The effect of sectional football classes on the physical fitness of schoolchildren aged 11-12

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/prrht.2019-4(1).03

Keywords:

школярі, фізична підготовленість, заняття футболом

Abstract

Abstract. The main task of a modern school is the physical development and strengthening of the health of schoolchildren. However, the results of many studies indicate that, due to the intensification of the educational process and limited motor activity, the level of physical fitness of middle school students is insufficient. Scientists advise to increase the level of physical fitness to use additional sectional classes in various sports, in particular football. Therefore, the purpose of our work is to study the impact of sectional football classes on the level of physical fitness of schoolchildren aged 11-12. Material and methods: 30 boys aged 11-12 took part in the study. All subjects attended the soccer section 6 days a week. Standard tests were used to assess the physical fitness of schoolchildren. Results: The study lasted 16 weeks. During the period of the study, boys aged 11-12 years increased the results of the following tests: running 15 m from a standing position (by 2.55%, p<0.05), running 30 m (by 5.56%, p<0.05 ) and 60 m (by 5.71%, p<0.05) from a high start, long jumps (by 3.82%, p<0.05) and up (by 2.61%, p<0, 05) from standing, as well as triple (by 2.54%, p<0.05) and 5-fold (by 3.07%, p<0.05) jumps. Conclusions: The results of our research indicate that sectional football classes contribute to increasing the level of physical fitness of schoolchildren aged 11-12.

References

Авраменко В.Г., Бобарико О.Е., Гончаренко В. (2003) Футбол: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл, шкіл вищої спортивної майстерності. К.

Бекас О., Паламарчук Ю, Нестерова С., Сулима А. (2018) Індивідуалізація оцінки розвитку рухових якостей юних борців на основі соматотипування Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society. 2(42). 135-142. http://doi.org/10.29038/2220-7481-2018-02-135-142

Васьков Ю.В., Пашков І.М. (2003) Уроки футболу в загальноосвітній школі. Харків: Торсінг.

Віхров К.Л. (2002) Футбол у школі: навчально-методичний посібник. К.: Комбі ЛТД.

Єдинак Г.А., Мисів В.М., Юрчишин Ю.В. (2014) Фізична культура у загальноосвітньому навчальному закладі : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Рута.

Зубалія М.Д. (Ред.) (2012) Методика фізичного виховання учнів 1-11-х класів : навчальний посібник. К.: Педагогічна думка.

Калмикова, Ю. С. (2014). Методи дослідження у фізичній реабілітації: дослідження фізичного розвитку. Харків: ХДАФК, 104 с.

Лисяк В.Н. (2006) Формування інтересу до занять фізичною культурою у школярів 6-11-х класів (Автореф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидат наук з фізичного виховання і спорту). Харків.

Сулима А.С. (2018) Модернізація фізичної підготовки кваліфікованих хокеїстів на траві шляхом впровадження в тренувальний процес методики «ендогенно-гіпоксичного дихання» В.М. Костюкевич (Ред.) Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колективна монографія (с.228-239). Вінниця: ТОВ «Планер».

Сулима А.С., Федорчук В.І. (2019) Оцінка фізичної підготовленості учнів середніх класів. Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні. ІІ Всеукрїнська інтерне-конференція "COLOR OF SCIENCЕ". Вінниця. 109-113

Шаленко В.В., Перцухов А.А. (2010) Динаміка рухових здібностей футболістів 12-15 років. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. № 12. 160-162.

Шамардін В.М. (2007) Характеристика рухової та ігрової діяльності футболістів. Спортивний вісник Придніпров’я. № 1. 87–89.

Ярий Р.О. (2008) Комплексна оцінка впливу занять футболом на морфофункціональний розвиток школярів 7 років. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. Івано-Франківськ, Вип.8. 52–58.

Filenko, L., Ashanin, V., Basenko, O., Petrenko, Y., Poltorarska, G., Tserkovna, O., Kalmykova, Y., Kalmykov, S., & Petrenko, Y. (2017). Teaching and learning informatization at the universities of physical culture. Journal of Physical Education and Sport, 17(4), 2454-2461.

Stuła A. (2008) Coordination and velocity skills versus players performance. Coordination Motor Abilities in Scientific Research, ed by Jerzy Sadowski, Tomasz Niżnikowski. International Association of Sport Kinetics: Biała Podlaska. Vol. 28. 106–110.

Sulyma A., Bohuslavska V., Furman Yu., Galaman Ya., Doroshenko E., Pityn M. (2017) Effectiveness of the application of the endogenous-hypoxic breathing technique in the physical training of the qualified field hockey players. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES). 2017. 17 (4). PP. 2553-2560. DOI:10.7752/jpes.2017.04289

Published

2023-10-22 — Updated on 2023-10-22

Versions

Issue

Section

Статті