Структурні компоненти та етапи формування іміджу молодого педагога у процесі професійної діяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
молодий педагог, імідж молодого педагога, професійні якості, професійні компетенції.Abstract
Розглянуто
важливість формування правильного іміджу молодих педагогів як од-
ного із провідних компонентів професійної складової компетенцій спе-
ціаліста високої кваліфікації.
Розкрито семантику поняття «імідж», його складові та етапи фор-
мування іміджу молодого педагога. А також виділено групи професій-
но-комунікативних умінь педагога.
Доведено, що проблема іміджу педагога стає актуальною тому, що
розвиток об’єкт-суб’єктних відносин в рамках особистісно-орієнтова-
ного виховання сприяє підвищенню ролі тих сторін особистості, які не
були раніше цілеспрямовано сформовані.
Виявлено, що створення позитивного іміджу – складна категорія,
яка вимагає пошуку оптимальних шляхів його досягнення.
Зроблено висновок, що формувати свій імідж молодому педагогу
необхідно значно прискіпливіше, ніж спеціалістам інших професій.
References
Бушуева Т.Н. Формирование имиджа спортивного тренера как фактора результативности соревновательной деятельности : автореферат дисс. по специальности 13.00.04 / Т.Н. Бушуева. – Челябинск, 2007.
Добролюбов Н. А. Чтобы в воспитании господствовала разумность / Н. А. Добролюбов // Избранные педагогические высказывания. – М., 1936.
Зінченко В. Імідж учителя, або психологія одягу / В. Зінченко // Відкритий урок: Розробки. Технології. Досвід. – 2008. – № 4. – С. 85–86.
Калюжный А.А. Психология формирования имиджа учителя / А.А. Калюжный. – М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2004. – 222 с.
Кононенко А. А. Психологические составляющие индивидуального имиджа современного педагога : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / А. А. Кононенко; Одесский национальный ун-т им. И.И.Мечникова. – О., 2002. – 198 с.
Панфилова А. П. Имидж делового человека / А. П. Панфилова. – СПб. : ИВЭСЭП, Знание, 2007. – 490 с.
Петрова Е.А. Имиджелогия: современное состояние и перспективы развития в России / Е.А. Петрова // Имиджелогия: современ-ное состояние и перспективы развития: материалы Первого международного симпозиума «ИМИДЖЕЛОГИЯ –
» / под ред. Е.А. Петровой. – М., 2003. – С. 27–31.
Шепель В. М. Имиджелогия: секреты личного обаяния / В. М. Шепель. – Москва: Народное образование, 2002. – 322 с.
Щербакова Т. Н. Профессиональный имидж современного учителя иностранного языка / Т. Н. Щербакова // Теория и практика образования в современном мире: материалы II междунар. науч. конф. – 2012. – С. 200–203.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

