ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДЛЯ РОБОТИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОУЧИНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.2024.12.320165Ключові слова:
коучинг, коучингові технології, професійні компетенції, соціальні працівники, андрогогіко-методичний підхідАнотація
В статті розглянуті основні етапи процесу формування професійних компетенцій соціальних працівників для роботи з використанням коучингових технологій. До цих етапів відносяться наступні: теоретична та психологічна підготовка до використання коучингу, отримання практичних коучингових навичок, розвиток особистих та професійних якостей та формування організаційної культури коучингу. Розглянуто зміст та сформульовано результати реалізації кожного етапу. Визначені основні підходи, методи та інструменти, які забезпечують ефективну реалізацію кожного з етапів. Визначено, що основним результатами психологічної підготовки соціальних працівників має стати розвиток наступних навичок: формування емоційного інтелекту, підвищення рівня рефлексивності та саморегуляції, підвищення рівня стійкості до стресу, формування навичок активного слухання, формування внутрішньої мотивації до постійного вдосконалення.
На основі узагальнення практичного досвіду в статті запропоновано комплексний андрогогіко-методичний підхід до організації процесу формування професійних компетенцій соціальних працівників з використання коучингових технологій. Визначено основні відмінні риси запропонованого підходу, якими є: використання практичних вправ із самого початку навчання, використання на першому етапі навчання лише «зеленої пасти», побудова навчального процесу з використанням всіх рівнів піраміди навчання.
Доведено, що організоване таким формування професійних компетенцій соціальних працівників має високий рівень ефективності, що підтверджується статистичними даними.
Визначено, що неодмінною умовою успішного використання в практиці надання соціальних послуг коучингових технологій є формуванні відповідної організаційної культури, яка забезпечить підтримку використання коучингових підходів на всіх організаційних рівнях. Основними елементами такої культури є створення умов для застосування коучингу, як частини щоденної практики та забезпечення доступу до коучингових тренінгів кревняків та менеджерів всіх рівнів.