Мотиваційний аспект ставлення старшокласників до психічного здоров’я

Автор(и)

  • І.В. Сундукова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

самоактуалізація, мотивація, психічне здоров’я, особистість, потреби, цінності, мотив.

Анотація

В статті визначається мотиваційний аспект як один із показників психічного здоров’я старшокласників. Автором проаналізовано поняття мотивації та самоактуалізації, їх трактування вітчизняними та закордонними психологами. Визначено рівень самоактуалізації учнів, який мотивує старшокласників до досягнення психічного здоров’я і позитивного ставлення до нього. Встановлено, що проблема самоактуалізації особистості в юнацькому віці в умовах сучасних соціальних трансформацій набуває особливої актуальності в зв’язку з тим, що даний віковий період є початком прийняття відповідальності за своє майбутнє життя при відсутності власного досвіду. Виявлено, що необхідна умова самоактуалізації – знаходження людиною самої себе. Отже, прагнення до самоактуалізації мотивує особистість до розвитку і вияву своїх можливостей, робить її вільною у виборі власного життєвого шляху. Описано результати емпіричного дослідження, який показав, що прагнення до самоактуалізації в більшій мірі проявляється в учнів 11-х класів, а саме прагнення до самоактуалізації особистості є важливою ознакою психічного здоров’я та ціннісного до нього ставлення. Встановлено, що ці учні мають більш виражений ступінь орієнтації в часі, вони поділяють цінності самоактуалізуючої особистості. Також в даної категорії учнів спостерігається більш високий ступінь автономності та аутосимпатії, які є природною основою та одним із визначальних критеріїв психічного здоров’я особистості. Крім того, теоретичний аналіз довів, що необхідно формувати бажання, інтерес, потребу на досягнення психічного здоров’я та ціннісного ставлення до нього. Проблема ціннісного ставлення до психічного здоров’я школярів буде вирішуватися за умови формування відповідної мотивації на позитивне ставлення до психічного здоров’я.

Посилання

Анцыферова Л.И. Психология саморегулирующейся личности в работах А. Маслоу / Л.И. Анцыферова // Вопросы

психологии, 1979, № 4. – 201 с.

Диагностика самоактуализации личности (А.В. Лазукин

в адаптации Н.Ф. Калиной) / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов,

Г.М. Мануйлов. Социально-психологическая диагностика

развития личности и малых групп. – М., 2002. – 490 c.

Иванников В.А. Формирование побуждения к действию /

В.А. Иванников // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. –

c.

Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2000. – 512 с.

Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы

психоло гии / Б.Ф. Ломов. – М. : Наука, 1984. – 444 с.

Маслоу А. Мотивация и личность /пер с англ. A.M. Татлыдаевой / А. Маслоу. – СПб. : Евразия, 1999.– 479 с.

Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / пер. с

англ. Г.А. Балл, А.П. Погребский. – М. : Смысл, 1999. –

с.

Маслоу А. Психология бытия / А. Маслоу. – М. : «Рефлбук», «Ваклер», 1997. – 300 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии : В 2 т. – Т. 2 /

С.Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – 488 с.

Сидоренко А.В. Методы математической обработки в психологии / А.В. Сидоренко. – СПб. : ООО «Речь», 2004. – 350 с.

Чепелєва Н.В. Теоретичне обґрунтування моделі практичного психолога / Н.В. Чепелєва, Н.І. Пов’якель // Психологія :

Збірник наукових праць. – Вип. 3. – К., 1998. – 385 c.

Чимарієв В.М. Оцінка адаптаційних можливостей дітей

в умовах навчання в інноваційному освітньому закладі /

В.М. Чимарієв, Н.Н. Малярчук // Валеологія. – 2000. –

№1. – 91 c.

##submission.downloads##

Як цитувати

Сундукова, І. (2019). Мотиваційний аспект ставлення старшокласників до психічного здоров’я. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p