https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/issue/feedУкраїна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях2025-06-05T12:34:06+03:00Inna Antipinajournals.nmau@gmail.comOpen Journal Systems<p>Збірник статей і матеріалів наукових конференцій УКРАЇНА. ЄВРОПА. СВІТ. ІСТОРІЯ ТА ІМЕНА В КУЛЬТУРНО - МИСТЕЦЬКИХ РЕФЛЕКСІЯХ</p> <p>Виходить один раз на рік</p> <p>Засновано 2017 року</p> <p>УДК 781.1</p> <p><strong>ISSN 2786-8885 Online</strong><br /><strong><br />ISSN 2786-8877 Print</strong></p> <p>Засновник і видавець:<br />Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.<br />Україна, Київ, вул. Архітектора Городецького, 1/3.</p> <div>Згідно з рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №801 від 31.08.2023 р. збірці присвоєно ідентифікатор медіа R30-01234. </div>https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331678Думка в міжcлов’янських музичних зв’язках2025-06-03T11:11:34+03:00А. І. Азароваazarovat@meta.ua2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331681Жан-Філіпп Рамо і Жан-Жак Руссо: полюси естетичних позицій у музичному відображенні епохи2025-06-03T11:38:44+03:00В. Б. Артем’єваvarmuz@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331683Жанрово-стильові виміри сольної скрипкової творчості Олександра Гоноболіна2025-06-03T11:54:33+03:00М. М. Бабійmariia.m.babii@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331684Міжнаціональний поетичний діалог у камерно-вокальних творах західноукраїнських композиторів першої третини ХХ століття2025-06-03T12:02:14+03:00О. М. Бассаbassa@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331685Твори для домри Євгена Мілки та Борислава Стронька (прем’єри 2023 року)2025-06-03T12:11:01+03:00С. В. Білоусоваkolesniksv@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331689Музикознавча комісія Наукового товариства ім. Шевченка в історії розвитку українського музикознавства2025-06-03T12:19:46+03:00О. Є. Гнатишинoxanaostap@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331691Другий закон діалектики як концептуальна вісь творчості (розмисли в ювілейний рік Мирослава Скорика)2025-06-03T12:26:55+03:00Т. В. Гусарчукtvhusarchuk@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331693Герман Жуковський. Два погляди на музичний театр 2025-06-03T12:56:07+03:00О. М Давидоваok.m.davydova@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331694Збереження національної музичної культури у воєнний час2025-06-03T13:08:05+03:00Р. В. Дудикromanadudyk@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331695Політичні контексти сценографії в сучасній режисерській опері2025-06-03T13:16:09+03:00А. Г. Єфіменкоmusikwiss@gmx.de2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331697Семантеми української академічної пісні в парадигмі етнонаціональної ідентичності національної музичної творчості2025-06-03T13:25:39+03:00Т. А. Задорожнаt_ani4ka@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331703Дві літанії із Супрасльського зібрання XVII століття: текстологічний і музикознавчий аналіз2025-06-03T13:34:33+03:00О. Л. Зосімolgazosim70@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331720Василь Васильєв: творче кредо митця і педагога2025-06-03T14:49:02+03:00П. І. Ільченкоpetro.ilchenko.54@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331722Культуротворча діяльність хорових колективів Ніжина в сьогоденні України й зарубіжжя2025-06-03T15:00:29+03:00О. А. Кавунникo.kavunnyk@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331727Джерелознавчі аспекти мемуарів про Олександра Козаренка (до 60-річчя від дня народження)2025-06-03T15:30:14+03:00Г. В. Карасьkarasg@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331729Пластично-хореографічна візуалізація інструментальних сцен в оперній виставі2025-06-03T15:40:16+03:00О. В. Касьяноваelenakasyanova2205@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331736Роль диригента в музично-просвітницькій діяльності2025-06-03T16:32:35+03:00Л. В. Качуринецьkachurynetsliliia@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331777Віктор Камінський: «Найкращий учитель митців — це природа»2025-06-04T10:27:22+03:00Л. О. Кияновськаluba.kyjan@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331803Оперне виконавство як феномен еволюційного розвитку європейської музичної культури2025-06-04T12:09:21+03:00Є. В Колесникkolesnikevdokia1941@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331805Сучасні версії творів з репертуару Остапа Вересая2025-06-04T12:15:03+03:00О. Ю. Коренякkorenyak@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331810Українська шкільна драма ХVІІ– ХVІІІ століть: проблема реконструкції музичного компонента2025-06-04T12:25:45+03:00Л. П. Корнійmuzling@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331814Фестиваль «Червона рута» як чинник формування українського фондового звукозапису2025-06-04T12:51:01+03:00Д. В. Кочержукdenis_kocherzuk@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331817Етапи долі — етапи самопізнання: Юрій Фіала знаний у світі, та незнаний в Україні2025-06-04T13:00:09+03:00В. В. Кузикvalentynakuzyk@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331821«України слава стане поміж народами» — сакральна сутність Державного гімну України2025-06-04T13:11:13+03:00В. В. Кузикvalentynakuzyk@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331824Чи був у Глухові осередок Музичного товариства імені Миколи Леонтовича?2025-06-04T13:47:06+03:00А. М. Мироненкоannamironenko2611@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331831«Брундібар» Ганса Краси: дитяча опера з недитячою історією2025-06-04T14:37:05+03:00О. А. Наумоваelnaumova@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331834Аранжування і його специфіка в роботі зі студентами в класі загального та спеціалізованого фортепіано2025-06-04T14:43:44+03:00О. М. Пономаренкоelenaponomarenko1941@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331837Музичні фестивалі як інструмент територіального маркетингу в сучасній Італії2025-06-04T14:56:57+03:00О. Ю. Пономаренкоponomarenkoolena1970@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331845Хорові твори Юрія Іщенка особливості композиторського стилю2025-06-04T15:13:20+03:00М. Д. Пучко-Колесникpuchko-kolesnik@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331857Творчість Аліси Кобзар у контексті актуальних культурно-мистецьких практик ХХІ століття2025-06-04T16:07:09+03:00Д. І. Саф’янdzvenislava.saphian@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331850Режисерське переосмислення opera-farsa «Шовкова драбина» Джоаккіно Россіні як комедії положень2025-06-04T15:26:23+03:00Н. В. СімоноваSimajan2011@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331859Постать Володимира Кожухаря як приклад диригента-особистості2025-06-04T16:15:06+03:00І. І. Стецькийstetskivan@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331860Українська опера на історичну тематику в новому режисерському осмисленні2025-06-04T16:24:51+03:00І. О. Сувороваirina.applause@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331862Музичне українознавство: пошуки нових шляхів2025-06-04T16:34:30+03:00О. Г. Таранченкоolenataranchenko@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331863Український пісенний репертуар у виконавському просторі сучасного Китаю2025-06-04T16:42:37+03:00Г. А. Усоваannushkausova@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331868Прелюдія і фуга № 1 із циклу «34 прелюдії та фуги для фортепіано» Валентина Бібіка: стилістичний аспект2025-06-04T16:51:32+03:00Л. І. Циганюкtsiganuk46lyutsiyka@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331946Фортепіанні сонати Цзян Веньє: стильові особливості2025-06-05T11:03:49+03:00Менгжао Ченoxanaostap@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331951Велике в малому: «24 дитячі п’єси для фортепіано» Віктора Косенка у дзеркалі епохи2025-06-05T11:26:45+03:00К. І. Шамаєваkishamaeva@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331952Дитячо-юнацький репертуар музичного театру України: огляд світових та вітчизняних тенденцій2025-06-05T11:32:36+03:00О. В. Шевельоваshevelova.sa@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331953Творчість Лесі Українки в операх Віталія Кирейка2025-06-05T11:41:40+03:00І. В. Шестеренкоshesterenko@ukr.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331960Про два забуті ювілеї2025-06-05T12:01:27+03:00О. А. Шумілінаshumili2016@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331961Театральний костюм як важливий компонент створення художнього образу в опері2025-06-05T12:13:14+03:00С. М. Шутькоdachnik.ponevole@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331962Міфопоетичність ноктюрнів для фортепіано Олени Ільницької2025-06-05T12:21:40+03:00О. М. Якимчукylelya@bigmir.net2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331964Ліричне інтермецо ор. 44 Сергія Борткевича. Віднайдений манускрипт2025-06-05T12:34:06+03:00Т. А. Якубовtemurdzhon@gmail.com2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331594Феномен Вітольда Малішевського: погляд із ХХІ століття2025-06-02T16:05:09+03:00В. І Назаренкоvalentinapiano@aol.comЮ. С. Вілінськийyurivil@aol.comО. Ю. Волосатихvololga7@gmail.com<p>Охарактеризовано творчість Вітольда Малішевського (1873– 1939), видатного польського композитора, педагога і музичного громадського діяча, засновника Одеської консерваторії та співзасновника Інституту Шопена, одного з основоположників Міжнародного конкурсу піаністів імені Фридерика Шопена. Здійснено певні критичні уточнення щодо оцінювання його багатогранної діяльності й музичної спадщини, які недостатньо дослідженні в музикознавстві, особливо в західному. Спираючись на праці сучасних авторів та нові архівні матеріали, віднайдені в Польщі й Україні, реконструйовано життя В. Малішевського, підкреслено його виняткову роль у розвитку польської музичної культури міжвоєнного періоду, а також тривалий вплив як педагога на Миколу Вілінського й Вітольда Лютославського. Аналізуючи музичні твори, педагогічну діяльність, історію рецепції та інституційний контекст, автори статті наголошують на постійних історіографічних втратах щодо сприйняття особистості Малішевського в ширшому європейському музичному контексті.</p> <p>Завдяки критичному аналізу польських, українських і західних джерел, що містять давні ідеологічно заангажовані наративи, виявлено і виправлено усталені історіографічні упередження у сприйнятті Малішевського як маргінальної чи надто консервативної особистості, особливо коли радянські дослідники прагнули нівелювати своєрідність національних культур, зокрема польської.</p> <p>Наголошено, що В. Малішевський посідає належне місце у європейському музичному каноні. Його внесок як композитора, педагога й організатора виходить далеко за межі регіонального, суто українського чи польського значення і становить життєво важливу складову в музичному модерні ХХ століття, що ґрунтується на культурній ідентичності й педагогічній досконалості. Подальші дослідження стилістичної еволюції творчості митця, освітніх практик та історії їх рецепції сприятимуть порушенню питань про те, як національні традиції та індивідуальні голоси зберігаються, адаптуються або замовкають на тлі мінливих мистецьких і політичних подій.</p>2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіяхhttps://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/331596Дитячий пісенний фольклор Поділля2025-06-02T16:26:02+03:00Л. О. Єфремоваludmyla.efremova@gmail.com<p>Дитячий фольклор Поділля багатий і різноманітний. Колискові й дитячі пісні краю з мелодіями опубліковано в різних виданнях [Дитячі пісні та речитативи, 1991; Єфремова, 2009; 2010; Квітка, 1922; Народні пісні Вінниччини, 2019; Народні пісні Хмельниччини, 2014; Народні пісні Черкащини, 2020; Народні пісні. Записи Людмили Єфремової, 2006; Одвічна Русава, 2003; Ой ти, просо-волото, 2008; Пилипчак, 2010; Пісні Поділля, 1976]. Звукозаписи подільських колискових співів містить диск серії «Традиційна музична культура України» («Колискові»).</p> <p>У частотному каталозі українського пісенного фольклору авторка цієї статті виокремила три основних групи колискових пісень: давні загальнопоширені, східні й західні [Народні пісні Черкащини, 2020, с. 24–42], а за типом мелодики — західні та східні. Так, загальнопоширена колисанка «Ой ходить Сон коло вікон» (ДС-КД-01, коди подано за частотним Статті 58 Україна. Європа. Світ. 2024. Випуск 7 каталогом) за своїми мелодичними особливостями належить саме до західних. На Поділлі зафіксовано значну кількість варіантів цієї колисанки. У ній Сон запитує у Дрімоти, де вони будуть ночувати [Квітка, 1922, с. 177, № 559; Пісні Тернопільщини, 1989, с. 169 та ін.]. Як і скрізь, колискові пісні краю мають переважно строфічну будову.</p>2024-10-23T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях