Розвиваюча програма особистісного розвитку підлітка, обумовлена впливом ідеального образу дорослого
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
ідеальний образ дорослого як чинник особистісного розвитку підлітка, емпірична чотирифакторна модель ідеального образу дорослого, ідеальний та реальний дорослий, метод самоопису, розвиваюча програма особистісного розвитку підлітка.Анотація
У статті визначено сутність поняття «ідеальний образ дорослого як чинник особистісного розвитку» – персоналізована системна структура, що відбиває уявлення підлітка про себе ідеального у часовій перспективі. Виділено зміст і складові ідеального образу дорослого як чинника особистісного розвитку підлітка: Я-реальний (реальна), Я-ідеальний (ідеальна), Реальний дорослий, Ідеальний дорослий. Обґрунтовано застосування різних способів методу самоопису (провідного в нашому дослідженні): семантичного диференціалу, методики діагностики міжособистісних відносин, творів. Представлено емпіричну чотирифакторну модель образу ідеального дорослого. Зазначено, що ідеологія розвиваючої програми базувалася на результатах констатуючого експерименту: на емпірично виявленій структурі уявлення про себе і про ідеальний образ, доповненій відомостями про ідентифікацію зі значимими соціальними фігурами (SSST) і зміст Я-концепції (ДМВ). Виділено в розвиваючій програмі вольовий, комунікативний та емоційний аспекти. Описано розвиваючу програму особистісного розвитку підлітка, обумовлену впливом ідеального дорослого. Надано оцінку ефективності розвиваючої програми. Визначено, що найбільш ефективною вона буде під час кризи особистісного зростання, ознаки якої були встановлені у дев’ятикласників. Зазначено, що статистично достовірно збільшилася кількість школярів, які були здатні сформулювати свою життєву позицію; уявлення про майбутнє стало більш реалістичним та інтегрованим майже для половини учасників розвиваючої програми. Констатовано, що програму, яка була розроблена та апробована в нашому дослідженні, можна рекомендувати для учнів загальноосвітніх шкіл та інших закладів освіти.
Посилання
Абраменкова В.В. Подростковая субкультура как пространство самореализации / В.В. Абраменкова // Вопросы психологии. – 2008. – № 1. – С. 157–189.
Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания :
избр. психол. труды / Б. Г Ананьева ; под ред. А. А. Бодалева. – М. : Воронеж, 1996. – 384 с. – (Психологи отечества :
Избранные психологические труды: в 70 т.).
Бабурова И. В. Пример в воспитании школьников. Монография / И. В. Бабурова. – Смоленск. : издат. СмолГУ, 2007. – 320 с.
Бондарчук О. І. Соціально – психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І Бондарчук. – К. : Наук.світ, 2008. – 318 с.
Булах І.С. Психологічні основи особистісного зростання підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук
/ І.С.Булах. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова. – 2004. – С. 1-39.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций /
Л. С. Выготский – М. : Педагогика, 1960. – 366 с.
Говорун Т. В. Ґендерна психологія : навч. посібник / Т. В. Говорун, О. М. Кікінеджі. – К. : Академія, 2004. – 308 с.
Грись А. «Я – образ» як психологічний чинник соціальної
дезаптації особистості / А. Грись // Соціальна психологія. –
– № 6 (14). – С. 59–67.
Дусавицький О.С. Теорія розвитку школяра в навчальній діяльності / О. С. Дусавицький // Практична психологія та соціальна робота. – 2008. – № 7. – С.1–12.
Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту :
навч. посібник / Л. М. Карамушка. – К. : Либідь, 2004. –
с.
Карамушка Т. В. Особливості кар’єрних орієнтацій старшокласників / Т. В. Карамушка // Психологічні основи
ефективної діяльності організацій в умовах соціально-економічних змін : Тези ІV наук.-практ конф. 23-24 листопада 2006 р. / Акад. пед. наук України, Ін-т психології ім.
Г. С. Костюка, Укр. асоц. орг психол. та психол. праці [та
ін.]. – К. : Наук. світ, 2006. – С. 78–80.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.
Лушин П. В. О психологии человека в переходной период :
Как выживать, когда все рушится? / П. В. Лушин. – [2-е
изд.] – К. : Наук. світ, 2007. – 207 с.
Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д.
Максименко. – К. : Издательство ООО «КММ», 2006. – 240 с.
Нежинська О. О. Вплив гендерних стереотипів батьків на
особистісний розвиток підлітка / О. О. Нежинська // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України ; за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К., 2014. – Т.1 : Організаційна
психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія /
за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К., 2014. –
Вип. 40. – С. 143–147.
Петренко В. Ф. Психосемантика сознания / В. Ф. Петренко /
Психосемантика сознания . – М. : МГУ, 1998, – 208 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии в 2-х т. /
С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – Т. 2. – 328 с.
Сапогова И.А. Роль взрослого в личностной и профессиональной идентичности подростков / И.А. Сапогова // Ежегодник Российского психологического общества: материалы
III Всероссийского съезда психологов: в 8 т.( изд-во С.– Петербургского университета). – СПб., 2003. – Т. 7. – С. 50–53.
Семиченко В. А. Системно – структурне моделювання
складних об’єктів у психолого – педагогічних дослідженнях / В. А. Семиченко // Післядипломна освіта в Україні. –
– № 3. – С. 26–30.
Серкин В.П. Методы психосемантики: Учебное пособие для
студентов ВУЗов / В. Серкин. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 207 с.
Ситнікова Н.В. Психологія самоствердження особистості
старшокласника / Н.В.Ситнікова // Психологія суспільства. – 2008. – № 2. – С. 75–103.
Смирнов С. Д. Психология образа : Проблема активности
психического отражения / С. Д. Смирнов. – М. : Издательство Московского Университета, 1985. – 232 с.
Собчик Л. Психология индивидуальности : теория и практика психодиагностики / Л. Собчик. – СПб. : Речь, 2005. – 624 с.
Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис / Э. Эриксон ;
пер. с англ. А. Д. Андреевой и др. ; общ. ред. А. В. Толстых. –
М. : Прогресс, 1996. – 344 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.