Концептуальна модель дослідження батьківсько-дитячих взаємостосунків у психологічній науці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2025-65.31-50Ключові слова:
батьки, діти, виховання, виховний вплив, батьківсько- дитячі взаємостосунки, психодіагностичний інструментарій, методи дослідженняАнотація
Метою статті є аналіз психодіагностичних методів оцінки батьківсько-дитячих взаємостосунків і розроблення моделі емпіричного вивчення батьківсько-дитячих взаємостосунків у контексті наукових досліджень.
Методи дослідження: теоретичний моніторинг наукових розвідок з проблеми, аналіз психодіагностичного інструментарію, порівняння концептуальних засад вітчизняної та зарубіжної психодіагностики, моделювання.
Результати дослідження. У контексті представленого наукового дослідження проаналізовано основні напрями проблеми. На основі окреслених напрямів охарактеризовано компоненти батьківсько-дитячих взаємостосунків, серед яких виокремлено когнітивний, мотиваційний, індивідуально зорієнтований, комунікативний, емоційно-оцінний, проблемозорієнтований. У межах кожного компоненту сформульовано завдання психодіагностичного обстеження та здійснено підбір психодіагностичних методів з урахуванням завдань дослідження. Проаналізовано нові підходи до оцінки батьківсько-дитячих взаємостосунків, розроблені у сучасній науковій парадигмі. Ґрунтовно описано тести, проєктивні техніки, анкети, які широко використовуються у роботі психолога для дослідження різних аспектів взаємодії батьків і дітей у процесі виховання. На основі проведеного дослідження розроблено модель оцінки батьківсько-дитячих взаємостосунків.
Висновок. Проведений аналіз психодіагностичного та науково-дослідницького інструментарію дав змогу визначити основні компоненти, показники та структурну схему вивчення батьківсько-дитячих взаємостосунків, що уможливило розробити модель наукового дослідження, яку представлено як базову основу психологічної діагностики батьківського виховного впливу. Компонентами емпіричного дослідження визначено когнітивну, мотиваційну, індивідуально зорієнтовану, комунікативну, емоційно-оцінну, проблемно зорієнтовану сфери. Критеріями стали батьківська компетентність, батьківське ставлення, стиль виховання, комунікативна тактика батьків, гуманні взаємини, психологічний клімат сім’ї, конфліктна взаємодія.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.

