Теоретико-методологічний аналіз проблеми професійного самовизначення особистості

Автор(и)

  • L.A. Onufriieva

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

професійне самовизначення особистості, професійна освіта, розвиток, професійна підготовка, мотиваційна сфера особистості, активність суб’єкта, вчинки, поведінка, професійна діяльність.

Анотація

У статті розглянуто професійне самовизначення як багатовимірний і багатоступеневий процес співвіднесення людиною власних життєвих цілей, нахилів, здібностей з об’єктивними можливостями їх реалізації, а також з умовами, які створюють для цієї реалізації конкретні види діяльності. З’ясовано, що у сучасній психологічній літературі професійне самовизначення особистості розглядається як одна із сторін її життєвого самовизначення. Зазначено, що професійне самовизначення не зводиться до одномоментного акту вибору професії і не закінчується завершенням професійної підготовки за обраною спеціальністю, а триває впродовж усього професійного життя. Зроблено висновок, що успіх професійного самовизначення залежить від власної активності суб’єкта, від його життєвої позиції, що дозволяє молодій людині цілеспрямовано, усвідомлено, активно, прикладаючи вольові зусилля, здійснювати вибір професійної діяльності та підготовку до неї. З’ясовано, що професійне самовизначення відображається в ієрархічній структурі мотиваційної сфери особистості, а також виявляється у її цілеспрямованих вчинках і поведінці, переживається на емоційному рівні у формі інтересу, бажання, захоплення, покликання, відчуття перспективи тощо. Зроблено висновок, що самовизначення, як професійне, так і особистісне, є центральним новоутворенням ранньої юності та новою внутрішньою позицією, що включає усвідомлення себе як члена суспільства, прийняття свого місця в ньому. Показано, що для учнів старших класів актуальним є навчально-професійне самовизначення – усвідомлений вибір шляхів професійної освіти та професійної підготовки.

Посилання

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова Славская – М. : Мысль, 1991. – 299 с.

Божович Л. И. Личность и её формирование в детском возрасте: Психологические исследования / Л. И. Божович – М. :

Просвещение, 1968. – 252 с.

Божович Л. И. Этапы формирования личности в онтогенезе / Л. И. Божович // Вопросы психологии. – 1979. – № 4. –

С.23–24.

Гинзбург М. Р. Психологическое содержание личностного

самоопределения / М. Р.Гинзбург // Вопросы психологии. –

– №3. – С. 25–36.

Зеер Е. Ф. Психология профессий / Е. Ф. Зеер. – М . : Академический Проект; Екатеринбург, 2003. – 244 c.

Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е.А. Климов. – Ростов-на-Дону, 1996. – 246 с.

Маслоу А. Дальние грани людской психики /А. Маслоу. –

СПб. : 1997. – 408 с.

Мудрик А. В. Современный старшеклассник: проблемы самоопределения / А. В. Мудрик – М. : Просвещение, 1977. –

с.

Онуфрієва Л.А. Ґенеза професіоналізації студентської молоді: психологічний аспект / Л.А.Онуфрієва / Rodzina –

centrum swiata / [Pod redakcja naukowa Urszuli Grucy-

Miasik]. – Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowkiego,

– S. 347–358.

Онуфрієва Л.А. Формування психологічної готовності до

професійної діяльності випускників педагогічних ВНЗ /

Л.А.Онуфрієва / Edukacja wobec wyzwan wspolczesnosci :

Rodzina – Szkola – Region – Kultura / [ Redakcja : Barbara

Lulek, Kazimierz Szmyd]. – Krosno, 2014. – S. 341–350.

Онуфрієва Л.А. Psychological principles of future professional’s personality development: methodological and theoretical aspects / Л.А.Онуфрієва // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць ДВНЗ «Запорізький національний університет» та Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України / За ред. С.Д.Максименка, Н.Ф.Шевченко, М.Г.Ткалич. – Запоріжжя : ЗНУ, 2015. – №2 (8) – С. 176–182.

Сафин В. Ф. Психологический аспект самоопределения /

В. Ф.Сафин, Г. П. Ников // Психологический журнал. –

– №4. – С. 65–74.

Тименко М. П. Формування готовності старшокласників

до професійного самовизначення в умовах ринку праці /

М. П. Тименко, О. В. Мельник // Педагогіка і психологія. –

– № 3. – С. 109–116.

Френкин Р. Мотивация поведения : биологические,

когнитивные и социальные аспекты / Р. Френкин. – СПб. :

Питер, 2003. – 650 с.

Шавир П. А. Психология профессионального самоопределения в ранней юности / П. А. Шавир. – М. : Педагогика, 1981. – 96 с.

Щедровицкий П. Г. Очерки о философии образования /

П. Г. Щедровицкий. – М., 1993. – 168 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-14

Як цитувати

Onufriieva, L. (2016). Теоретико-методологічний аналіз проблеми професійного самовизначення особистості. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p