Спортивні ігри https://journals.uran.ua/sports_games <p><strong>Спортивні ігри</strong> — науковий рецензований журнал, відкритого доступу, що видається в електронному форматі. <em><a href="https://journals.uran.ua/sports_games/about">детальніше...</a></em></p> <p><strong>У журналі представлені статті</strong> з проблем організації навчально-тренувального процесу із використанням спортивних ігор у закладах освіти, ДЮСШ; вдосконалення підготовки спортсменів у спортивних іграх у сучасних умовах; стану фізичної, техніко-тактичної та психологічної підготовленості спортсменів у спортивних іграх; ефективності змагальних показників; організації патріотичного виховання молоді України в процесі занять спортивними іграми; вдосконалення процесу фізичного виховання з використанням спортивних і рухливих ігор.</p> <p>Журнал включено до Переліку електронних наукових фахових видань України <strong>категорії «Б»</strong>, спеціальність<strong> А7 Фізична культура і спорт</strong>. <em><a href="https://journals.uran.ua/sports_games/about">детальніше...</a></em></p> <p><strong>Частота видання:</strong> 4 номери на рік</p> <ul> <li>№ 1 - 7 лютого;</li> <li>№ 2 - 7 лютого;</li> <li>№ 3 - 1 червня;</li> <li>№ 4 - 1 листопада.</li> </ul> <p><strong>Індексування:</strong> DOAJ, Google Scholar, CrossRef,<em> </em><a href="https://journals.uran.ua/sports_games/indexing-and-archiving"><em>детальніше.</em>...</a></p> uk-UA pomeshikovaip@ukr.net (Ірина Помещикова) hdafk.edu@gmail.com (Валерія Каштанова) сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Organizational and methodological model of training in beach handball integrated with LTAD principles https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341784 <p>У статті наведено аналіз організаційно-методичних особливостей проведення тренувально-змагального комплексу з пляжного гандболу, що складається з Identification/Selection Camp (25 липня 2025 р.) та наступного турніру пам'яті Джона Ковачика (26–27 липня 2025 р., Sylvan Lake, AB). <strong>Мета дослідження</strong> – проаналізувати організаційно-методичні особливості проведення турніру Beach Bash 2025 та пов'язаного з ним Identification/Selection Camp, визначити їх фізіологічний та підготовчий вплив на спортсменів, а також оцінити відповідність представленої моделі принципам LTAD (Long-Term Athlete Development). Об'єкт дослідження – процес підготовки спортсменів із пляжного гандболу в умовах інтеграції змагальної та навчально-тренувальної діяльності. Предмет дослідження – організаційно-методичні та фізіологічні аспекти поєднання Identification/Selection Camp та турніру Beach Bash 2025 як моделі розвитку пляжного гандболу. Методи дослідження: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури та нормативних документів з підготовки спортсменів у пляжному гандболі; контент-аналіз офіційних регламентів та розкладів турніру та Identification/Selection Camp; педагогічне спостереження за тренувальним та ігровим процесом; узагальнення результатів із позиції концепції довгострокового розвитку спортсменів (LTAD). <strong>Результати дослідження.</strong> На першому етапі (Identification/Selection Camp) пріоритетними були сенсомоторна координація, нейром'язова адаптація та формування специфічних рухових патернів; активізувалися пропріоцептивні системи, удосконалювалася міжм'язова координація, відпрацьовувалися «піщані версії» переміщень та кидків, застосовувалися пліометричні, стабілізаційні та ексцентричні вправи. На другому етапі (турнір) акцент зміщувався на розвиток специфічної витривалості та стрес-адаптацію, включаючи регуляцію нейроендокринних реакцій (кортизол, катехоламіни). Тренувальні завдання виконувались при RPE 6–8 (75-90% ЧССmax), що моделювало щільність змагання і підвищувало стійкість до метаболічного стресу. <strong>Висновки</strong>. Рекомендовано формувати піщаний тест-профіль (CMJ, T-test, спринт 5-20 м, кидкові тести) і повторювати його в ключових точках сезону. Практична цінність – інтеграція Identification/Selection Camp та турніру як зв'язки контроль-втручання-перевірка з подальшою індивідуалізацією планів за принципом прогресивного навантаження; застосування блочно-модульних сесій «рішення під тиском» з відеоаналізом; використання профілактичного пакета (нейром'язова розминка, контроль тепла, стандарти огляду майданчика). Запропонована модель відповідає сучасним вимогам LTAD та може бути використана у національній системі підготовки пляжних гандболістів.</p> Valeria Tyshchenk, Volodymyr Kobezskyi, Denys Nikulichev Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341784 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Використання інноваційних технологій під час вивчення рухливих ігор в закладах загальної середньої освіти https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341785 <p><strong><em>Мета статті</em> –</strong> розкрити основні теоретичні аспекти використання інноваційних технологій під час вивчення рухливий ігор з учнями закладів загальної середньої освіти.<strong> <em>Методи дослідження</em>. </strong>З метою дослідження використання інноваційних технологій під час вивчення рухливий ігор було проаналізовано джерела із зазначеного питання та виокремлені основні сучасні інноваційні методи та технології за допомогою групи теоретичних методів: аналіз, порівняння, синтез, систематизація та узагальнення інформації. <strong><em>Результати.</em></strong> У статті розглянуто проблему використання сучасних інноваційних технологій у процесі вивчення рухливих ігор у закладах загальної середньої освіти. Використання інноваційних технологій у процесі вивчення рухливих ігор має важливе значення для сучасної педагогічної науки та практики фізичного виховання, базується на таких основних положеннях: оновлення педагогічних підходів, де рухливі ігри розглядаються не лише як засіб розвитку фізичних якостей, а й як інструмент формування ключових компетентностей учнів (соціальних, комунікативних, ціннісних); синтез традиційних і сучасних методів, що дає можливість поєднання класичних рухливих ігор із сучасними технологіями навчання; розвиток педагогічних інновацій, спрямованих на індивідуалізацію навчання, розвиток креативності, пізнавальної активності та мотивації учнів до занять фізичною культурою; формування науково-методичних основ модернізації освіти. В статті відокремлено інноваційні методи та інноваційні технології під час вивчення рухливий ігор з учнями в закладах загальної середньої освіти. До інноваційних методів відносяться: ігрові методи, естафети з елементами рухливих ігор, проблемне навчання під час рухливих ігор, ситуаційні завдання, проблемні питання, дослідницькі проекти, метод проектів (індивідуальні і групові), кейс-метод, метод мозкового штурму, дискусій, тренінгів та використання ІКТ. До інноваційних технологій відносять: <strong>ІКТ та</strong> мультимедійні ресурси, <strong>інтерактивні методи навчання, </strong>інтерактивні дошки, фітнес-браслети та гаджети, &nbsp;віртуальна та доповнена реальність (VR, AR), <strong>технології гейміфікації, проєктні та здоров’язбережувальні технології. </strong>Поглиблений аналіз сучасної науково-методичної літератури засвідчив, що застосування сучасних інноваційних технологій сприяє підвищенню зацікавленості та мотивації учнів до занять фізичною культурою. Особливу увагу приділено теоретичному обґрунтуванню ефективності інноваційних засобів для розвитку рухової активності учнів та формування позитивного ставлення до фізичних вправ. Результати дослідження можуть бути використані вчителями фізичної культури для підвищення ефективності освітнього процесу та розробки методичних рекомендацій з організації рухливих ігор в закладах загальної середньої освіти. <strong><em>Висновки.</em></strong> Використання інноваційних технологій у процесі вивчення рухливих ігор у закладах загальної середньої освіти є ефективним засобом підвищення мотивації та зацікавленості учнів до уроків фізичної культури, сприяє розвитку фізичних і соціальних компетентностей, формує навички командної взаємодії та робить уроки фізичної культури сучасними, цікавими й ефективними.</p> Наталія Хлус Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341785 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Моніторинг результатів міжнародних виступів та здобутків молодіжних волейбольних команд України (2022–2025 рр.) https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341788 <p>В статті розглядаються питання пов’язані із змагальною діяльністю молодіжних волейбольних команд України на міжнародній арені у&nbsp; 2022-2025 роках. <strong>Мета дослідження: </strong>вивчити та охарактеризувати виступи юнацьких волейбольних команд України на міжнародній арені у 2022-2025 році. <strong>Матеріал та методи дослідження</strong>. У&nbsp; процесі&nbsp; даного дослідження були опрацьовані&nbsp; матеріали публікацій, які розміщені на інтернет ресурсах ГО ФВУ, статистичну інформацію з офіційних сайтів європейських, міжнародних волейбольних федерацій та інших джерел інтернету. Дослідження проводилося з травня 2022 року по вересень 2025 року. Використано теоретичний аналіз і узагальнення даних, аналіз документальних (статистичних) матеріалів.<strong> Результати дослідження</strong>. У 2022–2025 рр. молодіжні збірні України з волейболу продемонстрували поступальний розвиток та зростання результативності на міжнародній арені. У 2022 році виступи мали нестабільний характер, проте вже у 2023 році збірні U-22 та U-18 показали більш впевнену гру, ставши призерами чемпіонату СЄВЗА та кваліфікаційних раундів Євро. У 2024 році відбувся якісний стрибок – команди U-20 здобули срібні нагороди СЄВЗА та вибороли право виступу у фінальних частинах чемпіонатів Європи. Знаковим став і 2025 рік: одразу дві збірні (юнаки та дівчата U-20) підтвердили високий рівень підготовки, здобувши право виступати у фінальних&nbsp; етапах континентальної першості. Загалом простежується тенденція до підвищення стабільності гри, зростання коефіцієнта перемог та формування якісного резерву для національних команд, водночас результати U-18 окреслюють потребу в удосконаленні підготовки спортсменів молодших вікових груп. <strong>Висновки.</strong> Аналіз виступів молодіжних збірних України з волейболу у 2022–2025 рр. свідчить про поступове зростання рівня їхньої майстерності. Якщо у 2022 році результати були нестабільними через складні умови підготовки, то у 2023 році команди продемонстрували кращий відсоток перемог та вищий коефіцієнт виграних партій. У 2024 році відзначається суттєвий прогрес, зокрема у збірних U-20, які здобули право виступу у фінальних частинах чемпіонатів Європи. Це підтверджує позитивну динаміку розвитку молодіжного волейболу в Україні та свідчить про перспективність нинішнього покоління спортсменів.&nbsp; &nbsp; &nbsp;</p> Олександр Радченко , Олександр Швай, Юрій Цюпак, Володимир Тарасюк, Євген Козак Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341788 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Точність передач мʼяча футболістів збірних команд України та Румунії в грі чемпіонату Європи – 2024 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341790 <p>Характерною рисою техніко-тактичної майстерності найсильніших футболістів є вміння точно та своєчасно виконувати передачу м’яча при обмеженні часу та простору, при протидії з боку суперника та на фоні фізичної та емоційної втоми. Ігрова активність футболістів на чемпіонаті Європи-2024 характеризується: різноманітними техніко-тактичними діями підвищеної координаційної складності, великою варіативністю технічних та тактичних засобів ведення гри, які різні за своєю структурою та характером. Технічні дії з м'ячем гравці виконують у боротьбі із суперником, що вимагає здатності приймати рішення в умовах обмеженого часу та простору. В таких умовах, швидкість прийняття рішення є основою ігрової активності. Швидкість прийняття рішень – це унікальна системна властивість психіки гравця, яка значно впливає на його активність у середині ігрового простору та визначає ефективність техніко-тактичних дій в зоні захисту, нападу та середній зоні майданчика. Аналіз ігрової активності гравців в зазначених зонах допоможе визначити правильний напрямок вдосконалення індивідуальних дій гравців, а також групових і командних взаємодій в тренувальному процесі футболістів.<br>Мета: на основі педагогічних спостережень визначити кількісні командні показники точних передач м’яча в різних зонах ігрового поля протягом гри між збірними командами України та Румунії у матчі чемпіонату Європи з футболу-2024. <br>Матеріал і методи. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, методи педагогічних спостережень, методи математичної статистики.<br>Під час дослідження відбувалася реєстрація кількості точних передач м'яча в різних зонах майданчика (захисту, середній та нападу). Кількість передач м’яча вивчалася за 15-ти хвилинним відрізкам матчу. Було проведено порівняльний аналіз показників точних передач м'яча у грі чемпіонату Європи-2024 з футболу між збірними командами України та Румунії. <br>Результати дослідження. Збірна команда України з футболу у матчі чемпіонату Європи-2024 проти збірної команди Румунії мала перевагу в кількості передач м’яча, виконаних у зоні середньої частини поля (351) та зоні нападу (79). Збірна команда Румунії мала меншу кількість передач в аналогічних зонах (126 та 45, відповідно). Цей матч закінчився з рахунком (3:0) на користь збірної Румунії. <br>Висновки: Педагогічні спостереження показали перевагу збірної команди України перед командою Румунії в показниках точно виконаних передач в зоні захисту на 22,8%, в середній частині ігрового поля на 64,1% та зоні нападу 43,1%. Високий відсоток точних передач у футболі свідчить про тривалий контроль м'яча та високу якість командної гри. Це означає, що гравці збірної команди України впевнено володіють м'ячем, точно доставляють його до партнерів, що свідчить про злагоджену командну роботу. </p> Павло Перепелиця , Володимир Перевозник Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341790 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Інтегральні параметри індивідуальної змагальної діяльності гандболістів високої кваліфікації https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341792 <p>Спортивна статистика стала незамінним інструментом для ефективної оцінки результатів команд та гравців. Вона надає тренерам чітку інформацію про матчі, дозволяючи розробляти та оцінювати показники ефективності, які покращують тактичні рішення та тренувальні. <br>Мета. Визначити інтегральні параметри, що характеризують індивідуальну змагальну діяльність гандболістів високої кваліфікації по ігровим амплуа за допомогою авторської програми «Система інформаційного забезпечення» («InfoHandball» v.1.3. і «StatsHBall»).<br>Матеріал і методи. Проведено моніторинг 191 матчу команд суперліги чемпіонату України з гандболу та матчів українських команд під час їх участі в європейських кубкових турнірах протягом 2014–2022 рр. Визначалися показники 20 гандболістів, 18 із яких члени національної збірної команди України. Серед них амплуа лівий крайній мають 3 гравця, правий крайній – 4, лінійний – 4, лівий півсередній – 3, правий півсередній – 3, центральний– 3. При аналізі ігрових дій застосовувалися «Статистичний звіт», «Карта кидків», «Розвиток гри» і файл формату (*.hbm) («Handball-Match»), за допомогою яких було сформовано узагальнені і тематичні звіти показників техніко-тактичних дій у змагальному процесі кваліфікованих гандбольних команд. Результати. Середній розрахунковий коефіцієнт ефективності позитивних змагальних дій збірної команди України у змагальному періоді становить 55,56 %. Коефіцієнт ефективності техніко-тактичних дій у змагальній діяльності кваліфікованих гандболістів різних ігрових амплуа знаходиться в діапазоні, від 46,9% («правий півсередній», 2 лінія) до 62,24% («лівий крайній», 1 лінія). Аналіз та експертна інтерпретація показників техніко-тактичних дій у змагальному процесі кваліфікованих гандболістів свідчить, що за абсолютним показником ефективності змагальної діяльності найвище розрахункове значення зафіксовано у гравців амплуа «правий півсередній» ‒ 55,43 у.о. при усередненому загальнокомандному показнику 44,89 у.о. За показниками відносної ефективності змагальної діяльності найвище значення зафіксовано у гравців амплуа «лівий півсередній» ‒ 0,73 у.о. при усередненому загальнокомандному показнику – 0,50 у.о., за показниками закинутих м’ячів (голів) спостерігається тенденція: найбільш високі показники гравця амплуа «лівий півсередній», середні показники гравців амплуа «лівий крайній» і «лінійний», при мінімально-достатніх показниках гандболістів інших амплуа («правий крайній», «правий півсередній», «центральний»). За даними експрес-оцінки змагальної діяльності слабкою ланкою є діяльність гандболістів на позиції лінійного гравця. Інтегральний індекс змагальної діяльності лінійного гравця дорівнює – 0,88±0,12. Середній інтегральний абсолютний показник змагальної діяльності лінійного гравця в суперлізі становить 35,75 %, що нижче середньої загальної величини параметрів ігрових позицій (амплуа) в суперлізі на 3,4%. <br>Висновки. Результатом проведеного дослідження, з використанням «Системи інформаційного забезпечення» («InfoHandball» v.1.3. і «StatsHBall»), є отримані статистичні та інтегральні параметри, що характеризують індивідуальну змагальну діяльність гравців, суперліги, по лініях нападу і ігровим амплуа. Так, інтегральний коефіцієнт ефективності позитивних змагальних дій команди (К) за ігровими амплуа дорівнює на позиції лівого крайнього 65,77±4,18 %; правого крайнього – 61,87±5,25 %; лінійного – 61,45±55,28 %; лівого півсереднього – 55,28±4,48%; правого півсереднього – 44,57±1,68 %; центрального – 54,19±3,15 %; перша лінія нападу – 62,02±2,44 %; друга лінія нападу – 52,68±2,04 %. Середній інтегральний коефіцієнт ефективності команди дорівнює 56,85±1,85%. </p> Владислав Циганок , Едуард Дорошенко, Євген Михалюк, Дмитро Сердюк Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341792 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Використання засобів корфболу у фізичному вихованні дітей старшого дошкільного віку https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341888 <p>Мета дослідження – експериментально обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять засобами корфболу на показники функціонального стану та соціальної компетентності дітей старшого дошкільного віку.<br>Матеріал і методи. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури; педагогічні методи дослідження (педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, педагогічне тестування); медико-біологічні методи дослідження; психодіагностичні методи дослідження; методи математичної статистики. Для оцінювання стану серцево-судинної системи дітей у ході дослідження було використано медико-біологічні методи, що передбачали аналіз основних фізіологічних показників, зокрема артеріального тиску (АТ, мм рт. ст.) та частоти серцевих скорочень у спокійному стані (ЧСС, уд·хв⁻¹). Функціональні можливості дихальної системи оцінювалися за допомогою спірометрії шляхом вимірювання життєвої ємності легень (ЖЄЛ) за загальноприйнятою методикою із застосуванням водяного спірометра Spirobank USB. Додатково реєструвалася частота дихальних рухів (ЧД), яку визначали протягом однієї хвилини. З метою вивчення особливостей міжособистісної взаємодії, структури соціальних контактів і симпатій у дитячому колективі було використано соціометричну методику «Два будиночка».<br>У дослідженні взяли участь 60 вихованців закладу дошкільної освіти віком 5-6 років. Дітей було випадково поділено на дві рівноцінні групи по 30 осіб, що не мали статистично значущих відмінностей (p&gt;0,05). Експериментальна група налічувала 12 дівчаток і 18 хлопчиків, а контрольна 13 дівчаток і 17 хлопчиків. Процес фізичного виховання у КГ базувався на програмі «Я у Світі» та загальноприйнятих методичних рекомендаціях, із використанням елементів спортивних ігор. В ЕГ зміст процесу фізичного виховання був доповнений розробленим програмним матеріалом із використанням засобів корфболу.<br>Результати. Подано наукове обґрунтування програми фізкультурно-оздоровчих занять з використанням елементів корфболу для дітей старшого дошкільного віку. Розкрито мету, завдання, принципи, зміст, методи та форми її реалізації. Програма спрямована на зміцнення фізичного здоров’я, підвищення функціонального стану, розвиток рухових умінь, соціальної компетентності та виховання ціннісних орієнтацій дітей 5–6 років. Представлено трьохетапну структуру занять (адаптивно-розвивальний, підготовчо-технічний, активно-ігровий), що включає використання різних форм і засобів рухової діяльності, у тому числі ігор з елементами корфболу. Результати педагогічного експерименту довели позитивний вплив програми на показники функціонального стану (ЧСС, артеріальний тиск, частота дихання, життєва ємність легень) та соціометричний статус дітей експериментальної групи, що підтверджує її ефективність для фізичного та соціального розвитку дошкільнят.<br>Висновки. У дослідженні доведено ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять із використанням елементів корфболу для дітей 5–6 років. Застосування засобів корфболу у фізичному вихованні дітей сприяло зміцненню здоров’я, покращенню функціонального стану кардіореспіраторної системи (зниження ЧСС, зростання САТ, ДАТ, ЖЄЛ, зменшення ЧД), а також розвитку соціальної компетентності. Діти експериментальної групи продемонстрували вищий рівень взаємовідносин та дружності у колективі, що свідчить про позитивний виховний ефект програми.</p> Вікторія Пасічник, Валерій Мельник, Андрій Мандюк, Володимир Яцковський Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341888 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Методичні аспекти використання рухливих ігор у водному середовищі в навчально-тренувальному процесі плавців груп початкової підготовки першого року навчання https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341892 <p>Мета дослідження – встановити ефективність експериментальної методики навчання плаванню дітей 7-9 років у групах початкової підготовки першого року навчання на основі використання рухливих ігор. <br>Матеріал і методи: Дослідження проводилося серед дітей, які відвідують заняття з плавання в басейні КЗ МСДЮСШОР з водних видів спорту Яни Клочкової м. Харкова. У дослідженні взяли участь 28 дівчат та 30 хлопчиків. Випробувані були розподілені на експериментальні (ЕГ) та контрольні групи (КГ). За статевим та віковим складом групи були ідентичні (ЕГ дівчат – 15 осіб, КГ дівчат – 13 осіб; ЕГ хлопчиків – 15 осіб, КГ хлопчиків – 15 осіб). Експеримент проводився протягом навчального року. Зміст та методи педагогічного експерименту відповідали загальним принципам навчання та виховання у навчально-тренувальному процесі. Авторська методика навчання плавання дітей 7-9 років у групах початкової підготовки першого року навчання полягала у збільшенні кількості часу, що відводиться використання рухливих ігор у воді. При підборі ігор та комплектуванні команд враховувалися наповнюваність груп, стан оволодіння навичками плавання тих, хто займається, їх вік та стать, умова та місце проведення, наявний інвентар, а також завдання. Ігри мали правила чи умови, були посильними, відповідали підготовленості досліджуваних осіб, закінчувалися підбиттям підсумків та виявленням переможців. Під час збору даних застосовувалися такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних літературних джерел; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; методи математичної статистики. Результати: Дослідження виявило, що і в контрольних і в експериментальних групах спостерігається позитивна динаміка змін результатів тестування, але в експериментальних групах зміни мали достовірне покращення результатів за всіма показниками фізичної та технічної підготовленості юних спортсменів (р&lt;0,05).Висновки: показники, отримані в ході експерименту показали, достовірне покращення результатів в ЕГ за більшістю показників фізичної та технічної підготовленості спортсменів (р&lt;0,05), на відміну від контрольної групи. Це дає змогу стверджувати, що запропонована методика використання рухливих сприяє підвищенню фізичної підготовленості дітей та оволодінню навичками плавання.</p> Лілія Шейко Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341892 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Психологічна підготовка як один із факторів успішності виступу баскетболістів у змаганнях https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341895 <p>Мета дослідження – теоретичний аналіз ролі спортивної психології і її методик у психологічній підготовці баскетболістів. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення наукової та методичної літератури. Результати дослідження. Аналіз наукових праць і досліджень у сфері спортивної психології засвідчив важливість цього напрямку як ключового елемента спортивної підготовки, що сприяє підвищенню ефективності та результативності баскетболістів, а також їх здатності досягати високих спортивних результатів. Тренери відзначають позитивний вплив психологічної підтримки на моральний клімат у команді та здатність спортсменів швидко відновлюватися після невдач. Робота над командною взаємодією через групові тренінги сприяють покращенню комунікації та взаєморозуміння між гравцями, що також позитивно впливапє на загальну ефективність гри. Водночас варто враховувати індивідуальні особливості спортсменів і адаптувати психологічні методики відповідно до їхніх потреб. З досліджень багатьох науковців можна стверджувати, що баскетболісти, які використовували психологічну підготовку, демонстрували кращу концентрацію під час матчів, покращення в ігрових показниках (зростала точність кидків, зменшувалась кількість помилок під час матчів, підвищувався рівень командної взаємодії). Висновки. Включення у навчально-тренувальний процес методик психологічної підготовки баскетболістів суттєво підвищує успішність граців, знижуючи стрес і тривожність, покращуючи концентрацію, мотивацію, самооцінку та командну взаємодію. Контроль емоцій і розвиток стресостійкості сприяють кращій адаптації в ігрових умовах. Психологічна підготовка спортсменів є ключовим фактором для досягнення високих результатів. Дослідження підтверджують, що застосування психологічних методик і стратегій, таких як управління стресом, покращення концентрації уваги, підвищення мотивації та розвиток командної взаємодії, суттєво підвищує ефективність виступів спортсменів. Для успішного впровадження цих методів необхідний комплексний підхід, який охоплює як індивідуальну роботу з гравцями, так і спільну роботу з командою.</p> Олена Кравченко Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341895 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Ефективність технічної підготовки юних хокеїстів при дистанційній формі навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341897 <p>Стаття присвячена аналізу ефективності технічної підготовки юних хокеїстів при дистанційній формі навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки. Мета дослідження – визначити вплив структури та змісту технічної підготовки в умовах дистанційного навчально-тренувального процесу на рівень технічної, загальної та спеціальної фізичної підготовленості юних хокеїстів на етапі початкової підготовки. Методи та матеріал: аналіз науково-методичної літератури; педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Дослідження проводилися на базі ДЮСШ із зимових видів спорту м. Дніпра&nbsp; та Комплексної ДЮСШ «Авангард» м. Кременчук з вересня 2022 року по червень 2023 (9 місяців).&nbsp; В експерименті взяло участь 2 групи дітей 6-7 років (контрольна – 20 осіб, експериментальна – 20 осіб), першого року навчання груп&nbsp; початкової підготовки з хокею з шайбою.&nbsp; Результати. Аналіз отриманих результатів до та після педагогічного експерименту свідчить про вірогідно кращі показники виконання тестів у юних хокеїстів експериментальної групи у порівнянні з контрольною, особливо у показниках технічної та спеціальної фізичної підготовленості, що підтверджує ефективність впровадження структури та змісту технічної підготовки при дистанційному навчально-тренувальному процесі юних хокеїстів на етапі початкової підготовки, запропонованих засобів та методів навчання, що сприяють намаганню дітей розвивати свої технічні вміння та навички в групах та самостійно в домашніх умовах. Висновки. Позитивний вплив експериментальної технічної підготовки дозволяє рекомендувати її використання у ДЮСШ та приватних клубах з хокею з шайбою при роботі з дітьми 6-7 років на етапі початкової підготовки, як при дистанційному так і при змішаному режимі навчально-тренувального процесу.</p> Олена Мітова, Даніїл Скрипець Авторське право (c) 2025 https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/341897 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Результативність дистанційного навчання легкоатлетичному бігу здобувачів вищої освіти спортивної спеціалізації «футбол» з використанням мобільних технологій https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/342037 <p>Мета. В умовах стрімкої диджиталізації фізичного виховання та спорту фахівці дедалі більше схиляються до впровадження мобільних технологій у навчальні процеси для підвищення ефективності та зацікавленості у заняттях фізичними вправами. Мета дослідження – оцінити результативність застосування мобільних технологій у дистанційному навчанні техніці легкоатлетичного бігу у студентів спортсменів, які спеціалізуються у футболі.<br />Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 38 студентів-спортсменів (28 чоловіків, 10 жінок) першого курсу. Педагогічне втручання тривало 8 тижнів у рамках навчальної дисципліни «Основи легкої атлетики в обраному виді спорту». Навчання техніці спринту та тривалого бігу відбувалося з використанням онлайн технологій та структурованого мобільного навчання, ключовим елементом якого було самозвітування з використанням відеозапису та відеоаналізу. Тестування проводилося тричі (на 1-му, 8-му та 12-му тижнях). Учасники виконували швидкісний біг (спринт 10 м) та тривалий біг (дистанція за 12 хв). Відеозаписи, зроблені на камери смартфонів, аналізувалися за допомогою програми Kinovea 0.9.5 для визначення кінематичних показників (довжина, частота, асиметрія та коефіцієнт варіації кроку). Окрім того, якість техніки оцінювалась за п’ятибальною шкалою, а залученість до навчального процесу вимірювали розробленим опитувальником. Результати. Встановлено значний педагогічний ефект навчання легкоатлетичному бігу студентів-спортсменів в мобільному форматі. Протягом дослідження зафіксовано значущі відмінності між результатами вимірювання на першому та 12 тижнях за всіма <br />показниками. Зокрема, спостерігалося достовірне збільшення довжини та частоти кроку під час спринту та зниження показників асиметрії та варіативності кроку, що свідчить про формування більш сталої та узгодженої техніки бігу. Бальна оцінка техніки виконання швидкісного та тривалого бігу також значуще зросла. Зафіксовано суттєве зростання всіх компонентів залученості студентів (когнітивної, поведінкової, емоційної та соціальної). Найвищі значення залученості та технічних показників бігу було досягнуто на восьмому тижні. Висновки. Високий рівень залученості до навчання, досягнутий завдяки впровадженню мобільних технологій, супроводжувався <br />формуванням і стабілізацію техніки бігу студентів-спортсменів. Використання мобільних інструментів, зокрема відеоаналізу, дозволило подолати типові проблеми дистанційного розвитку рухових навичок, забезпечивши ефективний зворотний зв’язок та самоконтроль. Збереження високого рівня залученості та рухової навченості після зниження інтенсивності мобільної взаємодії свідчить про ефективність запропонованого втручання Подальші дослідження будуть зосереджені на вивченні результативності мобільного формату навчання легкоатлетичним метанням та стрибкам.</p> Ілля Шутєєв , Владислав Налушний , Віктор Шаленко , Павло Шелудько , Андрій Єфременко Авторське право (c) 2025 Спортивні ігри https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/342037 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200 Ефективність ігрових дій чоловічої баскетбольної команди вищої ліги «Харківські Соколи» у чемпіонаті України сезону 2024-2025 років https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/342041 <p><strong><em>Мета дослідження – </em></strong><em>встановити ефективність ігрових дій команди «Харківські Соколи» в іграх чемпіонату України 2024-2025 рр. серед чоловічих баскетбольних команд вищої ліги<strong>. Матеріал та методи дослідження.</strong> Педагогічне спостереження здійснювали за ігровою діяльністю баскетболістів під час перегляду відеозаписів матчів чемпіонату України з баскетболу. Головну увагу звертали на точність та кількість ефективних та помилкових ігрових дій гравців. Розрахунок цих показників проводився за ігровими показниками баскетболістів, які висвітлені на офіційному сайті Федерації баскетболу України. Проаналізовано 33 гри чемпіонату України 2024-2025 рр. серед чоловічих баскетбольних команд вищої ліги із участю команди «Харківські Соколи»<strong>.</strong> <strong>Результати дослідження. </strong>Було встановлено ефективність ігрових дій команди на основі статистичних показників, отриманих упродовж офіційних матчів чемпіонату. Комплексний аналіз ігрової діяльності баскетбольної команди «Харківські Соколи» у сезоні 2024–2025 Вищої ліги України свідчать про високий рівень атакувальної активності команди (середня результативність – 80 очок за гру), ефективну організацію захисту (62,9 пропущених очка), домінування при підборі м’яча щитах (44,8 підбирань за гру) та стабільну реалізацію кидків. Визначено лідерів команди за окремими показниками: Вадим Заплотинський – за підбираннями, Ілля Шавгаров – за результативними передачами. Команда продемонструвала перевагу над суперниками за кількістю передач, перехоплень і зниженим рівнем втрат м’яча, що стало визначальним чинником її чемпіонства. <strong>Висновки. </strong>Таким чином, чемпіонство БК «Харківські Соколи» у сезоні 2024–2025 є результатом комплексної реалізації атакувальних і захисних стратегій, ефективної командної взаємодії та індивідуальної майстерності ключових гравців. Отримані результати можуть бути використані для подальшого вдосконалення тренувального процесу, розробки моделей ігрової діяльності команд Вищої ліги.</em></p> Ірина Помещикова, Віктор Бондаренко, Олена Кравченко Авторське право (c) 2025 Спортивні ігри https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/342041 сб, 01 лис 2025 00:00:00 +0200