https://journals.uran.ua/visdonnuetec/issue/feedВісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"2014-02-02T00:51:56+02:00Наумчук Ольга Анатоліївнаkrymka2008@mail.ruOpen Journal Systems<p>Серія «<strong>Економічні науки</strong>» виходить 2 рази на рік. Видається з 1999 р.</p><p style="text-align: justify;">Реєстраційне свідоцтво КВ № 13182-2066ПР від 25.07.2007 р. видано Міністерством юстиції України.</p><p style="text-align: justify;">Входить до Переліку наукових фахових видань, затвердженого ВАК України, в яких можуть публікуватися основні результати дисертаційних робіт. Постанова № 1-05/4 від 14.10.2009 р.</p>https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21133М.И. ТУГАН-БАРАНОВСКИЙ КАК КРИТИК МАРКСИЗМА2014-02-02T00:51:56+02:00Д.М. Туган-Барановскийadsi@volsu.ru<p>В России и СССР работы М.И. Туган-Барановского переиздавались неоднократно до 1938 г. В 1938 г. в Москве вышло 7-е издание его «Русской фабрики». Потом наступил длительный период забвения, который продолжался до 1989 г. В советское время М.И. Туган-Барановский оценивался крайне отрицательно в различных энциклопедиях и справочных изданиях.</p><p>Сейчас, когда уже пали идеологические запреты, было бы важно выяснить объективно подлинное отношение М.И. Туган-Барановского к марксизму и социализму.</p>2014-02-02T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21094ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ТА ПРОСУВАННЯ ІНДУСТРІЇ РОЗВАГ І ВІДПОЧИНКУ2014-02-02T00:51:55+02:00О.М. Азарянscience@prorect.donduet.edu.uaІ.Ю. Мартиновmartinov@mail.ru<p><strong>Мета</strong>. Розробка системи оцінювання ефективності розробки стратегії розвитку та просування індустрії розваг і відпочинку.</p><p><strong>Методика.</strong> Розроблено систему оцінювання ефективності розробки стратегії розвитку та просування індустрії розваг і відпочинку, проаналізовано складові рекламної стратегії на прикладі аквапарку «Акваторія».</p><p><strong>Результат</strong>. Реалізація принципів обчислення економічної ефективності заходів розвитку індустрії розваг і відпочинку дозволить підвищити конкурентоспроможність цієї галузі та постійно підвищувати рівень задоволеності населення, що й буде сприяти підвищенню рівня задоволеності населення якістю надання послуг.</p><p><strong>Наукова новизна</strong>. На підставі аналізу факторів, що формують економічну й технічну ефективність, запропоновано методику їх обчислення для підприємства індустрії розваг і відпочинку.</p><p><strong>Практична значущість.</strong> Розглянуті підходи до оцінки ефективності розробки стратегії розвитку та просування індустрії розваг і відпочинку дозволяють визначити ряд різноманітних факторів, які дозволяють оптимізувати структуру розваг і відпочинку з максимальною вигодою для підприємства та споживача.</p><strong>Ключові слова</strong>: оцінка ефективності, ефективність, стратегія розвитку та просування, індустрія розваг і відпочинку.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21095ОБҐРУНТУВАННЯ ВЕКТОРІВ ЗМІН СТРАТЕГІЧНО ОРІЄНТОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА2014-02-02T00:51:55+02:00І.О. Александровiv_aleksandrov@ukr.net<p><strong>Мета.</strong> Удосконалити методичний підхід до визначення ключових векторів змін, які необхідні підприємству для підтримки стійкої конкурентної переваги в умовах високодинамічного бізнес-середовища.</p><p><strong>Методика. </strong>Запропоновано методичний підхід, який розкриває етапи обґрунтування ключових векторів змін стратегічно орієнтованого підприємства, функціонуючого в мінливому бізнес-середовищі. Означені етапи виступають підґрунтям формування загального механізму управління стратегічними змінами на сучасному підприємстві. Кожний етап передбачає застосування певних аналітичних й управлінських методів та інструментів для послідовного та виваженого обґрунтування тих перетворень, які є найбільш важливими для стратегічного успіху підприємства на цій стадії розвитку.</p><p><strong>Результати.</strong> Сформульовано етапи обґрунтування ключових векторів змін на підприємстві, які взаємопов’язані з діючою системою стратегічного управління підприємством. Наведено аналітичні результати найбільш значущих етапів для обґрунтування актуальних векторів змін на ПП «Український продукт» (м. Донецьк). Запропоновано перелік стратегічних змін для підприємства, який відображає найважливіші функціональні напрямки (вектори) доцільних перетворень.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Удосконалено методичний підхід до обґрунтування механізму управління стратегічними змінами в питаннях визначення ключових векторів змін стратегічно орієнтованого підприємства.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> стратегічні зміни, управління стратегічними змінами; компетенції підприємства, готовність до змін.<em></em></p>2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21096ХАРАКТЕРИСТИКА СУТНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОПЕРАЦІЙНОЮ СИСТЕМОЮ ПІДПРИЄМСТВА2014-02-02T00:51:55+02:00В.М. Білявськийnbilyavskiy@gmail.com<p><strong>Мета.</strong> Мета статті полягає в обґрунтуванні теоретико-методологічних засад управління операційною системою підприємства та визначенні шляхів її удосконалення.</p><p><strong>Методика.</strong> У процесі дослідження використано методи теоретичного узагальнення та порівняння, аналізу та синтезу (для обґрунтування сутності теоретичних аспектів побудови та функціонування операційної системи підприємства, для визначення основних складових операційної системи та їхнього впливу на її діяльність), структурно-функціональний метод (для структуризації операційної системи підприємства).</p><p><strong>Результати.</strong> На підставі проведеного аналізу обґрунтовано теоретико-методологічні засади управління операційною системою підприємства, що дозволяє підвищити ефективність операційної діяльності. Від управління операційною системою значною мірою залежить рівномірний і ритмічний випуск готової продукції, її якість, як результат – задоволення потреб споживачів, збільшення рівня прибутку та рентабельності.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong>Обґрунтовано сутність теоретичних аспектів побудови та функціонування операційної системи підприємства, застосування якої дозволить отримати більш достовірну та систематизовану інформацію про досліджуваний об’єкт.</p><p><strong>Практична значущість.</strong> Отримані результати спрямовано на оптимізацію управління операційною системою підприємства.</p><strong>Ключові слова: </strong>операційна система, операційний менеджмент, операційний процес.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21097ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНОГО МАРКЕТИНГУ2014-02-02T00:51:55+02:00В.О. Гладкаvikusik-1990@yandex.ru<p><strong>Мета</strong>. Надати власну дефініцію соціально-відповідального маркетингу з позиції гносеологічної оцінки та упорядкувати його основні принципи.</p><p><strong>Методика</strong>. Зроблено оцінку сучасних концепцій маркетингової діяльності, у тому числі концепції холістичного маркетингу. Досліджено сутність і критично оцінено соціальний, соціально-етичний і соціально-відповідальний маркетинг. Запропоновано авторське визначення соціально-відповідального маркетингу. Оцінка загальноприйнятих і окремих принципів соціальної відповідальності дала змогу подати їх у вигляді ієрархії (піраміди) з виокремленням трьох рівнів – базового, середнього та вищого. Базовий рівень соціальної відповідальності є обов’язковим для всіх суб’єктів господарювання; інші рівні є добровільними. Їх досягнення стає можливим за умови практичної реалізації попередньої групи принципів і свідчить про високий рівень соціальної свідомості.</p><p><strong>Результат</strong>. Гносеологічна оцінка соціально-відповідального маркетингу та критичний аналіз його дефініцій стали основою для формування авторського визначення: соціально-відповідальний маркетинг – це вид управлінської діяльності, під час реалізації якої відбувається свідоме та системне задоволення потреб споживачів з урахуванням соціальних, екологічних і морально-етичних вимог суспільства. Запропоновано ієрархію принципів соціально-відповідального маркетингу, яка передбачає три рівні відповідальності (базовий, середній та вищий) залежно від ініціативності застосування та ступеня соціальної свідомості.</p><p><strong>Наукова новизна</strong>. Удосконалено дефініцію соціально-відповідального маркетингу та систематизацію його принципів за рахунок запропонованої ієрархії.</p><p><strong>Практична значущість</strong>. Упровадження принципів соціально-відповідального маркетингу в практичну діяльність суб’єктів господарювання (особливо ініціативне) дасть змогу не лише розвиватися кожному окремому підприємству відповідно до сучасних міжнародних норм і правил, але й позитивно вплине на стан суспільства та держави в цілому.</p><strong>Ключові слова:</strong> соціально-відповідальний маркетинг, принципи соціально-відповідального маркетингу.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21098МОДЕЛЮВАННЯ МЕТОДИКИ ОЦІНКИ ЯКОСТІ ЕЛЕМЕНТІВ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА2014-02-02T00:51:55+02:00М.О. Гладкийngladkiy@yandex.ua<p><strong>Мета. </strong>Розробити методику оцінки якості елементів організаційної культури (ОК) з урахуванням специфіки діяльності торговельних підприємств з позицій кваліметричного підходу.<strong></strong></p><p><strong>Методика. </strong>Проаналізовано підходи до оцінки якості ОК підприємства відповідно до існуючих концепцій, виокремлено відмінності запропонованої автором методики оцінки якості культури порівняно із існуючими аналогами. Визначено мету, вхідну інформацію та вимоги до розробки методики. Структуровано ОК як об’єкт дослідження, визначено властивості елементів, встановлено між ними зв’язок. Візуалізовано дерево властивостей і виокремлено показники властивостей об’єкта. Побудовано модель оцінки якості ОК торговельного підприємства. Класифіковано показники оцінки якості культури та наведено алгоритм їхнього розрахунку. Визначено коефіцієнти вагомості (значущості) кожної властивості. Апробовано методику оцінки якості ОК та запропоновано управлінські дії, спрямовані на покращення якості культури.</p><p><strong>Результати. </strong>У результаті дослідження було запропоновано та апробовано власний варіант методики оцінки якості ОК, автоматизованої в середовищі програми Excel.<strong></strong></p><p><strong>Наукова новизна. </strong>Запропоновано й апробовано власний варіант методики оцінки якості ОК, який, на відміну від вже існуючих, враховує специфіку торговельних підприємств, комплексно використовує якісні й кількісні показники, надає можливість оцінки якості культури в цілому і за окремими структурними елементами. Автоматизація автором методики в середовищі програми Excel дозволяє досягти абсолютної прозорості й наочності в побудові і демонстрації формул, гнучкість моделі, зменшити вплив людського фактору на отримання невірних результатів оцінки, не вимагає знань прикладного програмування, не потребує програмної оболонки з компілятором для коригування формул.</p><p><strong>Практична значущість. </strong>Запропонована методика оцінки якості ОК торговельних підприємств дає змогу на підставі комплексного використання кількісних і якісних показників оцінити якість організаційної культури як в цілому, так і окремих структурних елементів (у відсотках), дослідити динаміку розвитку показника у просторі й часі. Зростання показника якості ОК досліджуваного підприємства за аналізований період пов’язано із проведенням коригуючих заходів щодо існуючої на підприємстві культури та впровадженням практичних розробок автора.</p><strong>Ключові слова: </strong>організаційна культура, якість, кваліметричний підхід, елементи організаційної культури, коригуючі заходи.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21102УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДІВ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ У ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ СТРАТЕГІЧНИМИ ЗМІНАМИ НА ПІДПРИЄМСТВІ2014-02-02T00:51:55+02:00О.Ю. Гусєваgusevao@ukr.net<p><strong>Мета. </strong>Удосконалити науково-методичний підхід до прийняття рішень у процесі управління стратегічними змінами на підприємствах, що функціонують у динамічному бізнес-середовищі.</p><p><strong>Методика. </strong>Запропоновано методику обґрунтування стратегічних рішень на основі урахування часової динаміки досліджуваної системи в умовах мінливого бізнес-середовища. Для наукового обґрунтування рішень, котрі приймаються, використано принципи і методи теорії ігор. Під час розв’язання задач щодо вибору стратегічних рішень на основі принципів динамічного програмування методи теорії ігор дозволяють приймати обґрунтовані рішення стосовно стратегічних змін на підприємстві в умовах неповної інформації про стани зовнішнього ділового середовища.</p><p><strong>Результати.</strong> Розроблено інструментарій оптимізації рішень щодо вибору базової стратегії змін у процесі проактивного управління підприємством на основі використання методів динамічного програмування та теорії ігор. Запропоновано структурований перелік стратегічних змін, рекомендованих ПАТ «АПК-Інвест» для підтримки стратегічної стійкості в умовах динамічного бізнес-середовища.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Удосконалено науково-методичний підхід до прийняття рішень стосовно вибору генеральної стратегії розвитку та відповідної стратегії змін підприємства в умовах змінюваності бізнес-середовища.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> змінюваність бізнес-середовища; стратегічні зміни, прийняття рішень, управління стратегічними змінами.</p>2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21103РИЗИКОСТІЙКІСТЬ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЕФЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА: ІНДИКАТОРИ ВИЗНАЧЕННЯ ТА МЕТОДИКА ДІАГНОСТИКИ2014-02-02T00:51:55+02:00О.С. Кравченкоkrav07@meta.ua<p><strong>Мета.</strong> Розробити методичний підхід до діагностики ризикостійкості підприємства в контексті обґрунтування ефективних напрямків розвитку підприємства.</p><p><strong>Методика. </strong>Визначено індикатори оцінки ризикостійкості та здійснено їхню класифікацію за наступними групами ризику: зовнішні (ризики макросередовища та зовнішнього мікросередовища) та внутрішні (пов’язані із формуванням компонентів бізнес-моделі). Запропоновано методику діагностики ризикостійкості, яка ґрунтується на основі апарату теорії нечітких множин. Визначені критерії оцінки ризикостійкості служать платформою для формування механізму управління розвитком підприємства у швидкозмінюваних і нестабільних умовах зовнішнього середовища.</p><p><strong>Результати.</strong> Невід’ємним чинником ефективного розвитку вітчизняних підприємств в умовах підвищеної нестабільності зовнішнього бізнес-середовища стає забезпечення високого рівня їхньої ризикостійкості. Для вирішення практичних завдань діагностики ризикостійкості підприємства запропоновано індикатори її оцінки. Реалізація запропонованого методичного підходу дозволяє визначити зону ризикостійкості підприємства і створити інформаційну базу для розробки управлінських рішень відносно подальших траєкторій розвитку.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Розроблено аналітичний інструментарій, який дозволяє визначити індикатори ризику, оцінити їхній негативний вплив і на основі визначеного типу ризикостійкості підприємства обґрунтувати заходи та розробити управлінські рішення для нейтралізації ризику.</p><strong>Ключові слова:</strong> управління розвитком, ризик, ризикостійкість, нечіткі логічні рівняння.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21104МАРКЕТИНГОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ ПІДПРИЄМСТВ ПРОДУКТІВ ДИТЯЧОГО ХАРЧУВАННЯ В УКРАЇНІ2014-02-02T00:51:55+02:00В.Д. Малигінаmvd51@mail.ruІ.А. Оносоваvmnt@mail.ruО.В. Булгаковаbulgakova@mail.ru<p><strong>Мета.</strong> На підставі аналізу маркетингового середовища підприємств на ринку дитячого харчування виявити основні переваги вітчизняних виробників продуктів дитячого харчування, які дозволять їм зайняти стратегічно важливі сегменти ринку.</p><p><strong>Методика.</strong> Досліджено статистичні показники, що характеризують соціально-економічне становище України в сфері демографічних тенденцій. Проведено маркетинговий аналіз факторів зовнішнього та внутрішнього середовища підприємств на ринку дитячого харчування. За допомогою SWOT-аналізу виявлено загрози та можливості розвитку вітчизняних підприємств. Побудовано товарну картку, за допомогою якої проведено позиціювання основних виробників дитячого харчування в системі співвідношення «ціна/якість». Запропоновано принципи оптимізації асортименту дитячого харчування відповідно до факторів маркетингового середовища.</p><p><strong>Результати.</strong> Для сталого розвитку ринку дитячого харчування в України, забезпечення конкурентоспроможності продукції вітчизняних виробників та збільшення присутності продукції вітчизняних виробників на національному ринку необхідно використовувати принципи формування оптимального асортименту відповідно до факторів зовнішнього та внутрішнього маркетингового середовища. Реалізація принципів оптимальності асортименту продуктів дитячого харчування дозволить зміцнити становище вітчизняних підприємств, забезпечить їх сталий розвиток через представленість у вільних сегментах ринку та задоволення попиту споживачів в оптимальній співвідношенні «ціна/якість».<strong></strong></p><p><strong>Наукова новизна.</strong> На підставі результатів маркетингового аналізу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища підприємств виробників дитячого харчування, що відображають загальні проблеми сталого розвитку та можливості його регулювання, а також відповідно до загально національних програм охорони та захисту дитинства запропоновано принципи оптимізації асортименту продуктів дитячого харчування.<strong></strong></p><p><strong>Практична значущість.</strong> Розглянуті фактори маркетингового середовища підприємств на ринку дитячого харчування дозволять виявити пріоритетні напрями розвитку галузі виробництва продуктів дитячого харчування через виявлення об’єктивних конкурентних переваг вітчизняних продуктів. Це в подальшому дозволить формувати відповідні програми розвитку, підвищити рівень конкурентоспроможності національного виробника та економіки в цілому. <strong></strong></p><p><strong>Ключові слова:</strong> ринок, дитяче харчування<em>, маркетингове середовище, асортимент, оптимізація.</em><em></em></p>2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21105ТЕХНОЛОГІЯ ДІАГНОСТИКИ ЯКОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ СТРУКТУР УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ2014-02-02T00:51:55+02:00І.М. Прудниковаprudnikova.i.m@yandex.ua<p><strong>Мета.</strong> Мета статті полягає в дослідженні технології діагностики якості організаційних структур управління підприємствами і визначенні її складових модулів та послідовності відповідних етапів.</p><p><strong>Методика. </strong>У ході дослідження використано: методи теоретичного порівняння і аналізу (для дослідження когнітивного наповнення терміна «технологія»), методи логічного аналізу і синтезу (для виявлення обмежень, що виникають в ході діагностики і визначення факторів зовнішнього середовища, що впливають на ОСУ).</p><p><strong>Результати.</strong> На підставі проведеного дослідження запропоновано технологію діагностики якості ОСУ, яка складається із шести модулів, кожний з яких являє собою певний алгоритм дій щодо оцінки досліджуваного об’єкта. Виявлено обмеження, які виникають в ході аналізу ОСУ, визначено низку факторів зовнішнього середовища, що впливають на якість ОСУ, і розглянуто механізм реакції ОСУ на їхній вплив.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Удосконалено науково-методичний підхід до діагностики якості ОСУ, який полягає в розробці технології оцінки і є основою для грамотної побудови методики аналізу структури управління.</p><p><strong>Практична значущість.</strong> Отримані результати спрямовані на оптимізацію процесу діагностики якості ОСУ.</p><strong>Ключові слова:</strong> організаційна структура управління, технологія діагностики, фактори зовнішнього середовища, механізм реакції.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21092ОЩАДНО-ІНВЕСТИЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ В УМОВАХ НОВОЇ ЕКОНОМІКИ2014-02-02T00:51:54+02:00В.В. Литвинvchena_rada@donnuet.edu.ua<strong><strong><em></em></strong></strong><p><strong>Мета.</strong> Дослідження особливостей і нових якостей ощадно-інвестиційних інструментів в умовах становлення інформаційної економіки, визначення перспектив їх трансформування та використання з метою ресурсного забезпечення розвитку української економіки.</p><p><strong>Методика.</strong> У процесі дослідження використано: методи теоретичного узагальнення і формалізації (для визначення характерних ознак нової економіки, виявлення нових властивостей ощадно-інвестиційних інструментів), методи статистичного аналізу (для порівняльної оцінки дохідності окремих ощадно-інвестиційних інструментів в Україні), методи порівняння та аналогії (для визначення та аналізу вітчизняних і світових тенденцій розвитку ощадно-інвестиційних інструментів), метод логічних узагальнень (для обґрунтування пріоритетних напрямів і вдосконалення інструментарію державної ощадно-інвестиційної політики).</p><p><strong>Результати. </strong>Визначено основні ознаки нової економіки як соціально-економічного феномену. Виявлено та охарактеризовано особливості та тенденції трансформування ощадно-інвестиційних інструментів в умовах інформаційної економіки. Проаналізовано специфіку використання основних ощадно-інвестиційних інструментів в Україні на підставі вивчення законодавчої бази та фактологічного матеріалу. Надано оцінку дохідності вкладень коштів у різні види активів. Обґрунтовано пропозиції щодо вдосконалення ощадно-інвестиційної політики уряду.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> На підставі систематизації характерних ознак нової економіки, визначено нові властивості ощадно-інвестиційних інструментів і закономірності їх розвитку на цьому етапі. Досліджено специфіку їх використання фінансовими установами України з оцінкою потенційних загроз накопичення фіктивного капіталу. З метою формування ресурсної бази довгострокового інвестування економіки України розроблено напрями державного стимулювання розвитку фінансового посередництва та ощадно-інвестиційних інструментів з урахуванням необхідності обмеження спекулятивної складової фінансового капіталу.</p><p><strong>Практична значущість.</strong> Отримані результати спрямовані на вирішення проблеми ресурсного забезпечення економічного зростання та розвитку української економіки на основі створення сприятливих умов для поширення надійних і ефективних ощадно-інвестиційних інструментів.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> ощадний процес, ощадно-інвестиційні інструменти, фінансові установи, ощадно-інвестиційна політика, фіктивний капітал.<em></em></p>2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21093ЕВОЛЮЦІЯ ФУНКЦІЙ НАУКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПРОЯВУ В ІНДУСТРІАЛЬНУ ЕПОХУ2014-02-02T00:51:55+02:00Н.Є. Федороваnataly_bocharova@mail.ru<p><strong>Мета. </strong>У статті аналізуються закономірності функціонування та функції науки в період формування та розвитку індустріального способу виробництва. Визначаються головні сфери, закономірності та напрямки прояву економічних функцій науки в зазначений період.</p><p><strong>Методика. </strong>Досліджено органічний зв’язок головних<strong> </strong>сфер використання наукового знання – культурної, економічної, політичної, соціальної, зовнішньоекономічної тощо.<strong> </strong>Визначено зовнішній прояв істотних властивостей науки в наявній системі економічних відносин, вплив її елементів на процес суспільно-економічного розвитку. <strong></strong></p><p><strong>Результати. </strong>Результати дослідження можуть бути використані для подальшого аналізу функцій науки та визначення її суспільної ролі в період формування постіндустріальної цивілізації.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong>За наявності різноманіття теоретичних і практичних досліджень, присвячених аналізу місця й ролі науки в сучасній економічній системі,простежується недостатньо глибокий комплексний підхід у процесі виявлення особливостей прояву функцій науки на різних етапах суспільного прогресу, визначення її ролі в процесі формування суспільства сталого розвитку.</p><p><strong>Практична значущість. </strong>Викладені в статті положення, висновки, результати розкривають особливість взаємозв'язку наукової, економічної, соціальної, політичної, культурної сфери суспільно-економічного розвитку, що дозволяє дослідити перспективи, методи та механізми використання науки та її результатів у напрямку формування нової сталої моделі національної економіки – суспільства знань..</p><strong>Ключові слова: </strong>наука, економічна функція науки, наукова революція, інноваційна діяльність, економічне зростання, соціально-економічний прогрес.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21107ДО ПИТАННЯ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОЗВИТКУ РОЗДРІБНОЇ ТОРГОВЕЛЬНОЇ МЕРЕЖІ2014-02-02T00:51:55+02:00Е.М. Локтєвloktev@mail.ruЛ.Г. Саркісянsarkisjan@mail.ruВ.В. Смазнойsmaznoj@mail.ru<p><strong>Мета</strong>. Розробити напрямки підвищення ефективності роздрібної торговельної мережі з позицій екстенсивного і інтенсивного розвитку.</p><p><strong>Методика.</strong> Проаналізовано підходи до визначення стану роздрібної торговельної мережі, розглянуто основні показники, які характеризують економічний стан роздрібної мережі держави. Досліджено статистичні показники, які характеризують економічне становище роздрібної мережі України. Визначено тенденцію розвитку з метою розробки сценарію ефективного розвитку.</p><p><strong>Результати</strong>. Для ефективного розвитку роздрібної торговельної мережі, підвищення її конкурентоспроможності необхідно використовувати принципи формування роздрібної мережі, підвищувати забезпеченість населення торговельними площами різних типів торговельних підприємств. Реалізація містобудівних і територіальних принципів формування роздрібної торговельної мережі дозволить підвищити її соціально-економічну ефективність і конкурентоспроможність на внутрішньому споживчому ринку.</p><p><strong>Наукова новизна</strong>. На підставі положень нормативних документів, які передбачають вимоги до стану та розвитку роздрібної торговельної мережі, а також відповідно до вимог її інтенсивного розвитку, запропоновано напрямки підвищення ефективності роздрібної торговельної мережі України.</p><p><strong>Практична значущість.</strong> Розглянуто типи, спеціалізацію та забезпеченість роздрібною торговельною мережею мешканців міст та сільської місцевості та можливості її оптимізації, а також відповідно до розвитку міст та селищ запропоновано напрямки розвитку роздрібної мережі.</p><p><strong>Ключові слова</strong>: роздрібна торговельна мережа, ефективний розвиток, тип магазинів, спеціалізація магазинів, забезпеченість населення, on-line торгівля, off-line торгівля, privat-lable, супермаркет, формат, гіпермаркет.</p>2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21124СЕГМЕНТУВАННЯ РИНКУ СВІТЛИХ НАФТОПРОДУКТІВ2014-02-02T00:51:55+02:00В.В. Ратинськийratvadim@yandex.ru<p><strong>Мета. </strong>Дослідити особливості сегментування кінцевих покупців на ринку світлих нафтопродуктів.</p><p><strong>Методика. </strong>Проаналізовано ряд спеціалізованих публікацій на тематику сегментування ринку світлих нафтопродуктів, розглянуто основні фактори впливу на сам процес проведення досліджень. Досліджено статистичні показники формування вітчизняного ринку нафтопродуктів. Відокремлено групу вагомих факторів, які впливають на кінцевий вибір споживачів. Виділено економічну складову як один з найголовніших факторів, що має вплив на вибір пального споживачами.</p><p><strong>Результати. </strong>Розглянуто особливості сегментування кінцевих покупців на ринку світлих нафтопродуктів, проаналізовано ряд факторів впливу на розподіл ринку за основними ознаками споживачів світлих нафтопродуктів в умовах конкуренції, визначено основні фактори вибору продукту в умовах наявності альтернативних варіантів. Виокремлено сильні та слабкі сторони при виборі рівня ціни пального, яке пропонується потенційним покупцям, проаналізовано перспективи її зміни на основі сегментування ринку. Визначено основні переваги та недоліки використання методик сегментування ринку світлих нафтопродуктів на основі використання дисперсійних та ентропійних коефіцієнтів конкордації, вказано на прихований потенціал використання певних видів аналізу під час проведення маркетингових досліджень.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong>Визначено основні споживчі параметри світлих нафтопродуктів, проведено градацію споживачів нафтопродуктів на роздрібному ринку України, сформовано для кожного сегменту найоптимальніше поєднання споживчих параметрів.</p><p><strong>Практична значущість. </strong>Сформовані принципи сегментування ринку світлих нафтопродуктів дозволять проводити ефективну цінову політику на вітчизняному роздрібному ринку світлих нафтопродуктів</p><strong>Ключові слова: </strong>сегментування, ранжування, ціна, пальне, покупець, світлі нафтопродукти, якість пального2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21125ІНФОРМАЦІЙНА ПІДТРИМКА МЕТОДІВ ВИЗНАЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА2014-02-02T00:51:55+02:00Т.В. Шабельникtanya.shabelnik@yandex.uaН.М. Спіцинаnnspitsyna@yandex.ua<p><strong>Мета. </strong>Формування системи інформаційної підтримки використання методів визначення економічної ефективності процесів реалізації товарів на торговельному підприємстві.<strong></strong></p><p><strong>Методика. </strong><strong>Розглянуто підходи щодо</strong><strong> </strong>інформаційної підтримки використання методів визначення економічної ефективності процесів реалізації товарів на торговельному підприємстві. Розглянуто механізм їхнього визначення в умовах впливу ринкових факторів на функціонування торговельного підприємства.<strong></strong></p><p><strong>Результати. </strong>Методика інформаційної підтримки процесів розрахунку економічної ефективності процесів реалізації на торговельних підприємствах має включати такі складові: підготовка вхідних даних щодо асортиментної матриці та функцій інтенсивності продажу; виконання модельних розрахунків з визначення додаткового умовного доходу; визначення сукупного доходу від реалізації товарів, прибутку, нормативних даних; визначення одноразових витрат на розробку та експлуатацію методів обліку впливу факторів попиту; визначення приросту прибутку, коефіцієнта економічної ефективності та окупності витрат.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong><strong>Удосконалено </strong>методику інформаційної підтримки процесів розрахунку економічної ефективності процесів реалізації на торговельних підприємствах.<strong></strong></p><p><strong>Практична значущість. </strong><strong>Впровадження </strong>методики інформаційної підтримки процесів розрахунку економічної ефективності процесів реалізації на торговельних підприємствах дозволить підвищити якість управлінських рішень та конкурентоспроможність підприємства за рахунок визначення варіанта коригування програми реалізації товарів.<strong></strong></p><strong>Ключові слова: </strong>інформаційна підтримка, інформаційна система, економічна ефективність, інформаційне забезпечення, торговельне підприємство.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21134ЦИКЛЫ, КРИЗИСЫ И РЕШЕНИЯ ПО ИДЕЯМ В.И. ВЕРНАДСКОГО2014-02-02T00:51:56+02:00Ян Кампбеллjancam@jancam.eu<p>Сравнение функций здоровой и нездоровой клетки живого организма как сложной системы с функцией здоровой и нездоровой сложной мировой экономической системы убедительно указывает на способы диагностики, лечение и последствия. Организм и клетка связаны. Их разделение мембраной существует только для выполнения клеткой функций: обмен веществ, рост, развитие, размножение, регенерация и другое. В моменте изоляции от организма клетка превращается в опухоль, которая живет в организме за счет здоровых клеток, а так постепенно ослабляет организм и умирает с ним вместе.</p><p>Аналогичный процесс происходит и со сложной мировой экономической системой. Ее главной функцией является сохранение жизнеспособного общества в глобализированном мире. Если экономическая система изолируется от общества, как мы это наблюдаем в дерегулированной банковско-финансовой и трудовой сфере, и успех обоснован на экономии времени, то мышление делает непоправимую ошибку, а экономическая система превращается в опухоль, постепенно уничтожающую человеческое общество и саму себя. В статье приводятся примеры философии и приемов В.И. Вернадского при решении научных задач. Совместно с примером последствий квантизации производственных факторов в агропромышленном комплексе представлен путь к решению вызовов на базе справедливого распределения ограниченных ресурсов, главной задачей экономистов.</p><p><strong>Ключевые слова: </strong>экономика, капитализм, Вернадский, биохимия, квантизация, наука, мораль, паксология.</p>2014-02-02T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21130МЕТОДИКА ОБЛІКУ ДОХОДІВ У СТРАХОВИХ КОМПАНІЯХ: СУЧАСНИЙ СТАН І НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ2014-02-02T00:51:56+02:00М.О. Бєлгородцеваmarisadon@mail.ru<p>Мета. Удосконалення класифікації та методики бухгалтерського обліку доходів у страхових компаніях.</p><p>Методика. Проаналізовано підходи до сутності та класифікації доходів у страхових компаніях, зокрема доходів від страхової діяльності, відповідно до Податкового кодексу України та поглядів вчених. Обґрунтовано, що відсутність чіткої регламентації щодо визнання й обліку доходів від страхової діяльності спричиняє застосування касового методу обліку операцій страхування, визнання доходів за операціями перестрахування методом нарахування.</p><p>Результати. Зважаючи на прогалини в чинному законодавстві у визначенні складу доходів страховими компаніями, запропоновано розширити та затвердити перелік доходів у розрізі видів діяльності, що в подальшому забезпечить достовірність їх відображення в обліку та звітності. Визначено розбіжності між страховою премією та страховим внеском, визначено сутність поняття «зароблені страхові платежі». Запропоновано отримані частки від страхових сум і страхових відшкодувань та комісійну винагороду відносити безпосередньо до страхової діяльності, оскільки доходи від такої діяльності включають усі надходження, пов’язані з проведенням страхування та перестрахування.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Рекомендовано здійснювати облік доходів від страхової діяльності методом нарахування, відповідно до якого доходи треба визнавати в момент виникнення зобов’язання страхувальника сплатити страхову премію (внесок) страховику, незалежно від моменту отримання коштів за страхову послугу відповідно до договору страхування життя або за іншими видами страхування, ніж страхування життя. Це дозволить своєчасно й у повному обсязі формувати страхові резерви, забезпечити точність складання фінансової звітності за МСФЗ.</p><p><strong>Практична значущість.</strong> Відповідно до визначених доходів від страхової діяльності в розрізі напрямів їх отримання, запропоновано рахунки третього порядку до рахунку 7031 «Дохід від реалізації страхових послуг» і удосконалено порядок їх обліку, що дозволяє відокремлювати облік зароблених страхових премій за договорами страхування, співстрахування і перестрахування та інших доходів від страхової діяльності.</p><p><strong>Ключові слова:</strong> дохід, класифікація, страхові компанії, методика бухгалтерського обліку.</p>2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21131ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ АКТИВИ В СИСТЕМІ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ2014-02-02T00:51:56+02:00О.А. Наумчукkrymka2008@mail.ru<p><strong><em>Мета</em></strong><em>. Обґрунтування необхідності визнання інтелектуальних активів як нового об’єкта обліку. </em></p><p><strong><em>Методика.</em></strong><em> У роботі використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, а саме методи критичного аналізу, групування, деталізації, конкретизування, порівняння, синтезу та узагальнення наукового досвіду визнання інтелектуального капіталу.</em></p><p><strong><em>Результати</em></strong><em>. У роботі досліджено сутність інтелектуального капіталу та інтелектуальних активів і визначено розбіжності між ними. За результатами дослідження концепції контролювання активів обґрунтовано можливість визнання та вартісної оцінки інтелектуальних активів в обліковій системі підприємства. Визначено види інтелектуальних активів, які відрізняються між собою соціально-економічною сутністю та призначенням. За кожним видом інтелектуальних активів визначено перелік витрат на їх створення.</em></p><p><strong><em>Наукова новизна</em></strong><em>. Доведено, що об’єктом управління на рівні підприємства є саме інтелектуальні активи, а не інтелектуальний капітал; обґрунтовано правомірність включення інтелектуальних активів до складу об’єктів обліку.</em></p><p><strong><em>Практична значущість.</em></strong><em> Виділені види інтелектуальних активів підприємства дозволяють визначити перелік витрат на їх створення та побудувати інформаційну систему управління ними.</em></p><strong><em>Ключові слова</em></strong><em>: інтелектуальний капітал, активи, інтелектуальні активи, людські активи, визнання активів, оцінка.</em>2014-02-02T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21132ФОРМУВАННЯ ОБ’ЄКТІВ СОЦІАЛЬНО ОРІЄНТОВАНОГО ОБЛІКУ ТА РОЗКРИТТЯ ІНФОРМАЦІЇ ПРО НИХ У ФІНАНСОВІЙ ТА СОЦІАЛЬНІЙ ЗВІТНОСТІ2014-02-02T00:51:56+02:00С.М. Петренкоpetrenko777@yandex.ruВ.О. Бесарабовbesarabov@mail.ru<p><strong>Мета. </strong>Формування об’єктів соціально орієнтованого обліку та розкриття інформації про них у фінансовій та соціальній звітності.</p><p><strong>Методика. </strong>Проаналізовано міжнародні стандарти соціальної відповідальності, сформовано основні переваги їх застосування українськими компаніями. Визначено напрями соціальної відповідальності, які мають фінансовий характер та їх взаємозв’язок з показниками фінансової звітності. Сформовано показники соціальної звітності, які доповнюють та деталізують показники фінансової звітності.</p><p><strong>Результати. </strong>Доведено, що головне місце в соціальній звітності повинні займати показники соціально відповідальної діяльності компанії, які не знаходять свого самостійного відображення у фінансовій звітності. Відповідно до цього сформовано перелік об’єктів бухгалтерського обліку соціально відповідальної діяльності, інформацію про які запропоновано відображати у фінансовій та соціальній звітності компанії.</p><p class="NoSpacing"><strong>Наукова новизна. </strong>Запропоновано перелік показників стану і результатів фінансування соціальних програм, які доповнюють та деталізують фінансову звітність.</p><p class="NoSpacing"><strong>Практична значущість. </strong>Сформовані показники стану та результатів фінансування соціальних програм дозволяють визначити ефект від їх здійснення.</p><strong>Ключові слова:</strong> фінансова звітність, соціальна звітність, соціально відповідальна діяльність, інформація, об’єкти обліку.2014-02-02T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21126НАПРЯМКИ ОПТИМІЗАЦІЇ СТРУКТУРИ КРЕДИТНИХ РЕСУРСІВ БАНКІВ В УМОВАХ НЕСТІЙКОГО ЕКОНОМІЧНОГО СЕРЕДОВИЩА2014-02-02T00:51:55+02:00В.В. ВолковаValeriya-200709@rambler.ruН.І. ВолковаVolkova.Nelia@mail.ru<p><strong>Мета. </strong>Розробка моделі оптимізації структури кредитних ресурсів банку, яка дозволяє дослідити дохідність кредитних ресурсів, залежно від зміни різноманітних факторів та надати рекомендації щодо покращення структури кредитних ресурсів фінансового посередника.</p><p><strong>Методика.</strong> Проаналізовано призначення фінансових посередників в забезпеченні економічного зростання держави. Досліджено статистичні показники, які характеризують стан кредитної діяльності банків як провідних закладів фінансового посередництва та роль і місце кредитних операцій у структурі фінансових активів. Визначено причинно-наслідковий зв’язок для обґрунтування особливостей дії факторів впливу на структуру і якість кредитного портфеля банку. Здійснено моделювання передбачуваного розвитку подій за розроблення моделі оптимальної структури кредитних ресурсів банку та прогнозування обсягу результативного показника на основі визначення необхідної зміни обсягу факторних показників. Запропоновано напрямки оптимізації структури кредитних ресурсів у сучасних умовах.</p><p><strong>Результати. </strong>Для забезпечення сприятливих умов функціонування суб’єктів ринку, підвищення їхньої конкурентоспроможності необхідно вдосконалювати процес формування кредитних ресурсів банків. Визначення оптимальної структури кредитних ресурсів фінансового посередника дає можливість всесторонньо розглянути процес формування кредитних ресурсів та виявити головні елементи, які впливають на їхню дохідність та ризикованість.</p><p><strong>Наукова новизна. </strong>Розроблена багатофакторна регресійна модель оптимізації структури кредитних ресурсів фінансового посередника дозволяє аналізувати зміну дохідності сформованих ресурсів залежно від зміни ключових факторів з метою створення найбільш прибуткової та найменш ризикованої сукупності кредитних ресурсів.</p><p><strong>Практична значущість. </strong>Удосконалення процесу формування кредитних ресурсів шляхом упровадження багатофакторної регресійної моделі надає можливість сформувати кредитні ресурси банку з найбільш дохідною структурою завдяки визначенню ступеня та якості впливу різноманітних факторів на дохідність кредитних ресурсів фінансового посередника.</p><strong>Ключові слова:</strong> банк, кредитні ресурси, модель оптимізації, активізація кредитних вкладень, кредитний портфель, конкурентоспроможність, результативний показник.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21127ПРОГНОЗУВАННЯ ПОВЕДІНКИ РИНКУ НА БАЗІ КОМПЛЕКСНОГО ВИКОРИСТАННЯ ФУНДАМЕНТАЛЬНОГО ТА ТЕХНІЧНОГО АНАЛІЗУ2014-02-02T00:51:55+02:00В.В. Дорохольський6292676@ukr.net<p><strong>Мета</strong>. Розробити методи прогнозування напрямку руху ціни на валютному ринку на базі комплексного використання фундаментального та технічного методів аналізу.</p><p><strong>Методика</strong>. Проаналізовано існуючі підходи до прогнозування поведінки ціни на міжнародному валютному ринку. Проведено критичний аналіз поглядів прихильників окремих методів аналізу валютного ринку. Визначено особливості роботи інвесторів, що зосереджують увагу лише на одному з існуючих методів, нехтуючи іншими. Розглянуто особливості руху ціни з точки зору як фундаментального, так і технічного методів аналізу. Запропоновано методи аналізу руху ціни з використанням комплексного підходу.</p><p><strong>Результати</strong>. Для ефективного інвестування на міжнародному валютному ринку необхідно використовувати комплексний метод прогнозування руху ціни, заснований на поєднанні фундаментального та технічного методів аналізу. Реалізація комплексного методу прогнозування руху ціни дозволить покращити ефективність роботи юридичних та фізичних осіб, котрі працюють на міжнародному валютному ринку. Це, у свою чергу, збільшить розмір податкових платежів від них, а отже, й дохідну частину державного бюджету України.</p><p><strong>Наукова новизна</strong>. На підставі існуючих методів аналізу руху ціни на міжнародному валютному ринку та використовуючи історичні приклади реакції ціни на ті чи інші фундаментальні та технічні чинники, запропоновано метод комплексного аналізу напрямку руху ціни на валютному ринку.</p><p><strong>Практична значущість</strong>. Розглянутий метод комплексного аналізу напрямку руху ціни на валютному ринку з використанням фундаментального та технічного методів аналізу дозволить підвищити якість інвестиційних операцій, що здійснюються у цьому сегменті світового фінансового ринку. Результати аналізу можуть бути використані фінансовими державними та недержавними установами для поліпшення своїх результатів від інвестиційних операцій.</p><strong>Ключові слова: </strong>інвестиції, фундаментальний аналіз, технічний аналіз, міжнародний валютний ринок, прогнозування руху ціни.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21128БАНКІВСЬКИЙ КОНСОРЦІУМ У МОРСЬКОМУ ТРАНСПОРТНОМУ КОМПЛЕКСІ – ПРОБЛЕМИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ШЛЯХИ ЇХНЬОГО ВИРІШЕННЯ2014-02-02T00:51:55+02:00О.М. Крамаренкоkramarenkoom@mksat.net<p><strong>Мета.</strong> Виконати дослідження сучасного законодавчого та організаційно-методичного забезпечення діяльності банківських консорціумів в Україні у зв’язку з необхідністю обслуговуванням ними підприємств морського транспортного комплексу (далі МТК).</p><p><strong>Методика.</strong> Загальною методологічною базою дослідження є діалектичний метод пізнання, який базується на системному підході до вирішення поставлених завдань. Задля досягнення поставленої мети використані як загальнонаукові, так і спеціальні методи: порівняльно-економічний – для аналізу інформації щодо діяльності українських суднобудівних підприємств та формування цін на їхню готову продукцію – судна (що дозволило встановити потребу вказаних підприємств у додаткових кредитних ресурсах); комплексний підхід – для оцінки результатів попередніх досліджень автора (що дозволило підтвердити необхідність створення банківського консорціуму з метою якісного одночасного та повного задоволення потреб підприємств МТК у додаткових тимчасових грошових коштах та запобігання підвищення рівня банківського кредитного ризику); класифікаційно-аналітичний – для систематизації законодавчого та методологічного забезпечення діяльності банківських консорціумів в Україні; наукової абстракції – для обґрунтування необхідності змін методології кредитної діяльності банківських консорціумів в Україні.</p><p><strong>Результати.</strong> Обґрунтовано необхідність створення банківського консорціуму, який буде у змозі якісно задовольнити потреби суднобудівних підприємств щодо кредитних ресурсів. Висвітлено проблемні питання щодо кредитної діяльності українських банківських установ для забезпечення виробничої діяльності підприємств МТК (суднобудівних та судноремонтних підприємств, судноплавних компаній тощо) та запропоновано ймовірні напрямки їхнього вирішення.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Запропоновано та обґрунтовано делегування функцій щодо обслуговування кредитної заборгованості підприємств морського транспортного комплексу, від банків-членів консорціуму до його головного банку, задля зменшення рівня кредитного ризику, витрат часу, грошових ресурсів тощо, як власне банківського консорціуму, так і його позичальників.</p><p><strong>Практична значущість</strong>. Передача функцій обслуговування кредитної заборгованості від банків-учасників консорціуму до головного банку повинна сприяти підвищенню рівня якості кредитування, поліпшенню ефективності роботи банківського консорціуму, накопиченню досвіду обслуговування підприємств МТК у координаційному центрі – головному банку консорціуму, що може бути корисним для практичної діяльності українських банків.</p><strong>Ключові слова</strong>: банківський консорціум, банківське об’єднання, банківське кредитування, суднобудівні підприємства, судноплавні компанії, морський транспортний комплекс.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/21129МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ІДЕНТИФІКАЦІЇ БІЗНЕСУ ПОЗИЧАЛЬНИКА2014-02-02T00:51:55+02:00К.А. Скомаровськаk.skomarovskaya@ukr.net<p><strong>Мета.</strong> Визначення та розкриття особливостей ідентифікації бізнесу позичальника в оцінці кредитоспроможності.</p><p><strong>Методика. </strong>Проаналізовано основні етапи механізму ідентифікації бізнесу позичальника. Визначено групи факторів, які впливають на бізнес позичальника. Згруповано та систематизовано завдання, які ставить перед собою бізнес-аналітик під час проведення першої зустрічі з потенційним позичальником.</p><p><strong>Результати.</strong> У результаті дослідження визначено місце ідентифікації бізнесу в оцінці кредитоспроможності позичальника. Ідентифікація бізнесу є першим етапом проведення бізнес-аналізу. Запропоновані дії бізнес-аналітика під час виїзду до потенційного позичальника з метою перевірки отриманої інформації та її відповідності реальному стану бізнесу. Бізнес-аналітик має дуже ретельно перевіряти інформацію, яку отримує від потенційного позичальника. Визначено коефіцієнти, які доцільно використовувати під час проведення експрес-аналізу фінансового стану бізнесу позичальника. На підставі створеного механізму ідентифікації визначено основні об’єкти бізнесу, яким треба приділяти особливу увагу. Визначається важлива роль візуального огляду місця ведення бізнесу й оцінка психологічних факторів. Для української банківської системи важливим завданням є вдосконалення підходів до механізму ідентифікації бізнесу з метою ефективного визначення кредитоспроможності позичальника. Механізм ідентифікації бізнесу дозволить аналітику ефективно провести перший етап бізнес-аналізу, а саме оцінити якісні і кількісні характеристики бізнесу.</p><p><strong>Наукова новизна.</strong> Створено механізм ідентифікації бізнесу позичальника та визначено основні методологічні аспекти кожного етапу ідентифікації.</p><p><strong>Практична значущість.</strong> Упровадження й використання запропонованого механізму ідентифікації бізнесу позичальника дозволить мінімізувати кредитні ризики та підвищити якість кредитного портфеля комерційних банків.</p><strong>Ключові слова.</strong> бізнес, ідентифікація, фінансовий аналіз, позичальник, інформація, кредитоспроможність, об’єкт.2014-02-01T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2021 Вісник ДонНУЕТ. Серія "Економічні науки"