Психолого-педагогічні умови становлення відповідальності у підлітковому віці

Автор(и)

  • Т.С. Гурлєва

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

відповідальність, совість, високі смисли, типи відповідальності, важковиховувані і благополучні підлітки, метод вимоги, метод спільного вчинку, метод бесіди.

Анотація

У статті проаналізовано та обґрунтовано необхідність підвищення рівня відповідальності в учнів підліткового віку в сучасних соціокультурних умовах. Визначено психолого-педагогічні умови становлення інтегральної відповідальності як здатності особистості орієнтуватися на власну совість, внутрішній моральний закон і вчиняти згідно нього. За результатами вивчення особливостей якості відповідальності у підлітків автором виділено та охарактеризовано типи просоціальної і асоціальної відповідальності, її прояви у благополучних і важковиховуваних учнів. Рекомендовано зв’язок відповідальності з такими поняттями, як совість, високі смисли життя, їх вплив на розвиток суб’єкта. У статті представлено методи діагностики якості відповідальності у сучасних підлітків. Наведено результати анкетування, авторського опитувальника «Як вчинити?», оригінальної проективної методики «Відпові дальність: як я її розумію», методики семантичного диференціалу. Досліджено особливості використання й очікуваний результат педагогічних методів вимоги і спільного вчинку в системі «вчитель- учень-колектив класу». Розглянуто роль педагогічної бесіди як умови формування і самовиховання у підлітків особистісної відповідальності. Визначено психолого-педагогічні умови, за яких відбувається становлення інтегральної якостi позитивної відповідальності у підлітків, а саме: у процесі постановки вчителем педагогiчних вимог учневі; у спільному вчинку педагога, учня та колективу класу; у ході самовиховання відповідальності.

Посилання

Татенко В. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології / Віталій Татенко // Соціальна психологія. – № 1 (15). –

– C. 3–13.

Савчин М.В. Психологія відповідальної поведінки : [монографія] / М.В. Савчин. – Івано-Франківськ : Місто НВ,

– 280 с.

Гурлєва Т. Підліток : становлення відповідальності / Тетяна

Гурлєва. – К. : Шк. світ, 2010. – 128 с.

Фіцула М. М. Педагогіка : [навч. посіб. для студ. вищ. навч.

закл.] / М. М. Фіцула. – 3–тє вид., стер. – К. : Академвидав,

– 560 с. – (Альма-матір).

Фромм Э. Бегство от свободы / Э. Фромм. – Мн. : Харвест,

– 384 с.

Максимова Н. Психологічні засади ресоціалізації умовно засуджених підлітків / Наталія Максимова // Психологія. Педагогіка. Соціальна робота. – № 3/2012. – С. 67–71.

Шэффер Д. Дети и подростки: психология развития /

Д.Шэффер. – 6–е изд. (Серия «Мастера психологии») – СПб. :

Изд-во Питер–Юг, 2004. – 976 с.

Гурлєва Т.С. Значення, значимість та дієвість смислу життя: психологічна допомога у його становленні / Т.С. Гурлєва // Українська наукова школа психології та педагогіки

життєтворчості: досягнення, проблеми і перспективи розвитку : Ювілейний науково-методичний збірник / [За ред.

Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова та ін. – Запоріжжя : Видавництво

комунального закладу (Хортицький національний навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр) Запорізької

обл. ради, 2013. – С. 152–161.

Гурлєва Т.С. Відповідальність, совість, високі життєві смисли у розвитку особистості по висхідній / Т.С. Гурлєва //

Практична психологія та соціальна робота. – 6 (171), 2013. –

С. 67–73.

Москаленко В.В. Соціальні ідеали як виявлення творчої сутності свідомості особистості / В. В. Москаленко // Психологія і особистість. – № 1 (5), 2014. – С. 31–44.

Дзюбко Л.В. Особливості становлення самодетермінації

особистості підлітка / Л. В. Дзюбко // Матеріали Науковопрактичного семінару «Актуальні питання психологічного

забезпечення навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах», (Київ, 28 листопада 2013 року). – К.,

– С. 29–32.

##submission.downloads##

Як цитувати

Гурлєва, Т. (2019). Психолого-педагогічні умови становлення відповідальності у підлітковому віці. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p