Визначення ролей агентів великих мовних моделей (LLM) у моделі дизайн-процесу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30837/2522-9818.2025.3.058

Ключові слова:

великі мовні моделі; LLM агенти; штучний інтелект; людино-комп'ютерна взаємодія; інновації в дизайн.

Анотація

Предметом дослідження є здатності та обмеження, які демонструють великі мовні моделі (LLM) при їх впровадженні в інтелектуальні, технічні та творчі процеси, зокрема в дизайн. Мета роботи – визначити місце і ролі агентів великих мовних моделей в дизайні та розробити відповідну модель дизайн-процесу, доповненого LLM-агентами. У статті ставляться наступні завдання: (1) провести огляд сучасних публікацій щодо підходів та методів оцінки здатностей великих мовних моделей, зокрема, при виконанні творчих, технічних та дизайнерських задач; (2) провести аналіз сучасних підходів та методів взаємодії з LLM; (3) розробити модель, що визначає місце та ролі LLM-агентів в дизайні у взаємодії з дизайн-командою, зовнішнім середовищем та дизайн-артефактами. Під час проведення дослідження використані такі методи: порівняльно-історичний та ретроспективний аналіз змісту технічних, економічних, філософських, лінгвістичних наукових та методичних досліджень для формування цілісного бачення поточного стану розвитку великих мовних моделей та підходів до взаємодії з ними; структурно-логічний аналіз для формування моделі дизайн-процесу, доповненого LLM-агентами. Досягнуто наступні результати: визначено дев’ять основних груп здатностей великих мовних моделей; визначені основні сучасні патерни взаємодії з великими мовними моделями; розроблено модель дизайну як ітеративного процесу збагачення знань, що дає змогу описати взаємодію людей та агентів великих мовних моделей між собою, з зовнішнім середовищем та з дизайн артефактами. У висновках підкреслена новизна таких здатностей LLM в родині технологій штучного інтелекту, як розуміння та генерація тексту природною мовою та мовами програмування, багатомовність, володіння загальними та галузевими знанням, здатність до міркування, агентність. Додатково актуалізовано необхідність концептуального осмислення місця та ролі великих мовних моделей в творчих процесах. Розроблена структурна модель, що представляє дизайн як ітеративний процес збагачення знань та дозволяє визначити ролі агентів великих мовних моделей у взаємодії з дизайн-командою, артефактами та зовнішнім середовищем.

Біографії авторів

Антон Новаковський, Харківський національний університет радіоелектроніки

аспірант кафедри прикладної математики

Ірина Яловега, Харківський національний університет радіоелектроніки

кандидат технічних наук, доцент, Харківський національний університет радіоелектроніки, доцент кафедри прикладної математики; заступник директора (керівника) навчально-наукового інституту міжнародних відносин ХНЕУ ім. Семена Кузнеця, доцент кафедри економіко-математичного моделювання

Посилання

Список літератури

Perrault R., Clark J. Artificial Intelligence Index Report 2024. 2024. URL: https://hai.stanford.edu/ai-index/2024-ai-index-report

Learning to Reason with LLMs. OpenAI. 2024. URL: https://openai.com/index/learning-to-reason-with-llms/

Today, we shared evals for an early version of the next model in our o-model reasoning series: OpenAI o3. OpenAI Twitter Account. URL: https://x.com/OpenAI/status/1870186518230511844

Perrault R. et al. Artificial Intelligence Index Report 2025. 2025. URL: https://hai.stanford.edu/ai-index/2025-ai-index-report

Chumachenko D. et al. "Glossary of Terms in the Field of Artificial Intelligence. Ministry of Digital Transformation of Ukraine. 2024. 37 p.

Raji, I. et al. AI and the everything in the whole wide world benchmark. arXiv preprint arXiv:2111.15366. 2021. DOI: 10.48550/arXiv.2111.15366

Chang Y. et al. A survey on evaluation of large language models. ACM Transactions on Intelligent Systems and Technology. 2024. No. 15.3. P. 1-45. DOI: 10.1145/3641289

Schulhoff S. et al. The Prompt Report: A Systematic Survey of Prompting Techniques. arXiv preprint arXiv:2406.06608. 2024. DOI:10.48550/arXiv.2406.06608

Zhou Z. et al. Examining how the large language models impact the conceptual design with human designers: A comparative case study. International Journal of Human–Computer Interaction. 2024. P. 1-17. DOI: 10.1080/10447318.2024.2370635

Novakovskyi A., Yaloveha I. Implementation of generative artificial intelligence technologies in creative activities: development of a structural model of design thinking. Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries. 2024. No. 2(28). P. 108–120. DOI: 10.30837/2522-9818.2024.2.108

Chakrabarty T. et al. Art or artifice? large language models and the false promise of creativity. Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2024. DOI: 10.1145/3613904.3642731

Zhao Y. et al. Assessing and understanding creativity in large language models. arXiv preprint arXiv:2401.12491. 2024. DOI: 10.48550/arXiv.2401.12491

Tholander J., Jonsson M. Design ideation with ai-sketching, thinking, and talking with Generative Machine Learning Models. Proceedings of the 2023 ACM Designing Interactive Systems Conference. 2023. P. 1930–1940. DOI: 10.1145/3563657.3596014

Thoring K., Huettemann S., Mueller R. M. The augmented designer: a research agenda for generative AI-enabled design. Proceedings of the Design Society. 2023. No. 3. P. 3345-3354. DOI:10.1017/pds.2023.335

Xi Z. et al. The rise and potential of large language model based agents: A survey. Science China Information Sciences. 2025. No. 68.2. 121101. DOI: 10.1007/s11432-024-4222-0

Hou X. et al. Large language models for software engineering: A systematic literature review. ACM Transactions on Software Engineering and Methodology. 2024. No. 33.8. P. 1-79. DOI: 10.1145/3695988

Guo T. et al. Large language model based multi-agents: A survey of progress and challenges. arXiv preprint arXiv:2402.01680. 2024. DOI: 10.48550/arXiv.2402.01680

Johansson‐Sköldberg U., Woodilla J., Çetinkaya M. Design thinking: Past, present, and possible futures. Creativity and innovation management. 2013. No. 2. P. 121-146. DOI: 10.1111/caim.12023

References

Perrault R., Clark J. (2024), "Artificial Intelligence Index Report 2024", available at: https://hai.stanford.edu/ai-index/2024-ai-index-report

Learning to Reason with LLMs, OpenAI. 2024, available at: https://openai.com/index/learning-to-reason-with-llms/

"Today, we shared evals for an early version of the next model in our o-model reasoning series: OpenAI o3", OpenAI Twitter Account, available at: https://x.com/OpenAI/status/1870186518230511844

Perrault R. et al (2025), "Artificial Intelligence Index Report 2025", available at: https://hai.stanford.edu/ai-index/2025-ai-index-report

Chumachenko D. et al. (2024), "Glossary of Terms in the Field of Artificial Intelligence", Ministry of Digital Transformation of Ukraine, 37 p.

Raji, I. et al. (2021), "AI and the everything in the whole wide world benchmark", arXiv preprint arXiv:2111.15366. DOI: 10.48550/arXiv.2111.15366

Chang Y. et al. (2024), "A survey on evaluation of large language models", ACM Transactions on Intelligent Systems and Technology, No. 15.3, P. 1-45. DOI: 10.1145/3641289

Schulhoff S. et al. (2024), "The Prompt Report: A Systematic Survey of Prompting Techniques", arXiv preprint arXiv:2406.06608. DOI:10.48550/arXiv.2406.06608

Zhou Z. et al. (2024), "Examining how the large language models impact the conceptual design with human designers: A comparative case study", International Journal of Human–Computer Interaction, P. 1-17. DOI: 10.1080/10447318.2024.2370635

Novakovskyi A., Yaloveha I. (2024), "Implementation of generative artificial intelligence technologies in creative activities: development of a structural model of design thinking", Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries, No. 2(28), P. 108–120. DOI: 10.30837/2522-9818.2024.2.108

Chakrabarty T. et al. (2024), "Art or artifice? large language models and the false promise of creativity", Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. P. 1-34. DOI: 10.1145/3613904.3642731

Zhao Y. et al. (2024), "Assessing and understanding creativity in large language models", arXiv preprint arXiv:2401.12491. DOI: 10.48550/arXiv.2401.12491

Tholander J., Jonsson M. (2023), "Design ideation with ai-sketching, thinking, and talking with Generative Machine Learning Models", Proceedings of the 2023 ACM Designing Interactive Systems Conference, P. 1930–1940. DOI: 10.1145/3563657.3596014

Thoring K., Huettemann S., Mueller R. M. (2023), "The augmented designer: a research agenda for generative AI-enabled design", Proceedings of the Design Society, No. 3, P. 3345-3354. DOI:10.1017/pds.2023.335

Xi Z. et al. (2025), "The rise and potential of large language model based agents: A survey", Science China Information Sciences, No. 68.2, 121101 р. DOI: 10.1007/s11432-024-4222-0

Hou X. et al. (2024), "Large language models for software engineering: A systematic literature review", ACM Transactions on Software Engineering and Methodology, No. 33.8, P. 1-79. DOI: 10.1145/3695988

Guo T. et al. (2024), "Large language model based multi-agents: A survey of progress and challenges", arXiv preprint arXiv:2402.01680. DOI: 10.48550/arXiv.2402.01680

Johansson‐Sköldberg U., Woodilla J., Çetinkaya M. (2013), "Design thinking: Past, present, and possible futures", Creativity and innovation management, No. 2, P. 121-146. DOI: 10.1111/caim.12023

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Як цитувати

Новаковський, А., & Яловега, І. (2025). Визначення ролей агентів великих мовних моделей (LLM) у моделі дизайн-процесу. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (3(33), 58–72. https://doi.org/10.30837/2522-9818.2025.3.058