Методологія поняття рефлексії як психолого-педагогічної категорії

Автор(и)

  • Л.А. Носко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

види рефлексії, предмет рефлексії, рефлексивні процеси, рефлексія, свідомість, структура рефлексії, форми рефлексії.

Анотація

У статті розглянуто методологію поняття рефлексії як психолого-педагогічної категорії. Висвітлено уявлення вчених про рефлексію. Підкреслено процесуальність рефлексії, її динамічність і можливість виходу за межі безпосереднього сприйняття до загального споглядання. Наголошено, що рефлексія виступає необхідною умовою теоретичного пізнання світу і є переходом від безпосереднього до всезагального, джерелом нового знання. Рефлексія як психолого-педагогічна категорія має певну структуру, яка дозволяє оцінити емоційний стан особистості, відновити логіку подій під час певного процесу, зробити аналіз тих труднощів, які виникли у певній ситуації, а також зафіксувати отримані результати як індивідуально, так і в групі. Стверджується, що рефлексивність є однією з найсуттєвіших особливостей людської свідомості, яка виникає на основі відображальної природи людської психіки. Рефлексія – це мислення про мислення, мислення, яке розглядає саме себе у якості об’єкта. Важливою особливістю рефлексії є те, що вона не лише повертає свідомість до самої себе, але й змушує її перебудовуватися. Людина, яка рефлексує, звернена до культури, здатна на перетворюючу діяльність, на саморозвиток. У статті підкреслено, що функція рефлексії полягає в тому, щоб побудувати нову діяльність, виділити у ній певні нові утворення, що могли б слугувати засобами побудови нових процесів діяльності. Представлено структуру рефлексії, види та форми.

Посилання

Арсеньев А.С. Анализ развивающегося понятия / А.С. Арсеньев, В.С. Библер, Б.М. Кедров. – М. : Наука,1967. – 440 с.

Дьюи Д. Психология и педагогика мышления / Д. Дьюи. –

М. : Совершенство, 1997.– 208 с.

Кант И. Критика чистого разума / И. Кант. – М. : Мысль,

– 591 с.

Маркс Карл. Письма о «Капитале» / Карл Маркс, Фридрих

Энгельс. – М. : Издательство политической литературы,

– 746 с.

Семенов И.Н. Рефлексия в организации творческого мышления и саморазвитии личности / И.Н. Семенов,

С.Ю. Степанов // Вопросы психологии. – 1983. – №2. – С.35.

Щедровицкий П.Г. Очерки по философии образования (статьи и лекции)/ П.Г. Щедровицкий. – Рига : Педагогический

центр «Эксперимент», 1993. – 156 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Носко, Л. (2019). Методологія поняття рефлексії як психолого-педагогічної категорії. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p