Окремі аспекти інтернет-залежності: навчання дітей та молоді правильно використовувати мультимедійні засоби та ЗМІ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
залежність, профілактика, Інтернет, навчання використовувати мультимедійні засоби.Анотація
Поняття залежності було вперше введено Всесвітньою організацією охорони здоров’я у 1968 році і не враховувало ризик потрапити в залежність від конкретних типів поведінки. ВООЗ розглядало тільки психоактивні речовини в якості факторів у розвитку наркоманії. Філіп Зімбардо вважав залежність як фізичний і психічний примус повторювати певну поведінку, що людина не може контролювати. Це означає сильне бажання для безперервного використання конкретної речовини або повторюючи певні моделі поведінки, що дозволяють людині зменшити негативні стани і надати їм почуття задоволення. З часом така поведінка або частота використання конкретної речовини активізується, у той час як утримання від них стає все важчим і важчим. Найбільш істотним є те, що Зімбардо також розглядає можливість отримати залежність від різних видів діяльності, а не просто від хімічних речовин. Проблему залежності від комп’ютера та інтернет-використання почали досліджувати на початку дев’яностих років 20-го століття. Проблемне використання Інтернету призводить до численних наслідків фізичного характеру. Набагато тривожнішими є ризики психічного та соціального характеру, які можуть виявитися навіть шкідливішими. Вони мають найбільш руйнівний вплив на дітей і молодь. Крім сім’ї, ще школа відіграє важливу роль у профілактиці зловживання Інтернетом. Важливо, що на уроках інформатики студентів вчать, як правильно використовувати сучасні технології. Вчителі повинні виокремити правила мережевого етикету, які повинні використовуватися в Інтернеті. Вони також повинні змусити молодь усвідомити, що Інтернет містить як правдиву, так і неправдиву інформацію, яка не повинно сприйматися без критики.
Посилання
Augustynek A. Wstęp do psychologii, wyd. Difin. – Warsawа, 2009.
Augustynek A., Zagrożenia komputerowe // Cyberu zależnienia – przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i
Internetu [post-conference materials], ed. E. Mastalerz, wyd. Niezależne Zrzeszenie Studentów Akademii Pedagogicznej. – Kraków, 2006.
Blada E., Negatywny wpływ komputerów na życie ludzkie // «Lider». – 2005. – No. 1.
Braun-Gałkowska M., Oddziaływanie Internetu na psychikę dzieci i młodzieży // Edukacja Medialna. – 2003. – No. 3.
Braun-Gałkowska M. Dziecko w świecie mediów, «Edukacja i Dialog». – 2003. – No. 6.
Danowski B. Dziecko w sieci, wyd. Helion / B. Danowski, A. Krupińska// Septem, Gliwice, 2007.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. I, II, VI, ed. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warsaw 2007.
Gajda J. Uzależnienie od Internetu w świetle dotychczasowych badań, http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=561, acces sed on March 15, 2013.
Guerreschi C. Nowe uzależnienia, translated by A. WieczorekNiebielska, wyd. Salwator. – Kraków 2006.
Hofmolk J., Internet jako dobro wspólne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2009.
Hornowska E. Uzależnienia a temperament. Wokół temperamentalnego czynnika ryzyka uzależnień, [in:] Oblicza współczesnych uzależnień, edited by L. Cierpiałkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM. – Poznań, 2006.
http://bezpieczenstwowsieci.gimnazjumnr2.pl/netykieta.html, accessed on March 29, 2013.
http://www.telepolis.pl/grafika/newsy/2012-11/worldInternet-project-poland-2012.pdf, accessed on February 15, 2013
Jakubik A. Zespół uzależnienia od Internetu (ZUI) – Internet Addiction Syndrome (IAS), www.psychologia.net.pl, December 10, 2009.
Kaczmarek M. Internet a prawna ochrona dziecka // «Remedium» 2006, No. 7-8.
Kaliszewska K., Zagubieni w sieci- czyli o nadmiernym używaniu zasobów i możliwości Internetu, [in:] Oblicza współczesnych uzależnień, edited by L. Cierpiałkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM. – Poznań, 2006.
Komorowska M., Uzależnienie od Internetu wśród adolescentów// «Remedium». – 2008. – No. 5.
Kryński A., Pluskota M., Pedagogika humanistyczna. Teoria i praktyka, Częstochowa 2012.
Maj B., Internet – korzyści i zagrożenia dla wychowania, [in:] Oblicza Internetu, ed. by M. Sokołowski, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Elbląg 2004.
Majchrzak P., Wybrane aspekty patologicznego używania Internetu, [in:] Współczesne zagrożenia rozwojowe dzieci i młodzieży, edited by A. Chudzik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.
Mastalerz E., Edukacja informatyczna w dobie narastającego uzależnienia od komputera, [in:] Cyberuzależnienia – przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i Internetu [postconference publication], edited by E. Mastalerz, wyd. Niezależne Zrzeszenie Studentów Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.
Pluskota M., Autorytet pedagogiczny nauczyciela w procesie kształcenia dorosłych, [in:] Wybrane zagadnienia wychowawcze w kształceniu nauczycieli przedmiotów zawodowych // «Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania w Częstochowie». – No. 1 (45)/2011.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN. – Warsaw, 2008.
Pulak I., Dziecięcy świat w Internecie- potrzeby i niebezpieczeństwa, [in:] Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, edited by S. Juszczyk, I. Polewczyk, Wydawnictwo Adam Marszałek. – Toruń, 2007.
Sikorski A. Wychowanie dzieci i młodzieży do prawidłowego korzystania ze środków masowego przekazu, [in:] Cyberuzależnienia – przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i Internetu [post-conference publication], edited by E. Mastalerz, wyd. Niezależne Zrzeszenie Studentów Akademii Pedagogicznej. – Kraków, 2006.
Śpiewak J. Dziecko zagrożone on-line // «Niebieska Linia». – 2004. – No. 3.
Taboł S. Cyberuzależnienia // «Edukacja Medialna». – 2003. – No. 1.
Wallace P. Psychologia Internetu, tłum. T. Hornowski, Dom Wydawniczy REBIS. – Poznań, 2001.
Wojtasik Ł. Dzieci w sieci // «Remedium». – 2007. – No. 8.
Woronowicz B.T. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, wyd. Media Rodzina. – Poznań-Warsaw, 2009.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.