Психологія особистісної саморегуляції при мен- тальних порушеннях розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
психологія особистісної саморегуляції, соціальна інтеграція, ментальні порушення розвитку, підлітковий вік.Abstract
Представлено концепцію психології
особистісної саморегуляції з ментальними порушеннями розвитку (на
прикладі незворотних порушень розумового та/або психічного роз-
витку). Встановлено, що особистісна саморегуляція формується під
впливом визначених загальних закономірностей психічного розвитку
та під впливом патопсихологічних параметрів психічного дизонтоге-
незу: функціональна локалізація порушення, часові межі, взаємодія
між первинним і вторинним дефектом, порушення міжфункціональних
взаємодій у процесі аномального системогенезу. Визначено теоретико-
методологічні засади особистісної саморегуляції у підлітковому віці:
співвідношення закономірностей психічного розвитку та параметрів
психічного дизонтогенезу; варіативність становлення особистості з по-
рушенням розумового розвитку, операціональність, комплементарність
діяльності психіки та свідомості.
Доведено, що механізми особистісної саморегуляції підкорюються
низці системних закономірностей розвитку людини у філогенетично-
му, онтогенетичному та антропогенетичному вимірах, що обумовлюють
зміст і характер психічної діяльності, свідомості та самосвідомості, ор-
ганізації функціонування соціальних систем. Методологічними прин-
ципами психологічних механізмів особистісної саморегуляції є: прин-
цип об’єктивності, принцип відображення, принцип взаємозв’язку та
системності, принцип діяльності.
References
Макарчук Н.О. Особистісна саморегуляція підлітків з порушенням розумового розвитку: монографія / Н.О. Макарчук. – К. : Фенікс, 2014. – 448 с.
Makarchuk N.A. The specificity of personal self-regulation functioning in adolescents with intellectual disabilities in various types of personality organisation / Innovations in education: Monograph / ed. by MKolodziejczyk / N.A.Makarchuk – Viena : «East West» Association for Advances Studies and Higher Education GmbH, 2014. – P. 105–122.
Makarchuk N.A. The specificity of attention functioning as psychic means of personal self-regulation in adolescents with intellectual disabilities / N.A. Makarchuk // International scientific-practical conference Innovations in science, technology and the integration of knowledge». – London : Berforts Information Press Ltd, 2014. – P. 177–190.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

