Теоретико-методологічний аналіз проблеми самосвідомості майбутнього фахівця
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
самосвідомість, розвиток, майбутній фахівець, студентський вік, ціннісні орієнтації, складові самосвідомості, «Я-концепція», особистість, психічний процес.Abstract
В результаті дослідження з’ясовано, що
самосвідомість – це динамічне історичне утворення, яке виступає на різ-
них рівнях і в різних формах. Констатовано, що центральний психічний
процес юнацького віку – розвиток самосвідомості. З’ясовано, що нега-
тивна «Я-концепція» особистості юнака характеризується замкнутістю,
невпевненістю, низьким самоконтролем, підвищеною тривожністю, емо-
ційною чуттєвістю, заниженою самооцінкою. У результаті дослідження
виявлено, що основними детермінантами формування «Я-концепції»
особистості є спілкування з друзями, коханою людиною та батьками. По-
казано, що однією із суттєвих ознак психічного розвитку особистості сту-
дентського віку є подальше становлення самосвідомості, що виявляється
у диференціації його внутрішньої структури, ускладненні змістового на-
повнення. Встановлено, що розвиток самосвідомості загалом відбуваєть-
ся за такими основними напрямками: змістовна диференціація образу
«Я»; суттєво змінюється характер самооцінки; змінюється функціональ-
на роль ціннісних орієнтацій у системі регуляції поведінки і діяльності та
їх змістовне наповнення. З’ясовано, що ціннісні орієнтації втрачають без-
посередньо стимулюючу функцію і набувають значення смислоутворюю-
чого підґрунтя мотивації у різних сферах спілкування та діяльності. По-
казано, що порушення у нормативному процесі розвитку самосвідомості,
які є важливим фактором виникнення дезадаптації, виступають в якості
особистісних факторів, які стають перешкодами на шляху ефективної
адаптації і розвитку особистості, надають життю людини конфліктного
особистісного смислу та стають підґрунтям виникнення різних форм де-
віантної поведінки у студентському віці. Виділено такі складові самосві-
домості майбутнього фахівця – пізнавальний, емоційно-оціночний, по-
ведінково-діяльнісний, зміст яких визначають функціональні складові
самосвідомості майбутнього психолога.
References
Акимова М.К. Психологическая диагностика: учеб. для вузов / под ред. М.К. Акимовой, К.М. Гуревича. – СПб. : Питер, 2003. – 652 с.
Андреев А.Л. Культурное пространство студента / А.Л. Андреев // Педагогика. – 2003. – № 10. – С. 55–65.
Астахова В.І. Деякі нові штрихи у соціальному портреті студентства / В.І Астахова // Проблеми вищої школи. – К., 1993. – Вип. 78. – С. 65–69.
Бажин Е.Ф. Методы исследования уровня субъективного контроля / Е.Ф. Бажин, Е.А. Голынкина, А.М. Эткинд // Психологический журнал. – 1983. – Т. 5. – № 3.
Балабанова Л.М. Категория нормы в психологии студенческого возраста / Л.М. Балабанова. – Харьков : Консум, 1999. – 254 с.
Бех I.Д. Духовні цінності в розвитку особистості / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 1997. – №1. – С. 124–129.
Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе / Л.И. Божович // Вопросы психологии. – 1979. – №4. – С. 23–24.
Вербицкий А. А. Проблема трансформации мотивов в контекстном обучении /А.А. Вербицкий, Н.А. Бакшаева // Вопросы психологии. – 1997. – № 3. – С. 12–22.
Винославська О.В. Психологічні особливості студентської групи / О.В. Винославська // Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – №7. – С.65–70.
Габермас Ю. Моральна свідомість і комунікативна дія / Ю. Габермас. – М. : Наука, 2000.
Головин С.Ю. Словарь практического психолога. / С.Ю.Головин. – Минск : Харвест,1998. – 648 с.
Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції / О.Є. Гуменюк. – Тернопіль : Економічна думка, 2004. – 310 с.
Завацкая Н.Е. Методические указания к практикуму по дисциплине «Психодиагностика» : в 2 ч. / Н.Е. Завацкая. – Луганск : ВНУ им. Даля. – Ч. 1. – 104 с.; Ч. 2. – 96 с.
Лучинин А.С. Психодиагностика. Конспект лекций / А.С. Лучинин. – Ростов н/Д. : Феникс, 2004. – 256 с.
Монастиршин К.О. Умови та фактори формування самооцінки школярів / К.О. Монастиршин // Проблеми гуманітарних наук. – Дрогобич : Вимір, 2002. – Вип. 9. – С. 88–98.
Непомнящая Н.И. Психодиагностика личности: Теория и практика : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / Н. И. Непомнящая. – М. : ВЛАДОС, 2001. – 192 с.
Спиркин А.Г. Сознание и самосознание / А.Г. Спиркин. – М., 1972. – 345 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.