https://journals.uran.ua/sports_games/issue/feed Спортивні ігри 2024-07-23T18:59:03+03:00 Ірина Помещикова pomeshikovaip@ukr.net Open Journal Systems <p>У журналі представлені статті з проблем організації навчально-тренувального процесу із використанням спортивних ігор у закладах освіти, ДЮСШ; вдосконалення підготовки спортсменів у спортивних іграх у сучасних умовах; стану фізичної, техніко-тактичної та психологічної підготовленості спортсменів у спортивних іграх; ефективності змагальних показників; організації патріотичного виховання молоді України в процесі занять спортивними іграми; вдосконалення процесу фізичного виховання з використанням спортивних і рухливих ігор.</p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><strong>ISSN (online) 2523-4161</strong><br /><strong>Засновано:</strong> 2016 рік<br /><strong>Періодичність:</strong> 4 рази на рік<br /><strong>Мова видання</strong> – українська, англійська<br /><strong>DOI: 10.15391/si</strong></span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Журнал призначений для викладачів, тренерів, спортсменів, аспірантів, докторантів наукових працівників та інших експертів галузі.</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><strong>Журнал включено до Переліку електронних наукових фахових видань України категорії «Б»,</strong> в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук за спеціальністю Фізична культура і спорт (Наказ МОН України №975 від 11.07.2019).</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Журнал включено до баз даних: <strong>ROAD </strong>(Directory of Open Access scholarly Resources); <strong>Google Scholar</strong>; <strong>Index Copernicus</strong>; <strong>NBUV</strong> (Національна бібліотека імені В. І. Вернадського, електронний фонд); <strong>OUCI </strong>(Open Ukrainian Citation Index).</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><strong><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Адреса ВИДАВЦЯ</span></strong><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><br />Харківська державна академія фізичної культури<br />Клочківська вул. 99<br />Харків, Україна, 61058<br />pomeshikovaip@ukr.net<br />+30951432125<br /></span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Статті в цьому журналі публікуються у <strong><span style="font-family: 'Arial',sans-serif;">відкритому доступі</span></strong></span></p> https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308617 Спортивні і рухливі ігри на воді 2024-07-16T12:16:07+03:00 Віктор Гузар client885@gmail.com <p>Заняття у воді є ефективним засобом підвищення рівня фізичної працездатності. Водне середовище і рухова <br />активність в ній сприяє активізації обмінних процесів, вдосконаленню систем терморегуляції, зміцненню опорно-рухового апарату, поліпшенню нервової і травної систем, що дуже важливо для фахівців в галузі торгового флоту. Мета: проаналізувати проблему організації і проведення спортивних і рухливих ігор на воді, розробити варіанти ігор з урахуванням навчально-тренувальної і трудової діяльності моряків. Матеріали і методи дослідження: в анкетуванні взяли участь 386 курсантів 1–2-го курсів Херсонської державної морської академії. Результати дослідження: встановлено, що спортивні і рухливі ігри на воді проводяться украй рідко, в основному, у відпускний час. Варіанти проведення спортивних і рухливих ігор розроблені недостатньо, в учбово-тренувальній і трудовій діяльності моряка практично не використовуються. Розробка варіантів проведення спортивних і рухливих ігор на воді, методичні і організаційні рекомендації, контроль над їх виконанням дозволять морякам в подальшій учбово-тренувальній і трудовій діяльності використати отримані навички, підвищити фізичну працездатність, зміцнити опорно-руховий апарат, нормалізувати роботу серцево-судинної системи і постійно загартовувати свій організм. В ході анкетування встановлено, що до вступу до академії 82,3 % опитаних займалися спортивними іграми, з них 32,1% займалися спортивними іграми регулярно (2–4 рази на тиждень). Спортивними і рухливими іграми на воді займалися лише 15,5 %, а багато опитувані курсанти відчувають нестачу в отриманні інформації з питань проведення спортивних і рухливих ігор на воді. Висновки: показана необхідність застосування спортивних і рухливих ігор на воді в учбово-тренувальній, а надалі, і в трудовій діяльності фахівців торгового флоту</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308619 Реалізація завдань професійно-прикладної фізичної підготовки студентів педагогічних вузів засобами гри в рінго 2024-07-16T12:39:29+03:00 Галина Лаврін maximiv@bigmir.net Ірина Середа iraseredylja85@gmail.com <p>Актуальність статті зумовлюється, з одного боку цінністю рінго, як засобу фізичного виховання, а з іншого - необхідністю обґрунтування можливості засобів рінго у формуванні професійно важливих якостей студентів – майбутніх вчителів. Мета дослідження - визначити засоби гри рінго, які можуть бути використані для розвитку <br />професійно важливих якостей майбутніх вчителів. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення літературних та Інтернет джерел; узагальнення досвіду використання засобів рінго у загальноосвітніх навчальних закладах та вищих навчальних закладах; опитування учасників гри в рінго; спостереження за учасниками гри рінго. <br />Результати. Виявлено, що засоби рінго сприяють гармонійному розвитку студентів, комплексно і різнобічно впливають на організм; покращують здоров’я; розвивають фізичні якості та інтелектуальні здібностей, сприяють засвоєнню життєво важливих рухових умінь і навичок; вихованню моральних та вольових якостей, почуття дружби, колективізму, дисциплінованості, витримки та самовладання; вихованню навичок культури поведінки; розвитку уваги, мислення і пам’яті. У статті на основі професіографічного аналізу і аналіз спортивно-педагогічної літератури визначено засоби гри в рінго, які є доцільними для розвитку професійно важливих якостей студентів педагогічних вузів. Висновки: проаналізувавши діяльність вчителя і можливості засобів рінго, виявили, що вирішувати <br />більшість завдань професійно-прикладної фізичної підготовки студентів (майбутніх педагогів) можна за допомогою засобів рінго.</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308621 Гендерні особливості агресивності спортсменів-ігровиків 2024-07-16T12:53:28+03:00 Олена Несен helena.nesen@gmail.com Наталя Зелененко zelik0204@ukr.net <p>Мета дослідження – визначити типи та ступінь прояву агресивності у спортсменів різної статі, що спеціалізуються у командних ігрових видах спортивної діяльності. Матеріал та методи дослідження. У дослідженні приймали участь 72 спортсмени, з них 43 юнаків та 29 дівчат у віці 16–19 років, що спеціалізуються у спортивних іграх та є студентами ХДАФК. Під час роботи використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової та методичної літератури, психологічне тестування, методи статистичної обробки отриманої інформації. Результати. Досліджуючи типи та <br />ступінь агресивності юнаків-ігровиків було встановлено, що у 18,60 % респондентів спостерігається низький ступінь агресивності, у 79,06 % спортсменів – середній ступінь агресивності. Аналізуючи ступінь прояву різних типів агресивності юнаків-ігровиків можна констатувати, що найбільш вираженими у хлопців є фізична та вербальна агресії, найменш емоційна агресія. Аналізуючи агресивність дівчат-гровчинь встановлено, що у 10,03 % <br />респондентів спостерігається низький ступінь прояву агресивності та у 79,31 % спортсменок – середній ступінь прояву. Найбільш вираженою у жінок є вербальна та самоагресія, найменш – емоційна. Аналізуючи різницю ступеню прояву різних типів агресивності у ігровиків різної статі, встановлено, що у жінок статистично більш <br />виражена предметна агресія (р˂0,001) ніж у чоловіків. Тим часом, між ступенем прояву вербальної, фізичної та емоційної агресії та самоагресії статистично достовірних відмінностей у представників чоловічої та жіночої статі спортсменів-ігровиків 16–19 років встановлено не було. Висновки. Загальна агресивність у дівчат та юнаків у віці 16–19 років, які спеціалізуються у спортивних іграх не має достовірності у відмінностях. Існують певні відмінності у типах агресивності спортсменів-ігровиків різної статі у зазначеному віці, які необхідно враховувати при побудові навчально-тренувального процесу. Предметна агресія у дівчат достовірно вища ніж у хлопців (р˂0,001).</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308662 Рухова активність футболістів високої кваліфікації в умовах змагальної діяльності 2024-07-17T15:05:53+03:00 Андрій Перцухов pertsukhov_82@mail.ru Володимир Перевозник v.perevoznik60@mail.ru <p>Проблеми контролю і аналізу рухової активності футболістів в процесі змагальної діяльності завжди знаходилися в полі зору вітчизняних і зарубіжних теоретиків і практиків. Мета – визначити показники рухової активності футболістів команди-учасниці ЧС-2018 в умовах змагальної діяльності. Матеріал і методи: аналізувалися показники рухової активності футболістів збірної команди Франції в 7 іграх чемпіонату світу 2018 року. Застосовувалися такі методи дослідження, як аналіз науково-методичної літератури, реєстрація рухової активності і методи математичної статистики. Результати: в статті представлені дані, що характеризують особливості рухової активності футболістів національної збірної команди Франції в процесі змагальної діяльності. Найбільший обсяг рухових переміщень у складі збірної команди Франції в семи іграх ЧС-2018 відзначається у центрального півзахисника Н. Канті (9725 – 11124 м) і нападника А. Грізмана (10270 – 10760 м), а найменший у воротарів У. Льоріса (3905 – 4472 м) і С. Манданда (3060 м). Висновки: аналіз рухової активності в іграх ЧС–2018 показав, що в цілому за матч всі футболісти команди Франції долали відстань від 97271 до 103543 м. Найбільший обсяг рухових переміщень в складі даної <br />команди характерний для гравців лінії півзахисту і нападу. Футболістів збірної команди Франції більшу відстань долали при володінні м'ячем суперником.</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308663 Визначення ігрового амплуа центральних нападників у жіночому водному поло 2024-07-17T15:17:47+03:00 Ольга Пилипко pilipkoolga@meta.ua Аліна Пилипко alin4ik209@gmail.com <p>Мета: розробити та експериментально обґрунтувати методику визначення ігрового амплуа центральних нападників у жіночому водному поло. Матеріал та методи: аналіз та узагальнення літературних джерел, педагогічне спостереження, антропометричні та фізіологічні вимірювання, тестування, аналіз ігрової діяльності <br />ватерполісток за допомогою спеціальних протоколів контрольних ігор, методи математичної статистики. Контингент обстежуваних склали спортсменки, які були членами збірної команди Харківської області з водного поло та мали рівень спортивної кваліфікації МСУ. Результати: визначені особливості структури спеціальної <br />підготовленості кваліфікованих ватерполісток, які виконують функції центральних нападників, досліджений взаємозв’язок між показниками фізичного розвитку, технічної та спеціальної плавальної підготовленості у кваліфікованих ватерполісток обраного амплуа, розроблені модельні характеристики показників структури спеціальної підготовленості, які можуть бути використані для визначення ігрового амплуа центральних нападників.<br />Висновки: визначення ігрового амплуа центральних нападників слід здійснювати на підставі комплексного аналізу показників, що відображають рівень фізичного розвитку, технічної та спеціальної плавальної підготовленості ватерполісток; порівняння індивідуальних характеристик структури спеціальної підготовленості з модельними дозволить спортсменкам визначити їх відповідність та надасть можливість найкращим чином реалізувати себе в обраному ігровому амплуа.</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308849 Рівень вибірковості уваги баскетболістів студентських команд 2024-07-20T15:43:31+03:00 Ірина Помещикова pomeshikovaip@ukr.net Ольга Кудімова salamandra.cudimova@yandex.ru Сергей Ломан loman-sergei@ukr.net <p>Одним з основних моментів підготовки спортсменів-баскетболістів (команди) є питання психологічної підготовки. Психологічні особливості змагань, закономірності, причини і динаміка передзмагальних станів визначають високі вимоги до психіки спортсмена. Розподіл уваги дозволяє баскетболістові під час гри, не відволікаючись на <br />сторонні подразники (крики уболівальників, дії арбітра), стежити за суперником і партерами, відслідковувати пересуванням м'яча, розпізнавати обманні дії (фінти). Мета дослідження – встановити рівень вибірковості уваги студентів-баскетболістів Матеріал та методи дослідження. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, оцінка вибірковості уваги, методи математичної статистики. Оцінка вибірковості уваги <br />проводилася за методикою Мюнстерберга. Рівень вибірковості визначалися за допомогою шкали оцінок (від низького до дуже високого). У дослідженні приймали участь 18 баскетболістів у віці 17–20 років. 9 юнаків і 9 дівчат, які навчаються у ХДАФК. Результати. Встановлено, що дівчата виконали завдання успішніше, ніж юнаки. Так, <br />дівчата виділили у середньому на 3,1 слово більше і отримали на 3,56 бали більше. Однак статистичної достовірності між результатами тестування юнаків і дівчат спеціалізації баскетбол встановлено не було (р&gt;0,05). У групі дівчат баскетболісток рівень розподілу уваги відповідає високому рівню, у юнаків баскетболістів – середньому. Можна відзначити, що серед юнаків-баскетболістів низький рівень вибірковості уваги мали 33,3 % спортсменів, <br />середній – 44,4 %, високий – 22,3 %, дуже високий рівень не був виявлений ні в одного із тих, хто досліджувався. У дівчат-баскетболісток низький рівень вибірковості виявлено не було, середньому рівню відповідало 33,3 % спортсменок, високому – 55,5 %, дуже високому – 11,2%. Висновки Таким чином встановлено, що серед юнаків баскетболістів домінував середній рівень вибірковості уваги, а серед дівчат – високий рівень.</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308850 Спортивна підготовка учнів ліцею на заняттях з волейболу 2024-07-20T16:11:34+03:00 Олег Шалар shalar@ksu.ks.ua Віктор Гузар client885@gmail.com Наталія Решотка nataliareshotka@gmail.com <p>Волейбол є однією з основних i невід’ємних частин змісту уроків фізичної культури i факультативних занять, фізкультурно-оздоровчих заходів i спортивних розваг в режимі шкільного дня, позакласної роботи з фізичного виховання школярів і учнівської молоді. Важко знайти колектив фізичної культури, у якому не було б волейбольної секції. Правильно організовані заняття з волейболу є хорошим методом всебічного фізичного розвитку школярів, котрі займаються і сприяють рішенню важливих виховних завдань. Мета: удосконалення методики підготовки учнів ліцею на заняттях волейболом. Матеріал методи: дослідження проводилося із учнями Херсонського фізико-технічного ліцею під час вивчення модулю «Волейбол». Навчання та вдосконалення техніки гри у волейбол учнів ліцею відбувалося на академічних заняттях з фізичної культури протягом січня-березня 2018 року. Тривалість кожного заняття – 1 година 20 хвилин. Вивчався та порівнювався рівень технічної підготовленості старшокласників за чотирма тестовими вправами та оцінювалися основи знань з історії та правил гри у волейбол. Результати: встановлено, що змінилися на краще високі показники в передачах м’яча у дівчат (на 25 %) та юнаків (на 8,5%). Покращення високого рівня відбулось у юнаків (на 13,5 %) та у дівчат (на 12,5 %) в подачах м’яча. Суттєво змінилися показники старшокласників за виконанням нападаючого удару та прийому м’яча знизу. Високі показники покращилися на чверть у дівчат (25 %) і на третину у юнаків (31 % та 31,5 % відповідно). На користь ефективності застосованої методики говорить такий факт, що майже відсутні низькі показники (за виключенням подач м’яча у дівчат -12,5 %). Високі показники знань основ волейболу у дівчат покращилися на відмінну від попередніх на 22,5 %, також покращилися і достатні показники на 33,5 %. Висновки: ефективність даної методики доведена покращенням учнями техніки виконання всіх елементів волейболу. Це можна пов’язати з успішним опануванням старшокласниками певних теоретичних знань з волейболу.</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/308851 Застосування рухливих ігор для розвитку фізичних якостей плавців 8 - 9 років 2024-07-20T16:25:38+03:00 Лілія Шейко sheiko.liliya@gmail.com <p>Метою дослідження стало вивчення впливу застосування рухливих ігор на розвиток фізичних якостей плавців 8 – 9 років. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь 20 дітей 8–9 років, які регулярно відвідують тренувальні заняття з плавання. Випробовувані були поділені на дві групи: по 10 плавців з однаковим рівнем підготовленості <br />(експериментальна (ЕГ), контрольна (КГ)). Збір даних здійснювався в навчально - тренувальних групах басейну «Піонер» (КЗ МСДЮСШОР з водних видів спорту Яни Клочкової). Застосовані: аналіз літературних джерел; метод тестів (контрольні випробування); педагогічний експерімент; педагогічне спостереження; метод математичної обробки даних дослідження. Результати: дослідження виявило, що плавці ЕГ істотно поліпшили результати тестів завдяки застосуванню комплексу рухливих ігор під час навчально-тренувальних занять. У КГ також спостерігалося поліпшення показників, однак воно було не настільки відчутним в порівнянні з ЕГ. Висновки: було встановлено, що <br />рухові ігри є невід'ємною частиною підготовки плавців. Запропонована методика застосування рухливих ігор під час тренувальних занять з юними плавцями дозволила значною мірою підвищити рівень фізичних якостей спортсменів-плавців 8 – 9 років.</p> 2024-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024