Концептуальна модель дослідження батьківсько-дитячих взаємостосунків у психологічній науці

Автор(и)

  • Андрій Гончарук Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Україна https://orcid.org/0009-0009-3836-6685
  • Наталія Гончарук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-9552-0946

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2025-65.31-50

Ключові слова:

батьки, діти, виховання, виховний вплив, батьківсько- дитячі взаємостосунки, психодіагностичний інструментарій, методи дослідження

Анотація

Метою статті є аналіз психодіагностичних методів оцінки батьківсько-дитячих взаємостосунків і розроблення моделі емпіричного вивчення батьківсько-дитячих взаємостосунків у контексті наукових досліджень.

Методи дослідження: теоретичний моніторинг наукових розвідок з проблеми, аналіз психодіагностичного інструментарію, порівняння концептуальних засад вітчизняної та зарубіжної психодіагностики, моделювання.

Результати дослідження. У контексті представленого наукового дослідження проаналізовано основні напрями проблеми. На основі окреслених напрямів охарактеризовано компоненти батьківсько-дитячих взаємостосунків, серед яких виокремлено когнітивний, мотиваційний, індивідуально зорієнтований, комунікативний, емоційно-оцінний, проблемозорієнтований. У межах кожного компоненту сформульовано завдання психодіагностичного обстеження та здійснено підбір психодіагностичних методів з урахуванням завдань дослідження. Проаналізовано нові підходи до оцінки батьківсько-дитячих взаємостосунків, розроблені у сучасній науковій парадигмі. Ґрунтовно описано тести, проєктивні техніки, анкети, які широко використовуються у роботі психолога для дослідження різних аспектів взаємодії батьків і дітей у процесі виховання. На основі проведеного дослідження розроблено модель оцінки батьківсько-дитячих взаємостосунків.

Висновок. Проведений аналіз психодіагностичного та науково-дослідницького інструментарію дав змогу визначити основні компоненти, показники та структурну схему вивчення батьківсько-дитячих взаємостосунків, що уможливило розробити модель наукового дослідження, яку представлено як базову основу психологічної діагностики батьківського виховного впливу. Компонентами емпіричного дослідження визначено когнітивну, мотиваційну, індивідуально зорієнтовану, комунікативну, емоційно-оцінну, проблемно зорієнтовану сфери. Критеріями стали батьківська компетентність, батьківське ставлення, стиль виховання, комунікативна тактика батьків, гуманні взаємини, психологічний клімат сім’ї, конфліктна взаємодія.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

Гончарук, А., & Гончарук, Н. (2025). Концептуальна модель дослідження батьківсько-дитячих взаємостосунків у психологічній науці. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (65), 31–50. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2025-65.31-50