Сучасні методи організації самостійної пізнавальної діяльності студентів в умовах дистанційного навчання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-53.102-125Ключові слова:
пізнавальна самостійність, пізнавальна діяльність, самостійна робота, активізація пізнавальної активності, дистанційне навчання, форми і методи навчання, інформаційно-комунікаційні технологіїАнотація
У статті наголошено на актуальності пошуку та впровадження сучасних форм і методів роботи в умовах дистанційного навчання та широкого використання інформаційних технологій у вищій школі.
Мета дослідження – визначити оптимальні форми і методи організації самостійної пізнавальної діяльності студентів в умовах дистанційного навчання.
Для розв’язання поставлених у роботі завдань було використано комплекс таких загальнонаукових методів дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної психолого-педагогічної літератури, синтез, порівняння, класифікація, систематизація, наукова інтерпретація, моделювання.
Результати дослідження. У статті проаналізовано сучасні підходи до з’ясування поняття «самостійна пізнавальна діяльність»; розглянуто психологічні особливості й механізми активізації самостійної пізнавальної діяльності студентів; визначено умови ефективної організації самостійної пізнавальної діяльності студентів; запропоновано авторську технологію для розвитку пізнавальної самостійності, формування позитивної мотивації навчання, навичок самоорганізації та саморегуляції, розвитку рефлексивного мислення ефективними формами і методами навчання.
Висновки. Установлено, що організація самостійної пізнавальної діяльності студентів сприяє розвитку їх самоорганізації та самоконтролю, творчого пошуку; поглибленню набутих знань і способів їх застосування, рефлексивного мислення, пізнавальної активності, систематизації, узагальнення результатів і відповідальності за їх кінцевий результат. Досліджено, що для формування самостійної пізнавальної діяльності студентів найефективнішими формами і методами роботи є: метод проблемних ситуацій, метод рефлексії, метод дискусії, метод case-study, метод евристичної бесіди, метод мозкового штурму, техніка цілепокладання, проектний метод і навчальні онлайн-технології.
Посилання
Babanskii, Yu.K. (1981). Vybor metodov obucheniia v srednei shkole [Choice of teaching methods in high school]. Moskva : Pedagogika [in Russian].
Barakhsanova, P.I., Markova, A.S., & Hryhorieva, O.O. (2000). Rol dystantsiinoho navchannia u stvorenni osvitnoho prostoru [The role of distance learning in creating an educational space]. Informatyka ta osvita – Informatics and education, 9, 37–39 [in Ukrainian].
Bondar, V.I. (1996). Dydaktyka: efektyvni tekhnolohii navchannia studentiv [Didactics: effective technologies of student learning]. Kyiv : Veresen [in Ukrainian].
Buriak, V.K. (2005). Samostoiatelnaia rabota uchashchikhsia [Independent work of students]. Moskva : Aspekt press [in Russian].
Bukhlova, N.V. (2003). Orhanizatsiia samostiinoi diialnosti uchniv [Organization of independent activity of students]. Kharkiv : Vydavnycha hrupa «Osnova» [in Ukrainian].
Galperin, P.Ya. (1999). Vvedeniie v psikhologiiu [Introduction to Psychology]. Moskva : Knizhnyi dom «Universitet» [in Russian].
Demchenko, O. (2006). Dydaktychna systema orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv [Didactic system of organization of independent work of students]. Ridna shkola – Native school, 5, 68–70 [in Ukrainian].
Dychkivska, I.M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnologii [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv : Akademvydav [in Ukrainian].
Zhelezniakova, H.A. (2005). Modelirovaniie samostoiatelnoi raboty studentov v usloviiakh distantsionnogo obucheniia [Modeling students’ independent work in the context of distance learning]. Telekommunikatsii i informatizatsiia obrazovaniia – Telecommunications and Informatization of Education, 2, 59–61 [in Russian].
Zaika, E.V. (2002). Psikhologicheskiie voprosy organizatsii samostoiatelnoi raboty studentov v vuze [Psychological issues of the organization of independent work of students at the university]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota – Practical Psychology and Social Work, 5, 13–19 [in Russian].
Zimnia, I.A. (2001). Pedagogicheskaia psikhologiia [Pedagogical psychology]. Moskva : Logos [in Russian].
Kozakov, V.A. (1990). Samostiina robota studentiv yak dydaktychna problema [Independent work of students as a didactic problem]. Kyiv : NMK VO [in Ukrainian].
Kostiuk, H.S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykholohichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and psychological development of personality]. Kyiv : Rad. shk. [in Ukrainian].
Kuzminskyi, A.I., Korol, V.P., Musiienko, V.P., & Tokova, N.T. (2003). Orhanizatsiia samostiinoi roboty studentiv – odyn z priorytetnykh napriamiv diialnosti universytetu [The organization of independent work of students is one of the priority directions of the university activity]. Orhanizatsiia samostiinoi roboty studentiv – Organization of independent work of students, (pp. 3–8). Cherkasy : Vyd-vo ChDU [in Ukrainian].
Leontiev, A.N. (1981). Psikhologicheskiie osobennosti deiatelnosti prepodavatelia [Psychological features of the teacher’s activity]. Moskva : Znaniie [in Russian].
Litvinchuk, S.B. (2012). Suchasni pidkhody do orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv u vyshchii shkoli [Modern approaches to the organization of independent work of students in high school]. Naukovi pratsi – Scientific works, 146 (158), 65–69 [in Ukrainian].
Mashbits, E.I. (1988). Psikhologo-pedagogicheskiie problemy kompiuterizatsii obucheniia [Psychological and pedagogical problems of computerization of education]. Moskva : Pedagogika [in Russian].
Menchinskaia, N.A. (2004). Problemy obucheniia i psikhicheskogo razvitiia rebenka [Problems of education, upbringing and mental development of the child]. Voronezh : MODEK [in Russian].
Moroz, O.H. (1972). Formuvannia u pershokursnykiv vuzu uminnia samostiino vchytysia yak odna z umov pidvyshchennia yakosti yikh znan [Formation of freshmen’s ability to learn independently as one of the conditions for improving the quality of their knowledge]. Visnyk Kyivskoho universytetu. Ser. «Istoriia» – Bulletin of the University of Kiev. Series «History», 14, 37–43 [in Ukrainian].
Mukoviz, O.P. (2008). Model formuvannia vmin samostiinoi piznavalnoi diialnosti u studentiv zasobamy informatsiinykh tekhnolohii [Model of formation of skills of independent cognitive activity at students by means of information technologies]. Vyshcha osvita Ukrainy (dodatok 2). Tematychnyi vypusk: «Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii» – Higher education in Ukraine (Annex 2). Thematic issue: «Higher school pedagogy: methodology, theory, technology», 2 (3), 279–286. Uman : PP Zhovtyi O.O. [in Ukrainian].
Ovcharuk, O.V. (2003). Kompetentnosti yak kluch do onovlennia zmistu osvity. Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: Rekomendatsii z osvitnoi polityky [Competences as a key to updating the content of education. Education reform strategy in Ukraine: Recommendations on educational policy]. Kyiv : K.I.S. [in Ukrainian].
Pidkasistyi, P.I. (1979). Sushchnost samostoiatelnoi raboty studentov i psikhologo-didakticheskiie osnovy yeie klassifikatsii [The essence of students’ independent work and psychological and didactic foundations of its classification]. Problemy aktivizatsii samostoiatelnoi raboty studentov – Problems of activating students’ independent work, (pp. 23–32). Perm : Permskii universitet [in Russian].
Smirnova, M.I. (2005). Dydaktychni zasady organizatsii samostiinoi roboty z inozemnoi movy studentiv vyshchykh ekonomichnykh navchalnykh zakladiv [Didactic principles of organization of independent work on a foreign language of students of higher economic educational institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv : Vyshcha shkola [in Ukrainian].
Soldatenko, M.M. (2006). Teoriia i praktyka samostiinoi piznavalnoi diialnosti [Theory and practice of independent cognitive activity]. Kyiv : Vyd. NPU im. M.P. Drahomanova [in Ukrainian].
Shapar, V.B. (2004). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk [Psychological explanatory dictionary]. Kharkiv : Prapor [in Ukrainian].
Abilkhamitkyzy, R., Aimukhambet, Zh.A., & Sarekenova K.K. (2014). Organization of Independent Work of Students on Credit. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 143, 274–278. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.403.
Balabekova, G., Asanaliev, K., Ospanova, A., & Kudabaeva, A. (2013). Methodical Peculiarities of Development of Students’ Cognitive Independency. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 89, 812–816. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.937.
King, Е. (1999). Education Revised for a World in Transformation. Comparative Education, 35 (2), 109–119. New York.
Lanier, J. (1986). Research of Teacher Education. Handbook of Research on Teaching. New York : Macmillan.
Maygeldiyeva, S., Bekzhanova, B., Zhamansarieva, L., Stamkulova, S., & Usenova, G. (2020). The development of cognitive independence of student based on information technology. E3S Web Conf., 159. Retrieved from https://doi.org/10.1051/e3sconf/202015909009.
Saparkyzya, Z., Isatayevab, G., Kozhabekovab, Z., Zhakeshevab, A., Koptayevae, G., Agabekovaf, G., & et al. (2016). The Formation and Development of Cognitive Activity of Students in the Learning Process. International Journal of Environmental and Science Education, 11 (18), 12235–12244. Look Academic Publishers.
Tom, A. (1984). Teaching as a Moral Craft. New York : Longman.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Іванеко Юлія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.