Дослідження когнітивної складової ґендерної ідентичності старших підлітків

Автор(и)

  • Р. С. Чіп

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.397-409

Ключові слова:

особистість, самосвідомість, ґендерна ідентичність, ґендерні уявлення, підлітковий вік, старший підліток.

Анотація

У статті здійснено психологічний аналіз феномену ґендерної ідентичності як інтегративного особистісного утворення. Визначено роль ґендерних уявлень у становленні ґендерної ідентичності старших підлітків. Розкрито психологічні характеристики особистісного розвитку підлітка, що детермінують самовизначення у просторі традиційно-егалітарних цінностей і визначають специфіку статево-рольової поведінки зростаючої особистості. Проаналізовано результати емпіричного дослідження когнітивної складової ґендерної ідентичності старших підлітків. Ґендерну ідентичність представлено фемінно-маскулінно-андрогінним конструктом, вибір якого зумовлений традиційними чи егалітарними ґендерними орієнтаціями. Висвітлено результати емпіричного дослідження когнітивної складової ґендерної ідентичності. Визначено ґендерні уявлення, що структурують образ «Я» старшого підлітка. Досліджено динаміку вікового розвитку та ґендерні відмінності у станов-ленні зазначеного феномену. Доведено, що ґендерні уявлення виступають мотиваційною основою становлення ґендерної ідентичності зроста- ючої особистості. Підтверджено, що ґендерні уявлення обумовлені когнітивною складністю розвитку самосвідомості у період дорослішання, почуттям дорослості, зміною соціальної ситуації розвитку. З’ясовано, що ґендерні уявлення старших підлітків про сучасного хлопця / сучасну дівчину визначаються індивідуальним досвідом, суспільними стереотипами, статево-рольовими установками, очікуваннями найближчого соціального оточення (батьків, однолітків, учителів), впливом інформаційного простору. Підтверджено, що урахування вікових закономірностей та індивідуально-психологічних особливостей особистості старшого підлітка дає змогу розглядати його як суб’єкта власних виборів у руслі традиційної чи егалітарної ціннісної системи в умовах сучасного суспільства.

Посилання

Бем С. Линзы гендера: Трансформация взглядов на проблему неравенства полов / Сандра Липсиц Бем ; пер. с англ. – М. : «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2004. – 336 с.

Боришевський М. Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності : монографія / М. Й. Боришевський. – К. : Академвидав, 2010. – 416 с. – (Серія «Монограф»).

Говорун Т. В. Ґендерна психологія : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Т. В. Говорун, О. М. Кікінежді. – К. : Видавничий центр «Академія», 2004. – 308 с.

Кікінежді О. М. Ґендерна ідентичність в онтогенезі особистості : монографія / О. М. Кікінежді. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. – 400 с.

Максименко С. Д. Ґенеза існування особистості / С. Д. Максименко. – К. : Вид-во ООО «КММ», 2006. – С. 51–69.

Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості : монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. – Кіровоград : Імекс–ЛТД, 2013. – 276 с.

Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. – К. : Либідь, 2003. – 376 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-04

Як цитувати

Чіп, Р. С. (2018). Дослідження когнітивної складової ґендерної ідентичності старших підлітків. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (40), 397–409. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.397-409