GLOBAL ENTREPRENEURSHIP AS AN OBJECT OF INTERDISCIPLINARY RESEARCHES
DOI:
https://doi.org/10.25140/10.25140/2410-957620173(11)172-176Keywords:
global entrepreneurship, international business, interdisciplinary approach, multinational corporationsAbstract
Urgency of the research. Global enterprises take the leading position in the international trade nowadays and rapidly expand their activity around the world. Target setting. The process of formation and development of global entrepreneurship is a relatively new term in the global economy, insufficiently researched in a theoretical and methodological sense. Actual scientific researches and issues analysis. The scientific works of such scholars as M. Rennie, T. Madsen and Serveys P., Mackauli A. Knight G., Cavusgil S., Acs S., Armington S., Delgado M. and others deal with the global entrepreneurship development. Uninvestigated parts of general matters defining. The scientists have not yet sufficiently developed the interdisciplinary potential of global entrepreneurship. The research objective. The article aims to structure the interdisciplinary essence of global entrepreneurship by identifying the relationship of various aspects of the entrepreneurship theory and international business. The statement of basic materials. The article addresses the nature of global entrepreneurship as a multidisciplinary term, which was included in different aspects of entrepreneurship and international business theories. The author has defined the elements of global entrepreneurship in the studies of XX century and investigated the entrepreneurship activity from the point of view of international business. The potential new horizons for the research of these themes are defined. Conclusions. The process of global entrepreneurship requires not only organizational, economic, social and employment assessment, measurement and interpretation, but also socio-cultural and philosophical thinking. Further scientific study of this process should be built on synthesis of research on entrepreneurship and international business that includes interdisciplinary and mutual methodological principles. This approach will promote a holistic, systemic vision of problems and contradictions of global entrepreneurship.References
McDougall-Covin, P., Jones, M. V., Serapio, M. G. (2014). High-potential concepts, phenomena, and theories for the advancement of entrepreneurship research. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(1), 1-10 [in English].
Baumol, W. J. (1968). Entrepreneurship in Economic Theory. American Economic Review 58(2), 64–71 [in English].
Werbner, P. (1999). What Colour "Success"? Distorting Value in Studies of Ethnic Entrepreneurship. Sociological Review 47(3), 548–579 [in English].
Wong, B. (1998). Ethnicity and Entrepreneurship: The New Chinese Immigrants in the San Francisco Bay Area. Boston: Allyn and Bacon [in English].
Thornton, P. H. (1999). The Sociology of Entrepreneurship. Annual Review of Sociology, 25, 19–46 [in English].
Moon, H. C., Newman, S. P. Jr. (1997). Entrepreneurship in International Business: Concept, Strategy, and Implementation. Entrepreneurship, Innovation, and Change 6(1), 5–20 [in English].
Birkinshaw. (1997). Entrepreneurship in Multinational Corporations: The Characteristics of Subsidiary Initiatives. Strategic Management Journal, 18(3), 207-229 [in English].
DiConti, M. A. (1992). Entrepreneurship in Training: The Multinational Corporation in Mexico and Canada. Columbia: University of South Carolina Press [in English]. Brown, J., Rose, M. B. (Eds.). (1993). Entrepreneurship, Networks, and Modern Business. Manchester: Manchester University Press [in English].
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Scientific bulletin of Polissia ChNUT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).