FEATURES OF THE TRUST INSTITUTE FORMATION ON THE FINANCIAL SERVICES MARKET

Authors

  • Максим Вікторович Дубина Чернігівський національний технологічний університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5305-7815
  • Олена Сергіївна Жук Київський національний торговельно-економічний університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9016-1232
  • Людмила Михайлівна Бондаренко Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8622-6729

DOI:

https://doi.org/10.25140/10.25140/2410-957620181(13)91-99

Keywords:

trust, trust institute, the financial services market, institutionalization, institute of financial trust, institute

Abstract

Urgency of the research. The financial services market is an integral part of the national economy of the country, has a significant impact on its economic development, constantly requires improvement of the environment of the financial intermediaries functioning. Target setting. Such a market cannot develop without raising the level of trust between its main actors. That is why the issue of knowing the peculiarities of forming trust within it becomes relevant and requires the implementation of new researches. Actual scientific research and issues analysis. Trust as a complex subject of research is considered by foreign and domestic scientists, which should include the following: Alimpiyev Ye., De Soto H., Ibragimova D. Kh., Zhukovska Ye. V., Kusmin O. Ye., Paniotto V., Fukuyama F., Yaremenko O. L. The financial services market is studied by scientists for a long time, among which it is necessary to allocate the following: Bobrov Ye. A., Bondarenko Ye. P., Vyshyvana B. M., Krasovsky S. S., Riazanova N. S., Smagin V. L., Yuriy S. I. Uninvestigated parts of general issue defining. However, the issues of establishing a trust institution within the financial services market and studying the peculiarities of the financial trust functioning that exists in such a market are still insufficiently studied. The research objective. The purpose of the work is to identify the main features of the trust institution formation on the financial services market. Statement of the main material. The article gives a detailed analysis of the process of formation of the trust institution on the financial services market, the features of such a process are determined, specific features of trust formation within the economic systems are defined in details, and its ontological unity with the financial services market is described. Also, the study of the institutionalization process with the definition of its essence, which allowed describing the process of formation of financial trust as a separate institution is conducted. Conclusions. Within the article, the peculiarities of forming a trust institution on the financial services market are defined and thoroughly analyzed.

Author Biographies

Максим Вікторович Дубина, Чернігівський національний технологічний університет

кандидат економічних наук, доцент, доцент, кафедра фінансів, банківської справи та страхування

Олена Сергіївна Жук, Київський національний торговельно-економічний університет

кандидат економічних наук, асистент кафедри економіки та фінансів підприємства

Людмила Михайлівна Бондаренко, Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

кандидат економічних наук, доцент, кафедра маркетингу та реклами

References

Алімпієв, Є. Інституційна довіра як чинник ефективності фінансово-монетарної трансмісії в післякризовій економіці / Є. Алімпієв // Галицький економічний вісник. – 2012. – № 4 (37). – С. 96-103.

Де Сото, Э. Загадка капитала: почему капитализм торжествует на Западе и терпит поражение во всем остальном мире / Эрнандо де Сото. – М. : Олимп-Бизнес, 2004. – 263 с.

Дубина, М. В. Застосування системного підходу до дослідження ринку фінансових послуг / М. В. Дубина // Проблеми економіки. – 2016. – № 3. – С. 261-266.

Ибрагимова, Д. Х. Доверие населения фінансовім институтам: концептуализация, операционализация, измерение / Д. Х. Ибрагимова // Банковское дело. – 2011. – № 9. – С. 24-30.

Иванова, Р. Х. Доверие как ключевой фактор партнерства в бизнесе / Р. Х. Иванова // Проблеми економіки. – 2010. – № 1. – С. 51-55.

Жуковская, Е. В. Доверие как норма и процесс ее институционализации / Е. В. Жуковская // Бізнес Інформ. – 2011. – № 8. – С. 214-216.

Кузьмін, О. Є. Довіра як економічна категорія / О. Є. Кузьмін // Науковий вісник НЛТУ України. – 2010. – Вип. 20.2. – С. 100-104.

Наркізов, М. М. Ключові фактори забезпечення стабільності функціонування соціально-економічної системи / М. М. Наркізов // Бізнес Інформ. – 2015. – № 3. – С. 18-22.

Паєнтко, Т. В. Фіскальне регулювання фінансових потоків в інституціональній економіці: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. екон. наук : спец. 08.00.08 „Гроші, фінанси і кредит‖ / Т. В. Паєнтко. – Київ, 2014. – 33 с.

Полтерович, В. М. Трансплантация экономических институтов [Электронный ресурс] / В. М. Полтерович // Экономическая наука современной России. – 2001. – № 1. – Режим доступа: http://www.cemi.rssi.ru/publication/e-publishing/2001.pdf.

Рекуненко, І. І. Методологічні засади досліджен-ня процесів становлення та розвитку інфраструктури фінансового ринку України / І. І. Рекуненко // Економіка та держава. – 2014. – № 12. – С. 10-13.

Рязанова, Н. С. Институт финансового эккаунтинга (счетоводства) в архитектуре финансово-экономических институтов ифнормационного общества / Н. С. Рязанова // Проблеми економіки. – 2015. – № 2. – С. 226-239.

Смагін, В. Л. Формування та розвиток фінансового ринку в умовах трансформаційної економіки: монографія / В. Л. Смагін. – К. : КНЕУ, 2008. – 232 с.

How to Cite

Дубина, М. В., Жук, О. С., & Бондаренко, Л. М. (2018). FEATURES OF THE TRUST INSTITUTE FORMATION ON THE FINANCIAL SERVICES MARKET. Scientific Bulletin of Polissia, 2(1(13), 91–99. https://doi.org/10.25140/10.25140/2410-957620181(13)91-99