Спортивні ігри https://journals.uran.ua/sports_games <p>У журналі представлені статті з проблем організації навчально-тренувального процесу із використанням спортивних ігор у закладах освіти, ДЮСШ; вдосконалення підготовки спортсменів у спортивних іграх у сучасних умовах; стану фізичної, техніко-тактичної та психологічної підготовленості спортсменів у спортивних іграх; ефективності змагальних показників; організації патріотичного виховання молоді України в процесі занять спортивними іграми; вдосконалення процесу фізичного виховання з використанням спортивних і рухливих ігор.</p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><strong>ISSN (online) 2523-4161</strong><br /><strong>Засновано:</strong> 2016 рік<br /><strong>Періодичність:</strong> 4 рази на рік<br /><strong>Мова видання</strong> – українська, англійська<br /><strong>DOI: 10.15391/si</strong></span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Журнал призначений для викладачів, тренерів, спортсменів, аспірантів, докторантів наукових працівників та інших експертів галузі.</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><strong>Журнал включено до Переліку електронних наукових фахових видань України категорії «Б»,</strong> в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук за спеціальністю Фізична культура і спорт (Наказ МОН України №975 від 11.07.2019).</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Журнал включено до баз даних: <strong>ROAD </strong>(Directory of Open Access scholarly Resources); <strong>Google Scholar</strong>; <strong>Index Copernicus</strong>; <strong>NBUV</strong> (Національна бібліотека імені В. І. Вернадського, електронний фонд); <strong>OUCI </strong>(Open Ukrainian Citation Index).</span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><strong><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Адреса ВИДАВЦЯ</span></strong><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;"><br />Харківська державна академія фізичної культури<br />Клочківська вул. 99<br />Харків, Україна, 61058<br />pomeshikovaip@ukr.net<br />+30951432125<br /></span></p> <p style="line-height: 18.75pt; background: white; margin: 15.0pt 0cm 15.0pt 0cm;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: 'Arial',sans-serif;">Статті в цьому журналі публікуються у <strong><span style="font-family: 'Arial',sans-serif;">відкритому доступі</span></strong></span></p> uk-UA pomeshikovaip@ukr.net (Ірина Помещикова) hdafk.edu@gmail.com (Валерія Каштанова) сб, 10 лют 2024 21:08:01 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Теоретичні та практичні види підготовки тенісистів: особливості та вплив на результативність гри https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297408 <p><em>Теніс є одним із найбільш вимогливих видів спорту, оскільки він потребує від гравців досягнення високого рівня розвитку фізичних якостей, технічної і тактичної майстерності та психологічної стійкості. </em><em>Тому вивчення теоретичних, фізичних, тактичних та психологічних аспектів підготовки тенісистів є важливим для </em><em>здобуття</em><em> високих результатів у цьому виді спорту.</em> <strong><em>Мета дослідження: </em></strong><em>аналіз теоретичної, фізичної, тактичної, психологічної підготовки тенісистів та вивчення їх особливостей. <strong>Методи дослідження:</strong> теоретичний аналіз й узагальнення наукової і методичної літератури. <strong>Результати дослідження</strong>. Проведено аналіз теоретичної, фізичної, тактичної та психологічної підготовки тенісистів. Розкрито особливості та вивчено вплив зазначених видів підготовки на результативність гри в теніс. <strong>Висновки. </strong>У тенісі важливо мати комплексну підготовку, яка включає теоретичний, фізичний, технічний, тактичний і психологічний аспекти. Теоретична підготовка допомагає розуміти правила гри, стратегії та тактики на корті. Фізична підготовка спрямована на підвищення рівня розвитку фізичних якостей. Технічна підготовка допомагає вдосконалювати техніку ударів і рухів на корті. Тактична підготовка передбачає вивчення стратегій гри та здатність адаптуватися до різних стилів гри супротивника. Психологічна підготовка спрямована розвиток стійкості, концентрації, мотивації та&nbsp; контролю емоцій для досягнення успіху на корті. Теоретична, фізична, технічна, тактична та психологічна підготовка є важливими складовими успішної гри в теніс. Розуміння особливостей кожного виду підготовки та їх впливу на результативність гри допомагає тренерам та спортсменам оптимізувати тренувальний процес для досягнення максимальних результатів. </em></p> Олександра Баканова Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297408 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Розвиток спритності у волейболістів 10–12 років https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297417 <p><em>Однією із актуальних проблем у сучасному спорті є вивчення розвитку спеціальних фізичних якостей у спортсменів, тому що вміння швидко реагувати на постійно мінливу ігрову ситуацію, правильно і якісно реагувати на м’яч, що летить з високою швидкістю, швидко переходити від одних дій до інших, має велике значення у волейболі і значною мірою впливає на кінцевий результат гри. У спортивних іграх комплекс цих умінь поєднується поняттям «спритність». Спритність – це складний психофізичний комплекс, що включає вміння розподіляти і концентрувати увагу, здатність швидко орієнтуватися, оперативно мислити, спрямовувати вольові зусилля на управління емоціями і виконувати складнокоординовані дії. <strong>Мета дослідження</strong> – визначити ефективність застосовуваного комплексу вправ, спрямованого на розвиток спритності у волейболістів 10–12 років. <strong>Матеріал і методи дослідження.</strong> У дослідженні, описаному у статті, застосовувалися такі методи: теоретико-методологічний аналіз науково-методичної літератури; педагогічне спостереження; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Вибірку дослідження склали 16 спортсменів віком 10–12 років (КГ n=8, ЕГ n=8). Дослідження проводилось на базі КЗ «Полтавська СДЮСШОР № 2». <strong>Результати дослідження:</strong> проведене дослідження виявило, що застосовуваний нами комплекс вправ позитивно впливає на розвиток спритності у волейболістів 10–12 років, який спостерігається у достовірному (р&lt;0,05) збільшенні показників та може бути використаний у навчально-тренувальному процесі підготовки волейболістів всіх вікових груп. <strong>Висновки:</strong></em> <em>спритність у волейболі проявляється при виконанні всіх техніко-тактичних дій і тісно пов’язана із силою, швидкістю, витривалістю, гнучкістю. Протягом дослідження у спортсменів позитивно змінились усі досліджувані показники як експериментальної (р&lt;0,05), так і контрольної (р&gt;0,05) груп. Достовірність розбіжностей досліджуваних показників підтверджується результатами парного t-тесту Стьюдента. Дослідження розвитку спритності спортсменів на завершальному етапі дослідження виявили покращення показників у контрольній групі (у вправах «2», «5», «7»), а також в експериментальній групі (у вправах «1», «3», «4», «6» – максимальне, у вправах «2», «5», «7» – середнє). Аналіз даних отриманих у ході експерименту з розвитку спритності у волейболістів 10–12 років дозволяє констатувати, що найкращими виявилися показники спортсменів експериментальної групи.</em></p> Алла Гета , Віктор Гета Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297417 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Вплив експериментальної програми на показники спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів 13–14 років https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297452 <p><em>Багаторічна підготовка баскетболістів може бути успішно вирішена при обліку вікових особливостей розвитку дітей, рівня їх підготовленості та особливостей розвитку фізичних якостей. Контроль показників спеціальної фізичної підготовленості повинен здійснюватись щорічно з врахуванням науково-методичних особливостей підготовки юних баскетболістів, з ціллю виявлення і пошуку більш ефективних засобів і методів оцінки підготовленості спортсменів на етапі попередньої базової підготовки. <strong>Мета дослідження</strong> – визначити зміни показників спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів 13–14 років під впливом занять експериментальної програми. <strong>Матеріали і методи. </strong>Дослідження проводилось протягом 2021–2022 років і включало декілька етапів. В експерименті прийняли участь баскетболісти Львівської обласної дитячо-юнацької спортивної школи етапу попередньої базової підготовки віку 13–14 років (40 спортсменів), які були поділені на дві групи: експериментальну групу та контрольну (по 20 чоловік у кожній). Для вирішення поставлених завдань були використані наступні методи: теоретичний аналіз наукової та навчально-методичної літератури; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математико-статистичної обробки даних<strong>. Результати.</strong> Проаналізувавши динаміку бігу на 6 м було встановлено, що баскетболісти 13 років експериментальної групи до педагогічного експерименту подолали дану дистанцію за 1,57±0,0</em><em>2</em><em> с</em><em>, після педагогічного експерименту спортсмени покращили час на дистанції на 0,05 с<strong>, </strong>пробігши за </em><em>1,</em><em>52±0,0</em><em>1</em><em> с (</em><em>p</em><em>&lt;0,05). Баскетболісти контрольної групи покращили результат, але не суттєво, на 0,02 с. Після експерименту час становив 1,56±0,02</em><em>&nbsp;</em><em>с, до експерименту – 1,58±0,03 с </em><em>(</em><em>p</em><em>&gt;0,05). Спортсмени 14 років експериментальної групи до педагогічного експерименту подолали дану дистанцію за </em><em>1,5±0,0</em><em>2</em><em> с. Після педагогічного експерименту баскетболісти покращили час на дистанції на 0,06 с, пробігши за </em><em>1,44±0,0</em><em>2</em><em> с (</em><em>p</em><em>&lt;0,05). У баскетболістів 14 років контрольної групи час на дистанції 6 м після експерименту становив 1,49±0,06, а до експерименту – 1,51±0,05, зменшився на 0,02 с </em><em>(</em><em>p</em><em>&gt;0,05). У тесті біг на 20 м баскетболісти 13 років експериментальної групи до експерименту подолали дану дистанцію за 3,9±0,</em><em>06</em><em> с</em><strong><em>.</em></strong><em> Після педагогічного експерименту спортсмени покращили час на 0,23 с, пробігши за </em><em>3,67±0,</em><em>09</em><em> с (</em><em>p</em><em>&lt;0,05). Баскетболісти контрольної групи покращили результат пробігання даної дистанції, але не суттєво, на 0,03 с, до експерименту час становив </em><em>3,8</em><em>0</em><em>±0,35</em><em> с, після </em><em>3,78±0,34 с</em> <em>(</em><em>p</em><em>&gt;0,05)<strong>.</strong> Спортсмени 14 років експериментальної групи до експерименту подолали дану дистанцію за 3,43±0,</em><em>06</em><em> с</em><strong><em>, </em></strong><em>після – покращили результат на 0,22 с, пробігши за 3,21±0,</em><em>08</em><em> с (</em><em>p</em><em>&lt;0,05). Баскетболісти контрольної групи 14 років пробігли до експерименту за </em><em>3,4±0,38</em><em> с<strong>, </strong>після&nbsp; </em><em>3,37±0,38 с.</em> <em>Відносна висота стрибка баскетболістів 13 років експериментальної групи дорівнювала 42,3±</em><em>1</em><em>,</em><em>83</em><em>, після експерименту – 47,7±1,</em><em>78</em><em> см, покращився на 5,4 см (</em><em>p</em><em>&lt;0,05). У спортсменів контрольної групи 13 років показник&nbsp; покращився на 1,8 см, до експерименту 42,5±2,41, після експерименту – 44,3±2,35 см (</em><em>p</em><em>&gt;0,05). У баскетболістів 14 років експериментальної групи до експерименту результат стрибка був 43,5±</em><em>1</em><em>,</em><em>92</em><em>, після – 49,2±</em><em>1</em><em>,</em><em>9, покращився – на 5,7см (</em><em>p</em><em>&lt;0,05). У представників контрольної групи 14 років результат до експерименту був 43,7±2,31, після експерименту – 45,8±2,20. </em><strong><em>Висновки:</em></strong> <em>Впровадження експериментальної програми дало змогу покращити показники спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів віку 13–14 років експериментальної групи в тестах: біг на 6 м (</em><em>p</em><em>&lt;0,05), біг на 20 м (</em><em>p</em><em>&lt;0,05) відносна висота стрибка (</em><em>p</em><em>&lt;0,05), порівняно з спортсменами контрольної групи. Для віку 13–14 років важливо враховувати сенситивні періоди, сприятливі для розвитку фізичних якостей, саме на цьому необхідно робити акцент при підборі тестів.</em></p> Галина Гребінка , Віктор Корягін, Василь Ковцун Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297452 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Зміна показників рухових якостей здобувачів вищої освіти з порушеннями зору засобами гри в голбол https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297453 <p><em>У статті висвітлено проблему зростання кількість здобувачів освітянської молоді з порушеннями зору. Рухова активність осіб з обмеженими руховими можливостями, у системі освіти, засобами фізичної культури та спорту набуває все більшого значення. Розглянуто доцільність використання засобів гри голбол з метою розвитку рухових якостей у осіб з вадами зору, що є актуальним. <strong>Мета дослідження</strong> визначити динаміку змін показників рухових якостей здобувачів вищої освіти з порушеннями зору під час занять голболом. <strong>Учасники дослідження.</strong> У дослідженні взяли участь 12 здобувачів вищої освіти, юнаків віком 17-18 років, які мали проблеми із порушенням зору. <strong>Методи дослідження:</strong> теоретичний аналіз науково-методичної літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. <strong>Результати дослідження.</strong> Представлено результати дослідження впливу занять спортивної гри голбол на рівень розвитку рухових якостей осіб з інвалідністю, зокрема осіб з порушеннями зору в закладах вищої освіти. Визначено ефективність впливу засобів гри голболу на розвиток рухових якостей у здобувачів освіти з порушенням зору, що сприяє адаптації до змінних життєвих умов і регулюванню компенсаторної діяльності рухових дій. Завдяки обраної методики і регулярним заняттям голболом простежуються позитивні зміни за наступними показниками: приріст середньостатистичного значення розвитку швидкісних якостей у представників експериментальної групи становить у 5,2 %, (p&lt;0,05). У представників контрольної групи покращення цього показника відбулося у&nbsp; 1,7 %, що значно менше (p&gt;0,05). Достовірну різницю у 13,6 %, (p&lt; 0,05)&nbsp; зареєстровано у показниках з розвитку вибухової сили за тестом «Кидок набивного м’яча, вагою 1 кг на дальність, сидячи» які належать представникам експериментальної групи, у здобувачів освіти контрольної групи теж відбулися позитивні зміни, але у меншому (p&gt;0,05), відсотковому значенні (4,6 %). Середньостатистичні показники човникового бігу покращилися на 4,8 %, (p&lt;0,05), у представників контрольної групи результати покращилися на 1,9 %,&nbsp;&nbsp; (p&gt;0,05). Динаміка показників за тестом «Ходьба до цілі» теж на 21,6 % вірогідно (p&lt; 0,05)&nbsp; виявилася кращою у представників експериментальної групи ніж у здобувачів освіти з контрольної групи, відповідно на 6,4 %, (p&lt;0,05).&nbsp; Суттєві зміни зареєстровані у швидкості рухових дій руками, за тестом «Копилова», представниками обох досліджуваних груп, але краща динаміка росту показників за цією вправою у 8,4 % теж належить представникам експериментальної групи. Зазначено те, що динаміка розвитку рухових якостей здобувачів освіти визначається межею їх рухових можливостей і рівнем загальної фізичної підготовленості. <strong>Висновки</strong>. Отже аналіз результатів дослідження щодо розвитку рухових якостей у здобувачів освіти з порушеннями зору показав, що у представників експериментальної групи, які використовували засоби і методи підготовки з голболу, показники швидкості виконання рухових дій, розвитку швидкісно-силових якостей, здатність диференціювання просторових та часових параметрів руху виявилася значно кращими ніж у контрольній групі. </em></p> Наталія Долгова ; Юрій Остапенко , Іван Салатенко, Анастасія Торкіна Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297453 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Показники ігрових дій команд-учасниць Rugby World Cup 2023 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297454 <p><em>Інтерес до дослідження зосереджено на вивченні характеристик змагальної діяльності команд-учасниць Rugby World Cup 2023, спрямованої на виявлення і аналіз сучасних тенденцій та ефективних стратегій в спортивному вимірі. Зазначаючи високий рівень конкуренції, розглядається взаємодія команд, їхні технічні навички, тактичні прийоми та стратегії гри. В контексті змагальної діяльності Rugby World Cup 2023 розкрито фактори, які визначають успіх чи неуспіх команд, що надає підстави для розробки рекомендацій щодо підвищення результативності та підготовки команд у майбутніх матчів.<strong> Метою роботи </strong>було проаналізувати компоненти змагальної діяльності кращих команд світу з регбі-15 попереднього етапу групи D, а саме: кількісних показників змагальної діяльності команд-учасниць Rugby World Cup 2023. <strong>Матеріли і методи дослідження</strong>. У нашій роботі використовувались загальноприйняті методи, зокрема: аналіз науково-методичної літератури та джерел Інтернету, аналіз офіційних протоколів ігор, методи математичної статистики; аналіз, синтез і моделювання окремих аспектів змагальної діяльності провідних регбійних команд світу. У даній статті здійснено аналіз компонентів змагальної діяльності п’яти збірних команд групи D учасників Rugby World Cup 2023. Чемпіонат світу проходив у Франції в період з 8 вересня по 28 жовтня 2023 року. В цілому було проаналізовано 10 ігор. У педагогічному дослідженні використані показники змагальної діяльності регбійних команд, що офіційно затверджені Міжнародною федерацією регбі (International Rugby Board, IRB). Зокрема було проаналізовано такі компоненти змагальної діяльності, як: кількість набраних та пропущених очок, кількість занесених та пропущених спроб, кількість передач, кількість ударів ногою по м’ячу. <strong>Результати.</strong> За результатами дослідження найкращий результат у показнику здобутих очок спостерігався серед регбістів збірної команди Англії та становив 150 ігрових очка; у показнику «кількість пропущених очок» найкращий результат продемонстрували гравці тієї ж збірної команди – 39; найбільшу кількість спроб здійснили переможці групи D, знову ж таки збірної команди Англії – 17; найкращі позиції англійців виявились і в показнику кількості ударів по м’ячу за груповий етап, виконавши 33,75 в середньому за гру. Водночас,&nbsp; за кількістю виконаних передач найкращий показник продемонстрували регбісти збірної команди Аргентини – 622. <strong>Висновки.</strong> Аналіз компонентів змагальної діяльності доводить, що регбісти збірних команд Англії і Аргентини демонструють перевагу в усіх проаналізованих&nbsp;&nbsp; показниках, що&nbsp; у підсумку призвело до першого та другого місця у групі D попереднього етапу Rugby World Cup 2023.</em></p> Олег Квасниця, Валерія Тищенко Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297454 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Програмно-нормативне обґрунтування тактичної підготовки бадмінтоністів на різних етапах багаторічного удосконалення https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297455 <p><em>Кращі практики підготовки спортсменів у спортивних іграх та зокрема бадмінтоністів вказують, що тактична підготовки є тим визначальним чинником, який вступає в боротьбу на тлі достатнього та рівня розвитку фізичної підготовленості та оптимального володіння технічними вміннями та навичками. <strong>Мета</strong>: виявити актуальні вимоги до тактичної підготовки бадмінтоністів на різних етапах багаторічного спортивного удосконалення на основі змісту програмно-нормативних документів. <strong>Методи: </strong>теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел, аналізування документальних матеріалів, методи математичної статистики. <strong>Результати</strong>. Найбільші прирости обсягів тренувальних навантажень з техніко-тактичної підготовки відбуваються на другому-третьому роках тренувань (57,58 та 84,62% порівняно з обсягом попереднього року тренувань). У подальшому підвищення продовжуються, але із меншими темпами. Близько 18,5% вони становлять при переході від другого до третього року тренувань на етапі попередньої базової підготовки та 20,0% – при переходів від четвертого року етапу попередньої базової підготовки до першого року етапу спеціалізованої базової підготовки. У всіх інших випадках темпи підвищення обсягів тренувальних навантажень з техніко-тактичної підготовки становлять від 7,14 до 12,50% порівняно з обсягом попереднього року тренувань. На більшості років тренувальної діяльності бадмінтоністам пропонується від 44,5 до 38,5% обсягу тренувальних навантажень приділяти на техніко-тактичну підготовку. Проте, розмежування між розділами технічної та тактичної підготовки, нажаль у навчальній програмі не проведено та відповідних рекомендацій не надано. <strong>Висновки</strong>. Розробники навчальної програми запланували початок розгляду основ тактики та приділення початкових обсягів у межах теоретичної підготовки спортсменів лише з другого року етапу попередньої базової підготовки. При рівності якості технічної підготовленості спортсменів наступним вирішальним компонентом підготовленості стає саме тактика й тактична підготовленість бадмінтоністів. Ми схильні до розмежування трьох блоків тренувальних навантажень: обсяги вибіркового впливу на технічну підготовленість, вибіркового впливу на тактичну підготовленість та комплексного впливу на техніко-тактичну підготовленість бадмінтоністів.</em></p> Дмитро Коротких , Мар’ян Пітин , Оксана Крижанівська Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297455 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять із використанням народних ігор в процесі фізичного виховання дітей 3-4 років https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297469 <p><em>Одним із напрямів фізичного виховання та гармонійного розвитку дітей дошкільного віку є використання різних форм і засобів ігрової діяльності. </em><strong><em>Мета:</em></strong><em> визначити ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять із використанням </em><em>народних</em><em> ігор у фізичному вихованні дітей </em><em>3</em><em>-</em><em>4</em><em> років.</em><em> <strong>Методи:</strong> аналіз, узагальнення та систематизація даних науково-методичної літератури; формувальний педагогічний експеримент, </em><em>педагогічне </em><em>спостереження, </em><em>педагогічне </em><em>тестування, психодіагностичні методи, методи математичної статистики. </em><strong><em>Організація</em></strong><em>: </em><em>у дослідженні брали участь 57 дітей 3-4 років, серед яких 29 дівчаток та 28 хлопчиків. До експериментальної групи залучено 29 дітей, до контрольної – 28. До програми увійшли такі ігрові засоби: сюжетні (казкові) ігри з елементами драматизації; імітаційні ігри, що копіюють тваринний та природний світ; ігри з обмеженим мовленнєвим текстом; хороводні ігри і танки; ігри історичної та соціальної спрямованості; ігри з відображенням трудових процесів та побуту народу; обрядові та звичаєві ігри. <strong>Результати.</strong> У межах реалізації експерименту встановлено позитивну динаміку в розвитку психомоторних якостей дітей експериментальної (ЕГ) та контрольної (КГ) груп, проте вираження змін кількісних параметрів у розвитку психомоторики по завершенню експерименту відрізняється в дітей ЕГ та КГ, про що свідчать статистично кращі кількісні зміни досліджуваних показників дітей ЕГ. </em><em>У результаті педагогічного впливу спостерігали поліпшення співвідношення кількості дітей за рівнем психомоторики. Наприкінці дослідження було виявлено з високим рівнем – 13,33 % дівчаток, вищим за середній – 26,67 % та середнім – 60,00 %, а хлопчиків − з високим рівнем – 14,28 %, вищим за середній – 28,58 % та середнім – 57,14 %, відповідно, за відсутності дітей з низьким рівнем розвитку психомоторних якостей. Також достовірно поліпшилися (p</em><em>&lt;0,05)</em><em> показники психічного розвитку дітей ЕГ за усіма компонентами та досягнуто збільшення кількості дітей із позитивним емоційним станом (збільшення частки дівчаток з 66,66 до 86,67 % та з 57,14 до 85,72 % у хлопчиків). Загальний емоційний клімат в ЕГ наприкінці дослідження відповідав високому ступеню сприятливості.</em></p> Вікторія Пасічник , Наталія Сороколіт , Іван Каратник Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297469 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Показники ударів м’яча по воротах фіналіста чемпіонату світу 2022 року збірної команди Франції https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297470 <p><strong><em>. </em></strong><em>Аналіз виступу найсильніших команд світу дозволяє сформувати основні тенденції, які намітилися у сучасному футболі. Сьогодні підвищується значимість кожного ігрового епізоду.</em> <strong><em>Мета дослідження </em></strong><em>– проаналізувати кількісні та якісні показники ударів по воротах збірної команди Франції на чемпіонаті світу з футболу 2022 року.<strong> Методи дослідження: </strong>теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, методи педагогічних спостережень, методи математичної статистики. Реєстрація техніко-тактичних дій (удари по воротах) збірної команди Франції здійснювалось під час проведення чемпіонату світу з футболу 2022 року. Було переглянуто та проаналізовано шість ігор з командами Австралії, Тунісу, Польщі, Англії, Марокко, Аргентини. Реєструвалися удари в площину воріт, удари повз ворота, удари вище воріт, заблоковані удари, забиті м´ячі. Фіксувалися удари загалом та удари головою. <strong>Результати дослідження: </strong>в результаті проведеного дослідження були встановлені відмінності в кількісних та якісних показниках ударів у ворота суперників гравців збірної команди Франція на чемпіонаті світу 2022 року. Визначено середні показники ударів по воротах збірної Франції у шести іграх. Кількісні показники збірної команди Франції складають: Австралія - 16 ударів, Туніс – 8 ударів, Польща – 16 ударів, Англія – 7 ударів, Марокко – 15 ударів, Аргентина - 4 удари. Середній показник за шість ігор становив – 11 ударів. Коефіцієнт браку склав із командами Австралії – 62%, Тунісу – 75%, Польщі – 38%, Англії – 43%, Марокко –75%, Аргентини – 62%. Середній показник коефіцієнта браку за шість ігор склав – 59%. <strong>Висновки:</strong> В результаті проведеного дослідження було встановлено, що гравці&nbsp; збірної команди Франції у шести іграх чемпіонату світу 2022 року за гру здійснила 11,0±2,74 ударів м´яча по воротах. Найбільша кількість ударів була виконана у грі з командами Австралії та Польщі – 16. Ударів у площину воріт найбільшу кількість зроблено в грі проти Австралії – 6 ударів та Польщі – 10 ударів. В шести іграх збірна Франції забила ударом головою 2 голи, що у середньому складає&nbsp; 0,3 голи за гру.</em></p> Володимир Перевозник , Володимир Паєвський Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297470 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку засобом ігор з елементами спорту https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297471 <p><em>Проаналізовано дослідження з проблеми підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Зауважено, що рухова активність старших дошкільників є надзвичайно важливим аспектом їхнього розвитку та загального благополуччя. Вона сприяє правильному фізіологічному розвитку дітей, формуванню і зміцненню м’язів, розвитку координації рухів та збереженню нормальної функції опорно-рухового апарату. Встановлено, що важливим чинником, що впливає на стан здоров’я та працездатність дитячого організму є рухова активність, тобто природна потреба в русі, задоволення якої є неодмінною умовою всебічного розвитку дитини. Акцентовано увагу, що ефективним засобом підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку є ігри з елементами спорту, які доцільно систематично проводити в закладі дошкільної освіти. Мета дослідження – обґрунтування впливу ігор з елементами спорту на підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Визначено, що ігрова форма організації рухової діяльності дітей виступає стимулом для емоційного насичення, формує мотивацію до активної участі та забезпечує якісне та активне виконання рухових дій. Також важливо відзначити, що проведення ігор з елементами спорту на свіжому повітрі має подвійний або навіть потрійний оздоровчий вплив на організм дитини. Усе це підкреслює важливість і доцільність використання ігор з елементами спорту в процесі фізичного виховання дітей старшого дошкільного віку, зокрема підвищення рухової активності. Обґрунтовано, що використання ігор з елементами спорту значно розширює можливості фізичного розвитку дитячого організму. За допомогою спортивних ігор діти вивчають техніку виконання рухів, тактичні комбінації, що вимагають взаємодії між учасниками, а також розвивають орієнтацію в просторі та часі. Введення елементів спортивних ігор у дошкільному віці створює основу для систематичних занять одним із видів спорту в подальших роках в школі та в житті. Запропоновано приклади рухливих</em> <em>ігор з елементами спорту для підвищення рухової активності дошкільників.</em></p> Світлана Тітаренко , Юлія Бабачук Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297471 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Ефективність організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді команди ФК Рига 2 із застосуванням датчиків Catapult https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297473 <p><em>Змагальний результат у будь-якому виді спорту, зокрема у футболі, залежить від ефективної організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді, яка передбачає поєднання всіх видів підготовки: фізичної, технічної, техніко-тактичної, психологічної. Від рівня фізичної підготовленості футболіста залежить засвоєння ним технічних елементів і застосування техніко-тактичних дій у змагальному періоді. Для якісної побудови підготовки протягом річного циклу доцільно використовувати сучасні засоби моніторингу та контролю, за результатами яких вносити корективи у тренувальний процес для покращення спортивного результату. Одним із основних методів контролю за фізичною підготовленістю спортсменів ФК Рига 2 є застосування датчиків Catapult. <strong>Мета дослідження </strong>– обґрунтування ефективності організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді Чемпіонату Першої Ліги Латвії спортсменів ФК Рига 2 при застосуванні датчиків Catapult.&nbsp; <strong>Матеріал і методи дослідження. </strong>У дослідженні брали участь спортсмени команди ФК Рига 2, які готувалися до </em><em>ч</em><em>емпіонату Першої Ліги Латвії в сезоні 2023 року. Ефективність організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді спортсменів команди ФК Рига 2 визначалась за показниками фізичної підготовленості при застосуванні датчиків Catapult і результатами виступу в змагальному сезоні 2023 року. <strong>Результати дослідження. </strong>Аналіз та узагальнення науково-методичної і спеціальної літератури та інтернет-ресурсів підтвердили зв’язок усіх видів роботи протягом підготовчого періоду і значущість фізичної підготовки для вдосконалення техніко-тактичної підготовленості та доцільність контролю показників з метою підвищення ефективності організації навчально-тренувального процесу. Застосування методів математичної статистики дозволило довести ефективність організації навчально-тренувального процесу при порівнянні показників фізичної підготовленості на початку і по закінченню підготовчого періоду за вибірковим методом по критерію Стьюдента</em><em> (t)</em><em>. За показниками фізичної підготовленості, визначеними на початку підготовчого періоду, був здійснений розподіл за видами підготовки, з акцентом на фізичну – до 50%, та визначені основні фізичні якості і здібності: швидкість, витривалість, швидкісно-силова витривалість і швидкісно-силові здібності. За більшістю показників фізичної підготовленості спортсменів ФК Рига 2 спостерігаємо достовірне покращення по закінченню підготовчого періоду річного циклу підготовки, що позитивно вплинуло на змагальний результат. <strong>Висновки. </strong>Застосування датчиків Catapult дозволило контролювати динаміку показників фізичної підготовленості протягом підготовчого періоду і своєчасно вносити корективи в навчально-тренувальний процес команди ФК Рига 2. Це призвело до позитивних змін рівня розвитку фізичних якостей і здібностей та сприяло закінченню </em><em>ч</em><em>емпіонату Першої </em><em>л</em><em>іги Латвії команди ФК Рига 2 на другому місці, що підтвердило ефективність організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді річного циклу підготовки. </em></p> Інна Чередниченко , Максим Пархоменко , Едуард Брухно, Наталія Корж Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297473 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Показники координаційних здібностей баскетболістів 10-12 років https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297476 <p><em>Одним із пріоритетних напрямків підготовки юних баскетболістів, є поліпшення їх координаційних здібностей, завдяки яким вдосконалюється аналіз рухів, збільшується рухова активність, та відбувається орієнтування спортсмена у просторі і часі.</em> <strong><em>Мета дослідження</em></strong><em> – встановити показники рівню координаційних здібностей баскетболістів 10-12 років. </em><em>Для вирішення поставлених завдань в роботі застосовувалися наступні методи досліджень: аналіз наукової і методичної літератури, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Дослідження стану показників координаційних здібностей юних баскетболістів 10-12 років проводилось в жовтні 2023 року. В дослідженні взяли участь команда хлопців баскетболістів 10-12 років у кількості 10 юних спортсменів та дівчат баскетболісток&nbsp; у кількості 8 спортсменок баскетбольного клубу «PUSH TEAM» м. Кременчук. Для оцінки координаційних здібностей використовувалися наступні контрольні вправи (тести): «човниковий біг» 3х10 м з оббіганням набивних м’ячів, біг до пронумерованих набивних м’ячів, статична рівновага за методикою Бондаревського, статична рівновага за методикою Ромберга. <strong>Результати:</strong> Встановлено, що &nbsp;у тесті з «Човникового бігу» 3х10 м з оббіганням&nbsp; набивних м’ячів низький рівень координаційних здібностей мають 50% хлопців спортсменів, 20 % баскетболістів мають високий рівень, і по 10 % мають рівень вище середнього, середній і нижче середнього; дівчата 100% мають низький рівень показників. У тесті «Біг до пронумерованих набивних м’ячів» високий рівень координаційних здібностей не встановлено у жодного юного спортсмена, добрий рівень мають 20 % хлопців баскетболістів, задовільний – 40 %, достатній – 40% юних спортсменів, усі дівчата баскетболістки (100%) мали задовільний рівень. Аналіз результатів тестування статичної рівноваги за методикою Бондаревського із заплющеними очима баскетболістів 10-12 років показав, що середній показник по команді становить 20,03±3,04 с, що на 3,3 с гірше нормативного показника. Аналіз результатів тестування статичної рівноваги за методикою Ромберга баскетболістів 10-12 років показав, що середній показник по команді хлопців становить 35,55±5,15 с, дівчат – 32,40±4,11 с та 42,30±4,28 с, відповідно. <strong>Висновок. </strong>Таким чином було встановлено, що не зважаючи на існуючі розбіжності індивідуальних результатів проведених тестів, рівень координаційних здібностей гравців баскетбольних команд, як хлопців, так і дівчат є не достатнім для даної кваліфікації гравців і вимагають розробки тренувальної програми щодо підвищення показників координаційних здібностей.</em></p> Наталія Чуча, Vass Ildiko Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297476 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200 Розвиток спритності в дітей старшого дошкільного віку засобами спортивної гри бадмінтон https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297484 <p><strong><em>Мета роботи – </em></strong><em>дослідити рівень розвитку спритності<strong>, </strong>розробити та експериментально перевірити ефективність методики з розвитку спритності у дітей старшого дошкільного віку засобами спортивної гри бадмінтон. <strong>Матеріал і методи.</strong> Проведений педагогічний експеримент здійснювався від січня до червня 2023 р. на базі Комунальної організації (установи, закладу) «Шосткинський навчально-виховний комплекс: Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 9 – дошкільний навчальний заклад Шосткинської міської ради Сумської області». В педагогічному експерименті взяли участь 28 дітей старшої групи (5-6 років) закладу дошкільної освіти, з яких було сформовано дві групи: КГ (n=14) та ЕГ (n=14). Діти КГ займалися за освітньою програмою «Дитина», діти ЕГ займалися за освітньою програмою «Дитина» та розробленою методикою з розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри бадмінтон. <strong>Методи дослідження:</strong> теоретичний аналіз науково-методичної літератури, педагогічний експеримент, контрольні вправи (кількісний показник розвитку спритності; за Е.&nbsp;С.&nbsp;Вільчковським, О.&nbsp;І.&nbsp;Курком): біг змійкою на дистанції 10 м, підкидання та ловіння м’яча, відбивання м’яча від підлоги. Діагностика щодо визначення рівня розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку здійснювалася на основі виконання контрольних вправ, критеріїв, показників та рівнів (якісний показник розвитку спритності; за В.&nbsp;Л.&nbsp;Ляхом): відповідність та точність виконання рухових дій, координаційна складність рухів, швидкість рухової реакції. <strong>Результати.</strong> На констатувальному етапі педагогічного експерименту отримали такі показники: високий рівень в КГ мають 2 дітей (14 %), в ЕГ 3 дітей (21 %), середній рівень в КГ мають 6 дітей (43 %), в ЕГ також 6 дітей (43 %); низький рівень в КГ мають 6 дітей (43 %), в ЕГ 5 дітей (36 %). Отримані результати під час діагностування рівнів розвитку спритності в експериментальних групах показали, що групи мають ідентичні показники високого, середнього та низького рівнів, тобто знаходять на однаковому рівні; значна кількість дітей експериментальних груп мали труднощі у виконанні тестування. На формувaльному етапі педагогічного експерименту було розроблено та впроваджено в ЕГ методику з розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку засобами спортивної гри бадмінтон, яка реалізовувалася за такими напрямами: робота з дітьми, взаємодія з педагогами та батьками. Робота з дітьми проводилася в три етапи: на теоретичному етапі дітям пропонувалося теоретичне ознайомлення зі спортивною грою бадмінтон (показ презентації про вплив бадмінтону на організм дітей, історію виникнення спортивної гри бадмінтон та використання інвентаря (волан, ракетки). На організаційному етапі розроблявся перспективний план, визначалися вимоги до проведення занять зі спортивної гри бадмінтон. На практичному етапі розробленої методики заняття зі спортивної гри бадмінтон проводилися 2 рази на тиждень. Для створення цікавих моментів занять добиралися ігрові матеріали, пісенні композиції, рухливі ігри та методичні прийоми (виконання вправ з незвичних вихідних положень, дзеркальне виконання вправ, зі зміною швидкості та темпу рухів, виконання вправ вправо та вліво, двома руками, ускладнення вправ додатковими рухами). На контрольному етапі педагогічного експерименту було перевірено ефективність розробленої методики з розвитку спритності в дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри бадмінтон.<strong> Висновки.</strong> Під час педагогічного експерименту розроблена нами методика підтвердила свою ефективність та може бути використана в роботі з дітьми старшого дошкільного віку в сучасних закладах дошкільної освіти. </em></p> Наталія Хлус Авторське право (c) 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/297484 сб, 10 лют 2024 00:00:00 +0200