https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/issue/feed Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях 2025-06-05T12:34:06+03:00 Inna Antipina journals.nmau@gmail.com Open Journal Systems <p>Збірник статей і матеріалів наукових конференцій УКРАЇНА. ЄВРОПА. СВІТ. ІСТОРІЯ ТА ІМЕНА В КУЛЬТУРНО - МИСТЕЦЬКИХ РЕФЛЕКСІЯХ</p> <p>Виходить один раз на рік</p> <p>Засновано 2017 року</p> <p>УДК 781.1</p> <p><strong>ISSN 2786-8885 Online</strong><br /><strong><br />ISSN 2786-8877 Print</strong></p> <p>Засновник і видавець:<br />Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.<br />Україна, Київ, вул. Архітектора Городецького, 1/3.</p> <div>Згідно з рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №801 від 31.08.2023 р. збірці присвоєно ідентифікатор медіа R30-01234. </div> https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331678 Думка в міжcлов’янських музичних зв’язках 2025-06-03T11:11:34+03:00 А. І. Азарова azarovat@meta.ua 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331681 Жан-Філіпп Рамо і Жан-Жак Руссо: полюси естетичних позицій у музичному відображенні епохи 2025-06-03T11:38:44+03:00 В. Б. Артем’єва varmuz@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331683 Жанрово-стильові виміри сольної скрипкової творчості Олександра Гоноболіна 2025-06-03T11:54:33+03:00 М. М. Бабій mariia.m.babii@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331684 Міжнаціональний поетичний діалог у камерно-вокальних творах західноукраїнських композиторів першої третини ХХ століття 2025-06-03T12:02:14+03:00 О. М. Басса bassa@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331685 Твори для домри Євгена Мілки та Борислава Стронька (прем’єри 2023 року) 2025-06-03T12:11:01+03:00 С. В. Білоусова kolesniksv@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331689 Музикознавча комісія Наукового товариства ім. Шевченка в історії розвитку українського музикознавства 2025-06-03T12:19:46+03:00 О. Є. Гнатишин oxanaostap@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331691 Другий закон діалектики як концептуальна вісь творчості (розмисли в ювілейний рік Мирослава Скорика) 2025-06-03T12:26:55+03:00 Т. В. Гусарчук tvhusarchuk@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331693 Герман Жуковський. Два погляди на музичний театр 2025-06-03T12:56:07+03:00 О. М Давидова ok.m.davydova@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331694 Збереження національної музичної культури у воєнний час 2025-06-03T13:08:05+03:00 Р. В. Дудик romanadudyk@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331695 Політичні контексти сценографії в сучасній режисерській опері 2025-06-03T13:16:09+03:00 А. Г. Єфіменко musikwiss@gmx.de 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331697 Семантеми української академічної пісні в парадигмі етнонаціональної ідентичності національної музичної творчості 2025-06-03T13:25:39+03:00 Т. А. Задорожна t_ani4ka@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331703 Дві літанії із Супрасльського зібрання XVII століття: текстологічний і музикознавчий аналіз 2025-06-03T13:34:33+03:00 О. Л. Зосім olgazosim70@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331720 Василь Васильєв: творче кредо митця і педагога 2025-06-03T14:49:02+03:00 П. І. Ільченко petro.ilchenko.54@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331722 Культуротворча діяльність хорових колективів Ніжина в сьогоденні України й зарубіжжя 2025-06-03T15:00:29+03:00 О. А. Кавунник o.kavunnyk@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331727 Джерелознавчі аспекти мемуарів про Олександра Козаренка (до 60-річчя від дня народження) 2025-06-03T15:30:14+03:00 Г. В. Карась karasg@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331729 Пластично-хореографічна візуалізація інструментальних сцен в оперній виставі 2025-06-03T15:40:16+03:00 О. В. Касьянова elenakasyanova2205@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331736 Роль диригента в музично-просвітницькій діяльності 2025-06-03T16:32:35+03:00 Л. В. Качуринець kachurynetsliliia@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331777 Віктор Камінський: «Найкращий учитель митців — це природа» 2025-06-04T10:27:22+03:00 Л. О. Кияновська luba.kyjan@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331803 Оперне виконавство як феномен еволюційного розвитку європейської музичної культури 2025-06-04T12:09:21+03:00 Є. В Колесник kolesnikevdokia1941@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331805 Сучасні версії творів з репертуару Остапа Вересая 2025-06-04T12:15:03+03:00 О. Ю. Кореняк korenyak@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331810 Українська шкільна драма ХVІІ– ХVІІІ століть: проблема реконструкції музичного компонента 2025-06-04T12:25:45+03:00 Л. П. Корній muzling@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331814 Фестиваль «Червона рута» як чинник формування українського фондового звукозапису 2025-06-04T12:51:01+03:00 Д. В. Кочержук denis_kocherzuk@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331817 Етапи долі — етапи самопізнання: Юрій Фіала знаний у світі, та незнаний в Україні 2025-06-04T13:00:09+03:00 В. В. Кузик valentynakuzyk@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331821 «України слава стане поміж народами» — сакральна сутність Державного гімну України 2025-06-04T13:11:13+03:00 В. В. Кузик valentynakuzyk@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331824 Чи був у Глухові осередок Музичного товариства імені Миколи Леонтовича? 2025-06-04T13:47:06+03:00 А. М. Мироненко annamironenko2611@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331831 «Брундібар» Ганса Краси: дитяча опера з недитячою історією 2025-06-04T14:37:05+03:00 О. А. Наумова elnaumova@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331834 Аранжування і його специфіка в роботі зі студентами в класі загального та спеціалізованого фортепіано 2025-06-04T14:43:44+03:00 О. М. Пономаренко elenaponomarenko1941@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331837 Музичні фестивалі як інструмент територіального маркетингу в сучасній Італії 2025-06-04T14:56:57+03:00 О. Ю. Пономаренко ponomarenkoolena1970@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331845 Хорові твори Юрія Іщенка особливості композиторського стилю 2025-06-04T15:13:20+03:00 М. Д. Пучко-Колесник puchko-kolesnik@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331857 Творчість Аліси Кобзар у контексті актуальних культурно-мистецьких практик ХХІ століття 2025-06-04T16:07:09+03:00 Д. І. Саф’ян dzvenislava.saphian@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331850 Режисерське переосмислення opera-farsa «Шовкова драбина» Джоаккіно Россіні як комедії положень 2025-06-04T15:26:23+03:00 Н. В. Сімонова Simajan2011@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331859 Постать Володимира Кожухаря як приклад диригента-особистості 2025-06-04T16:15:06+03:00 І. І. Стецький stetskivan@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331860 Українська опера на історичну тематику в новому режисерському осмисленні 2025-06-04T16:24:51+03:00 І. О. Суворова irina.applause@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331862 Музичне українознавство: пошуки нових шляхів 2025-06-04T16:34:30+03:00 О. Г. Таранченко olenataranchenko@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331863 Український пісенний репертуар у виконавському просторі сучасного Китаю 2025-06-04T16:42:37+03:00 Г. А. Усова annushkausova@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331868 Прелюдія і фуга № 1 із циклу «34 прелюдії та фуги для фортепіано» Валентина Бібіка: стилістичний аспект 2025-06-04T16:51:32+03:00 Л. І. Циганюк tsiganuk46lyutsiyka@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331946 Фортепіанні сонати Цзян Веньє: стильові особливості 2025-06-05T11:03:49+03:00 Менгжао Чен oxanaostap@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331951 Велике в малому: «24 дитячі п’єси для фортепіано» Віктора Косенка у дзеркалі епохи 2025-06-05T11:26:45+03:00 К. І. Шамаєва kishamaeva@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331952 Дитячо-юнацький репертуар музичного театру України: огляд світових та вітчизняних тенденцій 2025-06-05T11:32:36+03:00 О. В. Шевельова shevelova.sa@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331953 Творчість Лесі Українки в операх Віталія Кирейка 2025-06-05T11:41:40+03:00 І. В. Шестеренко shesterenko@ukr.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331960 Про два забуті ювілеї 2025-06-05T12:01:27+03:00 О. А. Шуміліна shumili2016@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331961 Театральний костюм як важливий компонент створення художнього образу в опері 2025-06-05T12:13:14+03:00 С. М. Шутько dachnik.ponevole@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331962 Міфопоетичність ноктюрнів для фортепіано Олени Ільницької 2025-06-05T12:21:40+03:00 О. М. Якимчук ylelya@bigmir.net 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331964 Ліричне інтермецо ор. 44 Сергія Борткевича. Віднайдений манускрипт 2025-06-05T12:34:06+03:00 Т. А. Якубов temurdzhon@gmail.com 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331594 Феномен Вітольда Малішевського: погляд із ХХІ століття 2025-06-02T16:05:09+03:00 В. І Назаренко valentinapiano@aol.com Ю. С. Вілінський yurivil@aol.com О. Ю. Волосатих vololga7@gmail.com <p>Охарактеризовано творчість Вітольда Малішевського (1873– 1939), видатного польського композитора, педагога і музичного громадського діяча, засновника Одеської консерваторії та співзасновника Інституту Шопена, одного з основоположників Міжнародного конкурсу піаністів імені Фридерика Шопена. Здійснено певні критичні уточнення щодо оцінювання його багатогранної діяльності й музичної спадщини, які недостатньо дослідженні в музикознавстві, особливо в західному. Спираючись на праці сучасних авторів та нові архівні матеріали, віднайдені в Польщі й Україні, реконструйовано життя В. Малішевського, підкреслено його виняткову роль у розвитку польської музичної культури міжвоєнного періоду, а також тривалий вплив як педагога на Миколу Вілінського й Вітольда Лютославського. Аналізуючи музичні твори, педагогічну діяльність, історію рецепції та інституційний контекст, автори статті наголошують на постійних історіографічних втратах щодо сприйняття особистості Малішевського в ширшому європейському музичному контексті.</p> <p>Завдяки критичному аналізу польських, українських і західних джерел, що містять давні ідеологічно заангажовані наративи, виявлено і виправлено усталені історіографічні упередження у сприйнятті Малішевського як маргінальної чи надто консервативної особистості, особливо коли радянські дослідники прагнули нівелювати своєрідність національних культур, зокрема польської.</p> <p>Наголошено, що В. Малішевський посідає належне місце у європейському музичному каноні. Його внесок як композитора, педагога й організатора виходить далеко за межі регіонального, суто українського чи польського значення і становить життєво важливу складову в музичному модерні ХХ століття, що ґрунтується на культурній ідентичності й педагогічній досконалості. Подальші дослідження стилістичної еволюції творчості митця, освітніх практик та історії їх рецепції сприятимуть порушенню питань про те, як національні традиції та індивідуальні голоси зберігаються, адаптуються або замовкають на тлі мінливих мистецьких і політичних подій.</p> 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331596 Дитячий пісенний фольклор Поділля 2025-06-02T16:26:02+03:00 Л. О. Єфремова ludmyla.efremova@gmail.com <p>Дитячий фольклор Поділля багатий і різноманітний. Колискові й дитячі пісні краю з мелодіями опубліковано в різних виданнях [Дитячі пісні та речитативи, 1991; Єфремова, 2009; 2010; Квітка, 1922; Народні пісні Вінниччини, 2019; Народні пісні Хмельниччини, 2014; Народні пісні Черкащини, 2020; Народні пісні. Записи Людмили Єфремової, 2006; Одвічна Русава, 2003; Ой ти, просо-волото, 2008; Пилипчак, 2010; Пісні Поділля, 1976]. Звукозаписи подільських колискових співів містить диск серії «Традиційна музична культура України» («Колискові»).</p> <p>У частотному каталозі українського пісенного фольклору авторка цієї статті виокремила три основних групи колискових пісень: давні загальнопоширені, східні й західні [Народні пісні Черкащини, 2020, с. 24–42], а за типом мелодики — західні та східні. Так, загальнопоширена колисанка «Ой ходить Сон коло вікон» (ДС-КД-01, коди подано за частотним Статті 58 Україна. Європа. Світ. 2024. Випуск 7 каталогом) за своїми мелодичними особливостями належить саме до західних. На Поділлі зафіксовано значну кількість варіантів цієї колисанки. У ній Сон запитує у Дрімоти, де вони будуть ночувати [Квітка, 1922, с. 177, № 559; Пісні Тернопільщини, 1989, с. 169 та ін.]. Як і скрізь, колискові пісні краю мають переважно строфічну будову.</p> 2024-10-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях