РОЗРОБКА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА ДИНАМІЧНОЇ МОДЕЛЕЙ КОНТРОЛЮ І ДІАГНОСТИКИ ТЕХНІЧНОГО СТАНУ АВІАЦІЙНОГО ДВИГУНА ТВ3-117
DOI:
https://doi.org/10.30837/2522-9818.2019.10.044Ключові слова:
інформаційна модель, динамічна модель, експертна система, авіаційний двигун, база даних, база знаньАнотація
Предметом дослідження в статті є авіаційний двигун ТВ3-117 та методи контролю і діагностики його технічного стану. Мета роботи – розробка інформаційної та динамічної моделей контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 задля визначення основних вимог до експертної системи. В статті вирішуються наступні завдання: розробки інформаційної та динамічної моделей контролю і діагностики авіаційного двигуна ТВ3-117 з використанням методології системного аналізу. Використовуються такі методи: методи системного аналізу, методи системного програмування, методи побудови інформаційних моделей. Отримано наступні результати: Розроблено інформаційну модель, що визначає логічну структуру баз даних і знань, а також способи та механізми управління ними та взаємодії (обґрунтування змісту, наповнення, управління інформаційними потоками). Розроблено динамічну модель, що визначає правила роботи з експертною системою, які є основою для створення інтерфейсу (сценаріїв) з користувачем і визначають динаміку взаємодії експертної системи з базами даних і знань, моделі контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117. Висновки: Розроблено комплекс інформаційних моделей процесу контролю і діагностики технічно-го стану авіаційного двигуна ТВ3-117, на основі технології IDEF/1X, що дозволило визначити логічну структуру і механізми взаємодії баз даних і баз знань в складі розроблюваної експертної системи контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117. Побудована динамічна модель процесів контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі IDEF / CPN, що дозволило визначити вимоги до механізму логічного висновку в процесі виконання функцій контролю та діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 експертною системою. Перспективи дослідження – завершальним етапом системного моделювання є системний проєкт, який формує контури дослідницького прототипу експертної системи і перелік вимог, що реалізують його.
Посилання
Shmelоv, Yu., Vladov, S., Derevyanko, I., Dieriabina, I., Chyzhova, L. (2019), "Identification of rear model of TV3-117 aircraft engine based on the basis of neuro-multi-functional technologies", Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries. No. 1 (7). P. 43–49. DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2019.7.043
Zhernakov, S. V., Ravilov, R. F. (2012), "Monitoring and diagnostics of the technical condition of the aircraft engine based on the expert system C-PRIZ" ["Kontrol i diagnostika tehnicheskogo sostoyaniya aviatsionnogo dvigatelya na osnove ekspertnoy sistemyi C-PRIZ"], Bulletin of USATU, Vol. 16, No. 6 (51), P. 3–11.
Enchev, S. V., Tovkach, S. S. (2013), "Diagnostic of the technical condition aviation engines is based on fuzzy logic" ["Diahnostuvannia tekhnichnoho stanu aviatsiinykh dvyhuniv na osnovi nechitkoi lohiky"], The scientific bulletin of Kherson state maritime academy, No. 1 (8), P. 216–224.
Chachurski, R., Glowacki, P., Czecinski, S. (2011), "Methods of counting aircraft turbine engines operating cycles", Transactions of the institute of aviation, No. 207, P. 5–13.
Fedorchenko, D., Novikov, D. (2016), "Cycle counting methods of the aircraft engine", International journal of environmental and science education, Vol. 11, No. 4, P. 3832–3846.
Imam, A. T., Alnsour, A. J., Al-Hroob, A. (2015), "The definition of intelligent computer aided software engineering (I-CASE) tools", Journal of information engineering and applications, Vol. 5, No. 1, P. 47–56.
Dias, G. (2017), "Evolvement of computer aided software engineering (CASE) Tools: A user experience", International journal of computer science and software engineering, Vol. 6, Issue 3, P. 55–60.
Idoudi, N., Louati, N., Duvallet, C., Bouaziz, R., Sadeg, B., Gargouri, F. (2008), "A framework to model real-time databases", International journal of computing & information sciences, Vol. 6, No. 1, P. 19–29.
Zhernakov, S. V. (2010), "System analysis methodology for solving the problem of information monitoring of the aircraft engine state" ["Metodologiya sistemnogo analiza dlya resheniya problemy informaczionnogo monitoringa sostoyaniya aviaczionnogo dvigatelya"], Bulletin of USATU, Vol. 14, No. 3 (38), P. 71–81.
Zhernakov, S. V., Vasiliev, V. I. (2006), "Monitoring and diagnostics of the aircraft engines technical condition based on data mining" ["Kontrol` i diagnostika tekhnicheskogo sostoyaniya aviaczionnykh dvigatelej na osnove intellektualnogo analiza dannykh"], Bulletin of USATU, Vol. 7, No. 2 (15), P. 84–100.
Shmelov, Y., Vladov, S., Klimova, Y., Kirukhina, M. (2018), "Expert system for identification of the technical state of the aircraft engine TV3-117 in flight modes", System Analysis & Intelligent Computing: IEEE First International Conference on System Analysis & Intelligent Computing (SAIC), 08–12 October 2018, P. 77–82.
Angeli, C. (2010), "Diagnostic expert systems: from expert’s knowledge to real-time systems", Advanced knowledge based systems: Model, applications & research, Vol. 1, P. 50–73.
Andoga, R., Fozo, L., Madarasz, L., Karol, T. (2013), "A digital diagnostic system for a small turbojet engine", Acta Polytechnica Hungarica, Vol. 10, No. 4, P. 45–58.
Golanski, P., Madrzycki, P. (2015), "Use of the expert methods in computer based maintenance support of the M-28 aircraft", Scientific journal of polish naval academy, No. 2 (201), P. 5–12.
Li, G., Ba, Z., Zhang, H. (2015), "Expert system of fault diagnosis for flight simulator based on fault tree analysis", Advanced materials research, Vol. 1055, P. 371–374.
Barmin, I. V., Yusupov, R. M., Prokhorovich, V. E., Ptushkin, A. I. (2000), "Concept of managing the state of complex technical complexes beyond the planned lifetime" ["Konczepcziya upravleniya sostoyaniem slozhnykh tekhnicheskikh kompleksov za predelami planovykh srokov e`kspluataczii"], Information technology, No. 5, P. 2–7.
Lingfei, X., Yanbin, D., Jixiang, H., Bin, J. (2018), "Sliding mode fault tolerant control with adaptive diagnosis for aircraft engines", International journal of turbo & jet-engines, Vol. 35, Issue 1, P. 49–57. DOI: https://doi.org/10.1515/tjj-2016-0023
Nyulaszi, L., Andoga, R., Butka, P., Fozo, L., Kovacs, R., Moravec, T. (2018), "Fault detection and isolation of an aircraft turbojet Engine using a multi-sensor network and multiple model approach", Acta Polytechnica Hungarica, Vol. 15, No. 2, P. 189–209. DOI: https://doi.org/10.12700/APH.15.1.2018.2.10
Feng, L., Jinquan, H., Yaodong, X. (2012), "Fault diagnostics for turbo-shaft engine sensors based on a simplified on-board model", Sensors, Vol. 12, No. 8, P. 11061–11076. DOI: https://doi.org/10.3390/s120811061
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Serhii Vladov, Yurii Shmelov, Liudmyla Pylypenko, Kyrylo Kotliarov, Svitlana Hrybanova, Oksana Husarova

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо не комерційного та не ексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису опублікованої роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.