Психологічні засади формування та розвитку ціннісно-смислової сфери студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
цінності, особистісні смисли, ціннісно-смислова сфера, формування цінностей, програма розвитку, психокорекція, психологічний супровід, вища школа, студенти.Abstract
У статті досліджено механізми форму-
вання ціннісно-смислової сфери у студентському віці, що відбуваються
шляхом особистісного усвідомлення життєвих пріоритетів та під впли-
вом факторів соціального характеру. Одним із вагомих напрямків цього
процесу є учбово-професійна діяльність як провідний стимул особистіс-
ного становлення в умовах Вищої школи.
Обґрунтовано особливості впровадження психологічного супроводу
студентів у межах навчально-виховного процесу ВНЗ, адже юнацький вік
є сенситивним періодом розвитку та стабілізації ряду особистісних скла-
дових: професійні, громадянські та світоглядні якості; професійні нави-
чки та вміння; творчий потенціал; інтелектуальні можливості; індивіду-
альна система ціннісно-смислової сфери. Сучасна система вищої освіти
повинна сприяти свідомому становленню та гармонійному взаємозв’язку
гуманістичних, професійних ціннісних настанов та особистісних смис-
лів. Основним засобом, що дозволяє формувати та корегувати представ-
лені психологічні механізми, є психотренінгові заняття, які можуть бути
включені у план Психологічної служби університету.
Автором розроблена програма психокорекції та розвитку ціннісно-
смислової сфери студентської молоді з елементами рольових вправ і тех-
нік психодрами, що включає три основні блоки: «Інформаційний», «Са-
мовизначення професіонала» та «Основи професійної самореалізації».
Запропонована програма полягає у здійсненні систематичного та ці-
леспрямованого впливу на формування та розвиток структури ціннісно-
смислової сфери шляхом створення та реалізації спеціальних психологіч-
них умов у ході позааудиторної роботи та діяльності Психологічної служби
ВНЗ. Психологічний тренінг спрямований на актуалізацію у свідомості
студентів універсальних цінностей, знятті психологічних бар’єрів, форму-
вання цілісного образу власної системи цінностей та особистісних смислів.
References
Артюхина Л.В. Жизненные и профессиональные ценности поколений – основа корпоративной культуры компании в условиях кризисов и конкуренции / Л. В. Артюхина // Современные гуманитарные исследования. – 2011. – № 5.– С.179–183.
Баранівський В.Ф. Ціннісні орієнтації студентської молоді та їх роль в консолідації українського суспільства / В.Ф. Баранівський // Науковий вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Серія «Філософія». – Х. : ХНПУ, 2014. – Вип. 43. – С. 39–52.
Калугин А.Ю. Ценностная направленность личности как выражение смыслообразующей активности: динамика и функции в структуре интегральной индивидуальности (на материале студенчества): дис… канд. психол. наук : 19.00.01 / Алексей Юрьевич Калугин. – Пермь, 2015. – 179 с.
Карпушина Л.В. Особенности ценностно-смысловой сферы молодёжи / Л.В. Карпушина // Вестник Самарской гуманитарной академии «Педагогика и психология», «Филология и искусствоведение». – 2008. – № 2. – С. 133–138.
Меднікова Г.І. Психолого-педагогічний супровід становлення особистісної зрілості студентів / Г.І. Меднікова // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. – 2016. – Вип. 54. – С. 164–173.
Руснак І. С. Педагогіка і психологія вищої школи: навч.- метод. посіб. / І. С. Руснак, М. Г. Іванчук. – Чернівці : Рута, 2008. – 176 с.
Сошина Ю.М. Оцінка ефективності програми формування ціннісно-смислових настановлень / Ю.М. Сошина // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. – 2016. – Вип. 53. – С. 220–228.
Хомуленко Т.Б. Тренінгові психотехнології в програмах психологічного супроводу / Т.Б. Хомуленко, А.В. Поденко, К.І. Фоменко // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. – 2016. – Вип. 54. – С. 247–260.
Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання: навч. посібник / Т.С. Яценко. – К. : Вища школа, 2004. – 679 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

