій споживача при задоволенні таких потреб; прямі та зворотні звязки між блоками, які характеризують послідовність протікання етапів щодо максимального задоволення потреб споживачів.</p><p><em><strong>Наукова новизна</strong></em><strong>. </strong>Удосконалено наукові положення щодо теоретичного моделювання процесу задоволення потреб споживачів у послугах закладів санаторно-курортної сфери, який на противагу існуючим, враховує особливості потреб індивідуальних споживачів у санаторно-курортних послугах та специфіку умов їх задоволення; представляє сутність та послідовність виконання етапів процесу, що здійснюється споживачем таких послуг; характеризується прямими і зворотніми звязками між блоками (етапами процесу).</p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em>. Отримані результати у вигляді сформованого алгоритму процесу задоволення потреб споживачів у санаторно-курортних послугах дозволять менеджерам диференційовано та ціленаправлено запроваджувати на цій основі організаційні, економічні, інноваційні заходи диверсифікації надання додаткових сервісних санаторно-курортних послуг, що дозволить підвищити ефективність функціонування таких закладів.</p><p><strong>Ключові слова: <em>потреби споживачів </em></strong><em>у санаторно-курортних послугах, процес задоволення потреб споживачів у санаторно-курортних послугах</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11554 Інвестиції в торгівлю: стан та перспективи 2013-04-15T15:03:22+03:00 Лідія Омелянович donant89@gmail.com Ольга Гладкова donant89@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Мета статті полягає в проведенні аналізу інвестиційних процесів в торгівлі та наданні практичних рекомендацій щодо їх вдосконалення з урахуванням інноваційної спрямованості.</p><p><strong>Методика.</strong> У процесі дослідження використано: прийоми системного аналізу економічних явищ (для загальної оцінки інвестицій в торгівлю), вибіркового обстеження та групування (для оцінки інвестицій в оптову і роздрібну торгівлю), індексний метод і метод порівняльних оцінок (для аналізу показників, що характеризують інвестиційну активність в торгівлі).</p><p><strong>Результати.</strong> Розроблено систему фінансових показників, що характеризують інвестиційну активність в торгівлі. Спираючись на офіційні дані Державної служби статистики України проведено аналіз поточного стану інвестування в торгівлі.</p><p><em> </em><strong>Наукова новизна.</strong><em> </em>Запропоновано перспективні напрямки інвестицій торговельних підприємств з акцентом на їх інноваційній складовій.</p><p><strong>Практична значимість.</strong> Отримані результати дозволять розробити інноваційно-інвестиційну модель розвитку торгівлі і підвищити ефективність діяльності торговельних підприємств.</p><h2>Ключові слова: <em>торговельні підприємства, інвестиції, інвестиційна активність, фінансова криза, інвестиції в інновації.</em></h2> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11555 Ринок туристичних послуг в Україні: стан та перспективи розвитку 2013-04-15T15:03:22+03:00 Ірина Давидюк donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета.</strong></em><em> Основна мета статті полягає в моніторингу стану ринку туристичних послуг України та визначенні перспектив його розвитку.</em></p><p><em><strong>Методика.</strong></em><em> При проведенні дослідження використан</em><em>о</em><em> методи теоретичного узагальнення і порівняння, контект-аналізу, метод графічної візуалізації.</em></p><p><em><strong>Результати.</strong></em><em> Виявлено основні тенденції розвитку ринку туристичних послуг України, визначено його особливості, обгрунтовано основні напрямки </em><em>стратегічного </em><em>розвитку.</em><em> Доведено необхідність активізації роботи з підвищення привабливості країни для іноземних туристів</em></p><p><em><strong>Наукова новизна.</strong></em><em> </em><em>Одержало</em><em> подальший розвиток уточнення проблем, що </em><em>уповільнюють розвиток</em><em> туристичного ринку в Україні</em><em>,</em><em> </em><em>до яких в</em><em>іднесено:</em><em> неефективне та нераціональне використання природних ресурсів, відсутність чіткої стратегії розвитку індустрії туризму і чіткого його регулювання, недостатньо розвинута інфраструктура, а також система транспортного обслуговування туристів; недостатній рівень якості надання туристичних послуг</em><em>.</em></p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em><em>. Отримані результати сприяють оптимізації стратегічного планування розвитку ринку туристичних послуг в Україні.</em></p><p><em><strong>Ключові слова</strong></em><em>: ринок туристичних послуг, стан, проблеми, тенденції, перспективи розвитку.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11556 Концептуальний підхід до диверсифікації діяльності торговельного підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Любов Донець donant89@gmail.com Ганна Прудникова donant89@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Метою статті є розробка концептуального підходу до диверсифікації діяльності торговельного підприємства.</p><p><strong>Методика.</strong> У ході дослідження використано такі методи: теоретичне узагальнення і порівняння, аналіз і синтез, систематизація, графічна візуалізація.</p><p><strong>Результати.</strong> Розроблено концептуальний підхід до диверсифікації діяльності торговельного підприємства.</p><p> <strong>Наукова новизна.</strong> Удосконалено концептуальний підхід до диверсифікації діяльності торговельного підприємства, сутність якого полягає у виокремленні трьох основних етапів: визначення доцільності диверсифікації діяльності торговельного підприємства, вибір оптимальної стратегії диверсифікації діяльності торговельного підприємства; оцінювання результативності диверсифікації діяльності торговельного підприємства. Відмінність цього підходу полягає в поєднанні системного і функціонального підходів до диверсифікації діяльності торговельного підприємства і встановленні причинно-наслідкових зв’язків між її компонентами.</p><p><strong>Практична значимість.</strong> Впровадження запропонованого концептуального підходу до диверсифікації діяльності торговельного підприємства сприяє підвищенню ефективності господарських рішень, спрямованих на оптимізацію стратегічного розвитку торговельного підприємства..</p><p><strong><em>Ключові слова: концептуальний підхід, диверсифікація діяльності, торговельне підприємство, оптимізація, стратегія розвитку.</em></strong></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11557 Оптимізація товарних запасів торговельних підприємств на базі інтегрованого ABC-XYZ-QRS аналізу 2013-04-15T15:03:22+03:00 Світлана Єрмак donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета</em></strong><strong>. </strong>Мета статті полягає у обґрунтуванні системи управління товарними запасами на базі інтегрованого ABC-XYZ-QRS аналізу на прикладі роздрібного торговельного підприємства ТОВ «Теплолюкс-7».</p><p><strong><em>Методика. </em></strong>У процесі дослідження використано методи оборотно-вартісного аналізу (АВС), варіаційного (XYZ)аналізу, QRS аналізу, крім того методи групування ті інтегрування.</p><p><strong><em>Результати</em></strong>. На підставі проведеного аналізу запропоновано науково-методичний підхід до аналізу товарних запасів торговельного підприємства, що дозволяє отримати такі переваги: можливість точно прорахувати необхідні обсяги закупівель за різними групами товарів; покращення координації маркетингових та фінансових підрозділів; виключення з номенклатури неліквідних позицій; виділення частини інвестиційного ресурсу, який можна вкласти в товари з високою дохідністю; включення до товарного асортименту нових позицій, які потрібно буде фінансувати певний час.</p><p><strong><em>Наукова новизна. </em></strong>Удосконалено науково-методичний підхід до аналізу товарних запасів торговельного підприємства, який на відміну від інших дає змогу виділення ключових, найбільш важливих ресурсів фірми та визначення пріоритетів в структуруванні бізнес-процесів.</p><p><strong><em>Практична значимість</em></strong>. Застосування на практиці інтегрованого ABC-XYZ-QRS аналізу дозволяє приймати обґрунтовані управлінські рішення щодо формування товарних запасів торговельних підприємств.</p><p><strong>Ключові слова: </strong><em>торговельне підприємство, товарні запаси, </em><em>оборотно-вартісний (АВС) аналіз, варіаційний (</em><em>XYZ</em><em>)аналіз, </em><em>QRS</em><em> аналіз.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11558 Формування політики розвитку аптечної мережі: адаптивний підхід 2013-04-15T15:03:22+03:00 Наталя Морозова donant89@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Мета статті - вивчити процеси розвитку торгівельного підприємства через призму маркетингового підходу, центральним елементом якого є проблема адаптації і збалансованого розвитку, пошуку виключно тих форм взаємодії, які можна вважати пріоритетними.</p><p><strong>Методика.</strong>У процесі дослідження використано: методи економіко-статистичного аналізу – для оцінки результатів взаємодії суб’єктів фармацевтичого ринку, дані мережі Інтерет, матеріали періодичних видань, наукові розробки, положення і висновки наукових робіт учених з проблем розвитку фармацевтичного ринку.</p><p><strong>Результати. </strong>На підставі проведеного дослідження запропоновано загальна модель, яка поєднує не тільки елементи, але ї види, складові політики розвитку аптечної мережі.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Удосконалено інструментарій діагностичної оцінки політики розвитку аптечної мережі на основі оцінки кількісних індикаторів функціонування фармацевтичного ринку, виділення елементів політики розвитку мережі, принципів, параметрів, сфер впливу і механізму взаємодії.</p><p><strong>Практична значимість.</strong> Отримані результати оцінки структурних компонентів політики розвитку аптечної мережі апробовані на ТОВ ЗТФ «Арніка».</p><p><strong>Ключові слова:<em> </em></strong><em>фармацевтичний ринок, аптечні мережі, політика розвитку, адаптивна модель, структурні характеристики, суб’єкти ринкової взаємодії</em><em>.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11559 Впровадження категорійного менеджменту як основа підвищення ефективності роздрібної торговельної мережі 2013-04-15T15:03:22+03:00 Лілія Комарова donant89@gmail.com <p><strong>Мета</strong>. Метою статті є визначення особливостей категорійного менеджменту та його впливу на ефективність роздрібної торговельної мережі.</p><p><strong>Методика.</strong> У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу.</p><p><strong>Результати.</strong> На підставі проведеного дослідження проаналізовано динаміку обсягів обігу роздрібної торгівлі по регіонах країни; уточнено поняття категорійного менеджменту; визначено роль категорійного менеджменту в підвищенні ефективності управління роздрібними торговельними мережами. <strong>Наукова новизна.</strong> Уточнено поняття категорійного менеджменту, удосконалено структурно-функціональну схему створення категорії товару.</p><p><strong>Практична значимість.</strong> Отримані результати спрямовані на підвищення ефективності функціонування підприємств роздрібної торговельної мережі за рахунок впровадження категорійного менеджменту в асортиментну політику.</p><p><strong><em>Ключові слова: роздрібна торговельна мережа, категорійний менеджмент, ефективність, асортиментна політика</em></strong></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11560 Удосконалення механізму управління стратегічними змінами в контексті ефективного розвитку підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Ольга Гусєва donant89@gmail.com Ганна Іванова donant89@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Мета статті полягає у розвитку методологічних основ формування проактивного механізму управління стратегічними змінами на підприємстві з метою забезпечення його ефективного розвитку ‘в умовах динамічного бізнес-середовища.</p><p><strong>Методика.</strong> У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу (для визначення поняття «механізм управління стратегічними змінами на підприємстві), методи експертних оцінок та методи теорії нечітких множин (для визначення інтегральних показників готовності підприємства до стратегічних змін на кожній стадії управління перетвореннями).</p><p><strong>Результати.</strong> На підставі проведеного дослідження запропоновано науково-методологічний підхід до визначення комплексного механізму управління стратегічними змінами на підприємстві. Обґрунтовано алгоритм визначення комплексної готовності підприємства до стратегічних змін, як важливої складової проактивного механізму управління змінами. Згідно запропонованого алгоритму проведено оцінку готовності до перетворень вітчизняного підприємства ТОВ «ДІБК» на кожній стадії управління змінами; обґрунтовано і структуровано зміни, які доцільно запровадити підприємству для забезпечення ефективного розвитку.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong>Удосконалено понятійно-категоріальний апарат стосовно визначення комплексного механізму проактивного управління змінами на підприємстві, який на відміну від існуючих, виокремлює концептуальний механізм з подальшим його каскадуванням на цільові механізми. Запропоновано алгоритм визначення комплексної готовності підприємства до стратегічних змін, як важливої складової проактивного механізму управління змінами, який на противагу існуючим, враховує фінансово-економічну, організаційну та компетентісну складові готовності до перетворень та з використанням теорії нечітких множин дозволяє провести інтегральну оцінку рівня готовності.</p><p><strong>Практична значимість. </strong>Отримані результати спрямовані на удосконалення процесу формування проактивного механізму управління стратегічними змінами в аспекті визначення комплексної готовності підприємства перетворень та структуризації змін, які необхідні підприємству для подальшого ефективного розвитку.</p><p><strong>Ключові слова. </strong>Механізм управління змінами,<strong> </strong>загальна готовність до стратегічних змін, управління стратегічними змінами.</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11561 Теоретичні аспекти концепції бізнес-моделі підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Олена Кравченко donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета</em></strong><strong>. </strong>Метою дослідження є вивчення теоретичних аспектів концепції бізнес-моделі підприємства, дослідження та систематизація поглядів науковців щодо трактування сутності терміну «бізнес-модель».</p><p><strong><em>Методика. </em></strong>У процесі дослідження використано методи аналізу, синтезу та узагальнення.</p><p><strong><em>Результати</em></strong>. На підставі проведеного аналізу визначено основні етапи еволюції концепції бізнес-моделі підприємства, систематизовано основні підходи до трактування сутності даної категорії та запропоновано авторське визначення дефініції «бізнес-модель підприємства».</p><p><strong><em>Наукова новизна. </em></strong>Дістало подальшого розвитку визначення сутності бізнес-моделі – як основи конкурентних переваг підприємства, яка описує процес генерування прибутку, характеризує спосіб організації бізнесу, фокусується на внутрішніх бізнес-процесах підприємства та їх структурі, розкриває знання про елементи бізнесу, показує логіку створення цінності в бізнес-системі та умови забезпечення її якості та розкриває нові можливості бізнесу, яке на відміну від існуючих підходів ґрунтується на комплексному підході до розуміння сутності даної категорії.</p><p><strong><em>Практична значимість</em></strong>. Розуміння сутності терміну «бізнес-модель» та визначення її ключових аспектів є теоретичним підґрунтям для визначення цільових орієнтирів розвитку підприємства, спрямованих на підвищення ефективності його функціонування у трансформаційних умовах господарювання.</p><p><strong>Ключові слова: </strong><em>бізнес-модель, концепція, еволюція, сутність, підходи.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11562 Аналіз аутсорсингу інформаційної безпеки підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Олександра Ликова donant89@gmail.com <p><strong>Мета</strong>. Метою статті є аналіз аутсорсингу інформаційних технологій в частині інформаційної безпеки торговельного підприємства.</p><p><strong>Методика</strong>. У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу (для уточнення змісту поняття «аутсорсинг інформаційної безпеки»).</p><p> Результати. На підставі проведеного дослідження визначено поняття аутсорсингу інформаційної безпеки торговельного підприємства, сформульовані основні компоненти функціонування систем захисту інформації, зокрема DLP-систем (Data Loss Prevention). Також окреслені основні переваги та проблеми аутсорсингу, сформульовані критерії вибору компанії-аутсорсера, що здійснюватиме комплекс заходів з організації інформаційної безпеки.</p><p><strong>Наукова новизна</strong>. Уточнено понятійний апарат аутсорсингу інформаційної безпеки торговельного підприємства, удосконалено науково-методичний підхід щодо критеріїв вибору компанії-аутсорсера в частині захисту комерційної інформації, упередження проблем, пов’язаних з несанкціонованим витоком даних, що сприятиме посиленню інформаційної безпеки торговельного підприємства.</p><p><strong>Практична значимість</strong>. Отримані результати спрямовані на оптимізацію системи захисту комерційної інформації, посилення інформаційної безпеки торговельного підприємства. Інфраструктура інформаційних систем торговельних мереж має свої специфічні особливості - масштабність і велику територіальну розподіленість, що може призвести до втрати важливих даних. То ж для забезпечення інформаційної безпеки обґрунтована необхідність залучення зовнішніх спеціалістів аутсорсингової компанії.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> інформаційна безпека, аутсорсинг, системи захисту інформації, DLP-системи.</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11563 Compliance-політика як складова корпоративної культури підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Ірина Пальцун donant89@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Мета статті полягає у розвитку концептуальних основ реалізації комплаєнс-політики як складової корпоративної культури підприємства</p><p><strong>Методика. </strong>У процесі дослідження використано: лексико-семантичний та логічний аналіз, порівняння (для уточнення передумов виникнення та когнітивного наповнення терміну «сompliance»); групування, графічний метод (для виокремлення функціональних векторів загальних вимог комплаєнс-політики).</p><p><strong>Результати. </strong>Виокремлено проблемні аспекти із впровадження та реалізації комплаєнс-політики у практиці вітчизняних та закордонних корпорацій, деталізовано функціональні вектори комплаєнс-політики.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong>Запропоновано та деталізовано загальні функціональні вектори комплаєнс-політики, які забезпечують уніфікацію підходів до впровадження та реалізації комплаєнс-політики.</p><p><strong>Практична значимість. </strong>Отримані результати спрямовано на оптимізацію процесу формування та реалізації якісної корпоративної культури.</p><p><strong>Ключові слова: </strong><em>компла</em><em>єнс, корпоративна політика, ризик, департамент з комплаєнсу, політика відповідності.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11564 Системно-синергетичний погляд на управління економічною безпекою підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Тетяна Хлевицька donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета. </em></strong>Мета статті полягає в обґрунтуванні концептуального підходу до управління економічною безпекою підприємства з позиції системного підходу та синегрізму.</p><p><strong><em>Методика.</em></strong><strong> </strong>У процесі дослідження використано: монографічний метод – при вивченні літературних джерел; аналізу - при визначенні особливостей мікрорівневих соціально-економічних систем; синтезу – при розгляді системних характеристик категорій «управління економічною безпеко» та «економічна безпека підприємства»; абстрагування – при розробці концептуальних положень управління економічною безпекою на мікрорівні.</p><p><strong><em>Результати. </em></strong>На підставі проведеного дослідження запропоновано науково-методичний підхід, що дозволяє визначити базові характеристики управління економічною безпекою підприємства на системно-синергетичних засадах. Вивчення системних властивостей економічної безпеки показало можливості подальшої розбудови теорії безпеки на засадах сучасної синергетичної парадигми.</p><p><strong><em>Наукова новизна. </em></strong>Отримав подальший розвиток науково-методичний підхід до управління економічною безпекою підприємства, що, на відміну від існуючих, враховує системні характеристики категорій «управління економічною безпекою» та безпосередньо «економічна безпека» на рівні соціально-економічних мікросистем.</p><p><strong><em>Практична значимість</em></strong>. Отримані результати спрямовані на підвищення якості управління економічною безпекою підприємства за рахунок врахування системних характеристик цього процесу на мікрорівні.</p><p><strong><em>Ключові слова</em></strong>: економічна безпека, управління економічною безпекою, синергетика, системний підхід</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11565 Методичні рекомендації проведення діагностики фінансово-економічної гнучкості суб’єктів реального сектору економіки 2013-04-15T15:03:22+03:00 Дар'я Забаріна donant89@gmail.com <p>Метою статті є розробка методичних рекомендацій проведення діагностики фінансово-економічної гнучкості суб'єктів реального сектору економіки.</p><p>У процесі дослідження використані наступні методи: метод аналізу та синтезу, індукції та дедукції (для деталізації та уточнення предмету дослідження); методи статистичного аналізу (для інтегральної оцінки фінансово-економічної гнучкості суб'єктів реального сектора економіки).</p><p>Для оцінки фінансово-економічної гнучкості суб'єктів реального сектора економіки в роботі розроблено систему показників, яка включає часткові показники оцінки (розподілені по стадіях життєвого циклу), узагальнюючі та інтегральні показники фінансово-економічної гнучкості, за допомогою яких визначається її рівень.</p><p>Вдосконалено науково-методичний підхід до оцінки фінансово-економічної гнучкості суб'єктів реального сектору економіки, який, на відміну від існуючих, дозволяє комплексно досліджувати гнучкість, з урахуванням циклічності розвитку промислового підприємства.</p><p>Отримані результати спрямовані на формування оптимального рівня фінансово-економічної гнучкості та підвищення ефективності управління нею суб'єктами реального сектору економіки.</p><p><em>Ключові слова: фінансово-економічна гнучкість, суб'єкт реального сектора економіки, стадії життєвого циклу, діагностика, оцінка, показники управління.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11566 Детермінанти розвитку світового ринку газу 2013-04-15T15:03:22+03:00 Ірина Іваненко donant89@gmail.com Олена Регіня donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета. </em></strong>Мета статті полягає у встановленні та аналізі чинників, особливостей та тенденцій розвитку світового ринку природного газу та ролі на ньому України.</p><p><strong><em>Методика. </em></strong>У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу.</p><p><strong><em>Результати. </em></strong>На підставі проведеного дослідження були виявлені особливості та тенденції розвитку світового ринку газу та ролі України на ньому.</p><p><strong><em>Наукова новизна. </em></strong>Виявлені та класифіковані фактори попиту і пропозиції на світовому ринку природного газу.</p><p><strong><em>Практична значимість. </em></strong>Отримані результати спрямовані на удосконалення системи аналізу кон’юнктурних факторів на світовому ринку природного газу та визначення ролі України на ньому з метою підвищення її енергетичної незалежності.</p><p><strong><em>Ключові слова: </em></strong><em>запаси природного газу, виробництво, споживання, експорт, імпорт, нафтогазові компанії, монополізація, сланцевий газ, модернізація.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11567 Світова економічна криза: визначнальні причини його виникнення і шляхи попередження глобальних криз в подальшому 2013-04-15T15:03:22+03:00 Альфред Кураташвілі donant89@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Розкриття визначених причин виникнення Світової економічної кризи та внесення пропозицій щодо упередження глобальних криз.</p><p> <strong>Методика. </strong>В процесі дослідження використано такі методи: теоретичні узагальнення і порівняння, аналіз (причин виникнення Світової економічної кризи), оцінка значимості генетичного коріння походження світових економічних криз.</p><p><strong>Результати. </strong>Автором розкриті дискусійні аспекти визначальних – глибинних –причин виникнення Світової економічної кризи. Розроблені заходи попередження глобальних економічних криз.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong>Запропоновано науково-методичний підхід щодо попередження глобальних криз в умовах науково обґрунтованого Політичного менеджменту, спрямованого на реалізацію інтересів народу та передбачаю чого необхідність впровадження відповідальності посадових осіб за результати їх діяльності.</p><p><strong>Практична значимість.</strong> Отримані автором – тричі доктором наук - результати дослідження логічно підтверджують необхідність впровадження Політичного менеджменту, націленого на реалізацію інтересів кожної людини, що може стати основою попередження глобальної кризи.</p><p><strong>Ключові слова.<em> Економічні глобальні кризи; політичний менеджмент; попередження економічних криз.</em></strong></p> 2013-04-15T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11568 Управління процесом екологізації аграрної сфери 2013-04-15T15:03:22+03:00 Юлія Стельмащук donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета.</strong></em><em> </em>Метою статті є обґрунтування складових елементів і формування комплексної системи управління процесом екологізації аграрної сфери економіки.</p><p><em><strong>Методика. </strong></em>Теоретичною основою статті є праці класиків економічної теорії, монографії сучасних зарубіжних і вітчизняних дослідників з проблем управління процесом екологізації аграрної сфери. Інформаційною базою є законодавчі і нормативні акти України, що регламентують екологічну діяльність сільського господарства, вітчизняні і зарубіжні публікації. Використано загальнонаукові методи: системний підхід, порівняння та узагальнення, історичного і логічного підходів, узагальнення світового досвіду, наукової абстракції, методи порівняння, аналізу, синтезу, індукції, дедукції.</p><p><em><strong>Результати.</strong></em><em> </em>Обґрунтовано комплексну систему управління процесом екологізації аграрної сфери, яка включає питання екологічної паспортизації об’єктів аграрного виробництва, стандартизації і сертифікації, інформаційної системи управління, екологічного моніторингу та прийняття управлінських рішень. Послідовно розкрито сутність окремих елементів системи, їх взаємозв’язок та роль в системі управління.</p><p>Встановлено, що: екологічна паспортизація забезпечує: створення державної системи обліку та моніторингового контролю за станом суб’єктів господарювання; застосування в системі державного екологічного управління для всіх суб’єктів господарювання незалежно від форм власності, єдиного інформаційного документа для відображення видів шкідливого впливу суб’єктів на природні ресурси та оцінки їх комплексного впливу на довкілля; результатом стандартизації є запровадження нормативних документів в даній сфері - стандартів, кодексу усталеної практики і технічних умов, які встановлюють правила, загальні принципи і характеристики видів діяльності та їх результатів; екологічний аудит, який є системним елементом механізму екологічного управління, який забезпечує системне дослідження продукції, послуг, об’єктів аграрного виробництва, територій та в цілому аграрної сфери, на основі якого роблять висновок про відповідність фактичного стану науково обґрунтованому рівню розвитку; система екологічного моніторингу включає нагляд, оцінку і прогнозування стану оточуючого середовища, пов’язаного з господарською діяльністю людини. Економічний механізм регулювання процесу екологізації сільського господарства містить відповідні методи та інструменти впливу на матеріальні інтереси підприємств та окремих працівників.</p><p><em><strong>Наукова новизна. </strong></em>Наукова новизна полягає в подальшому розвитку системи управління процесом екологізації аграрної сфери на основі використання комплексного підходу, який включає взаємопов’язані складові елементи, що взаємодоповнюють і розширюють функції управлінської екологічної системи.</p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em><em>. </em>Практична значимість наукових результатів полягає в створенні умов для активізації і підвищення ефективності процесу екологізації аграрної сфери<strong>, </strong>раціонального використання аграрного природно-виробничого капіталу, застосування біотехнологічних засад, виробництва екологобезпечної продукції</p><p><strong><em>Ключові слова:</em></strong> аграрна сфера, екологізація, управління, система, механізм регулювання</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11569 Державне регулювання корпоративного сектору національної економіки в умовах глобалізації 2013-04-15T15:03:22+03:00 Оксана Шепеленко donant89@gmail.com Тетяна Белопольська donant89@gmail.com <p><em>Мета.</em> Мета статті полягає у виявленні ключових факторів, що визначають розвиток великих корпоративних структур у вітчизняній економіці, розробці механізмів підвищення ефективності державного регулювання корпоративного сектора, обґрунтування заходів щодо реалізації цих механізмів.</p><p><em>Методика. </em>У процесі дослідження використано: діалектичний метод дослідження, метод єдності історичного і логічного, метод індукції і дедукції, методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу для доведення необхідності державного регулювання корпоративного сектору національної економіки, виявлення ключових факторів розвитку великих корпоративних структур у вітчизняній економіці.</p><p><em>Результати.</em> На підставі проведеного дослідження виявлено ключові фактори, що визначають розвиток великих корпоративних структур у вітчизняній економіці. Доведено, що домінуючою тенденцією сучасного розвитку бізнесу в цілому, і великого зокрема, є його рух від індивідуалізації до корпоратизації бізнес-діяльності в різноманітних її проявах. Великі підприємства є основною формою ведення бізнесу, забезпечення конкурентоспроможності корпоративних великих структур на світовому ринку, що в кінцевому підсумку сприяє підвищенню економічної безпеки держави</p><p><em>Наукова новизна. </em>Виявлено ключові фактори, що визначають розвиток великих корпоративних структур у вітчизняній економіці, розроблено механізми підвищення ефективності державного регулювання корпоративного сектора, що сприяє конкурентоспроможності економіки України.</p><p><em>Практична значимість.</em> Отримані результати спрямовані на розвиток корпоративного сектору національної економіки.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> <em>державне регулювання, корпоративний сектор, великі підприємства </em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11570 Шляхи удосконалення системи гарантування вкладів в сучасних умовах 2013-04-15T15:03:22+03:00 Дмитро Кожухов donant89@gmail.com Валентина Орлова donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета.</em></strong> Мета статті полягає у розвитку концептуальних основ системи гарантування вкладів в Україні щодо удосконалення в сучасних умовах через порівняння зарубіжного досвіду та системи гарантування банківських вкладів в Україні у межах діючого законодавства.</p><p> </p><p><strong><em>Методика. </em></strong>У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, нормативний, аналізу і синтезу.</p><p> </p><p><strong><em>Результати. </em></strong>На підставі проведеного дослідження запропоновано науково-методичний підхід, що дозволяє удосконалити системи гарантування вкладів шляхом впровадження диференційованого регулярного збору залежно від значен­ня інтегрального показника фінан­сової стійкості банку та нової системи виплат у режимі реального часу з застосуван­ням інструментів Національної сис­теми масових електронних платежів, введення обов’язкових виплат гарантованих сум із Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, починаючи з момен­ту, коли банк, порушуючи умови до­говору, певний час затримує виплату коштів вкладнику (в окремих випад­ках — із моменту запровадження тим­часової адміністрації).</p><p> </p><p><strong><em>Наукова новизна.</em></strong> Незважаючи на певні успіхи діючої системи гарантування вкладів в Україні, не відбулося суттєвого зміцнення довіри населення до банківських установ через низку недоліків, пов’язанних з недостатнім фінансуванням Фонду та нераціональним використання вже акумульованих коштів.</p><p> </p><p><strong><em>Практична значимість</em></strong>. Отримані результати спрямовані на визначення та виправлення існуючих недоліків системи гарантування вкладів: страховий захист вкладів лише фізичних осіб довести до поширення на вклади фізичних осіб - суб'єктів під­приємницької діяльності та юридич­них осіб, які належать до підпри­ємств малого бізнесу; невчасну подачу інформації сто­совно ліквідації певного банку треба довести до розробки програми інформування насе­лення в надзвичайних ситуаціях.</p><p> </p><p><strong><em>Ключові слова. </em></strong><em>Гарантування вкладів (депозитів</em><em>), </em><em>Система гарантування вкладів,</em><em> </em><em>Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, капіталізація, ресурси, кошти, банківська система,</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11571 Cистема управління кредитними ризиками банку 2013-04-15T15:03:22+03:00 Тетяна Косова donant89@gmail.com Євген Поздняков donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета.</strong></em><em> </em>Формалізація системи управління кредитними ризиками банку і удосконалення методичного підходу до її організації.</p><p><em><strong>Методика. </strong></em>У процесі дослідження використано такі методи: теоретичне узагальнення і порівняння, аналіз і синтез, систематизація, графічна візуалізація.</p><p><em><strong>Результати. </strong></em>Проаналізовано дискусійні підходи до визначення сутності системи управління кредитними ризиками та її організації. Надано критичну оцінку змісту міжнародних стандартів і нормативно-правових актів Національного банку України, які регламентують процеси управління кредитним ризиком. Запропоновано систему альтернативних цілей управління кредитним ризиком банку, які мають відповідати цілям кредитної політики банку. Формалізовано систему управління кредитними ризиками банку і підходи до її організації. Систематизовано фактори утворення кредитного ризику і виникнення проблемних кредитів. Сформовано вимоги до системи управління кредитним ризиком.</p><p><em><strong>Наукова новизна</strong></em><strong>. Уточнено елементи с</strong>истеми управління кредитними ризиками банку: суб’єкти (спеціально створені комітети і операційний персонал із чітко визначеними повноваженнями з прийняття рішень щодо кредитних операцій), об’єкти (стандартні, пролонговані, проблемні кредити, ціноутворення по кредитним операціям), ризико-орієнтована кредитна політика (стратегія і тактика), функціональні підсистеми (планування, внутрішній контроль, оперативне регулювання), які взаємодіють між собою і направлені на досягнення основних бізнес-цілей банку. Удосконалено методичний підхід до організації управління кредитними ризиками на основі чіткого визначення окремих етапів, механізмів і методів управління кредитними ризиками, виходячи з використання чистої та спекулятивної концепцій кредитного ризику. Виявлено альтернативні цілі управління кредитним ризиком: мінімізація, дотримання певних меж ризику, оптимізація прибутковості і ризику, ліквідація, попередження або відшкодування, отримання додаткової вигоди (доходу, прибутку).</p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em>. Отримані результати спрямовані на удосконалення внутрішніх регламентів банку, які ідентифікують кредитну політику банку, положення, процедури, методики управління кредитним ризиком. Практична цінність рекомендацій полягає у зростанні ймовірності досягнення поставленої перед системою управління кредитними ризиками мети.</p><p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> </em>кредитний ризик, система управління, організація, процес, етапи, механізм</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11572 Проблема збитковості суб’єктів господарювання в умовах лібералізації податкової політики 2013-04-15T15:03:22+03:00 Олена Муглі donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета.</em></strong> Удосконалення методичних підходів до виявлення головних причин збитковості суб’єктів підприємницької діяльності на основі критичної оцінки податкової політики держави щодо перенесення збитків.</p><p><strong><em>Методика.</em></strong> У процесі дослідження використано такі методи: теоретичне узагальнення і порівняння, аналіз динаміки основних статистичних показників вартості відстрочених збитків та їх впливу на фінансовий стан суб’єкта господарювання – платника податків, систематизація результатів ретроспективного аналізу змін податкового законодавства та податкової політики щодо врахування від’ємного значення фінансового результату у процесі оподаткування податком на прибуток підприємств, метод правого порівняння.</p><p><strong><em>Результати.</em></strong> Визначено дискусійні аспекти трактування фінансової неспроможності та збитковості діяльності суб’єктів бізнесу, виділено зовнішні та внутрішні фактори впливу на виникнення збитків суб’єктів підприємництва. Проаналізовано динаміку показників вартості відстрочених збитків. Узагальнено зміни податкового законодавства, які вносились щорічно, починаючи з 2004 року по 2008 рік Законами України «Про бюджет». Обгрунтовано рекомендації доцільності удосконалення податкової політики та податкового законодавства України щодо збитковості діяльності суб’єктів господарювання на основі критичної оцінки вітчизняної практики та світового досвіду.</p><p><strong><em>Наукова новизна.</em></strong> Уточнено методичний підхід до здійснення ретроспективного аналізу законодавчих актів з оподаткування щодо перенесення збитків від діяльності суб’єктів господарювання, що дозволило дати критичну оцінку забороні на перенесення збитків, як міри по боротьбі з несплатою податку на прибуток суб’єктами господарювання.</p><p>Практична значимість. Отримані результати дослідження, спрямовані на удосконалення податкової політики щодо податкового контролю доходів і витрат суб’єктів підприємницької діяльності та перенесення збитків з метою сприяння економічному зростанню та зниженню податкових ризиків суб’єктів господарювання в умовах лібералізації податкової політики.</p><p><strong><em>Ключові слова</em></strong>: податкова віддача, податкова політика, перенесення збитків, лібералізація оподаткування.</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11573 Аналіз інвестиційної діяльності банків України та шляхи підвищення її ефективності 2013-04-15T15:03:22+03:00 Олександр Папаіка donant89@gmail.com Оксана Мелентьєва donant89@gmail.com <p><strong><em>Мета. </em></strong>Визначення сутності інвестиційної діяльності провідних банків України та розробка пропозицій щодо підвищення ефективності розвитку їх діяльності.</p><p><strong><em>Методика. </em></strong>В процесі дослідження використано такі методи: теоретичне узагальнення, порівняння, аналіз і синтез, аналіз динаміки статистичних показників формування банківських кредитно-інвестиційних портфелів, правове порівняння.</p><p><strong><em>Результати. </em></strong>В дослідженні визначені дискусійні аспекти трактування сутності інвестиційної діяльності банків. Зроблено аналіз динаміки обсягів кредитно-інвестиційних портфелів ведучих банків України. Зроблена оцінка ефективності інвестиційної діяльності банків.</p><p><strong><em>Наукова новизна.</em></strong> Уточнено науково-методичний підхід щодо подальшого розвитку інвестиційної діяльності банків України на основі удосконалення нормативно-правової бази в сфері інвестування.</p><p><strong><em>Практична значимість. </em></strong>Отримані результати дослідження спрямовані на підвищення ефективності інвестиційної діяльності банків з метою підвищення обсягів залучення фінансових ресурсів, що сприятиме зниженню ризиків банківської діяльності та створенню умов для активізації кредитної діяльності банків.</p><p><strong><em>Ключові слова: </em></strong>банки, банківська діяльність, ефективність інвестиційної діяльності, інвестиційна політика, банківські ризики, позичальник.</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11574 Збори до фонду гарантування вкладів фізичних осіб як специфічний банківський податок 2013-04-15T15:03:22+03:00 Олександр Папаіка donant89@gmail.com Ірина Носачова donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета.</strong></em><em> </em>Обґрунтування заходів щодо удосконалення методичних підходів до встановлення розміру і сплати зборів банків до фонду гарантування вкладів фізичних осіб.</p><p><em><strong>Методика. </strong></em>У процесі дослідження використано такі методи: теоретичне узагальнення і порівняння, аналіз і синтез (для трактування економічної сутності внесків до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб), аналіз динаміки основних показників діяльності фонду з початку його створення, оцінка значущості окремих джерел надходжень до фонду, систематизація результатів контрольних перевірок учасників (тимчасових учасників) фонду, порівняльне правознавство.</p><p><em><strong>Результати. </strong></em>Визначено дискусійні аспекти трактування сутності зборів до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, формування їх розміру і порядку сплати. Проаналізовано динаміку основних показників діяльності Фонду з початку його створення, роль зборів у формуванні бюджету Фонду, узагальнено типові порушення. Обґрунтовано рекомендації щодо удосконалення методичних підходів до встановлення розміру і сплати зборів банків на основі критичної оцінки вітчизняної практики та передового світового досвіду.</p><p><em><strong>Наукова новизна</strong></em><strong>. </strong>Уточнено методичний підхід до диференціації ставок регулярного збору до фонду гарантування вкладів фізичних осіб на основі комбінованого підходу, який передбачає дві бази обчислення збору: балансові залишки на рахунках з обліку вкладів та відсотків за ними, а також обсяг сформованих за період резервів для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями і операціями з цінними паперами. На відміну від існуючого, запропонований підхід враховує ризик активів банку і балансує обсяг внесків і ймовірність виникнення неплатоспроможності банку.</p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em>. Отримані результати спрямовані на поширення обсягу покриття вкладів за рахунок залучення до системи гарантування депозитів юридичних осіб і вкладів фізичних осіб у кредитних спілках, що сприятиме зниженню ризиків вкладників, підвищенню стійкості фінансової системи і створенню умов для активізації кредитної діяльності банків і кредитних спілок.</p><p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> </em>збір, депозит, гарантія, фонд, специфічний банківський податок</p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11575 Розвиток структури суб’єктів контролю в системі внутрішнього контролю власника на підприємствах вугільної галузі недержавного сектору 2013-04-15T15:03:22+03:00 Світлана Петренко donant89@gmail.com Олена Бабіч donant89@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Метою статті є дослідження структури суб’єктів контролю в системі внутрішнього контролю власника на підприємствах вугільної галузі та розробка рекомендацій щодо її вдосконалення.</p><p><strong>Методика.</strong> У процесі дослідження використано наступні методи: спостереження, групування та узагальнення (для отримання інформації щодо організаційно-правових форм діяльності приватних вугільних підприємств, їх власників та існуючої системи управління на корпоративному рівні); моделювання (для формалізації існуючої та запропонованої структури суб’єктів контролю); узагальнення та конкретизації (для уточнення мети, задач та повноважень суб’єктів контролю на корпоративному рівні).</p><p><strong>Результати.</strong> У ході дослідження виявлено необхідність розвитку структури контролюючих суб’єктів підприємств вугільної галузі через недостатність контролю на корпоративному рівні управління та запропоновано виділення у такій структурі контрольно-дорадчих комітетів задля посилення контрольних функцій власника.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Удосконалено структуру суб’єктів контролю на корпоративному рівні управління вугільних підприємств, яка сприяє підвищенню ефективності організації та здійснення контролю.</p><p><strong>Практична значимість</strong>. Отримані результати спрямовані на підсилення контрольних функцій власників підприємств вугільної галузі задля забезпечення стабільного та ефективного функціонування підприємств та досягнення мети діяльності.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> <em>внутрішній контроль, суб’єкти контролю, підприємства вугільної галузі.</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11576 Місце витрат майбутніх періодів в бухгалтерському балансі підприємства 2013-04-15T15:03:22+03:00 Наталя Сєкіріна donant89@gmail.com Катерина Терещенко donant89@gmail.com <p><strong>Метою</strong> даної статті є дослідження місця витрат майбутніх періодів в статичній та динамічній теоріях фінансової звітності, формі балансу підприємств України та інших країн із метою оптимізації порядку розкриття інформації про них в фінансовій звітності.</p><p><strong>Методика.</strong> У ході дослідження застосовувалися такі методи пізнання як порівняння та групування (в процесі проведення аналізу місця витрат майбутніх періодів в балансах підприємств України, Російської Федерації, Республік Білорусь, Казахстан, Узбекистан).</p><p><strong>Результати.</strong> Запропонований новий порядок розкриття інформації про витрати майбутніх періодів в бухгалтерському балансі підприємства з урахуванням строків їх списання на витрати звітного періоду, що застосовується в МСФЗ.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Удосконалена чинна в Україні форма активу бухгалтерського балансу підприємства.</p><p><strong>Практична значимість.</strong> Запропонований порядок розкриття інформації про витрати майбутніх періодів сприятиме методологічно більш точному й достовірному визначенню вартості необоротних та оборотних активів, а це буде позитивно впливати на складність здійснення аналітичних процедур.</p><p><strong><em>Ключові слова: </em></strong><em>витрати майбутніх періодів, статична та динамічна теорії звітності, баланс, активна капіталізація, пасивна капіталізація</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11577 Кількісне вимірювання ємності фінансової звітності банків 2013-04-15T15:03:22+03:00 Ганна Тодосейчук donant89@gmail.com Ірина Попова donant89@gmail.com Алла Кононенко donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета. </strong></em>Мета статті полягає у визначенні підходу та кількісної оцінки ємності фінансової звітності банків</p><p><em><strong>Методика.</strong></em>У процесі дослідження використано: методи імітаційного моделювання, методи дедукції та індукції, групування й виміру, метод експертних оцінок, анкетування, адаптації (при виокремленні та оцінці дескрипторів, оцінці рівня задоволення потреб користувачів фінансової інформації, визначенні сукупної важливості фінансової звітності банку)</p><p><em><strong>Результати.</strong></em><em><strong> </strong></em>На підставі проведеного дослідження запропоновано науково-методичний підхід, що дозволяє визначити ємність інформації в фінансової звітності банку кількісно, спираючись на потребі її споживачів.</p><p><em><strong>Наукова новизна</strong></em><strong>. </strong>Удосконалено науково-методичний підхід до оцінки ємності інформації в документі; адаптовано модель М.Портера до такого товару, як звітність.</p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em>. Отримані результати спрямовані на оптимізацію фінансового менеджмента банку.</p><p><strong>Ключові слова: </strong><em>ємність, дескриптор, інформація, фінансова звітність, значущість інформації, потреба споживача в інформації</em></p> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11578 Передумови та наслідки фінансової нестабілності для діяльності страхових організацій 2013-04-15T15:03:22+03:00 Христина Черевко donant89@gmail.com <div class="WordSection1"><p><em><strong>Мета. </strong></em>Мета статті полягає у визначенні основних передумов фінансової нестабільності страхових організацій та її наслідків.</p><p><em><strong>Методика .</strong></em>У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення та порівняння, аналізу і синтезу.</p><p><em><strong>Результати.</strong></em> У статті розглянуто причини фінансової нестабільності на страховому ринку України, проаналізовано ризики, що присутні в діяльності страхових організацій та їх наслідки. На підставі проведених досліджень визначено інноваційні напрямки подолання фінансової нестабільності у страховій сфері.</p><p><em><strong>Наукова новизна</strong></em><strong>. </strong>Виділено рушійні фактори розвитку страхових організацій на сучасному етапі<strong>, </strong>узагальнено причини та наслідки фінансової нестабільності на страховому ринку.</p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em>. Результати проведеного дослідження дозволять покращити систему операційного менеджменту страховиків, що в свою чергу призведе до уникнення фінансової нестабільності страхових компаній та зниження рівня їх збитковості.</p><p><strong><em>Ключові слова</em></strong><strong>:</strong><strong>страхова організація, фінансова нестабільність, ризики, збитковість, життєвий цикл.</strong></p></div> 2013-01-08T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України https://journals.uran.ua/index.php/2079-4762/article/view/11579 Удосконалення організації діяльності рахункової палати України на регіональному рівні 2013-04-15T15:03:22+03:00 Володимир Шевченко donant89@gmail.com <p><em><strong>Мета. </strong></em>Мета статті полягає в обґрунтуванні заходів щодо вдосконалення організації діяльності Рахункової палати України на регіональному рівні.</p><p><em><strong>Методика. </strong></em>У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і порівняння, аналізу і синтезу (для критичної оцінки фактичного стану справ щодо функціонування та організації діяльності Рахункової палати ), графічної візуалізації (для формалізації організаційної структури Рахункової палати України).</p><p><em><strong>Результати </strong></em>На підставі проведеного дослідження узагальнено існуючі у світі моделі організації діяльності органів вищого фінансового контролю, ідентифіковано вітчизняну модель функціонування Рахункової палати України та її територіальних управлінь. Формалізовано організаційну структуру управління Рахункової палати України, визначено субординаційний та координаційний характер взаємовідносин, комунікативних зв’язків її галузевих департаментів, забезпечуючих, функціональних, територіальних управлінь. Надано критичну оцінку організації діяльності Рахункової палати України на регіональному рівні в контексті забезпечення ефективності державного фінансового контролю.</p><p><em><strong>Наукова новизна</strong></em><strong>. </strong>Обґрунтовано принципи подальшого розвитку діяльності територіальних управлінь Рахункової палати України, які на відміну від існуючих, ґрунтуються на впровадженні в систему державного фінансового контролю субординації і координації як методів державного управління.</p><p><em><strong>Практична значимість</strong></em>. Отримані результати спрямовані на удосконалення організації діяльності органів вищого державного фінансового контролю шляхом вирішення існуючих на регіональному рівні проблем.</p><p><strong><em>Ключові слова</em></strong><strong>: </strong>Рахункова палата, організація діяльності, регіональний рівень, фінансовий контроль</p> Авторське право (c) 2021 Торгівля і ринок України