https://journals.uran.ua/sports_games/issue/feed Спортивні ігри 2024-06-23T17:03:27+03:00 Ірина Помещикова pomeshikovaip@ukr.net Open Journal Systems <p>У журналі представлені статті з проблем організації навчально-тренувального процесу із використанням спортивних ігор у закладах освіти, ДЮСШ; вдосконалення підготовки спортсменів у спортивних іграх у сучасних умовах; стану фізичної, техніко-тактичної та психологічної підготовленості спортсменів у спортивних іграх; ефективності змагальних показників; організації патріотичного виховання молоді України в процесі занять спортивними іграми; вдосконалення процесу фізичного виховання з використанням спортивних і рухливих ігор.</p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><strong>ISSN (online) 2523-4161</strong><br /><strong>Засновано:</strong> 2016 рік<br /><strong>Періодичність:</strong> 4 рази на рік<br /><strong>Мова видання</strong> – українська, англійська<br /><strong>DOI: 10.15391/si</strong></span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Журнал призначений для викладачів, тренерів, спортсменів, аспірантів, докторантів наукових працівників та інших експертів галузі.</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><strong>Журнал включено до Переліку електронних наукових фахових видань України категорії «Б»,</strong> в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук за спеціальністю Фізична культура і спорт (Наказ МОН України №975 від 11.07.2019).</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Журнал включено до баз даних: <strong>ROAD </strong>(Directory of Open Access scholarly Resources); <strong>Google Scholar</strong>; <strong>Index Copernicus</strong>; <strong>NBUV</strong> (Національна бібліотека імені В. І. Вернадського, електронний фонд); <strong>OUCI </strong>(Open Ukrainian Citation Index).</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><strong><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Адреса ВИДАВЦЯ</span></strong><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><br />Харківська державна академія фізичної культури<br />Клочківська вул. 99<br />Харків, Україна, 61058<br />pomeshikovaip@ukr.net<br />+30951432125<br /></span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Статті в цьому журналі публікуються у <strong><span style="font-family: 'Arial',sans-serif;">відкритому доступі</span></strong></span></p> https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306676 Аналіз результатів анкетування тренерів щодо удосконалення техніко-тактичної підготовленості на етапі попередньої базової підготовки в тенісі настільному 2024-06-21T13:06:46+03:00 Ярославна Асєєва 31031975@ukr.net Олег Шевченко Shevchenko7777oleg@gmail.com <p>Мета: виявити думку тренерів щодо шляхів формування стилю гри в техніко-тактичній підготовці спортсменів на етапі попередньої базової підготовки в тенісі настільному. Матеріал та методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, анкетування, методи математичної статистики. В дослідженні взяли участь 31 тренер України з тенісу настільного (другої, першої та вищої категорії). Результати: Результати проведеного анкетування з тренерами, які працюють з тенісистами дозволили визначити думку тренерів, що для формування стилю гри в тенісі настільному на етапі попередньої базової підготовки. Встановлено необхідність враховувати індивідуальні показники фізичного розвитку, рівня техніко-тактичної та фізичної підготовленості та психофізіологічних здібностей. Висновки: Правильне врахування індивідуальних особливостей юних спортсменів дозволить скоротити період навчання та підвищити ефективність змагальної діяльності тенісистів на етапі<br />попередньої базової підготовки в тенісі настільному.</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306678 Формування рухових якостей дітей старшого дошкільного віку під впливом занять міні-тенісом 2024-06-21T13:25:16+03:00 Жанна Гращенкова zhannet444margo@gmail.com Володимир Градусов zhannet444margo@gmail.com Надія Камбур n.kambur@ukr.net <p>Актуальність статті обумовлена сучасними тенденціями розвитку мінітенісу в Україні та недостатньою науково-методичною базою з організації та проведення навчально-тренувальних занять з дітьми старшого дошкільного віку. Вітчизняними <br>дослідниками приділяється увага підготовці кваліфікованих тенісистів, існують роботи з <br>оптимізації навчально-тренувального процесу, проте питання присвячені методиці <br>побудови занять для дітей з міні-тенісу на етапі початкової підготовки залишаються не <br>достатньо висвітлені. Мета дослідження: перевірка впливу та ефективності методику <br>розвитку фізичних якостей дітей старшого дошкільного віку у процесі занять міні-тенісом. <br>Матеріал і методи дослідження: під час організації дослідження проводився аналіз та <br>узагальнення науково-методичної літератури; анкетування, педагогічне спостереження, <br>тестування фізичних якостей, використовувалися методи математичної статистики. <br>Дослідження проводилось протягом 2017-2019 рр., яке передбачало ряд послідовних етапів. <br>У досліджені брали участь 16 дітей старшого дошкільного віку, які займались тенісом у <br>групі початкової підготовки першого року навчання на базі тенісного клубу «Унікорт» м. <br>Харкова три рази на тиждень по 60 хвилин. Результати дослідження: для визначення <br>ефективності запропонованої методики нами було визначено рівень фізичної <br>підготовленості та технічного засвоєння рухів «школи м’яча», підбір тестів здійснювався з <br>урахування специфіки виду спорту. Отриманні результати свідчать про позитивний вплив <br>занять тенісом на розвиток фізичних якостей, а особливо швидкісних, координаційних та <br>швидкісно-силових якостей дітей старшого дошкільного віку. Результати свідчать про <br>однаковий рівень фізичної підготовленості дітей старшого дошкільного віку на початку <br>занять тенісом і достовірні відмінності між контрольною та експериментальної групою <br>відсутні. Необхідно зазначити відсутність однорідності результатів, оскільки коефіцієнт <br>варіації складає від 26,4% до 35,2%, за винятком експериментальної групи у тесті – «біг на <br>5 м з високого старту» (V =12,2%). Аналіз отриманих результатів свідчить про <br>підвищення рівня фізичної підготовленості як у контрольній так і в експериментальній <br>групах наприкінці першого року тренування. Відповідно до коефіцієнта варіації можна <br>говорити про те, що результати у внутрішньо груповій вибірці стали більш однорідними і <br>вказують на більш однаковий рівень підготовленості дітей порівняно з результатами до <br>початку занять тенісом. Висновки. Аналіз зарубіжної наукової, навчальної і методичної <br>літератури свідчить, про те, що міні-теніс в системі організації та проведення навчальнотренувального процесу є ефективним засобом в формуванні інтересу до занять та позитивно впливає на розвиток фізичних якостей у дітей віком до 8 років. Ефективність <br>розробленої методики підтверджується достовірними приростом показників рівня <br>розвитку фізичних якостей дітей відповідного віку у тестах – біг на 5 м з високого старту, <br>стрибок в довжину з місця, кидок м’яча на дальність, човниковий біг «віяло», хват падаючої <br>палки, метання м’ячів у квадрати та десять вісімок при р&lt;0,01–0,01.</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306679 Розвиток студентського спорту у НУФВСУ (на прикладі спортивних ігор) 2024-06-21T13:51:09+03:00 Тетяна Кропивницька tatyana_kropivnitskaya@ukr.net Олег Серебряков avatar@ukr.net Тетяна Хома taniakhoma2018@gmail.com Дмитро Семенов keeperds@gmail.com <p>Студентський спорт є важливою складовою поза навчальної роботи закладу вищої освіти, про що свідчать численні дослідження. Вітчизняні науковці здебільшого розглядають такі питання як: історичні, організаційні, нормативно-правові, кадрові аспекти розвитку, проблеми та перспективні напрями наукових розробок, результати участі вітчизняних спортсменів на Всесвітніх універсіадах. Іноземні фахівці <br>переважно вивчають мотивацію молоді до занять спортом у межах закладів вищої освіти. <br>Використовуючи загально-наукові методи (аналіз; синтез; узагальнення; спостереження; порівняння; систематизація; анкетування; бесіда; математична статистика) визначені організаційні засади функціонування студентського спорту у Національному університеті фізичного виховання і спорту України (далі – НУФВСУ), встановлено домінування ігрових видів спорту у програмах студентських змагань; досліджена мотивація студентівпредставників ігрових видів спорту до занять спортом, що дозволило визначити шляхи підвищення ефективності розвитку студентського спорту у НУФВСУ. Перспективними напрямами поліпшення спортивної роботи у НУФВСУ можуть стати: організаційний, інформаційний, матеріально-технічний.</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306681 Рівень здатності до відтворення заданої амплітуди рухів та часових проміжків студентів, які спеціалізуються у спортивних іграх 2024-06-21T14:07:34+03:00 Олена Несен helena.nesen@gmail.com Наталія Пащенко yulyashechkapashenko1@mail.ru <p>Мета дослідження – визначити здатність до відтворення заданих <br>часових відрізків та амплітуди рухів у студентів, які спеціалізуються у спортивних іграх в <br>залежності від статі спортсменів. Матеріал та методи дослідження. У дослідженні <br>брали участь спортсмени-ігровики віком 17-18 років, які займаються спортивними іграми <br>на рівні любительського спорту. Кількість осіб, що приймали участь у дослідженні складала <br>40 спортсменів, серед них 20 юнаків та 20 дівчат. Аналіз наукових та методичних джерел <br>дозволив встановити рівень вивченості проблеми. Педагогічне тестування полягало у <br>дослідженні здатності спортсменів до відтворення заданих амплітуд рухів та часових <br>інтервалів. Для аналізу отриманої інформації використовувалась пакет програми Microsoft <br>Exсel, достовірність у розбіжностях встановлювалась на базі розрахунку критерію <br>Ст’юдента, при p˂0,05. Результати. При відтворенні певних амплітуд руху у ліктьовому <br>суглобі у 20% випадків юнаки виконували завдання точно без помилок, у 36,67% - збільшували <br>визначений кут та у 43,33% - зменшували його. Дівчата частіше помилялись у бік <br>збільшення необхідного кута відтворення – 64,17% випадків, менше помилялись у бік <br>зменшення необхідного кута – 15% випадків, та майже однаково із хлопцями виконували <br>завдання без помилок – 20,8% випадків. Досліджуючи здатність спортсменів відтворювати <br>визначені проміжки часу було встановлено, що юнаки в середньому на 8,6% помиляються <br>при відтворенні часового інтервалу у 5 с та на 14,4% при відтворенні часового інтервалу у <br>15 с. Дівчата помиляються при відтворенні малих проміжків часу на 7,4%, при більш <br>тривалих (15 с) інтервалах на 13,5%. Висновки. Встановлено, що у хлопців здатність <br>відтворювати маленькі амплітуди достовірно вище робочою (правою) рукою (р ˂0,05). <br>Між результатами виконання тесту у хлопців та дівчат достовірної відмінності <br>встановлено не було, як при маленьких, середніх так і великих кутах відтворення (р ˃0,05). <br>Встановлено відсутність достовірності у відмінностях між показниками юнаків та дівчат,<br>як у відтворенні малих (5 с) так і більш тривалих (15 с) проміжків часу (р ˃0,05). <br>Натомість встановлено достовірно більша точність відчуття малих проміжків часу аніж <br>більш тривалих (р ˂0,05), як у юнаків так і у дівчат.</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306682 Вдосконалення тактичної підготовки юних баскетболістів 14-16 років засобами інформаційних технологій 2024-06-21T14:20:15+03:00 Ірина Помещикова pomeshikovaip@ukr.net Людмила Філенко filenkolv@ukr.net <p>У статті розглянуті результати впровадження комп’ютерної програми з <br>моделювання тактичних дій у навчально-тренувальний процес юних баскетболістів (n=24). <br>Мета: підвищити рівень володіння тактичними комбінаціями у юних баскетболістів 14-16 <br>років засобами комп’ютерних навчальних програм. Методи: теоретичний аналіз та <br>узагальнення літературних джерел; методи інформаційного моделювання; контрольні <br>тести та випробування; методи математичної статистики. Результати: представлена <br>динаміка змін показників тактичної підготовленості спортсменів 14-16 років протягом <br>тренувального мезоциклу. Висновки: встановлено достовірний приріст досліджуваних <br>показників (p&lt;0,05).</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306684 Вплив вправ прикладної аеробіки і вправ з йоги на показники фізичної підготовленості баскетболісток жіночої команди БК «Таврійська зірка» 2024-06-21T14:32:10+03:00 Євгеній Стрикаленко strikalenko76@gmail.com Олег Шалар shalar@ksu.ks.ua Віталій Гудович good47@ukr.net Юрій Федін umfedin@mail.com <p>Мета: вивчення впливу вправ прикладної аеробіки і вправ з елементами <br>йоги на показники фізичної підготовленості баскетболісток БК «Таврійська зірка. Матеріал <br>і методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, <br>спортивно-педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної <br>статистики. Результати: встановлено, що використання у навчально-тренувальному процесі<br>вправ з елементами йоги та прикладної аеробіки значно підвищило показники гнучкості <br>хребта баскетболісток за тестом нахил вперед із положення сидячи. Приріст склав 42%. <br>Покращення координаційних здібностей встановлено на рівні 11,4%. Відзначено незначні <br>позитивні зміни у розвитку швидкісної витривалості та швидкісно-силових якостей, що може<br>бути підставою щодо підбору більш специфічних фізичних засобів тренування. Висновки:<br>впровадження в тренувальні заняття баскетболісток вправ з елементами йоги та аеробіки <br>сприяло покращенню показників гнучкості та координаційних здібностей гравців.</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306685 Вивчення думки студентів щодо результатів проходження практики за фахом (на прикладі студентів спортивних спеціалізацій ігрових видів спорту) 2024-06-21T14:46:45+03:00 Світлана Червона nesveta@ukr.net <p>Головна мета і зміст практики полягають в опануванні студентами сучасних засобів, методів і форм організації роботи тренера-викладача з обраного виду спорту, формуванні на базі отриманих знань, умінь і навичок необхідних для здійснення професійної діяльності, прийняття самостійних рішень, виховання постійної необхідності систематичного оновлення своїх знань та творчого потенціалу, а також реалізація його у <br />практичній діяльності. Мета дослідження – вивчення думки студентів ігрових видів спорту щодо результатів проходження практики за фахом. Методи дослідження. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, анкетування, методи статистичної обробки даних. В анкетуванні прийняли участь 62 студенти 4 курсу ХДАФК ігрових спортивних спеціалізацій: теніс (10 студентів), гандбол (8 студентів), волейбол (14 студентів), баскетбол (14 студентів), футбол (16 студентів). Анкетування проводилося після проходження практики за фахом. Результати дослідження. 58,1 % студентів відзначили, що практика за фахом це їх перший крок до майбутньої професії. 42 % <br />студентів відповіли, що атмосфера на практиці була формальною, 31 % студентів не мали труднощів під час проходження практики, 64 % студентів переконалися в правильності професійного вибору, 46 % студентів готові у подальшому продовжити свою трудову діяльність на базі практики, 48 % пропонувалося працевлаштування у якості молодого спеціаліста. Можливість закріплення знань і навичок, отриманих за увесь час навчання під час практики студенти оцінили: 38,7 % на «5», 45,2 % – на «4», 12,9 % – на «3», 3,2 % – «2». Можливість перевірки своїх професійних компетенцій: 38,7 % на «5», 38,7 % – на «4», 22,6 % – на «3». Можливість збору і підготовки практичного матеріалу для виконання кваліфікаційної роботи – 54,8 % на «5», 19,4 % – на «4», 22,6 % – на «3», 3,2 % – «2». У майбутньому 80 % опитаних студентів, які навчаються за спортивною спеціалізацією на ігрових видах спорту планують працевлаштування у якості тренера.</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/306686 Особливості формування командної згуртованості юних спортсменок в ігрових видах спорту 2024-06-21T14:57:05+03:00 Олег Шалар shalar@ksu.ks.ua Євгеній Стрикаленко strikalenko76@gmail.com Віктор Гузар client885@gmail.com <p>Мета: полягає в визначені особливостей формування командної згуртованості в ігрових видах спорту. Матеріал і методи: використовувались наступні методи дослідження: психолого-педагогічне анкетування рівня згуртованості та конфліктності в колективі (методики Л. Столяренка, К. Томаса, Сішара тощо); методи математичної обробки отриманих результатів. У дослідженні прийняли участь 4 жіночі команди, а саме: гандбольна «Дніпрянка», баскетбольна «Таврійські зірки», футбольна «Южанка» та волейбольна команда «Едалеїда» Херсонської області. Вік дівчат 13-14 років. Результати: порівняння рівня командної згуртованості юних спортсменок в різних ігрових видах спорту довело, що індекс групової згуртованості суттєво більший у юних гандболісток та баскетболісток; подібна тенденція спостерігається і при порівняння даних оцінювання ціннісно-орієнтовної єдності колективу. Психологічний клімат в усіх командах практично однаковий; вирішення конфліктної ситуації у гандболісток <br />відбувається за рахунок співпраці, а в інших командах − компромісу; в усіх спортивних командах існує домінування діяльнісної та ціннісної сфери над емоційною. Висновки: Результати визначення взаємозв’язку між показниками змагальної діяльності та рівнем командної згуртованості довели, що існує тісний взаємозв’язок (r = 0,825) між успіхом сумісної діяльності та показниками змагальної результативності, між ціннісноорієнтованою єдністю колективу, рівнем групової згуртованості та рівнем спортивної майстерності − r = 0,852 та r = 0,420 відповідно. Також встановлено, що з зростанням спортивних результатів конфліктні ситуації вирішуються за рахунок співпраці (r =0,777). Перспектива подальших досліджень має бути пов’язана із впливом авторитету тренера на командну згуртованість і єдність юних спортсменок.</p> 2024-06-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024