Особливості когнітивної складової сензитивності практичних психологів системи освіти

Автор(и)

  • Л.В. Пастух

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

практичні психологи, сензитивність, складові сензитивності, когнітивна складова сензитивності, рівень розвитку когнітивної складової сензитивності.

Анотація

У статті показано значущість когнітивної складової сензитивності особистості практичних психологів системи освіти. За узагальненням результатів теоретичних досліджень з проблеми сензитивності як професійно важливої якості практичних психологів та її складових обґрунтовано добір методик для визначення рівня розвитку когнітивної складової сензитивності. Наведено результати дослідження особливостей когнітивної складової сензитивності практичних психологів системи освіти. Проаналізовано рівень обізнаності практичних психологів щодо змісту, проявів, факторів розвитку сензитивності як професійно важливої якості; рівень самоусвідомлення, а також адекватність (неадекватність) їх самооцінки. За узагальненням показників трьох вищезазначених емпіричних референтів когнітивної складової сензитивності визначено рівні когнітивної складової сензитивності. Зроблено висновок, про те, що менше п’ятої частини досліджуваних мають високий рівень когнітивної складової сензитивності. У більш ніж половини досліджуваних переважає середній рівень когнітивної складової сензитивності, а близько третини респондентів мають низький рівень когнітивної складової. Визначено гендерно-вікові особливості когнітивної складової сензитивності практичних психологів системи освіти. Встановлено, що у старших за віком практичних психологів, рівень когнітивної складової сензитивності вищий. Виявлено вищий рівень когнітивної складової сензитивності у практичних психологів жіночої статі, ніж чоловічої. Встановлено статистично значущі відмінності у рівнях когнітивної складової сензитивності залежно від місця проживання практичних психологів: у психологів, які проживають у сільській місцевості, рівень зазначеної складової вищий, ніж у тих, хто проживає в місті. Окреслено доцільність емпіричного дослідження інших складових сензитивності особистості практичних психологів системи освіти (психофізіологічної, поведінкової, емоційної) і визначення на цій основі інтегративного показника та соціально-демографічних (вік, стать, місце проживання) й організаційно-професійних (тип навчального закладу, кваліфікаційна категорія) чинників сензитивності.

Посилання

Абрамова Г.С. Введение в практическую психологию /

Г.С. Абрамова. – М. : Академия, 1996. – 224 с.

Аминов Н. А. О компонентах специальных способностей будущих школьных психологов / Н. А. Аминов, М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1992. – Т. 13, № 5. –

С. 104–109.

Бондаренко О. Ф. Психологічні особливості сучасної молоді

та проблеми професійної підготовки психологів-практиків /

О. Ф. Бондаренко // Практична психологія та соціальна робота. – 2003. – № 4. – С. 8–11.

Вачков И. В. Введение в профессию «психолог» / И. В. Вачков, И. Б. Гриншпун, Н. С. Пряжников. – Москва-Воронеж :

Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2002. – 255 с.

Грейліх О. О. Професійно важливі якості практичного психолога як предмет наукового дослідження / О. О. Грейліх,

Л. П. Смашна // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького педагогічного університету імені Григорія Сковороди: Педагогіка. Психологія. Філософія. – ПереяславХмельницький, 2012. – Вип. 25. – С. 287–288.

Данилова Т. Н. Опросник диагностики типа направленности

личности практического психолога / Т. Н. Данилова // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 8. – С. 41–44.

Данилова Т. М Формування гуманістичної спрямованості особистості майбутнього практичного психолога : автореф. дис...канд. психол. наук : спец. 19.00.07- педагогічна

та вікова психологія / Т. М. Данилова; Ін-т психології імені Г. С. Костюка АПН України. – К., 2004. – 19 с.

Дубровина И. В. Школьная психологическая служба /

И. В. Дубовина. – М. : Педагогика, 1991. – 232 с.

Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение / Ю. Н. Емельянов. – Л. : ЛГУ, 1985. – 166 c.

Максименко С. Д. До проблеми розробки освітньо-кваліфікаційної характеристики сучасного психолога / С. Д. Максименко, Т. Б. Ільїна // Проблеми підготовки і підвищення

кваліфікації практичних психологів / за ред. С. Д. Максименка. – К.-Тернопіль : Ніка-Центр, 2002. – С. 7–17.

Медведєва С. А. Розвиток асертивності майбутніх практичних

психологів у процесі їх професійного становлення : дис. на здобуття канд. психол. наук : спец. 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / Світлана Анатоліївна Медведєва; Університет

менеджменту освіти НАПН України. – К., 2010. – 246 с.

Молоканов М. В. Влияние личностных особенностей на

профессиональный выбор в практической психологии /

М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1998. –

№ 2. – С. 79–97.

Панок В. Г. Психологічна служба: навч.-метод. посіб. для

студ. і викладачів / В.Г. Панок. – Кам’янець-Подільський :

ТОВ Друкарня Рута, 2012. – 488 с.

Пастух Л.В. Модель сензитивності особистості практичних

психологів закладів освіти / Л.В. Пастух // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – 2014. –

Вип. 2(34). – С. 231–239.

Пахальян В.Е. Каким должен быть и каким может быть

психолог, работающий в системе образования? / В.Е. Пахальян // Вопросы психологии. – 2002. – №6. – С. 103–112.

Пов’якель Н. І. Індивідуально-типологічні характеристики

системи саморегуляції як умова регулятивної культури професійного мислення психолога-практика / Н. І. Пов’якель //

Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту

психології імені Г. С. Костюка АПН України. – Т. I : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. :

Міленіум, 2005. – Ч. 15. – С. 161–165.

Практикум по гендерной психологии / Под ред. И.С. Клециной. – СПб. : Питер, 2003. – С. 166.

Пророк Н. В. Практичний психолог: професійно важливі

якості / Н. В. Пророк // Психологія. – 2002. – № 1(33). –

С. 16–17.

Реан А. А. Психология и педагогика / А. А. Реан, Н. В. Бордовская, С. И. Розум. – СПб. : Питер, 2002. – 432 с.

Семиченко В. А. Теоретико-методологічні основи підготовки

майбутніх психологів / В. А. Семиченко // Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України. – Т. I : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за

ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. : Міленіум,

– Ч. 15. – С. 109–112.

Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка психолога-практика / Н. В. Чепелєва // Персонал. – 2000. – № 5. – С. 17–19.

Яценко Т. С. Активное социально-психологическое обучение : теория, процесс, практика: учеб. пособ. для студ.,

слушателей и препод. по специальности «Психология» /

Т. С. Яценко. – Хмельницкий : Изд-во НАПВУ; М. : Изд-во

СИП РИА, 2002. – 792 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Пастух, Л. (2019). Особливості когнітивної складової сензитивності практичних психологів системи освіти. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p